GM: SAAB läggs ned.

ENBART för motorrelaterade topics
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Mycket beklagligt för både Sverige och bil världen.
Gammal räv...
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

Tråkigt men ganska väntat. Hoppas inte volvo går samma väg (om några år).
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Personligen tycker jag det är tråkigt för de som förlorar jobben.

I övrigt så anser jag inte att det är en dag för tidigt och tycker absolut inte att det är synd för Sverige... vi skall inte förknippa svensk bilindustri med företag som går back i 20år, då har vi klart bättre industrier att slå oss för bröstet med.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Tahiti
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 augusti 2008, 17:41

Krister skrev:Personligen tycker jag det är tråkigt för de som förlorar jobben.

I övrigt så anser jag inte att det är en dag för tidigt och tycker absolut inte att det är synd för Sverige... vi skall inte förknippa svensk bilindustri med företag som går back i 20år, då har vi klart bättre industrier att slå oss för bröstet med.
Håller helt med på alla punkter.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Koco
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 oktober 2006, 18:21
Bil: Honda Civic VT
Namn: Serif Koco
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Haha shit , dags o sälja möget då :)
VW Pickup 97
Honda Civic 96- ek4 VTi
Fastway Honda CRF 250R
Yamaha R1 06-


Honda Civic VT-RR B18c/s80 Såld :( :( :( :( :( :( :'(
KTM 525 aka Supermotard (Såld)
Saab 93ss Aero(Brukis) (Såld)
Honda CBR600 F4i (Såld)
Honda CRF 450R (Såld)
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

SAAB gick ju bra tills GM började talla, man kan säga att de har självmant fått företaget att kursa...bra jobbat!
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

Jag håller inte riktigt me dani, saab har aldrig direkt haft många modeller, dom har aldrig hållt kvaletet, iaf samtliga ja kört, de är ändå en hög, men å andra sidan borde du veta mer än mig när det gäller saab:P
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Jag är inne lite på samma linje som Dani, jag tror nog att GM som alla andra multinationella företag tar ut vinsten i länder där det är mer förmånligt än i sverige. Därför la dom kostnader på Saab som igentligen hörde hemma på andra företag (tex. utveckling eller vadfansomhelst som är lätt att dölja).
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Har hört att saab automobil bara har gått med vinst ett enda år sen det startade. Sant ?
Senast redigerad av Chrille79 den 18 december 2009, 19:35, redigerad totalt 1 gånger.
Gammal räv...
tobo
Inlägg: 171
Blev medlem: 5 oktober 2009, 17:32
Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
Namn: Torbjorn Litsfelt
Ort: Enköping

Har också hört det. Och så länge Saab var eget företag, så bör ju siffrorna vara ganska tillförlitliga.
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1250
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Jag förstår inte hur de har kunnat överleva i 20år utan att gå med vinst? Ganska imponerande
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Lars P skrev:Jag förstår inte hur de har kunnat överleva i 20år utan att gå med vinst? Ganska imponerande

Saab scania och aerospace som tryckt in pengar väl. Men som du säger, varför ? :)
Gammal räv...
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

fakta finns
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

PatrikGBG skrev:fakta finns
Jo det är ju sant. Har varit där <a href="http://www.fakta.dk/" target="_blank">http://www.fakta.dk/</a>
Gammal räv...
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

pr0ny skrev:Jag håller inte riktigt me dani, saab har aldrig direkt haft många modeller, dom har aldrig hållt kvaletet, iaf samtliga ja kört, de är ändå en hög, men å andra sidan borde du veta mer än mig när det gäller saab:P
Hur många modeller har ett märke som Lamborghini?

