GALEN PÅ AVGASVÄRDEN ( CRX VTEC)
-
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
- Ort: Karlskrona
Får ju inte godkända avgasvärde på tomgång, varva dom över 2500 varv inga problem med avgasvärderna.
Historia
Lånade kat som monterades igår. Idag när jag skulle till bes igen, Låg jag på 4000- 5000 varv på 3:an i cirka 1.5 mil, och resten av totalt 3 mil till bes på 4:an 3300varv , för att få upp tempen på katalysatorn.
inne på bes, fick jag samma värde på den lånade katten som med på min egna kat på tomgång. så något spökar på lägre varv.
Kan det vara mapp sensor eller tps som strular?
HAR INGA FELKODER, lambavärdet på 0.97( Ingen etanol )
Så hjälp mig !!!!!!!!
PROBLEMET LÖST= NY ECU SAMT NY KATALYSATOR GJORDE SUSEN, MEST TROLIGT ATT ECU SOM VAR KÖRD
Historia
Lånade kat som monterades igår. Idag när jag skulle till bes igen, Låg jag på 4000- 5000 varv på 3:an i cirka 1.5 mil, och resten av totalt 3 mil till bes på 4:an 3300varv , för att få upp tempen på katalysatorn.
inne på bes, fick jag samma värde på den lånade katten som med på min egna kat på tomgång. så något spökar på lägre varv.
Kan det vara mapp sensor eller tps som strular?
HAR INGA FELKODER, lambavärdet på 0.97( Ingen etanol )
Så hjälp mig !!!!!!!!
PROBLEMET LÖST= NY ECU SAMT NY KATALYSATOR GJORDE SUSEN, MEST TROLIGT ATT ECU SOM VAR KÖRD
Senast redigerad av Macbang den 22 juli 2014, 20:15, redigerad totalt 3 gång.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
-
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
- Ort: Karlskrona
Inte original grenrör, kör supersprint 4-2-1, som förra ägare har besiktigat med utan problem i 2 år innan han sålde den till mig.
Har dock byt en lambdasond ( till original ) då jag fick fel kod 2 för en månad sen, felkoden försvann när jag bytte till begagnad sond. Vill även säga att jag hade samma problem med avgasvärderna innan jag bytte lambdasond, med andra ord, det gjorde ingen skillnad alls
Nya sonder kan man inte köpa längre enligt Rozenholtz, då dom har utgått
Har dock byt en lambdasond ( till original ) då jag fick fel kod 2 för en månad sen, felkoden försvann när jag bytte till begagnad sond. Vill även säga att jag hade samma problem med avgasvärderna innan jag bytte lambdasond, med andra ord, det gjorde ingen skillnad alls
Nya sonder kan man inte köpa längre enligt Rozenholtz, då dom har utgått
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
-
- Inlägg: 784
- Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
- Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
- Namn: Emil Tingelholm
- Ort: Karlskrona
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 13 times
Hör med min bror om du kan låna hans orginal grenrör? Tingelholm här på hpc, du lär kunna få ner värdena en hel del. Tydligen ett vanligt problem när man kör med extraktor
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
En spridare som läcker lite kanske? Förklarar kanske varför det är ok vid 2500 men inte på tomgång?
Jag får aldrig igenom min med extractor på. För alltid byta till org-grenrör. Jag går alltid en brottningsmatch inför besiktning med avgasvärdena. Senast lämnade jag in spridarna för rengöring, bytte bensinfilter o krånglade. Till slut var den godkänd. Kan inte svara på vad som gjorde det rätt!
Jag får aldrig igenom min med extractor på. För alltid byta till org-grenrör. Jag går alltid en brottningsmatch inför besiktning med avgasvärdena. Senast lämnade jag in spridarna för rengöring, bytte bensinfilter o krånglade. Till slut var den godkänd. Kan inte svara på vad som gjorde det rätt!
A. Regestam
0703636373
0703636373
-
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
- Ort: Karlskrona
Edit, tog mig frihet att filma lite av mitt avgastest på opus idag, ( glad för att filma saker som inte stämmer eller är fel )
Fick inget papper, som visade lambda ) då det var godkänt ), men efter att ha kollat på denna filmsnutt, såg jag att mitt lambda låg lägre mot förra gången= gått från 1.02 till 0.95 ( ses i klippet )
Fick inget papper, som visade lambda ) då det var godkänt ), men efter att ha kollat på denna filmsnutt, såg jag att mitt lambda låg lägre mot förra gången= gått från 1.02 till 0.95 ( ses i klippet )
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Har samma problem med min Civic dock ba hc värderna.Jag har bytt olja,filter,tändstift,fördelarlock,rotor,kollat alla vacuum slangar men fortfarande samma sak.Nån som har tips?Ska byta kat å lambda på måndag..
Kan tilläga att jag har dc 4-1 extraktör å 2,5* megan racing.
