Kompressor convertering!
- Liquiiid
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 29 september 2009, 22:25
- Bil: Honda accord
- Namn: Robin månsson
- Ort: Sjöbo
tjaa, satt och kolla lite rundor! på kompressor/turbo konvertering, så blev jag rätt sugen på kompressor på min civic! men så undrar jag om någon har gjort någon projekt angående kompressor convertering ?
vad kan man köra för kompressor på en vanlig D16 motor ? vad behöver jag för grejor osv ?
Som sagt det är bara lite planer har ej bestämmt hur det blir hehe.. tacksam för svar .
vad kan man köra för kompressor på en vanlig D16 motor ? vad behöver jag för grejor osv ?
Som sagt det är bara lite planer har ej bestämmt hur det blir hehe.. tacksam för svar .
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Finn en del medlemmar som kör/kört kompressor på d16. Nitram bland annat. Finns projekttrådar att läsa för de som är betalande medlemmar
EDIT: ett K20 swap känns dock som ett bättre alternativ och kanske i samma prisklass (kanske lite dyrare) och förmodligen bättre resultat. Finns två motorer till salu här på forumet just nu. K20 och K24.
EDIT: ett K20 swap känns dock som ett bättre alternativ och kanske i samma prisklass (kanske lite dyrare) och förmodligen bättre resultat. Finns två motorer till salu här på forumet just nu. K20 och K24.
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Kompressormata D-serien gör man om man vill vara unik. Det mest rimliga alternativet till effektökning är ett swap. Pasen säger K20 men det tycker jag är för krångligt och dyrt och röstar på B18.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- NitraM
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Ort: Norrköping
- Has thanked: 129 times
- Been thanked: 81 times
Min d16 motor är tillsalu, kolla under säljes.
Det är ett komplett motorpaket, med fördelare, generator, vassare kam, bättre spridare, grenrör, kabelhärva, drivaxlar, kompressor osv
Det är ett komplett motorpaket, med fördelare, generator, vassare kam, bättre spridare, grenrör, kabelhärva, drivaxlar, kompressor osv
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Specifiera gärna vilken d16 motor du har. Står att du kör vei i din profil.
En ESi blir snabbare än k20 om man slänger på en turbo. Tex garrett gt28rs funkar superbt!
Kompressor får man inte så mycket hk med så det är knappt värt det.
En ESi blir snabbare än k20 om man slänger på en turbo. Tex garrett gt28rs funkar superbt!
Kompressor får man inte så mycket hk med så det är knappt värt det.
- Liquiiid
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 29 september 2009, 22:25
- Bil: Honda accord
- Namn: Robin månsson
- Ort: Sjöbo
Okej. men det kostar ju rätt bra för ett k20 swap jag hade inte tänkt köra på nytt kompressor kit liksom hehe!pasen skrev:Finn en del medlemmar som kör/kört kompressor på d16. Nitram bland annat. Finns projekttrådar att läsa för de som är betalande medlemmar
EDIT: ett K20 swap känns dock som ett bättre alternativ och kanske i samma prisklass (kanske lite dyrare) och förmodligen bättre resultat. Finns två motorer till salu här på forumet just nu. K20 och K24.
ja jag vet ska betala i januari jag vill gärna se på projekt, så man kan se på ett ungifär hur man bygger det
- Liquiiid
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 29 september 2009, 22:25
- Bil: Honda accord
- Namn: Robin månsson
- Ort: Sjöbo
Malkolm skrev:Specifiera gärna vilken d16 motor du har. Står att du kör vei i din profil.
En ESi blir snabbare än k20 om man slänger på en turbo. Tex garrett gt28rs funkar superbt!
Kompressor får man inte så mycket hk med så det är knappt värt det.
Oj sorry.. har ej bytt på profillen än! vei är min gammla, kör en Esi nu!
Men vad kan jag tjäna på sin höjd med kompressorn på min motor ? för menar har ju turbo kitt liggandes någon stans i mina gömmor! men jag blev rätt sugen på kompressor! men bör man inte sätta andra kolvar och stakar ? när man kör kompressor ?
alla här nere kör liksom med turbo, så skulle vara kul och prova kompressor!
- Liquiiid
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 29 september 2009, 22:25
- Bil: Honda accord
- Namn: Robin månsson
- Ort: Sjöbo
NitraM skrev:Min d16 motor är tillsalu, kolla under säljes.
