Hjulinställning integra dc2

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
basti
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mars 2005, 23:13
Bil: Integra DC2
Namn: Sebastian Hasselgren

Ska ställa hjulen på min dc2:a i helgen och undrade om någon som har mer erfarenhet av integra än jag har några stalltips?

Mvh basti
Sebastian Hasselgren
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3735
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

För gata eller bana?
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
basti
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mars 2005, 23:13
Bil: Integra DC2
Namn: Sebastian Hasselgren

Bana
Sebastian Hasselgren
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vad är gjort med hjulupphängningen, camberjustering fram och bak?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
basti
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mars 2005, 23:13
Bil: Integra DC2
Namn: Sebastian Hasselgren

Sitter ett d2 track chassi 10 fram 12 bak, camberjusteringar bak ingen camber fram. /
Sebastian Hasselgren
basti
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mars 2005, 23:13
Bil: Integra DC2
Namn: Sebastian Hasselgren

Sitter Blox camberstag bak som är Max inskruvade men tycker inte det vart så mycket camber iaf?
Sebastian Hasselgren
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3735
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

0 Toe fram
+0 Grader 03 min toe bak (in)
-1 grad 30 min camber bak
-1 grad camber fram

Jag skulle prova med något sådant till en början.
Men jag kör inte Integra så det är inte specifika siffror utan dessa skulle funka på många bilar. Sen får man känna efter hur den beter sig och justera därefter.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

1 grad camber fram och bak går knappt att få ens org. Den kommer troligtvis landa in på 2 grader fram och sedan kan du sätta 2 grader bak, 0 i toe fram och bak.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
basti
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mars 2005, 23:13
Bil: Integra DC2
Namn: Sebastian Hasselgren

Jag som inte fattar något,

Minus toe i fram gör att bilen viker in bättre men blir mer ostabilt rakt fram?
Vad gör toe i bak, samma?

Tror jag kör 0 toe runt om men minus camber i bak. Tror inte det går att göra så mkt åt camber ni fram orginal?

Tack för svaren, kul att bolla lite:)
Sebastian Hasselgren
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Ställ 1-2mm toe in bak så blir bilen stabilare vid hårda inbromsningar.
Jag kör 3 grader camber fram, neutral toe fram. 3,5 grader camber bak, 1mm toe in bak.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
basti
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mars 2005, 23:13
Bil: Integra DC2
Namn: Sebastian Hasselgren

Men hur mycket toe kan man ställa utan ställbara toe stag bak?

Tack asse för lite matnyttiga siffror, du har ju kört ett antal mil med din på bana så du borde ju ha svart på vitt/
Senast redigerad av basti den 7 maj 2014, 18:50, redigerad totalt 1 gånger.
Sebastian Hasselgren
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Ja det går om inte toe justeringen kärvat ihop totalt, vilken den tyvär brukar göra.
Hondas org. inställning är 1mm toe in bak.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
basti
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mars 2005, 23:13
Bil: Integra DC2
Namn: Sebastian Hasselgren

Aha, då hoppas vi på att mina inte har gjort det då:)
Har inte haft några problem med fast kärvade skruv och bult än så länge så hoppet finns.

Ska köra challenge på Lunda som premiär med bilen den 18:e så hjulen är sista som behövs. Ska bli riktigt skoj att prova dc2:an, hade en ep3 förut som jag körde med ganska mycket. Men känns som jag har hittat rätt med dc2:an, mer genuin Honda känsla.
Sebastian Hasselgren
Jabroni
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 april 2012, 08:50
Namn: Martin Jungklo
Ort: Malmö

Jag kör 2.5 grader camber runt om. 0 i toe runt om.

Sliter lite väl mycket på utsidan av däcken skulle nog haft 3 grader camber istället.
CRX à la Fixxe
Civic 1,6 Diesel
______________________________________________
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Neutral toe runtom och mellan 2,5-3 grader camber runtom. Funkar utmärkt.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
basti
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mars 2005, 23:13
Bil: Integra DC2
Namn: Sebastian Hasselgren

Tack för hjälpen alla som har svarat, ska ge denna info till min hjulinställare idag. Sen får jag väl prova mig fram lite med cambern och införskaffa justerbara i fram.

/
Sebastian Hasselgren
Skriv svar