Nya Hr-v - ej AWD??!!! Hur tänkte ni nu, Honda?
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Fyrhjulsdrift är populärt allmänt men denna kurvan visar alla segment, inte AB-segmentet.
Honda tillverkar även Jazz i awd, men inte för Europa.
Och är man i stort behov av awd är det bara att slå till på en CR-V! Ni står inte lottlösa bara för att HR-V inte finns med awd
Honda tillverkar även Jazz i awd, men inte för Europa.
Och är man i stort behov av awd är det bara att slå till på en CR-V! Ni står inte lottlösa bara för att HR-V inte finns med awd
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Om man tvunget prioriterar 4WD över lastutrymme...lowpass skrev:Jag har kollat på Mazda Cx-3 och Suzuki Vitara, riktigt trevliga bilar. Kommer nog bli en av dem istället för Honda tråkigt nog.
CX-3 har mindre bagage än en S2000.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Nog för att S2000 har rätt hyggligt med utrymme i sin klass men det där lät så galet så jag var tvungen att kolla.Eisenhut skrev: CX-3 har mindre bagage än en S2000.
S2000 har 160l och CX-3 350l.
-
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
- Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
- Namn: Sam Ekemark
Var på Autopunktens "smygpremiär" av HR-V och Jazz i förrförra veckan i sällskap med en bekant som jag fått i på Honda och HR-V-spåret. Hon har idag en 3 år gammal Nissan Juk och hon kör knappt 1000 mil om året nästan uteslutande i stadstrafik. Hon har passerat 65-år men jobbar fortfarande och kör bil till och från jobbet norr om stan och sitter därför mestadels i kö.
Vi provkörde HR-V 1.5 och gillade den på många sätt men vi tyckte båda att motorn kändes surrig och kraft/karaktärslös (hon är van vid 190 hästar i Juke:en). Min tanke var att hon trots den korta körsträckan kunde köra diesel (största anledningen till att hon vill byta Juke:en är att hon får tanka del hela tiden) men de hade ingen sån för provkörning och när hon sedan fick reda på att den inte fanns med AWD tappade hon det mesta intresset. (Av någon anledning vill hon ha det trots att hon bara kör i stan).
Säljaren förslog då CR-V och att vi skulle komma in och provköra den med 9-växlade automaten när de fått in deras demo-bil. Vi tittade på CR-V i hallen och ekonomiskt var det inga hinder men min bekant tyckte direkt att sen var för stor... Hon är som sagt ensam och kör mest bara till och från jobbet.
Ska fortsätta hjälpa henne att leta bil och nästan anhalt blir nog Mazda och deras CX-3
Vi provkörde HR-V 1.5 och gillade den på många sätt men vi tyckte båda att motorn kändes surrig och kraft/karaktärslös (hon är van vid 190 hästar i Juke:en). Min tanke var att hon trots den korta körsträckan kunde köra diesel (största anledningen till att hon vill byta Juke:en är att hon får tanka del hela tiden) men de hade ingen sån för provkörning och när hon sedan fick reda på att den inte fanns med AWD tappade hon det mesta intresset. (Av någon anledning vill hon ha det trots att hon bara kör i stan).
Säljaren förslog då CR-V och att vi skulle komma in och provköra den med 9-växlade automaten när de fått in deras demo-bil. Vi tittade på CR-V i hallen och ekonomiskt var det inga hinder men min bekant tyckte direkt att sen var för stor... Hon är som sagt ensam och kör mest bara till och från jobbet.
Ska fortsätta hjälpa henne att leta bil och nästan anhalt blir nog Mazda och deras CX-3
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Fast är det så viktigt med mycket effekt? Man kan inte alltid ha kakan kvar och samtidigt äta den. Diesel är väl en kompromiss. Många verkar gilla det, själv vill jag inte ha en lastbil eller traktor. Må vara ekonomiska, men de vibrerar, låter förjävligt, tråkiga effektkurvor och spyr ut skit.
Honda har väl aldrig gillat att bygga diesel för den delen. Och med tanke på den senaste tidens skandaler om diesel kanske det är dags att tänka om gällande skattelättnader på diesel.
Men jag ser helt klart fördelarna med 4WD inne i stan där man ofta fickparkerar och kanske blir inplogad...
Annars är 2.0 bensinautomaten i CR-Vn riktigt trevlig. Antar att det är samma motor som sitter i accorden.
