F1 2010

ENBART för motorrelaterade topics
ziggy

Ja, nu så är det nära till årets säsong. Med första testet bara 4 dagar bort så är Ferrari först ut med att visa upp sin nya bil.
Bild

Första tanke är att frontvingen är väldigt lik Brawns ifrån förra året, och dom har även kopierat Red Bulls "bulor" ovanför främre hjulupphängningen på nosen. Hade velat se resten av bilen för att se om man kan se vart dom har gömt dom nya jätte tankarna som dom måste ha nu då tankning är förbjudet.
Är tyvärr på jobbet så jag kan inte se deras nya bil på www.ferrari.com tyvärr.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
ziggy

Mercedes GP Petronas visade upp sin "livery" i måndags, dock på en gammal bil. Men snyggt tycker jag nog att det var.

Bild

Dom har ju även en väldigt spännande föraruppställning i år. Nico Rosberg och Michael Schumacher.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"

Krister

Skall bli så jävla intressant tycker jag... Schumi kommer ju köra för att vinna helt klart, det är allt eller inget. Han har inget att förlora då han redan har slutat när han låg på topp och därmed kommer lite som ett wildcard. :)

Sen diggar jag "bulorna" på nosen/"huven" av ferrarin, det gör ju att även den delen hjälper till med downforce, fräckt.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Jontis
Namn: JonasSundgren

Jag anser iof att Schumi har allt att förlora.
Han sitter i dagsläget på en tron lika hög som Washington monumentet.
Vad kommer det att sägas om honom om säsongen går åt skogen?
Jo, att Ferrari vann allt åt honom och att han inte är bättre än någon annan
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Antonio
Kontakt:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Jean Alesi hade en teori om Schumis comeback.
Han trodde att Schumi blev inspirerad av Barrichello som var med o slogs om VM ända in i slutet förra året. Och att han VET själv hur snabb han är i jämförelse.
Självklart vet han att Mercedes är en vinnarbil också, annars hade han inte kommit tillbaka. Och Brawn kommer ha ett gott öga till Schumi, var så säker.
Men nu ska jag inte nämna det lilla svinet igen. Hoppas han gör illa ryggen ordentligt nästa gång, jä-la lilla backstabber! :prop:
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Vad gäller framvingen så kommer den som vanligt att se annorlunda ut i Mars.

Här kan man jämföra med fjolårets bil.
Bild
Senast redigerad av Antonio den 28 januari 2010, 12:43, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Sidepodsen blir ju nte lika slimmade & hjulbasen blir längre för att rymma tanken.

Bild
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Officiella F1 sidan är grym på skisser & förklaringar om man vill fördjupa sig:
<a href="http://www.formula1.com/news/technical/" target="_blank">http://www.formula1.com/news/technical/</a>
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Poängsystemet blir nytt. äntligen ska det löna sig att vinna loppen.
Istället för 10-8-6-5-4-3-2-1 blir det nu:
25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1

Man tänkte ha poäng för snabbaste varv i loppet samt pole, men skippade tyvärr det.
Nyss har man klubbat igenom att topp 10 i kval måste starta på de däck som man satte snabbaste tiden på i kvalet vilket ger det en extra dimension.
Hjulsidorna blir förbjudna då man enbart får byta däck, vilket gör att depåstoppen kommer kunna gå UNDER 4sek, så därför vill man inte trassla till det med hjulsidorna som lossnade hit & dit förra året.

Från 2011 blir iaf dubbeldiffusarna förbjudna helt och hållet. Har säkert glömt hälften :D
Senast redigerad av Antonio den 28 januari 2010, 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Aktuella datum:
Bild
Antonio Pozzi
ziggy

Så ja Antonio. Blev förvånad när jag inte hittade någon F1 tråd redan ifrån dig :D
Alltid skönt att se att det fins fler F1 nördar än jag.

Är den nya däckregeln, angående kvaldäcken, klar? Har inte haft tid att läsa så mycket dom senaste dagarna men vet att teamen hade kommit överrens om det men att det skulle accepteras av någon annan instans innan det blev 100% klart.

