Jag funderar på om 1.6an kommer va "för slö" och förbruka mer i motorvägsfart än 2.2an.
Om ngn har siffror på båda motorerna vore jag tacksam, jag nöjer mig med det datorn i bilen visar.
Det måste inte vara "riktig" förbrukning
infra skrev:Jag har provat båda och dom mil jag avverka i 1.6an var just på motorväg för det är enda som är av intresse då jag pendlar 20-40 mil om dagen.. men 1.6 gav ingen vinst mot 2.2, inte tillräckligt för att motivera ett köp iaf...
Vet inte riktigt hur honda mäter sina fabriksuppgifter när det kommer till bränsleförbrukning för de är princip omöjliga att uppnå om du inte har din egen "bosse fil"
Fan va bra, du har inga siffror i huvudet eller? Hade vart kul att räkna lite. Vilken hastighet körde du i ungefär?infra skrev:Jag har provat båda och dom mil jag avverka i 1.6an var just på motorväg för det är enda som är av intresse då jag pendlar 20-40 mil om dagen.. men 1.6 gav ingen vinst mot 2.2, inte tillräckligt för att motivera ett köp iaf...
Vet inte riktigt hur honda mäter sina fabriksuppgifter när det kommer till bränsleförbrukning för de är princip omöjliga att uppnå om du inte har din egen "bosse fil"
Frun har ju knappt 3 mil enkel väg till jobbet så det är inte jättelångt och hon kör 110 på 110, inte 111 för då är man dum i huvet.....jorå så atteeee. Men jag tänker ju lite som dig att man kommer köra över 120 ibland och speciellt med barn och packning osv eller ngt släp bakom ngn gång så kommer man irritera sig som fan på den lilla motorn. Sen vill frun ha 4WD också så det lutar ju mer och mer åt 2.2 faktiskt. En tusenlapp extra i skatt kommer inte ruinera en direkt.infra skrev:absolut , tycker samtliga tillverkar har fantasisiffror.. mer att man inte ska gå blint på vad som står på pappret.
jag brukar sätta farthållaren på 120-130 beroende på vad som ges möjlighet för.
1.6 låg på ca 6.1-6.5 och det är samma som min 2.2 accord... dock brukar faktiskt accordens egna mätare visa pessimistiska siffror.
2.2 CRV låg på 6.3-6.5 men vid 130+ så hade den bättre...
Det känns som 1.6 är en perfekt kortpendlar/landsvägsbil men längre sträckor på motorväg i 120+ så är 2.2 effektivare...
Ska tilläggas att jag körde dock bara ca 10mil kanske och gick på färddatorns siffror men det övertyga mig inte tillräckligt för att inte köpa 2.2 CRV istället när det är dags...
Jag har ingen aning, jag pratade rent generellt.PatrikGBG skrev:Sitter mig veterligen inga tillsatsvärmare på honda.

Där har vi olika åsikter. Jag vet säkert att farthållaren är en ganska stor bov. Inte bara i en Honda utan även i alla andra bilar jag har ägt, svenska såväl som tyska.pasen skrev:Jag tror inte farthållaren är en bov. Jag tror bara den har lättare för att trycka på gasen än du/vi har i uppförsbackarna för att hålla farten till varje pris. Det är ju dess enda uppgift.
I vissa fall kanske det lönar sig att släppa lite uppförs och öka i nedförs istället. Men det är nog att överanalysera saken. Christer rosenhotz säger dock alltid till mig att 2.0 bensinaren är snålare än dieseln. Det ligger kanske nåt i det han säger, även om jag inte tror på det tilö 100%. Diesel har högre energiinnehåll än bensin vad jag vet.
Kan dock skriva under på att du inte har lika roligt i bensinaren när du ska jaga samma förbrukning.