Honda har väl aldrig gillat att bygga diesel för den delen. Och med tanke på den senaste tidens skandaler om diesel kanske det är dags att tänka om gällande skattelättnader på diesel.
Men jag ser helt klart fördelarna med 4WD inne i stan där man ofta fickparkerar och kanske blir inplogad...
Annars är 2.0 bensinautomaten i CR-Vn riktigt trevlig. Antar att det är samma motor som sitter i accorden.
-
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
- Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
- Namn: Sam Ekemark
Nej så jätteviktigt är det inte men min upplevelse av 1.5-bensinaren i HR-V var att den gjorde bilen slö och orkeslös. Hon liksom jag gillar att köra och vill att det ska vara lite skjuts när man trycker ner högerfoten. Kanske inte för att man kör så fort eller aggressivt utan mest för känslan och vetskapen.
Själv gillar jag att köra diesel. Visst vibrerar det lite på tomgång men väl uppe i fart tycker jag knappt man märker av något sånt på moderna dieslar. Istället är det just det att man genom vridmomentet nästan alltid har kraften tillgänglig och slipper växla ner och ligga och vässa på höga varv för att få fart. Även lågvarvigheten på motorväg uppskattar jag, speciellt i kombination med att det drar iväg direkt även i motorvägsfart.
Honda må kanske aldrig ha varit något diesel-märke men med min lilla erfarenhet av dom tycker jag ändå att båda 2.2:an och 1.6:an är mycket lyckade motorer. Minns att jag provkörde 2.2:an i en Civic och den gick RIKTIGT bra.
Nu har hon garage på jobbet och egen plats där hon bor. Men visst finns det fördelar med AWD även inne i stan. Jag har själv varit sugen... Men fördelarna som man kanske drar nytta av en handfull gånger om året har inte vägt upp nackdelarna som man får leva med varje dag. Men hur som helst, hon har bestämt sig för att hon vill ha AWD. Kanske just för att hon börjar bli lite äldre och inte är så sugen på att skotta sig fram eller fastna...
2.0:an i CR-V:n är säkert också den riktigt trevlig men jag upplever att den drivlinan med 5-växlad automat inte är helt up to date om man jämför med konkurrenterna. Men det kanske är en ny på gång?
Själv gillar jag att köra diesel. Visst vibrerar det lite på tomgång men väl uppe i fart tycker jag knappt man märker av något sånt på moderna dieslar. Istället är det just det att man genom vridmomentet nästan alltid har kraften tillgänglig och slipper växla ner och ligga och vässa på höga varv för att få fart. Även lågvarvigheten på motorväg uppskattar jag, speciellt i kombination med att det drar iväg direkt även i motorvägsfart.
Honda må kanske aldrig ha varit något diesel-märke men med min lilla erfarenhet av dom tycker jag ändå att båda 2.2:an och 1.6:an är mycket lyckade motorer. Minns att jag provkörde 2.2:an i en Civic och den gick RIKTIGT bra.
Nu har hon garage på jobbet och egen plats där hon bor. Men visst finns det fördelar med AWD även inne i stan. Jag har själv varit sugen... Men fördelarna som man kanske drar nytta av en handfull gånger om året har inte vägt upp nackdelarna som man får leva med varje dag. Men hur som helst, hon har bestämt sig för att hon vill ha AWD. Kanske just för att hon börjar bli lite äldre och inte är så sugen på att skotta sig fram eller fastna...
2.0:an i CR-V:n är säkert också den riktigt trevlig men jag upplever att den drivlinan med 5-växlad automat inte är helt up to date om man jämför med konkurrenterna. Men det kanske är en ny på gång?
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Har man inget behov av bagage är CX-3 väldigt trevlig. betydligt mindre än HR-V i alla mått utom utsidan.lowpass skrev:Jag har kollat på Mazda Cx-3 och Suzuki Vitara, riktigt trevliga bilar. Kommer nog bli en av dem istället för Honda tråkigt nog.
Vitara är trevlig, men endast om man kräver 4wd, alla andra saker anser jag väldigt daterade på bilen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 3 augusti 2014, 21:53
- Bil: Accord 2010 sedan I-dtec
- Namn: wean
- Ort: Stockholm
Hej,
Vill bara säga att jag tycker det är tråkigt att motorerna som kommer till Sverige är lite effektlösa.
Nej Civic Type-R är inte något jag vill ha.
HR-V verkar som en trevlig bil men när man såg vilka motorer det fanns till så tappade jag intresset.
Kör en Accord -2010 med 2.2 diesel och är supernöjd med den, men den ska läggas ner verkar det som...
