Honda sämsta bilmärket på att marknadsföra sig?

ENBART för motorrelaterade topics
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

Jag såg för ett tag sen att Honda civic tourer 1,6 diesel kommit med i Guiness recordbok som mest effektiva bil med förbränningsmotor. Jag är knappast förvånad då jag läst och sett så mycket bevis på deras kapacitet som motortillverkare. Men jag har fortfarande inte sett de använda denna viktiga utmärkelse till att, tja exempelvis sälja bilar. Det är som att de förutsätter att alla vet hur fantastiska de är. I USA må detta vara så, men knappast i Sverige då Toyota har tagit på sig ledarrollen som driftsäkraste bilen.

Jag var inne på Honda Örebro (bilforum) för ett tag sen när jag hade Cr-v:n på service, och fann i hörnet av lokalen bakom ett litet tidningsställ ett utklipp om att Honda var det märke som var felfriast enligt ett stort försäkringsbolag. Utklippet var så litet att det mest borde vara slumpen som avgör om man upptäcker det. Jag hade skrivit med stora bokstäver på stora skyltar ute på vägen så att alla ser. Och att de är klassledande med bagageutrymme gör de inte heller någon stor sak av.

Säljarnas engagemang gentemot kunden inte inte mycket bättre den. Två gånger har jag blivit lovad att bli kontaktad ang. en ny bil men säljaren ringde aldrig upp. Och då hade jag verkligen uttryckt mitt intresse samtidigt som säljaren visste att jag är Honda-kund sedan tidigare. Likadant hände ett år tidigare, när vi skulle köpa vår Cr-v. När jag ville ha en något billigare än den han visade, frågade han om jag inte ville köpa en Hyndai Santa Fee istället (en av de klumpigaste SUV:arna jag kört och mkt kvalitetsbrister).

Likadant var det när jag ringde säljare i Göteborg. Vi bestämde i princip att jag skulle komma dit och köpa bilen, men jag skulle bara kolla med frugan först. Jag mailade igen att vi nog tar den, men hade några kompletterande frågor: jag fick aldrig något svar, så då struntade jag i affären.

Är det bara jag, eller är det väldigt många oengagerade säljare och dålig marknadsföring från Hondas sida?

De kunde väl bli lite kaxiga och säga hur bra de är? I frankrike erbjöd de 100 000 mils garanti på Civics 1,6 diesel-motor. Ingen annan tillverkare som kan ge sådana garantier. Det skulle Honda göra i Sverige och kampanja. Till slut tror jag många skulle förstå hur bra de verkligen är.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Tyvärr har du mycket rätt i vad du säger.
Spana gärna in Hondas japanska sida och jämför med den svenska när det gäller utbudet av bilmodeller. Honda ger inte mycket för Sverige kort och gott känns det som, men jag tackar dom som sliter och kämpar varje dag för att det ska bli bättre :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Även USA Honda hemsida har många trevliga modeller. Acura har också fantastiska modeller.

Tyvärr är Europa en grå zon för Honda. Vet att det jobbas en del med marknadsföring.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

Jag tycker det är väldigt synd. De få jag lyckats få att testköra Honda har blivit mer eller mindre förälskade och det borde fler få veta. Hade det satsats lite med på skandinavien kanske vi skulle fått en bra vinterbil (4x4), och accorden kanske hade fått vara kvar, vilket hade varit trevligt då jag vet att många älskar den (själv aldrig provat tyvärr).

Man borde trycka på Honda Sverige, men det tjänar kanske inget till...;-(
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Känns lite som att Honda inte orkar utmana de tyska jättarna här, det är väl inte lönt med tanke på hur lite bilar som säljs, även om de skulle ha stor andel...

Men så är väl marknaden. I ett land som Sverige där alla ska vara snik och beställa bilar helt utan utrustning så förstår jag verkligen inte hur Honda inte är större.

Europa är väl tyskarnas marknad, och det har kanske Honda fattat. Men det har nog mycket med image och status att göra, Honda borde jobba på den för att vinna mark kanske.
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Det är väl helt enkelt bara brist på motivation att sälja Hondor i Sverige... synd! Då vad jag ser det som en utav de större och bättre märkena där ute!