Kan tilläga att jag har dc 4-1 extraktör å 2,5* megan racing.
Provat att byta olja filter å stift?Det brukar hjälpa??Macbang skrev:Får ju inte godkända avgasvärde på tomgång, varva dom över 2500 varv inga problem med avgasvärderna.
Historia
Lånade kat som monterades igår. Idag när jag skulle till bes igen, Låg jag på 4000- 5000 varv på 3:an i cirka 1.5 mil, och resten av totalt 3 mil till bes på 4:an 3300varv , för att få upp tempen på katalysatorn.
inne på bes, fick jag samma värde på den lånade katten som med på min egna kat på tomgång. så något spökar på lägre varv.
Kan det vara mapp sensor eller tps som strular?
HAR INGA FELKODER, lambavärdet på 0.97( Ingen etanol )
Så hjälp mig !!!!!!!!
-
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
- Ort: Karlskrona
Är bytt för 3 månader sen, rullat cirka 100-150 mil sen dessYoYo_85 skrev:Macbang skrev:Får ju inte godkända avgasvärde på tomgång, varva dom över 2500 varv inga problem med avgasvärderna.
Historia
Lånade kat som monterades igår. Idag när jag skulle till bes igen, Låg jag på 4000- 5000 varv på 3:an i cirka 1.5 mil, och resten av totalt 3 mil till bes på 4:an 3300varv , för att få upp tempen på katalysatorn.
inne på bes, fick jag samma värde på den lånade katten som med på min egna kat på tomgång. så något spökar på lägre varv.
Kan det vara mapp sensor eller tps som strular?
HAR INGA FELKODER, lambavärdet på 0.97( Ingen etanol )
Så hjälp mig !!!!!!!!
Provat att byta olja filter å stift?Det brukar hjälpa??
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
- tingelholm
- Inlägg: 836
- Blev medlem: 14 december 2010, 17:12
- Bil: crx vt 91
- Namn: johan tingelholm
- Ort: karlskrona
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Man får aldrig ner hc från ca 400 till gränsvärdet (100) som är Max, genom att montera org grenrör. Men visst gör orginal skillnad men inte så mycket. lambda värdet är ju tokigt och spökar med.
Har pratat med Niklas och han har nu även bytt den andra lambdasonden vilket jag tror att problemet sitter.
Fick själv gå igenom samma sak förra året och det va ett h***ete
Har pratat med Niklas och han har nu även bytt den andra lambdasonden vilket jag tror att problemet sitter.
Fick själv gå igenom samma sak förra året och det va ett h***ete
0733-611105
Karlskrona
crx EE8 K20
Jazz - 2006
Karlskrona
crx EE8 K20
Jazz - 2006
- oskar
- Inlägg: 2762
- Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Ort: Romelanda (Kungälv)
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 42 times
Jag har aldrig bytt grenrör till besiktning, besiktat med 4-1, 4-2-1.
Oskar Johansson
Banträffsansvarig Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Banträffsansvarig Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Jag hade 4-2-1 på min förra Civic och srs catback å hade aldrig problem med besiktninen så tror inte heller att det e grenrör.oskar skrev:Jag har aldrig bytt grenrör till besiktning, besiktat med 4-1, 4-2-1.
Ok ok.Skriv sen vad felet va i så fal.Ska besiktiga min också denna vcka men har köpt ny kat å ny lambda så får se om det hjälperMacbang skrev:ska besiktiga 23/6YoYo_85 skrev:Fått i ordning avgaserna?Vad var felet?
- oskar
- Inlägg: 2762
- Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Ort: Romelanda (Kungälv)
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 42 times
Är den besiktad med b16 innan?
Ecun är original?
Ecun är original?
Oskar Johansson
Banträffsansvarig Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Banträffsansvarig Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
-
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
- Ort: Karlskrona
Dags igen
Bättre värde denna gång men ej godkänt. Hade dock godkända värden de första 10-20 sek på tomgång ,sen stack värdena iväg när den fick stå längre på tomgång.
Co . 1.00 ( 0.50 godkänt)
Hc 292 ( 100 godkänt )
Lambda 1.00 - 0.99 ( 0.97 - 1.03 godkänt )
Bättre värde denna gång men ej godkänt. Hade dock godkända värden de första 10-20 sek på tomgång ,sen stack värdena iväg när den fick stå längre på tomgång.
Co . 1.00 ( 0.50 godkänt)
Hc 292 ( 100 godkänt )
Lambda 1.00 - 0.99 ( 0.97 - 1.03 godkänt )
Senast redigerad av Macbang den 5 juli 2014, 16:59, redigerad totalt 2 gång.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Provat att byta termostat samt tempgivare?Jag hade problem med mina avgaser också men jag köpte ny universal cat,nytermostat,temp givare samt byte olja dagen innan jag körde på bes å allting blev bra dock hade jag problem med bara hc.
