Honda Oljerekommendationslista 2015
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 16 september 2010, 00:10
- Bil: Accord 2.0 sport -03
- Namn: Martin Enström
Ok, så 0W20 är då en tunnare olja kan man säga. Hur kommer det sig att sista värdet är högre än det första. Mäts det inte på samma sätt för kyla/värme? Annars verkar det konstigt att oljan blir tjockare när den är varm.
- JDM-Junior
- Inlägg: 925
- Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
- Ort: Ängelholm
Jo det har jag för mig, men det mäts vid olika temperaturer ju. Oljan har sådana egenskaper att den är tunn vid en temperatur medan den är tjockare vid en annan. Alltså det är ju inte så att oljan blir större och mindre liksom, när man säger tjock och tunn menar man hur pass trögflytande oljan är vilket viskositet egentligen betyder men det är vanligare att man säger att det betyder hur tjock oljan är. I alla fall, att det skiljer på viskositeten vid olika temperaturer är helt enkelt oljans egenskaper.
JDM - all day, every day
Jag vet inte vad som hänt i första inlägget men pdfen ligger kvar där den alltid har gjort.
Lägger in den igen och hoppas det fungerar.
http://dykparkvattern.se/Honda oljerekommendation 2011.pdf
Lägger in den igen och hoppas det fungerar.
http://dykparkvattern.se/Honda oljerekommendation 2011.pdf
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Ser nu vad problemet är, forumet tar inte hela länken utan bara första delen tills det kommer ett mellanslag.
Kopiera och klistra in den så fungerar den.
Kopiera och klistra in den så fungerar den.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Gissar att Martin har en ny lista för 2012 på gång så jag väntar tills den kommer. Då får han namnge den så den fungerar i forumet
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Skickat 2012 tabell till Adio.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Nya listan är uppe!
http://dykparkvattern.se/Honda-rek.olja2012.pdf
Jag plockar bort den gamla direkt så den inte ligger och skräpar! Uppdatera gärna första posten med nya länken.
http://dykparkvattern.se/Honda-rek.olja2012.pdf
Jag plockar bort den gamla direkt så den inte ligger och skräpar! Uppdatera gärna första posten med nya länken.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Uppdaterat första länken.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:59
- Bil: CR-V 2013
- Namn: Mikael Rautio
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Motorolja med viskositet SAE 0W-20 är ovanlig i Sverige men den finns och köpa/beställa hos Honda(08232-P99A1LHE /222.50kr litern). Vanligtvis håller olja enligt den bränslebesparande normen ACEA A1 viskositeter som 5W-20, 0W-30 eller 5W-30, vilka också är Hondagodkända viskositeter till din bil.
Mikael Rautio
*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
- Vilot
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 25 september 2008, 12:18
- Bil: CH1 & YK1
- Namn: Vilhelm Hansson
- Ort: Göteborg
Opie Oils
Dær køper jag min Motul 8100 X-cess 5w-40 till ATR'n. Dær har de också en rekommendations lista før olika bilar.
Dær køper jag min Motul 8100 X-cess 5w-40 till ATR'n. Dær har de också en rekommendations lista før olika bilar.
CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Tja! Jag kollade på listan och fick fram att min DelSol 93a (Esi) Ska ha 10-40 El 5-40?
Tomten som hade den innan har nyligen servat den med BILTEMA 0-30 olja!
Tänkte byta nu iaf!
Jag kunde inte se på listan hur mycket det går i den, någon som har koll på det?
Trevlig kväll!!
Mvh Jocke
Tomten som hade den innan har nyligen servat den med BILTEMA 0-30 olja!
Tänkte byta nu iaf!
Jag kunde inte se på listan hur mycket det går i den, någon som har koll på det?
Trevlig kväll!!
Mvh Jocke
- JDM-Junior
- Inlägg: 925
- Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
- Ort: Ängelholm
Brukar stå i handboken.
JDM - all day, every day
Ska beställa olja från Mapodo
http://www.mapodo.de/castrol-magnatec-5w-40-c3.html
Men vad är HC syntehese ?
Annars vilken ska jag ha från dom, gärna med länk.
http://www.mapodo.de/castrol-magnatec-5w-40-c3.html
Men vad är HC syntehese ?