Det är ett komplett motorpaket, med fördelare, generator, vassare kam, bättre spridare, grenrör, kabelhärva, drivaxlar, kompressor osv
Det har jag missat! ska ta en titt
Liquiiid skrev:Okej. men det kostar ju rätt bra för ett k20 swap jag hade inte tänkt köra på nytt kompressor kit liksom hehe!pasen skrev:Finn en del medlemmar som kör/kört kompressor på d16. Nitram bland annat. Finns projekttrådar att läsa för de som är betalande medlemmar
EDIT: ett K20 swap känns dock som ett bättre alternativ och kanske i samma prisklass (kanske lite dyrare) och förmodligen bättre resultat. Finns två motorer till salu här på forumet just nu. K20 och K24.
ja jag vet ska betala i januari jag vill gärna se på projekt, så man kan se på ett ungifär hur man bygger det
Om jag inte har fel så kan du betala redan nu och vara medlem 2014 också. Tror det har varit så ett tag nu.
Iförsig är det inte långt kvar till januari
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Liquiiid skrev:
Oj sorry.. har ej bytt på profillen än! vei är min gammla, kör en Esi nu!
Men vad kan jag tjäna på sin höjd med kompressorn på min motor ? för menar har ju turbo kitt liggandes någon stans i mina gömmor! men jag blev rätt sugen på kompressor! men bör man inte sätta andra kolvar och stakar ? när man kör kompressor ?
alla här nere kör liksom med turbo, så skulle vara kul och prova kompressor!
Med kompressor är det svårt att nå 200hk på en d16.
Med lågt ladd, säg 0,6bar så håller din motor bra om du mappar rätt och tar hand om den. Då plockar du 250hk+ med turbo.
Här nere kör alla turbo, vart bor du där alla turbokonverterade Hondor verkar vara?
Vill du vara different så släng i en VW-motor vet ja!
Men vill du bli snabb, och allra helst i starten och upp till 150kmh så är turbo ett smidigt o billigt alternativ.
- Liquiiid
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 29 september 2009, 22:25
- Bil: Honda accord
- Namn: Robin månsson
- Ort: Sjöbo
zebski skrev:Liquiiid skrev:Okej. men det kostar ju rätt bra för ett k20 swap jag hade inte tänkt köra på nytt kompressor kit liksom hehe!pasen skrev:Finn en del medlemmar som kör/kört kompressor på d16. Nitram bland annat. Finns projekttrådar att läsa för de som är betalande medlemmar
EDIT: ett K20 swap känns dock som ett bättre alternativ och kanske i samma prisklass (kanske lite dyrare) och förmodligen bättre resultat. Finns två motorer till salu här på forumet just nu. K20 och K24.
ja jag vet ska betala i januari jag vill gärna se på projekt, så man kan se på ett ungifär hur man bygger det
Om jag inte har fel så kan du betala redan nu och vara medlem 2014 också. Tror det har varit så ett tag nu.
Iförsig är det inte långt kvar till januari
okej mja men väntar på pengar ! det är det som håller mig i styr om man säger så hehe
- Liquiiid
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 29 september 2009, 22:25
- Bil: Honda accord
- Namn: Robin månsson
- Ort: Sjöbo
Malkolm skrev:Liquiiid skrev:
Oj sorry.. har ej bytt på profillen än! vei är min gammla, kör en Esi nu!
Men vad kan jag tjäna på sin höjd med kompressorn på min motor ? för menar har ju turbo kitt liggandes någon stans i mina gömmor! men jag blev rätt sugen på kompressor! men bör man inte sätta andra kolvar och stakar ? när man kör kompressor ?
alla här nere kör liksom med turbo, så skulle vara kul och prova kompressor!
Med kompressor är det svårt att nå 200hk på en d16.
Med lågt ladd, säg 0,6bar så håller din motor bra om du mappar rätt och tar hand om den. Då plockar du 250hk+.
Här nere kör alla turbo, vart bor du där alla turbokonverterade Hondor verkar vara?
Vill du vara different så släng i en VW-motor vet ja!
Men vill du bli snabb, och allra helst i starten och upp till 150kmh så är turbo ett smidigt o billigt alternativ.
Okej. men som sagt vill inte köra på hyper effekt nu precis! men vill bara skrämma upp den lite och helst slippa bygga om motorn, då jag inte ska ha denna d16 motorn hela tiden, planerna är ju en B motor till sommaren...
Bor i skåne! Folktet i mitt gäng krets ! Kör ju bara en del traktorer "volvo" osv. så har max 6 vänner här som kör honda, ingen av dem kör med Turbo eller kompressor dock! men vet några som gör, men dem kör på smidd maskin!
nej vill inte köra på Tyska grejor vill hålla mig till japansk
kanske låter sunkigt men som sagt vill inte lägga för mycket på denna motorn. ;/ Så vill försöka komma undan billigt som möjligt! så vad tror du ska jag köra på turbo i så fall!? är det billigare då än kompressor ?