MVH
MVH
- Brox
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
- Ort: Halmstad
ryck ut spridarbryggan och slå på tändningen så ser du direkt om en spridare läcker, är vakum slangarna kopplade rätt? inkopplad till bränsletrycksregulatorn?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
-
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
- Ort: Karlskrona
kollat kopplingarna enligt wsm= allt sitter där det ska.Brox skrev:ryck ut spridarbryggan och slå på tändningen så ser du direkt om en spridare läcker, är vakum slangarna kopplade rätt? inkopplad till bränsletrycksregulatorn?
Har dock gått i tankar på att linda in katalysatorn i avgasbandage= blir varmare och håller temperaturen längre borde ju ge bättre avgasvärden om jag läst och förstått rätt. Då de första 20-30 sek dom mäter avgasvärderna på tomgången är godkända, men sen hoppa HC upp till cirka 300 och CO till 1.0
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
- Robban32
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: 20 maj 2004, 13:50
- Bil: Civic EK3 -99
- Namn: Robert Nilsson
- Ort: Lund
Då lagar du inte felet. Tror inte att det räcker för att klara det ändå. Du har något fel på bilen, annars hade inte avgasvärdena varit så höga. Har du kollat så att inte din ecu är chippad?
Robert Nilsson #233
-
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
- Ort: Karlskrona
fel på bilen, jo tack det har jag förstått, dock jobbigt att felsöka när det inte dyker upp några felkoder alls, samt har testat/ bytt lambda sonder. komp test, bytt kat, resetat ecu, oljabyte, samt filter,Robban32 skrev:Då lagar du inte felet. Tror inte att det räcker för att klara det ändå. Du har något fel på bilen, annars hade inte avgasvärdena varit så höga. Har du kollat så att inte din ecu är chippad?
Inte chippad vad jag vet. inte av förra ägare igärnafall, dock köpte " dodo " den av en killa som hade kört den med turbo. vet inte om det är samma ecu som sitter i, sen den tiden.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
- Nucleardonkey
- Inlägg: 229
- Blev medlem: 17 mars 2009, 15:03
- Bil: Honda Civic VT -91
- Namn: Claes Jönsson
- Ort: Hässleholm
Har haft samma problem.
Visade sig tillslut att det var returslangen till bränslet som knutit sig bak vid tanken.
Felet kom successivt så inget man direkt tänkte på förrns det var totalstopp i returen.
Då hade jag eldat upp en katt, 2 lambda sonder som resultat.
Så kolla bränsle tryck och kanske hur slangarna ser ut vid tanken är ett tips .
Visade sig tillslut att det var returslangen till bränslet som knutit sig bak vid tanken.
Felet kom successivt så inget man direkt tänkte på förrns det var totalstopp i returen.
Då hade jag eldat upp en katt, 2 lambda sonder som resultat.
Så kolla bränsle tryck och kanske hur slangarna ser ut vid tanken är ett tips .
-
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
- Ort: Karlskrona
kollat, inget stopp i slangenNucleardonkey skrev:Har haft samma problem.
Visade sig tillslut att det var returslangen till bränslet som knutit sig bak vid tanken.
Felet kom successivt så inget man direkt tänkte på förrns det var totalstopp i returen.
Då hade jag eldat upp en katt, 2 lambda sonder som resultat.
Så kolla bränsle tryck och kanske hur slangarna ser ut vid tanken är ett tips .
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
-
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
- Ort: Karlskrona
Ska besiktiga idag kl 14.00, denna gång har jag gjort följande förberedelse
1. Annan original ecu
2. lindat den bättre/ nyare katalysatorn i avgasbandage ( ska då fan hålla värmen bättre )
ska köra oavbrutet fram tills det är min tur att rulla in.
önska mig lycka till idag.
1. Annan original ecu
2. lindat den bättre/ nyare katalysatorn i avgasbandage ( ska då fan hålla värmen bättre )
ska köra oavbrutet fram tills det är min tur att rulla in.
önska mig lycka till idag.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
-
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
- Ort: Karlskrona
ÄNTLIGEN GODKÄNT !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tomgångsvärden
CO 0.0
HC 019
Vet dock inte om det var ecu eller katten ( avgasbandage lindad ) som löste problemet, Men grymma värden efter jag bytt bägge.
Ingen etanol eller något extra i tanken samt supersprintgrenrör, bara hård körning dit ( lite sen ) sen in snabbt som fan och mäta
6 gången gillt blev det
Tomgångsvärden
CO 0.0
HC 019
Vet dock inte om det var ecu eller katten ( avgasbandage lindad ) som löste problemet, Men grymma värden efter jag bytt bägge.
Ingen etanol eller något extra i tanken samt supersprintgrenrör, bara hård körning dit ( lite sen ) sen in snabbt som fan och mäta
6 gången gillt blev det
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.