Annars vilken ska jag ha från dom, gärna med länk.
Christos Mavropoulos
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 26 december 2008, 21:51
- Bil: Honda Civic Type-R
- Namn: Linus Johansson
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
Det är viktigt att kolla och jämföra viskositetsindex på oljor vid olika temperaturer, det mäts bland annat i 40 grader, 100 grader osv.
En annan viktig sak är att kolla på skumningstesterna. En vanlig handelsolja måste ha genomgått skumtest, och skriva ut 1 test på förpackningen. Dom flesta skriver Skumsekvens 1 = 0, men oftast så är dom andra testerna högskummande..
I min Rallybil EP3 Type-R kör jag Payback 5W-50 vilket passar utmärkt både vinter samt sommarkörning, dock är det en ganska dyr olja.
Vad gäller växellådan med sellholm diff i så har jag provat väldigt många oljor på marknanden, och inget har fungerat tills jag fick tag i en olja fån de relativt nystartade företaget Payback Lubricants.
Antingen valde jag en LS olja och då var diffen tyst, men slet på synkringarna, eller så valde jag en annan olja och då sparade jag synkringarna men diffen levde om otroligt när du hade låg spänning på den.
Kolla http://www.payback.se
Mvh
Linus Johansson
070-2451515
http://www.linusjohanssonracing.se
En annan viktig sak är att kolla på skumningstesterna. En vanlig handelsolja måste ha genomgått skumtest, och skriva ut 1 test på förpackningen. Dom flesta skriver Skumsekvens 1 = 0, men oftast så är dom andra testerna högskummande..
I min Rallybil EP3 Type-R kör jag Payback 5W-50 vilket passar utmärkt både vinter samt sommarkörning, dock är det en ganska dyr olja.
Vad gäller växellådan med sellholm diff i så har jag provat väldigt många oljor på marknanden, och inget har fungerat tills jag fick tag i en olja fån de relativt nystartade företaget Payback Lubricants.
Antingen valde jag en LS olja och då var diffen tyst, men slet på synkringarna, eller så valde jag en annan olja och då sparade jag synkringarna men diffen levde om otroligt när du hade låg spänning på den.
Kolla http://www.payback.se
Mvh
Linus Johansson
070-2451515
http://www.linusjohanssonracing.se
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
http://www.mapodo.de/castrol-edge-fst-0w-40-a3-b4.html
Vad tror ni alla om denna Olja? Känns som om det vore en bra olja.
Men man blir lite nojig när de listar alla världens bilmärken utom Honda
Finns det en hake?
Vad tror ni alla om denna Olja? Känns som om det vore en bra olja.
Men man blir lite nojig när de listar alla världens bilmärken utom Honda
Finns det en hake?
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Ja det är Honda som givit ut denna tabell, så den är senare uppdaterad än din instruktionsbok.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Hej, har tittat lite på listan men tänkte jag frågar för jag kan inte ta mej till honda nu i dagarna och måste verkligen fylla på med olja såg jag idag. Har en civic 16 ventilare (ej vtec) och undrar vad för olja jag ska köra i den? Får inte heller tag på förra ägaren så kan inte fråga vad han har kört. Kan jag slänga i annan olja från annat märke eller är det dåligt? Tänkte byta oljefilter och olja nästa månad, men såg idag att det inte var mycket olja kvar als. Mvh
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:59
- Bil: CR-V 2013
- Namn: Mikael Rautio
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Citerat ur Castrols nyhetsbrev:
"Hur jämförbara är egentligen två oljor med samma specifikation men från olika leverantörer och ibland till väldigt olika pris?
Pris- och kvalitetsskillnader beror oftast på skillnader i additivpaketet där ribban ligger på miniminivå medan de lite dyrare produkterna har forskats fram ihop med motortillverkare och additivtillverkare. 80 procent av oljan är bas-olja, resterande 20 procent är additiv. Problemet är att de 20 procent additiv är cirka 80 procent av priset. Så tummar man på additiv kvaliteten så är det möjligt att göra relativt billiga produkter. Köper man en väldigt billig olja så kan man nog räkna med att oljans funktion försämras innan intervallet har uppnåtts – med ökad oljeförbrukning och slitageskador som följd.