Håll tyst nu och lyssna när de stora pratar :)
Senast redigerad av Dani den 18 december 2009, 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Beangt
Inlägg: 447
Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
Namn: Alexander Bergström
Ort: Halland

Hörde det på radion på jobbet riktigt keligt :/ ingen kul julklapp för saab-arbetarna heller kan jag tänka mig.
Senast redigerad av Beangt den 18 december 2009, 22:48, redigerad totalt 1 gånger.
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)

Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Tycker verkligen att det är skit tråkigt att SAAB läggs ner,tycker synd om alla anställda. Sen måste jag säga att SAAB är ändå en kul bilmärke udda med egensinniga lösningar.
Jag kommer definitivt att sakna SAAB och som sagt tycker jätte mycket synd om anställda som förlorar sina jobb i dessa dystra tider,jätte tråkigt.
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Fyfan vilken hemsk julklapp för alla som jobbar i anknytning till SAAB, vilket lär vara en hel del :(
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Pollie
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 december 2008, 16:16
Bil: Honda CRX VTEC
Namn: Robin Thunstrom
Ort: Lindome
Kontakt:

Tråkigt som fan, Låg ju långt fram i utvecklingen vid -80 tidigt -90 tal. Tycker själv att Saab är jävligt bra bilar och jag är ingen saab fantast men har haft en del både själv och i familjen. Dom har satsat på helt fel bilar känns det som. Inte en enda "små" bil på väldigt länge.
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Dani skrev:<!--quoteo(post=574653:date=18 Dec 2009, 19:26:06:name=pr0ny)--><div class='quotetop'>QUOTE(pr0ny @ 18 Dec 2009, 19:26:06) <a href="index.php?act=findpost&pid=574653"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag håller inte riktigt me dani, saab har aldrig direkt haft många modeller, dom har aldrig hållt kvaletet, iaf samtliga ja kört, de är ändå en hög, men å andra sidan borde du veta mer än mig när det gäller saab:P
Hur många modeller har ett märke som Lamborghini?

Håll tyst nu och lyssna när de stora pratar :)
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

En stor skillnad är väl att Lambo gör vinst, det gör inte SAAB.

Sen spekulationerna kring hur de dribblat med bokföringen så är det inte så enkelt att göra det, visst, du kan kvitta ut förlust mot vinst och då slippa skatt på vinsten... men du kan inte flytta pengar från ett bolag till ett annat bara för att köra det ena bolaget i botten i 20år utan att skatteverk och dylikt skall finna misstanke om oegentligheter.

Men jag håller med om att det är GM som har skulden i det här, de har bromsat SAABs utveckling till förmån för andra märken i koncernen, men det är inte ovanligt att man gör för att få ut mer pengar på ett företag som redan genererar pengar... händer samma sak i spelvärlden där EA bromsar spel från vissa utvecklare för att lägga tyngd bakom andra projekt, och då blir vissa bolag lidande för att de ligger i samma säng som andra... men de har trots allt lagt sig själva i den sängen.

Att SAAB Automobil blev just ett eget företag är väl för att Aerospace och Defense inte ville bära kostnaderna för en biltillverkare med udda bilar som inte sålde.
Och ni kan inte riktigt komma och påstå att SAAB var ett blomstrande bolag innan GM klev in och köpte in sig... varken när de köpte 50% eller när de tog över allt.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jag har inte sagt ett ord om flytt av pengar eller förluster och div. Fakta är att SAAB, även om det inte var världens mest lönsamma, gick mkt bättre än när GM tog över. Med min liknelse med Lambo så vill jag bara visa att det spelar ingen roll hur många modeller man har för att va lönsam, det är mer bilarna som avgör. Jag har två svågrar som båda jobbat flera år på SAAB som konsulter och som har berättat hur saker och ting sköts i ledningen och hur pengar har slarvats borts och hur man har anställt inkompetenta människor till att utveckla och styra och bestämma. Än idag är det så då jag fått liknande exempel av en kompis som är ingenjör och som jobbar som konsult på SAAB och designar åt SAAB.

Även om jag personligen inte håller SAAB som en jättebra bil så får man förbannat mkt bil för pengarna om man köper en SAAB och som boende i Trollhättan så kommer det bli lite öken över staden nu är SAAB läggs ner. Räkna bara på alla underleverantörer, alla städare, Selectaanställda som fyller på godisautomaterna mm mm. Det är en jävla massa människor som berörs trots att man inte tänker att det är i sån utsträckning.

