Hemmabio problem

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Tjenare, jag har precis köpt på mej ett nytt hemmabio system och jag har nu problem med att jag måste ställa in förstärkaren på Full Mono för att spela alla högtalare. Jag har bara kollat på film än sålänge men testat olika filmer för att se om det kunde vara ett sånt problem.

När jag slår på något av dom andra spellägena så spelar bara höger Front högtalare så det är lite tråkigt.

Jag är absolut ingen expert på sånt här, snarare motsatsen som inte riktigt vet vad han håller på med när man måste köra massa olika kablar till allting.

Här är iaf en länk till det systemet jag köpt, Jag har även en HD-ready LG lcd och en Sharp Blue-Ray så jag köra med HDMI kablar.

<a href="http://www.netonnet.se/art/ljud-och-mus ... 5840,4317)" target="_blank">http://www.netonnet.se/art/ljud-och-mus ... 0,4317)</a>

Det jag har gjort hittills är att koppla

Hdmi från dvd output - reciever input
Hdmi från reviever output - tv input
rca för ljud från dvd - reciever
högtalarkablar från reciever - högtalare

Något har jag säkert gjort fel men jag är för novis för att själv fatta :oops:
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
wahlsten
Inlägg: 482
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

Har inte hållt på så mycket med hdmi men du ska väl kunna få ljud genom den kabeln? så då är väl rca i onödan?

borde finnas nå inställnigar på förstärkaren som ser till så att förstärkaren tar emot ljudet från hdmi...
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Ljudet ska du ha i hdmi kablen. RCA kablen från dvd kan du ta bort. Kanske hjälper bara det? prova.

(Såg rätt nice ut för att vara Andersson. Hur är finishen?)
Senast redigerad av Chrille79 den 27 november 2009, 00:27, redigerad totalt 1 gånger.
Gammal räv...
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Hehe jaha där ser man. Jag ska testa det och så får jag återkomma.

Jag tycker faktiskt att det var riktigt bra saker för dom pengarna, det enda är väl att jag tycker att högtalar gallrerna sitter lite halv dåligt och sen är det lite tråkigt att basen är piano svart och dom andra vanlig svart faner. Men jag är nöjd.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Full mono? finns det inte 6channel stereo?

Synd att du inte satsade på en ordentlig Yamaha försärkare istället, då hade du nog sluppit problem ;)
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

jag prova en andersson engång, kanske 2 år sen nu, den brummade bakgrundsljud nått så fruktansvärt att den inte gick att använda, och på rca ingångarna va det olidligt helt enkelt, jag bytte till Yamaha i motsvarande prisklass någon hundrig dyrare, mindre funktioner förvisso och lite mindre ingångar osv, men med ett vettigt ljud.

men ljud är relativt, vissa har känsligare för ljud andra inte, det va många fler än jag som tyckte som ja enligt pricerunner på den stärkaren jag köpte, men de va fler som inte tyckte att den brumma osv.

lycka till med ljudet! cheers
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Kalle
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:02
Bil: Jazz
Namn: Karl Samuelsson
Ort: Varberg

Kan säkert vara helt fel ute men alla tips är bra eller hur är det..

Varit med om nått liknande då hade nån fingrat på TVn och ställt denna i nått ljudläge som spelade vänster kanal. När ljudet skickades till recivern blev det bara ljud från en eller två högtalare men blev ju då bättre på mono. Detta var när man kollade på TV, vet inte om det kan blir samma med film men om inställningarna på din TV påverkar ljudet även i filmläge kan det vara nått sånt. Eller om någon liknande inställning finns på filmspelaren.

Lycka till!
Karl Samuelsson
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Nu har jag kommit fram till vad som är fel och det är ju helt mitt fel och min okunnighet som gjort det.