KOM IGEN HOOONDAAA bygg ut återförsäljare nätverket!! Och ge bättre morötter till de som säljer dem!
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Tyvärr är det som du säger i de flesta bilhallar och återförsäljare idag. Oavsett märke.
Bemötande och marknadsföring är oftast på undermålig nivå.

Frågade här om dagen tex. om den nya Mx-5 som nyligen har lanserats.
Ringt runt och ingen av Mazda återförsäljarna i Stockholm visste något. Kändes som ett skämt.
Åker till Sätra och säljaren vet ingenting, förutom att den har en 2,5liters maskin vilket jag vet är väldigt fel :lol:
Då snackar vi typ världens mest sålda roadster.

Inte Honda nu då... Men bara ett exempel som utspelade sig nyligen.
Så Honda är absolut inte sämst iaf :D
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3730
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

STORT problem är att Honda i princip är obefintligt bland valen av tjänstebil.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
lotek9003
Inlägg: 435
Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
Bil: Accord CL9 Type SE
Namn: Mathias Eriksson
Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
Has thanked: 51 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Jag var inne på Honda i Upplands-Väsby, efter att de bytt ägare. Jag gick runt i nästan 30 minuter innan en säljare orkade gå till mig och fråga vad jag sökte efter, och visade mig en Mercedes de hade inne. För jag åker ju till Honda för att kolla på en Mercedes? What. Skulle köpa oljefilter och sa att jag ville ha ett S2000 filter. De bad om registreringsnummer och sa att S2000-filtret absolut inte passar och nästan dumförklarade mig. Så nu tar jag allt Hondarelaterat med Rosenholtz.

Min mor krockade sin Toyota Avensis för en månad sedan, så igår åkte vi till Toyotacenter Rissne och plockade av hennes nästan nya däck på fälg från den inkasserade bilen (godkänt av försäkringsbolaget, so iz okay.) Efter så gick vi in för att kolla på ny bil åt henne. Båda var lite smutsiga efter att ha bytt hjul och båda i arbetskläder. Efter 40 minuter av att inte en jävel brydde sig och många 'Vafan gör ni här'-blickar. Då gick morsan fram och sa att hon tänkte köpa en ny Avensis men att det blir en Honda istället. :D
Mathias Eriksson

Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bara att instämma tyvärr :( . Men folk överlag verkar tycka att Honda gör pålitliga bilar, men dom går ju ändå och köper en V70.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

En sak kan va hur bra som helst och hur billig som helst.
Men om det inte finns någon marknadsförning som uppmärksammar allmänheten så kommer ingen att köpa de.

Så simpelt är det.

Syns man inte, finns man inte
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
PointMan
Inlägg: 378
Blev medlem: 20 februari 2008, 00:47
Namn: P-H Gu
Has thanked: 1 time

Finns en hel del som Honda Europe gör fel i mina, och andras, ögon:

1. Ingen modell som riktar sig till tjänstebilsmarknaden. Överhuvudtaget. Nej, en 6 år gammal modell av Accord Tourer är inte ett alternativ till ny Audi A6, Volvo V70 o.s.v.)
2. Inga pengar till att marknadsföra sig. Ond cirkel.
3. Försökte spara sig ur en försäljningskris orsakad av åldrande produkter ingen ville köpa. Har det någonsin lyckats?

Inte alls bitter ;)
Carbon Bronze Pearl Accord Tourer 2.0 Sport -07
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

Det låter tyvärr som min uppfattning inte är en tillfällighet, utan snarare är ett faktum. Visst marknadsföring kostar, men jag har trots allt sett en del honda-reklam-filmer på tv. Däremot är den intetsägande, som ett försök att visa att honda är som vilken bil som helst, i stället för att vara lite kaxig och stolta för hur exempelvis driftsäkra de är, roliga att köra, smarta lösningar och störst lastutrymme (civic tourer).