Dessutom, vem vet hur bostadsmarknaden kommer stå nu när SAAB läggs ner, kommer priserna dala? Det lär bli en intressant framtid vi har framöver.
Senast redigerad av Dani den 19 december 2009, 10:44, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Ja det kan inte vara lätt för dig Dani som bor i Trollhättan... Jag tror du kan räkna med massflykt tyvärr.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
ei9440
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 september 2004, 22:54
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund
Ort: Hammarby Sjöstad, Stockholm

Tråkigt är det ju att SAAB försvinner, men såg precis på tv4, där visades ett inslag som var några år gammalt, där hävdades det att SAAB var på ruinens brant precis innan GM tog över, så vem vet vad som hänt om GM inte köpt SAAB...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Clabbe
Inlägg: 819
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Skall väl också nämnas att SAAB som märke hade stora framgångar i både Rally samt innovationer inom bilindustrin.
SAAB var först med t.ex strålkastarspolare
Благодаря мутра!
Clabbe
Inlägg: 819
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

samt att SAAB var de första att introducera lätttrycksturbo vilket satte fart på modernt användande av turbo i bilar..
Благодаря мутра!
Användarvisningsbild
Pollie
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 december 2008, 16:16
Bil: Honda CRX VTEC
Namn: Robin Thunstrom
Ort: Lindome
Kontakt:

Clabbe skrev:samt att SAAB var de första att introducera lätttrycksturbo vilket satte fart på modernt användande av turbo i bilar..
Dom har även gjort detta. Egna och vidareutvecklade innovationer:
* 1958: Standardmonterade säkerhetsbälten.
* 1969: Halvljusautomatik
* 1971: Kraftabsorberande, självreparerande stötfångare.
* 1971: Strålkastartorkare och spolare.
* 1971: Eluppvärmda framstolar.
* 1972: Sidokrockskydd med skyddsbalkar i dörrarna.
* 1976: SAAB Turbo
* 1978: 1978 Deformerbar rattstång.
* 1978: Elektrostatiskt kupéluftfilter som filtrerade bort alla partiklar ner till 0,0004mm.
* 1980: Automatic Performance Control (APC).
* 1981: Backspeglar med vidvinkelglas.
* 1982: Asbestfria bromsbelägg.
* 1991: Freonfri luftkonditionering/klimatanläggning.
* 1996: Saab Active Head Restraint (SAHR), Först i världen med aktiva nackskydd för att förhindra pisksnärtskador vid krock.
* 1997: Ventilerade säten.
* 2000: Saab Variable Compression. Världens första motor med variabel kompression.



Sen vore det inte kul om denna skulle komma till production?
<a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/SAAB_Monster" target="_blank">http://sv.wikipedia.org/wiki/SAAB_Monster</a>
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

SAAB har varit ganska duktiga på enskilda små element i en bil, men aldrig kunnat bygga en helhet. Vill folk inte köpa det man säljer, så ändrar man sig eller går i konkurs, vilket SAAB visar tydligt. Bolaget är inte ens intressant att köpa upp för andra tillverkare då det finns inget direkt av värde i företaget. Helt rätt att lägga ned! OCh jag tackar gud att inte vi hade röd regering 2006-2010, för då hade jag mot min vilja ägt detta mediokra företag.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
YASH
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

Synd att Saab såldes till ett skitbolag som GM som inte gjorde nåt positivt för dem.

Hoppas inte Volvo går i samma öde.
Only M Matters
Användarvisningsbild
Gabriella
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 augusti 2009, 22:33
Bil: Acura RSX
Namn: Gabriella Wikberg
Ort: Karlstad

Ja uhh va hemskt för alla som mister jobben :( Å dom fick säkert reda på allt genom nyheterna istället för av arbetsgivaren också om dom hann gå hem på fredagen..
Krakar..
Å sen är det synd att bilmärket SAAB går i graven..även om jag inte ä nån vän av SAAB vill jag ju att dom ska finnas kvar..
V-tectjosan :)
Skriv svar