Polymeren (viskositetsförbättrare) slits ut i förtid om den inte håller hög kvalitet. Det innebär att temperaturspannet försämras under intervallet. Den blir för tjock vid startögonblicket (dålig cirkulation vid start, ökat slitage), För tunn vid arbetstemperatur (ökad förbrukning och slitage). Det kan innebära att en billig 15W-40 är kanske 20W-25 innan intervallet är fullbordat.
Vill man vara säker på att oljans funktion räcker över intervallet så skall man använda en lite dyrare olja. Då kan man också gå ner i viskositet med bibehållen smörjförmåga vilket spar energi (bränslebesparande). Kan man spara ett par procent bränsle på 15 000 km så är det mer pengar än vad syntetoljans högre pris har belastat plånboken.
Man skall komma ihåg att API, ACEA, och JASO är standarder som beskriver oljans beskaffenhet och egenskaper. Det är dock tillverkaren som sen anger att deras olja uppfyller en viss standard. Detta kontrolleras inte på något sätt av myndighet eller fristående bedömare, utan det är tillverkarens ord som gäller. Däremot när det gäller så kallade OEM-specifikationer från motortillverkarna måste man skicka in och godkännas av respektive motorfabrikant. Det är både dyrt och tidskrävande.
/ Anders Österlind
Technical Manager Castrol"
"Hur jämförbara är egentligen två oljor med samma specifikation men från olika leverantörer och ibland till väldigt olika pris?
Pris- och kvalitetsskillnader beror oftast på skillnader i additivpaketet där ribban ligger på miniminivå medan de lite dyrare produkterna har forskats fram ihop med motortillverkare och additivtillverkare. 80 procent av oljan är bas-olja, resterande 20 procent är additiv. Problemet är att de 20 procent additiv är cirka 80 procent av priset. Så tummar man på additiv kvaliteten så är det möjligt att göra relativt billiga produkter. Köper man en väldigt billig olja så kan man nog räkna med att oljans funktion försämras innan intervallet har uppnåtts – med ökad oljeförbrukning och slitageskador som följd.
Polymeren (viskositetsförbättrare) slits ut i förtid om den inte håller hög kvalitet. Det innebär att temperaturspannet försämras under intervallet. Den blir för tjock vid startögonblicket (dålig cirkulation vid start, ökat slitage), För tunn vid arbetstemperatur (ökad förbrukning och slitage). Det kan innebära att en billig 15W-40 är kanske 20W-25 innan intervallet är fullbordat.
Vill man vara säker på att oljans funktion räcker över intervallet så skall man använda en lite dyrare olja. Då kan man också gå ner i viskositet med bibehållen smörjförmåga vilket spar energi (bränslebesparande). Kan man spara ett par procent bränsle på 15 000 km så är det mer pengar än vad syntetoljans högre pris har belastat plånboken.
Man skall komma ihåg att API, ACEA, och JASO är standarder som beskriver oljans beskaffenhet och egenskaper. Det är dock tillverkaren som sen anger att deras olja uppfyller en viss standard. Detta kontrolleras inte på något sätt av myndighet eller fristående bedömare, utan det är tillverkarens ord som gäller. Däremot när det gäller så kallade OEM-specifikationer från motortillverkarna måste man skicka in och godkännas av respektive motorfabrikant. Det är både dyrt och tidskrävande.
/ Anders Österlind
Technical Manager Castrol"
Mikael Rautio
*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
-
- Inlägg: 702
- Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
- Ort: Svankällan
Jag har samma fråga, jag förvantade mig Castrol på service, men fick ett riktigt budgetmärke i bilen...känns sådär!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Vad fick du? Det är säkert inget fel på oljan så länge de uppfyller kraven. Rosenholtz tror jag brukar köra på Valvoline. Så länge det är rätt klassning, viskositet och helsyntet så är det väl ingen fara direkt.
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Återförsäljarna är fria att välja vilket oljemärke de vill, men det är endast Honda original olja eller Castrol som rekommenderas från Honda Motor Europe
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)