Antonio
Kontakt:

99%ig är den vad jag förstått. Den har godkänts av teamen i W.G men ska klubbas igenom formellt också.
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Nån som har en aning om vad detta är? Det spekuleras hej vilt på F1 forumen. Men ingen vet.
Det borde vara ett av de 2 system som Ferrari talat om under vintern. (Bilen skall ha 2 väldigt innovativa saker, där elektroniken är inblandad också)
Eller så är det bara nån enkel aeropryl?
Bild
Senast redigerad av Antonio den 28 januari 2010, 14:53, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Red Bull hade nån liknande pryl förra året ser jag nu.
Bild
Antonio Pozzi
Krister

Ser ut som motorstyrd höjning och sänkning av magplattan eller vad den heter... är den elektroniskt styrd så lär föraren kunna justera under loppets gång.

Kör:
Antonio
Kontakt:

Vi pratar om klumpen på Red Bull bilen som hänger fritt i luften. Alltså den har ingen kontakt med framvingen, eller golvet bakom.
Vissa spekulerar i nån liknande funktion som Renaults massdämpare. Jag har ingen aning.
Senast redigerad av Antonio den 28 januari 2010, 15:45, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Krister

Jag menade den på ferrarin...

Kör:
Antonio
Kontakt:

Men den sitter inte ihop med framvingen? Eller menar du golvet bakom? För det får man inte höja & sänka iaf.
Ferrari hade ett golv som flexade och därigenom ändrade höjd, vilket blev förbjudet.
Senast redigerad av Antonio den 28 januari 2010, 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
ziggy

Jag har läst om den någonstans under förra året. Om dom kom fram till vad det var eller inte låter jag vara osagt.

Hmm, hittade vart jag hade läst om den. Men om det stämmer det som är i texten eller inte... det vetefasen.
<a href="http://www.f1technical.net/development/253" target="_blank">http://www.f1technical.net/development/253</a>

ziggy

Kan tillägga att jag inte kan se din bild på Ferrarin (antar jag att det är) Antonio då jag är på jobbet (j*vla internet security). Men antar att det var den som jag länkade till som du menade.

Antonio
Kontakt:

ziggy skrev:Jag har läst om den någonstans under förra året. Om dom kom fram till vad det var eller inte låter jag vara osagt.

Hmm, hittade vart jag hade läst om den. Men om det stämmer det som är i texten eller inte... det vetefasen.
<a href="http://www.f1technical.net/development/253" target="_blank">http://www.f1technical.net/development/253</a>
Suveränt! Var nog för upptagen med att studera en röd bil för att upptäcka det ;)
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Nya Williams fastnade på bild när de försökte smyga runt Silverstone:
Bild
Antonio Pozzi
ziggy

Tycker det ska bli intressant att se om Brawn/Mercedes kommer att gå ifrån deras låga nos som dom hade förra året.
Alla andra verkar ha kopierat Red Bull's nos tills detta året. Även förra året så var väl Brawn GP dom enda med en låg nos har jag för mig.

Om inget har ändrats och man ska gå på förra årets bilar/egenskaper så skulle jag tro att BGP ligger bra till då förra årets bil var väldigt snäll mot däcken. Det tror jag är en fördel nu när tankning har blivit förbjudet. RBR var ju bättre på att få upp temp i däcken men det känns som att den tunga bilen i början kommer att slita däck mer än föregående år.

En annan fundering är ju hur många depåstopp det kommer att bli under ett lopp nu... Kommer det bara att bli ett stopp nu då man inte behöver tanka. Flera team som körde med mycket soppa förra året gjorde ju bara ett depåstopp/lopp. Å andra sidan så är tiden som det tog att tanka borta så nu så kanske det lönar sig att köra kortare stint på dom mjuka däcken och lägga in fler depåstopp istället...
Fast rent spontant så torde färre depåstopp vara att föredra då ett stopp kostar ca 20 sekunder i tid. Den tiden måste man i så fall köra in någonstans. Det kan bli lite intressanta avvägningar det där tror jag.
Måste man fortfarande köra på dom olika gummiblandningarna som finns?

Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Ferrarins framvinge tycker jag mest ser ut som deras dom hade förra året.

Men Mclaren har precis officiellt visat upp deras bil, av de få bilderna jag sett så ser det ut som dom har lite nytänkande till skillnad från Ferraris bil som ser väldigt omodärn ut. Men den kan vara snabb ändå visserligen.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
ziggy

Bild

Första tankarna runt McLarens bil då...

Frontvingen ser ut som om den är inspirerad ifrån Red Bull (kolla tidigare bild i tråden som Antonio la in) och även om nosen ser ut att ha "bulorna" som RBR hade så är dom inte lika tydliga som t.ex. Ferrari gjorde dom.
Avgasutblåsens placering ser intressant ut och även dom fyrkantiga luftintagen på sidepoden är speciella. Det är väl det första som slår en när man tittar på bilen. Ser mycket intressant ut denna.

Fler bilder på McLaren: <a href="http://f1.gpupdate.net/en/gallery.php?catID=4673" target="_blank">http://f1.gpupdate.net/en/gallery.php?catID=4673</a>
Senast redigerad av ziggy den 29 januari 2010, 13:01, redigerad totalt 1 gånger.

Antonio
Kontakt:

Aerodynamic skrev:Ferrarins framvinge tycker jag mest ser ut som deras dom hade förra året.

Mvh, Per
Ferrari sade innan att bilen skulle ha 2009 års vingar vid presentationen. De nya vingarna kommer vid testerna :)
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

ziggy skrev:Tycker det ska bli intressant att se om Brawn/Mercedes kommer att gå ifrån deras låga nos som dom hade förra året.
Alla andra verkar ha kopierat Red Bull's nos tills detta året. Även förra året så var väl Brawn GP dom enda med en låg nos har jag för mig.

Om inget har ändrats och man ska gå på förra årets bilar/egenskaper så skulle jag tro att BGP ligger bra till då förra årets bil var väldigt snäll mot däcken. Det tror jag är en fördel nu när tankning har blivit förbjudet. RBR var ju bättre på att få upp temp i däcken men det känns som att den tunga bilen i början kommer att slita däck mer än föregående år.

En annan fundering är ju hur många depåstopp det kommer att bli under ett lopp nu... Kommer det bara att bli ett stopp nu då man inte behöver tanka. Flera team som körde med mycket soppa förra året gjorde ju bara ett depåstopp/lopp. Å andra sidan så är tiden som det tog att tanka borta så nu så kanske det lönar sig att köra kortare stint på dom mjuka däcken och lägga in fler depåstopp istället...
Fast rent spontant så torde färre depåstopp vara att föredra då ett stopp kostar ca 20 sekunder i tid. Den tiden måste man i så fall köra in någonstans. Det kan bli lite intressanta avvägningar det där tror jag.
Måste man fortfarande köra på dom olika gummiblandningarna som finns?
Ross Brawn har alltid haft förkärlek till låg nos.
Vad gäller däcken så är det ofta en styrka på Ross bilar. Men att gå på förra året går inte alls. Just däcken är ju det som ändrar mest inför 2010.
Större tank gör att bilarna får längre hjulbas. De ska klara högre vikt. Det blir en annan viktfördelning. Gummiblandningarna blir helt nya och framdäcken blir smalare. Så just däcken blir ju ett helt nytt kapitel för alla.
Antonio Pozzi
Antonio
Kontakt:

Första jämförelsen: McCheat har bra mycket längre hjulbas.
Bild
Antonio Pozzi
ziggy

Hittade en intressant artikel om McLarens nya bil. Även lite intressant i den om annat tekniskt också, som t.ex varför man har låg eller hög nos.
<a href="http://www.f1technical.net/news/14064" target="_blank">http://www.f1technical.net/news/14064</a>

Skriv svar