Civic vti konstig vid gaspådrag. Problem löst! :D:D:D

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Besiktigade bilen nyss, hade bra avgasvärden utom på förhöjd tomgång som den typ missade ibland, (Han stod och mätte jättelänge) helt perfekta värden och sen en liten miss och pang 400 i hc...

När jag sen körde bilen så märkte jag att om man gasar sakta så lixom "hänger den sig" svårt att förklara, man trycker gaspedalen sakta längre ner men bilen accelerar inte, känns som att man motorbromsar, så gasar man lite till och kommer över ett "läge" och då släpper det och den går perfekt.

Vid full attack går den perfekt, detta är endast när man gasar upp väldigt sakta, och tydligaste är det på 3an från säg 25-30 kmh, det händer inte varje gång.

B16a2 12400 mil, org spridare, tändstift byttes förra säsongen, tändkablar och fördelare är nog från fabriken tror jag, olja byttes för 350 mil sen.

Har testat både med min hondata p30 och en org p30 och det är samma problem så borde inte vara boxen.

Tänkte höra med er innan jag går loss och byter allt i tändväg. ;)
Senast redigerad av EMP den 26 oktober 2012, 22:01, redigerad totalt 5 gång.
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
VMT
Inlägg: 1219
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Has thanked: 6 times
Kontakt:

Hade liknande problem med min eg innan fördelare lägg av så kolla fördelare :p
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06


EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Vad hade du för symptom då? Var det rotor/spole som gav upp?
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
VMT
Inlägg: 1219
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Has thanked: 6 times
Kontakt:

Det var spole som gav upp
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06


EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
forryk
Inlägg: 418
Blev medlem: 29 april 2009, 16:39
Bil: Honda Civic Coupé SI
Namn: Jesper Öfverström
Ort: Mariehamn / Åland

Hade samma problem som dig och det löste sig genom att byta och kaliberar om TPS'en (Spjällhusgivaren) :)
Åland / Mariehamn

Kör:
Honda EK4 -00 Turbo

Tidigare bilar:

Honda Civic Coupé SI -99 B16 Turbo
Honda Civic Coupé -96
Honda CRX VT -91
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Mjaa... Tycker den borde sega, missa och ha sig även i högre hastigheter och varvtal om det vore spolen..
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Jag har ett extra spjällhus med tps liggande, kunde ju testa med det, tänkte också på tpsen, för det känns lixom som att spjället fastnar eller nått, inte hänger med pedalen men kände på det och det går väldigt fint.. Kan man flytta tpsen utan risk att skada den eller bör jag byta hela spjället?
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
forryk
Inlägg: 418
Blev medlem: 29 april 2009, 16:39
Bil: Honda Civic Coupé SI
Namn: Jesper Öfverström
Ort: Mariehamn / Åland

EMP skrev:Jag har ett extra spjällhus med tps liggande, kunde ju testa med det, tänkte också på tpsen, för det känns lixom som att spjället fastnar eller nått, inte hänger med pedalen men kände på det och det går väldigt fint.. Kan man flytta tpsen utan risk att skada den eller bör jag byta hela spjället?
Beror på om du har eftermarknads spjäll eller OEM. Har du OEM så måste du ta en dremel och kappa bort dom två "nitarna" TPS'en sitter med. Alltså är det enklast att ta bort hela spjällhuset. Har du eftermarknads så brukar den sitta med två vanliga skruvar bara :) När du sätter dit den nya så se till att ha 0,45v när spjället är stängt och 4,5v när du har fullgas.
Åland / Mariehamn

Kör:
Honda EK4 -00 Turbo

Tidigare bilar:

Honda Civic Coupé SI -99 B16 Turbo
Honda Civic Coupé -96
Honda CRX VT -91
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Båda är oem, provar att byta spjäll först, beställde en eftermarknads tps precis också hehe. :)
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
TriXiE77
Inlägg: 867
Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
Bil: Bilbytarkungen
Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm

Låter som tps:en håller på att ge upp. Den glappar i början och sen lägger den av helt.
Enkelt kan du prova om det är problemet genom att bara koppla ur den. Du får felkod men bilen går att köra.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Bytte idag tps, exakt samma problem ändå, när man kör i en brant uppförsbacke t.ex på 3an och låter han gå på samma varv en stund och sen accelerar sakta så orkar den inget utan börjar gå saktare och man måste växla.ner.till slut.för att han ska orka.

Ställde tpsen med hjälp av hondata men borde ju bara bli mer exakt? 0% vid stängd och 100% vid öppet spjäll. Vid vanlig körning märker man.inget, bara om man ligger på konstant varvral typ, gärna i backar.