Säljarna kan väl titta på hur Kjell Carlsson i lilla Nässjö (Er bil) fått halva staden att köpa Honda. På några år har de gått från mindre än femtio bilar till att ha blivit den näst största Hondasäljaren i landet efter Uppsala. Han har även fixat ett avtal med Avis hyrbilar så de hyr ut 100 honda. Om Honda bara kunde jobba lite och ge lite djärva löften, bättre motorgarantier (knappast riskfyllt när det gäller Honda som vad jag läst ALLDRIG haft någon reklamation på någon v-tech motor) så borde de kunna slå sig in på marknaden.
Då borde folk upptäcka att på sikt sparar man en del på att slippa byta dsg-lådor och tid-turbos titt som tätt....
Nordström
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 november 2004, 19:33
Bil: Jazz
Namn: Joel Nordström
Ort: Västerås

Kan bara instämma med alla ovan, Inte ett ljud från honda om nya Jazzen som lär släppas väldigt snart?.

Tur vi har Rosenholtz som håller bra service och är väldigt kunniga.
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Jag var hos ER bil i Nässjö förra fredagen och köpte en bil och Martin som var säljare där var super trevlig och i lilla nässjö så var de sjukt många Hondor som rullade runt.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Nya jazzen verkar riktigt nice!
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

{BÅGEN} skrev:Jag var hos ER bil i Nässjö förra fredagen och köpte en bil och Martin som var säljare där var super trevlig och i lilla nässjö så var de sjukt många Hondor som rullade runt.
Grattis!

Jag har inte varit i butiken själv, med det är nära mina barndomstrakter. Hört mycket bra om butiken dock. Honda borde låta Kjell hålla en föreläsning för alla som driver en Hondabutik. Verkar vara bra driv i honom.
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

pasen skrev:Nya jazzen verkar riktigt nice!

Ja, riktigt snygg grill och interiör!
Hoppas den kommer som elbil i framtiden, med bmw i3 (kolfiberkarross har jag för mig). Skulle kunna betala mycket för att få en supermiljöbil som inte rostar - perfekt pendlarbil1
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

Galet fin komfort och (som vanligt) utrymmen i den också. :)
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Hur står sig nya jazzen mot nuvarande Civic i komfort? Är de bullrigare?
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Jazzen ska vara mindre bullrig än tidigare varianter iaf.
Tycker det är trist att dom lagt av med runda lyktorna som gör att den ser så snäll å go ut :/
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Nordström
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 november 2004, 19:33
Bil: Jazz
Namn: Joel Nordström
Ort: Västerås

Kvaliteten på inredningen ska vara rätt usel, sägs det på amerikanska forum.
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

lite komiskt att WV måste fuska med sina miljö tester medans honda tar världsrekord ;)
visserligen inte riktigt samma sak, men liknande när folk pratar om miljö o bilar :)

http://www.svd.se/volkswagen-stortdyker ... or=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1509]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

gnagis skrev:lite komiskt att WV måste fuska med sina miljö tester medans honda tar världsrekord ;)
visserligen inte riktigt samma sak, men liknande när folk pratar om miljö o bilar :)

http://www.svd.se/volkswagen-stortdyker ... or=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1509]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]
Hade inte någon aning om detta, men jag är inte så förvånad. Har läst en hel del biltester, och även om de flesta är så uppenbart köpta eller subjektiva till förmån för Vw har deras egna angivna bränsleförbrukning oftast legat extremt långt från verkligheten. Senast var vw golf 2015 (ev. var det -14) som nästan förbrukade 50% mer än vad vw påstår.

Jag vågar faktiskt påstå att vw är den mest överskattade biltillverkaren idag.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Hela VAG.
Kullen
Inlägg: 258
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:37
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström
Ort: Vårsta

Nu ska ju Honda börja att säljas i Sätra och det var ju på tiden, tror att detta kommer lyfta försäljningen iaf. runt Stockholm då i stort sett samtliga märken förutom Honda funnits att titta på där. Många som åker dit för att köpa bil orkar nog inte åka runt halva stan för att bara titta på Honda.
Hoppas bara att STHLM BIL håller godkänd nivå på service/bemötande.
Brum Brum!
teoemi
Inlägg: 35
Blev medlem: 1 januari 2015, 19:08
Bil: Honda CR-V 2WD Elegance - 19
Namn: Tomislav Mutavcic
Ort: Halmstad

Honda har också börjat säljas i Laholm. Nedlagda Toyota har köpts upp av Kronobergs Bilaffär.
Skriv svar