Min reciever skickar bara vidare alla HDMI signaler såsom ljud och bild och därför måste jag köra rca kablar för ljud sen ska jag även köra en 3e kabel som heter coaxial digital input/output. Mitt problem är att min dvd inte har den 3e utgången. Så jag åker väl på att köpa en annan reciever som sorterar ut HDMI ljud signalerna och bara skickar vidare ljud. :wallbash:
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Just ja, min blueray spelare har en utgång som heter digital audio output som är till för att spela 5.1 och jag har en sån in i förstärkaren också. MEN skulle det kunna fungera?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
MagnusL
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 april 2004, 15:19
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren
Ort: STHLM

Hmm..

Låter lite skumt.

Men som andra sagt:

1. Kör bara med HDMI mellan stärkare och DVD, Blu-ray etc. Inga RCA-kablar.

2. Om Du kör en testsignal för att ställa in högtalarna (funktion du slår igång på stärkaren genom något som heter Audyssey), låter det då i alla högtalare?

3. Blurayen ska vara inställd på att bara skicka ljudet oavkodat till din stärkare eftersom stärkaren kodar av ljudet. Brukar heta typ HDMI pass through och är en inställning man gör i Blurayen.

Har själv en Onkyo 607:a som är en ev. storebröderna till din stärkare och de borde lira på ungefär samma vis.
#892
2008 wrx sti
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Det verkar inte fungera så på min förstärkare, det står i min manual till den att man måste koppla ljudet på det sättet eftersom den inte kan sortera ut dom olika signalerna genom HDMI, Test signalerna fungerar som dom ska i Audyssey.

Jag ska göra en koll om det går att ändra något i spelaren som du säger iaf.

Annars så ska jag testa köpa en kabel för att koppla ljudet genom Optical Digital Output eller vad den utgången hette. Då ska man tydligen kunna köra 5.1 iaf.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

malkolm666 skrev:Full mono? finns det inte 6channel stereo?

Synd att du inte satsade på en ordentlig Yamaha försärkare istället, då hade du nog sluppit problem ;)
Jag hade nog hellre tagit onkyo än yamaha så det är bra skit han har köpt. :)

RCA ska du aldrig använda... Är det så att stärkaren inte pallar HDMI är det koaxial eller optisk ala toslink som gäller...

Hur ser utgången ut på blurayspelaren som en RCA eller är den optisk?
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

rca måste du köra om din reciver inte klarar av olika kodade format, men blue ray spelare kanske gör det. Dvs spelare avkodar signalerna och skickar dem till rätt ställe!

Hoppas du blev klokare, :blink2:

P.s om så är fallet så brukar man behöva göra en iställning på spelaren innan.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
101crx
Inlägg: 401
Blev medlem: 27 juni 2009, 22:52
Namn: Jimmie thungren

malkolm666 skrev:Full mono? finns det inte 6channel stereo?

Synd att du inte satsade på en ordentlig Yamaha försärkare istället, då hade du nog sluppit problem ;)

ja för yamaha är så mycket bättre..

orkelslöst skit som inte ens orkar att driva glöd lampor med. :angry:
Jimmie thungren
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Kul att du säger så när alla tester visar att Yamaha brukar kampas i toppen med H/K om vilken förstärkare som är strömstarkast. Men H/K brukar oftas ha ett färgat hängmattesound förövrigt i registret.

Bra ljud upplevs olika från person till person, men det är inte många som slår Yamaha på fingrarna när det gäller hemmabioförstärkare under 10,000kr nivån.
101crx
Inlägg: 401
Blev medlem: 27 juni 2009, 22:52
Namn: Jimmie thungren

malkolm666 skrev:Kul att du säger så när alla tester visar att Yamaha brukar kampas i toppen med H/K om vilken förstärkare som är strömstarkast. Men H/K brukar oftas ha ett färgat hängmattesound förövrigt i registret.