- Bullet---
- Inlägg: 2540
- Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
- Ort: Malmö
Om du kommer vara uppe och snurra kring 200hk eller mer så lär inte originalbotten hålla. Original-stakarna håller tyvärr inte på D-serie.Liquiiid skrev:Malkolm skrev:Liquiiid skrev:
Oj sorry.. har ej bytt på profillen än! vei är min gammla, kör en Esi nu!
Men vad kan jag tjäna på sin höjd med kompressorn på min motor ? för menar har ju turbo kitt liggandes någon stans i mina gömmor! men jag blev rätt sugen på kompressor! men bör man inte sätta andra kolvar och stakar ? när man kör kompressor ?
alla här nere kör liksom med turbo, så skulle vara kul och prova kompressor!
Med kompressor är det svårt att nå 200hk på en d16.
Med lågt ladd, säg 0,6bar så håller din motor bra om du mappar rätt och tar hand om den. Då plockar du 250hk+.
Här nere kör alla turbo, vart bor du där alla turbokonverterade Hondor verkar vara?
Vill du vara different så släng i en VW-motor vet ja!
Men vill du bli snabb, och allra helst i starten och upp till 150kmh så är turbo ett smidigt o billigt alternativ.
Okej. men som sagt vill inte köra på hyper effekt nu precis! men vill bara skrämma upp den lite och helst slippa bygga om motorn, då jag inte ska ha denna d16 motorn hela tiden, planerna är ju en B motor till sommaren...
Bor i skåne! Folktet i mitt gäng krets ! Kör ju bara en del traktorer "volvo" osv. så har max 6 vänner här som kör honda, ingen av dem kör med Turbo eller kompressor dock! men vet några som gör, men dem kör på smidd maskin!
nej vill inte köra på Tyska grejor vill hålla mig till japansk
kanske låter sunkigt men som sagt vill inte lägga för mycket på denna motorn. ;/ Så vill försöka komma undan billigt som möjligt! så vad tror du ska jag köra på turbo i så fall!? är det billigare då än kompressor ?
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
- Liquiiid
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 29 september 2009, 22:25
- Bil: Honda accord
- Namn: Robin månsson
- Ort: Sjöbo
Bullet--- skrev:Om du kommer vara uppe och snurra kring 200hk eller mer så lär inte originalbotten hålla. Original-stakarna håller tyvärr inte på D-serie.Liquiiid skrev:Malkolm skrev:Liquiiid skrev:
Oj sorry.. har ej bytt på profillen än! vei är min gammla, kör en Esi nu!
Men vad kan jag tjäna på sin höjd med kompressorn på min motor ? för menar har ju turbo kitt liggandes någon stans i mina gömmor! men jag blev rätt sugen på kompressor! men bör man inte sätta andra kolvar och stakar ? när man kör kompressor ?
alla här nere kör liksom med turbo, så skulle vara kul och prova kompressor!
Med kompressor är det svårt att nå 200hk på en d16.
Med lågt ladd, säg 0,6bar så håller din motor bra om du mappar rätt och tar hand om den. Då plockar du 250hk+.
Här nere kör alla turbo, vart bor du där alla turbokonverterade Hondor verkar vara?
Vill du vara different så släng i en VW-motor vet ja!
Men vill du bli snabb, och allra helst i starten och upp till 150kmh så är turbo ett smidigt o billigt alternativ.
Okej. men som sagt vill inte köra på hyper effekt nu precis! men vill bara skrämma upp den lite och helst slippa bygga om motorn, då jag inte ska ha denna d16 motorn hela tiden, planerna är ju en B motor till sommaren...
Bor i skåne! Folktet i mitt gäng krets ! Kör ju bara en del traktorer "volvo" osv. så har max 6 vänner här som kör honda, ingen av dem kör med Turbo eller kompressor dock! men vet några som gör, men dem kör på smidd maskin!
nej vill inte köra på Tyska grejor vill hålla mig till japansk
kanske låter sunkigt men som sagt vill inte lägga för mycket på denna motorn. ;/ Så vill försöka komma undan billigt som möjligt! så vad tror du ska jag köra på turbo i så fall!? är det billigare då än kompressor ?
Okej. mjo har förståt att dem inte klarar så mycket, men motorn i sig är dålig redan. så den ska i princip dö. som sagt ska ju försöka hitta en annan motor till sommaren!
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Orginalstakarna håller hur bra som helst på en d16z6.