Lite svårt att förklara men. :p

Förslag?
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Gav mig ut för att köra i världens backar och logga lite repor, då går den perfekt! Inte en tendens till att missa eller gå konstigt... Bara den går så på besiktningen så. :lol:
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Om man startar bilen och kör lugnt med den så är det inga problem, gör man några 8k växlingar så uppför den sig som ovan beskrivet, sen stänger man av bilen.och låter den stå 10 min så är den som vanligt igen... Skumt!
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Rätt säker på att det är fördelaren nu som cepat ur, skruvade bort den idag för att mäta upp spole osv, ser då att hela är.rostig innuti, väldigt rostig! Så rostig så övervåld inte fick bort skruven till rotorn... när jag får ny rotor ska jag kapa bort den gamla och i värsta fall borra och gänga nytt hål.
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Jag skruvade loss fördelaren snurrade och kände på den och det märktes ingen skillnad mot den andra, den gick runt lätt och fint och glappade inte i något led, borde jag inte märkt om lagret var kass?
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
and1
Inlägg: 1097
Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Ort: Ängelholm

Prova med en annan fördelare så vet du. Hade samma problem, byte en ebay fördelare så funka det igen :). Annars kan du beställa en halvsats på Honda dsv utan el, som du kan flytta över ifrån din gamla.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Jag har en extra som nästan är komplett, dock saknar den rotor. Har beställt nya rotorer och även msd extern spole men inte fått något än, och rotorn sitter ju fast på den jag har nu.

Så fort jag får rotorn ska jag vålda bort den gamla och dit med den nya, samt slänga dit min msd spole och msd locket, även köpt en ny icm eller vad den hette. :p

Men borde jag inte märkt om lagret var kass?
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
and1
Inlägg: 1097
Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Ort: Ängelholm

Tar polygripen o vrid på skruven istället då. Går mkt lättare.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Jag har tagit polygrip, gjort små jack i skuven och stått med en vass tång och försökt vrida, värmt och grejat. Skruven och axeln är ett. :p
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Har nu fått grejer så började med att kapa bort gamla rotorn så jag kom åt skruven och kun de lyfta på "locket"

Såg ut ungefär som jag tänkt mig, dvs inte bra!

Bild

Tog isär allt, rengjorde och mätte upp spolen, värdena var normala men förmodligen har det varit dålig kontakt, speciellt på icm;en, slängde ändå dit min msd spole samt ngk kablarna och sen gick den som en dröm!

Bild

Och som welen sa så är det väl lagret som gjort att det ser ut såhär.. Vänder, vrider och rycker men kan inte känna något konstigt med lagret.. Men väl ny fördelare just in case.
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Var nog bara flax förra ggn den gick bra. Idag gick den som skit emellanåt.
Bytt: rotor, fördelarlock, spole, tändkablar, tändstift, databox, ej icm som jag beställt men inte fått än..

Tändstiften såg för övrigt perfekta ut så tror inte det borde vara lambdan, såg inte ut att gå fett.

Någon som haft samma grej med lambdasonden. Fortfarande inga felkoder.

Mer förslag? :(
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Symtomen känns likvärdiga när jag hade problem med lambdan på Preluden, men då fick jag larm 43 tror jag det var. Men det var även att bilen kunde gå perfekt men helt plötsligt kändes det som att något drog tillbaka motorkraften, motorbroms men ändå inte. Försvann när man tryckte full gas. Fick dock inte felkod varje gång, utan bara om jag lät den ligga varvtalsområdet den tvekade i. Men som sagt, höga varv inga problem alls.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Den beter sig precis så! Får väl försöka byta lambdan då, har fräsch sond men specialsvetsade katten till att passa b18c4 grenrör, och b16a2 röret så sitter avgasflänsen spegelvänt, och har ingen svets på ett tag. Jävla krångel!
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

Lambdan var felet, bytte idag! Åkte till bes med och nu blankt papper! FYYYYY FAAAAAN VAF GÖTT!

Tack för svar alla! :D
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Bild
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
Axzza
Inlägg: 1266
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

Anar att jag har liknande problem, ibland "fastnar" gasen, känns som det är en tändsticka under pedalen så får man trycka till en gång så blir den normal igen. Händer vid låga varv på låg växel..
Har varit så sen jag bytte till ESi insuget, nu efter växellådebytet så trilla sladden till lambdasonden ur själva plasthöljet så är inte säker att den sitter fast ordentligt. Nu tänds även motorlampan ibland och avgasröret är helt nedsotat.
Känns som jag ska testa byta lambda med :p
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Användarvisningsbild
EMP
Inlägg: 1000
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

:D

I och med att du bytt insug så borde du kolla så du inte har vakumläckor, bomba med startgas runt insuget.
Kolla felkoden med, borde ju säga vad det är. :)
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
Axzza
Inlägg: 1266
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

Nu när jag körde så hände det först inget när man gasa i tvåan sen 2-3sek efter kom den.. Ska byta sonden nu.
Hittar inte kablarna så jag kan kolla felkod :s
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Skriv svar