Bra ljud upplevs olika från person till person, men det är inte många som slår Yamaha på fingrarna när det gäller hemmabioförstärkare under 10,000kr nivån.

tycker att yamaha låter livlöst och spretigt med noll kraft.

har haft en yamaha och förlorade all bass kraft och tryck. bött till onkyo mycket bättre men ej i samma nivå som min gamla luxman på hela 45 watt..

tycker nog att allt nytt är lite orkelslöst...


harman kardon är problem med ..

mycket fel på dessa ..
Jimmie thungren
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Eisen, det är en optisk utgång så den ser inte ut som en rca utgång. Men ska jag bara köra med den kabeln då och helt skippa rca kablar?

det är iaf en sån här bluray jag köpt
<a href="http://cdon.se/hemelektronik/sharp_bd-h ... ay-6984040" target="_blank">http://cdon.se/hemelektronik/sharp_bd-h ... 6984040</a>

Rickard, det jag har kommit fram till genom att kolla bruksanvisning och sånt är att min reciever inte kan avkoda själv. Det beror säkert på att det är en budget förstärkare.

Malkolm hade det inte varit för att du skulle hålla på och ligga på sjukhus i oskarshamn hade jag ju sluppit köpa fel förstår du väl. Allt det här med fel förstärkare är ju ditt fel nu eftersom du inte var med och sa vad jag skulle ha :D
Senast redigerad av xzbatt den 28 november 2009, 20:58, redigerad totalt 1 gånger.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

101crx skrev:<!--quoteo(post=572378:date=28 Nov 2009, 09:01:01:name=malkolm666)--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 4 28 Nov 2009, 09:01:01) <a href="index.php?act=findpost&pid=572378"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Kul att du säger så när alla tester visar att Yamaha brukar kampas i toppen med H/K om vilken förstärkare som är strömstarkast. Men H/K brukar oftas ha ett färgat hängmattesound förövrigt i registret.

Bra ljud upplevs olika från person till person, men det är inte många som slår Yamaha på fingrarna när det gäller hemmabioförstärkare under 10,000kr nivån.

tycker att yamaha låter livlöst och spretigt med noll kraft.

har haft en yamaha och förlorade all bass kraft och tryck. bött till onkyo mycket bättre men ej i samma nivå som min gamla luxman på hela 45 watt..

tycker nog att allt nytt är lite orkelslöst...


harman kardon är problem med ..

mycket fel på dessa ..
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


En bra förstärkare på 50w är mycket bättre än en dålig på 200w tex. Bara så vi gör klart att watten i sammanhanget inte har mycket betydelse, det är mycket annat som är viktigt. Watt mäts på olika sätt och är missvisande. Jag har haft no name förstärkare i bil på 1000w som lät skit jämfört med ett bra slutsteg på 400w.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

Jag hadde en gammal Marantz stärkare ifrån slutet av 80talet, början av 90 typ en sånhär:

Bild

Bästa stereostärkaren jag haft, 2x25w och effekt hadde den kan jag lova =)

Det va ett tag sen och mitt minne kanske är målat men i liked it alot <3

sorry för offtopic men ja blev lite nostalgisk pga effekt pratatet
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Mibbe
HPC Medlem
Inlägg: 634
Blev medlem: 25 juli 2004, 21:57
Bil: Civic VT
Namn: Henrik Mårdh
Ort: Göteborg

Jag har precis köpt mig en HK AVR 255. Hoppas den ska funka bra. Hk verkar ju inte få så bra betyg i denna tråden. :(
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*


Tack till

SCRAM
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

H/K är överreklamerat och aningen för högt prissatt tycker jag, sen är dem rätt plastiga nuförtiden, tex volumeratten brukar bli utsliten och skrammlig med kass känsla.
Mibbe
HPC Medlem
Inlägg: 634
Blev medlem: 25 juli 2004, 21:57
Bil: Civic VT
Namn: Henrik Mårdh
Ort: Göteborg

Ok det vet jag inget om men de har ju iaf lite design. Många andra ser ut som de kom från 80-talet typ.