4år brutalt användande med 0,7bar och varvstopp på 7500rpm och still going strong. Han har dock avverkat 4-5kopplingar och nån vxlåda
4år brutalt användande med 0,7bar och varvstopp på 7500rpm och still going strong. Han har dock avverkat 4-5kopplingar och nån vxlåda
- Bullet---
- Inlägg: 2540
- Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
- Ort: Malmö
Vem då?Malkolm skrev:Orginalstakarna håller hur bra som helst på en d16z6.
4år brutalt användande med 0,7bar och varvstopp på 7500rpm och still going strong. Han har dock avverkat 4-5kopplingar och nån vxlåda
Det jag läst är att stakarna och bottendelen är för klent byggt och stakarna har tendens att ge upp vid 200 häst eller mer. Läst en del utländska trådar där folk skjutit stakar igenom blocket till höger och vänster och även folk som nämnt det här på klubben vid andra tillfällen. Men det är bara vad jag själv läst mig till eller folk berättat. Om nu d16 motorerna håller för den effekten är det ju skitbra egentligen
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
- NitraM
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Ort: Norrköping
- Has thanked: 129 times
- Been thanked: 81 times
250hk med org motor är inga problem alls att få med en org d16z6 och turbo, och det håller dessutom.
200hk är inga problem att nå med en d16z6, kompressor, grenrör och mapp. Hållbart....
Kör man y8 drev vid kamaxeln och högladds hjul vid kompressorn så kommer man strax över 200hk med bra mapp, avgas och Spjällhus.
Alternativ annan kam i motorn
200hk är inga problem att nå med en d16z6, kompressor, grenrör och mapp. Hållbart....
Kör man y8 drev vid kamaxeln och högladds hjul vid kompressorn så kommer man strax över 200hk med bra mapp, avgas och Spjällhus.
Alternativ annan kam i motorn
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
- Brox
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
- Ort: Halmstad
Vadå?Welen XLR8 Performance skrev:HA HA HA H AH A... Jag tror knappt jag tror mina ögon!!!!!!!!!Malkolm skrev: Kompressor får man inte så mycket hk med så det är knappt värt det.
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
- Bullet---
- Inlägg: 2540
- Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
- Ort: Malmö
Nu i efterhand känns det som man blivit tvångsmatad lögner för att folk vill att alla ska ha B eller K serie. Vet inte hur jag ska tolka detta...
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 13 september 2010, 21:17
- Bil: ED9 B18C
- Namn: Michel Jansson
- Ort: Tomelilla
Besiktiga bilen först... turbo delarna du köpte av mig för 1 år sen?? Oöppnad z6 med 0,45bar (garret t25/Saab 9000)räcker gott för att åka från tex EP3 upp till 200.. Snik/kaffepengar..
Michel Jansson. Tomelilla
0738331368
Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
0738331368
Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
- Liquiiid
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 29 september 2009, 22:25
- Bil: Honda accord
- Namn: Robin månsson
- Ort: Sjöbo
Micha-J skrev:Besiktiga bilen först... turbo delarna du köpte av mig för 1 år sen?? Oöppnad z6 med 0,45bar (garret t25/Saab 9000)räcker gott för att åka från tex EP3 upp till 200.. Snik/kaffepengar..
Ja. Klart ska besiktiga den först men det ligger kvar i vårt gamla garage. Och dem grejorna finns inte kvar längre :/ men håller på att leta efter ett annat begagnat turbo kit så får se hur det blir
- Bullet---
- Inlägg: 2540
- Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
- Ort: Malmö
Som sagt, vet inte hur jag ska tolka det. Många är emot D-serie helt enkelt och har fått höra sen jag skaffat Honda och även läst på nätet diverse "bevis" på svagheter i uppbyggnaden och dittan och dattan om att dem inte håller utan att i princip bygga om allt i motorn om man ska trimma. Men menLiquiiid skrev:Bullet--- skrev:Nu i efterhand känns det som man blivit tvångsmatad lögner för att folk vill att alla ska ha B eller K serie. Vet inte hur jag ska tolka detta...
Vadå menar du ? :O
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Det borde inte vara omöjligt att köra den på en p28/30
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Kompressor har sina fördelar, och turbo har sina.
Men att använda sig av en alldelles för liten kompressor gör ingen glad.
Om du hade någon som helst kunskap om kompressorkit så hade du vetat vad en Eaton m45 är kapabel till. Istället för att sabba för TS.
Men att använda sig av en alldelles för liten kompressor gör ingen glad.
Om du hade någon som helst kunskap om kompressorkit så hade du vetat vad en Eaton m45 är kapabel till. Istället för att sabba för TS.