Volymratten? Använder du inte fjärrkontrollen? ;)

Jag tyckte ändå den var rätt prisvärd. Har för mig att det brukar stå mellan denna och någon Onkyo model i tester på surroundförstärkare i den klassen. Onkyon har väl vunnit pga av priset(skillde några hundringar) men designen på AVR är ju ljusår bättre.
Har dock inte kopplat in den än då jag inte vet hur jag ska säkra den mot min nyfikna 1åriga dotter. :blush: Får återkomma senare med betyg.
Henrik Mårdh #248
Göteborg

Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*


Tack till

SCRAM
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

Ett tips är att inte ställa den högt osv, hon klättrar om hon inte når, har 6 småsyskon så trust me, wont work ;) ett vettigt skåp med dörr och nyckel på låg höjd är de bästa
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Jag har en Marantz SR4003 som jag är väldigt nöjd med, den tillsammans med mina Monitor audio silver är klockrent. Enda jag saknar är en extra HDMI in för framtiden men det går att lösa på annat sätt :)
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

xzbatt skrev:Det verkar inte fungera så på min förstärkare, det står i min manual till den att man måste koppla ljudet på det sättet eftersom den inte kan sortera ut dom olika signalerna genom HDMI, Test signalerna fungerar som dom ska i Audyssey.

Jag ska göra en koll om det går att ändra något i spelaren som du säger iaf.

Annars så ska jag testa köpa en kabel för att koppla ljudet genom Optical Digital Output eller vad den utgången hette. Då ska man tydligen kunna köra 5.1 iaf.
Hur har det gått Johan?
Du bör kunna koppla in ljudet till din reciever genom den optiska utgången på bluerayen. Sedan tar du din HDMI och kopplar rakt in i TV:n. Saken är biff.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

I mina Onkyoförstärkare (607 och 707) så måste man även para ihop rätt enheter med rätt in/utgångar. Har du koll på den biten?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Läs manualen och gör om allt från början är mitt tips :)
Senast redigerad av Yobaman den 1 december 2009, 16:42, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Steffo: Jag har inte tagit mej iväg och köpt en optisk kabel än, Men jag känner mej säker på att det ska fungera.

Mordiax: Hur menar du nu?

Yobaman: Jag har gått igenom den många gånger i hopp om att jag gjort fel men har inte hittat något misstag.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

HDMI innehåller både bild och ljud och det är det bästa valet. Efter det så kan du skicka ljud separat och helst med optisk eller digital coaxial kabel.

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Hdmi från dvd output - reciever input
Hdmi från reviever output - tv input
rca för ljud från dvd - reciever
högtalarkablar från reciever - högtalare<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det som normalt ska vara är:
HDMI från blur-ray, spelkonsol osv till receiver input.
HDMI ut från receiver till TV.

I menyerna så brukar det finnas inställningar för hur ljudet ska gå. Tex så kan man välja att bilden HDMI1 in på receiver ska köra på ljudet i HDMI1, eller att bilden från HDMI1 ska paras ihop med ljudet från RCA, optisk eller så. Man routar liksom ljudet.
Problemet är att din receiver inte har ljud via HDMI och det är ju uselt men sen är den ju rätt billig.

Så det du ska göra är som du är inne på, att köra optiskt ljud från blu-ray in i receivern. Optisk kabel är inte störningskänslig och dessutom billig så det skulle jag gjort. Köp ingen dyr kabel bara så blir det bra.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
101crx
Inlägg: 401
Blev medlem: 27 juni 2009, 22:52
Namn: Jimmie thungren

malkolm666 skrev:Kul att du säger så när alla tester visar att Yamaha brukar kampas i toppen med H/K om vilken förstärkare som är strömstarkast. Men H/K brukar oftas ha ett färgat hängmattesound förövrigt i registret.

Bra ljud upplevs olika från person till person, men det är inte många som slår Yamaha på fingrarna när det gäller hemmabioförstärkare under 10,000kr nivån.

jovisst den mäter säkert bra,men du glömde ett par viktiga saker.

1. det är bara en kanal i taget. ej alla samtigt.
2. kanske bra mätning på högfrekvent ej bas.
3. ja endast peak watt.

jag vill inte vara otrevlig men jag vet det .

lycka till ..
Jimmie thungren
Skriv svar