Jag kommer byta bil nån gång i framtiden men det lär tyvärr inte bli Honda som det ser ut nu..
nyfiken på faceliftade 3-serien antingen bensinaren 330i eller 320d som har helt annan effekt än något Honda erbjuder i Sverige
Men jag hoppas det kommer andra motorer längre fram till Honda...
Vill bara säga att jag tycker det är tråkigt att motorerna som kommer till Sverige är lite effektlösa.
Nej Civic Type-R är inte något jag vill ha.
HR-V verkar som en trevlig bil men när man såg vilka motorer det fanns till så tappade jag intresset.
Kör en Accord -2010 med 2.2 diesel och är supernöjd med den, men den ska läggas ner verkar det som...
Jag kommer byta bil nån gång i framtiden men det lär tyvärr inte bli Honda som det ser ut nu..
nyfiken på faceliftade 3-serien antingen bensinaren 330i eller 320d som har helt annan effekt än något Honda erbjuder i Sverige
Men jag hoppas det kommer andra motorer längre fram till Honda...
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Menar du att det är en nedåtstigande trend för Honda?Wessel skrev:Hej,
Vill bara säga att jag tycker det är tråkigt att motorerna som kommer till Sverige är lite effektlösa.
Nej Civic Type-R är inte något jag vill ha.
HR-V verkar som en trevlig bil men när man såg vilka motorer det fanns till så tappade jag intresset.
Kör en Accord -2010 med 2.2 diesel och är supernöjd med den, men den ska läggas ner verkar det som...
Jag kommer byta bil nån gång i framtiden men det lär tyvärr inte bli Honda som det ser ut nu..
nyfiken på faceliftade 3-serien antingen bensinaren 330i eller 320d som har helt annan effekt än något Honda erbjuder i Sverige
Men jag hoppas det kommer andra motorer längre fram till Honda...
Där har aldrig varit särskilt effektstarka motoralternativ så som exempelvis BMW har erbjudit sedan länge. Däremot kan jag med gott samvete säga dig att en HR-V 1.6 diesel känns piggare än din Accord 2.2 diesel, så länge du inte kör en Type S?
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
BMW 330 är väl inte riktigt samma prisklass som HR-V. Inte en rättvis jämförelse. Men det lilla jag vet av 3-serien är att det är lite klaustrofobisk känsla att sitta i. Sjukt små, trots att de är så "stora".
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Men för att ändå sätta punkt, eller åtminstone ett komma här, så trots att jag och Martin arbetar på Honda så talar ni här inför döva öron. Vi hör er förstås men vill ni verkligen att er åsikt skall komma fram kan jag bara rekommendera att ni använder följande länk och skriver av er.
http://sub.honda.se/kontaktformular?_ga ... 1399620685
http://sub.honda.se/kontaktformular?_ga ... 1399620685
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 3 augusti 2014, 21:53
- Bil: Accord 2010 sedan I-dtec
- Namn: wean
- Ort: Stockholm
Jag tycker Honda verkar vara på gång med mycket så det känns snarare som Honda har medvind just nu globalt..
Nu ska det byggas turbomatade bensinmotorer med vtec i deras motorfabrik i usa ontario, men det känns inte som de lär komma till våra modeller
Men jag hoppas på nästa Civic kanske..!
http://www.bizjournals.com/dayton/blog/ ... -2-25.html
Nej, jag kör ingen Type S utan 150 hästars diesel med automat
Den 1,6 i HR-V har jag inte testat men jag kan bara se på pappret att den har 120 hästar och det känns lite vekt såklart,
Men jag borde väl provköra den först..
Men om något år så kanske det kommer 160 hästars diesel till HR-V också som finns i CR-Vn...hoppas?
Nu ska det byggas turbomatade bensinmotorer med vtec i deras motorfabrik i usa ontario, men det känns inte som de lär komma till våra modeller
Men jag hoppas på nästa Civic kanske..!
http://www.bizjournals.com/dayton/blog/ ... -2-25.html
Nej, jag kör ingen Type S utan 150 hästars diesel med automat
Den 1,6 i HR-V har jag inte testat men jag kan bara se på pappret att den har 120 hästar och det känns lite vekt såklart,
Men jag borde väl provköra den först..
Men om något år så kanske det kommer 160 hästars diesel till HR-V också som finns i CR-Vn...hoppas?
- {BÅGEN}
- Inlägg: 4329
- Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Turbomatad bensinare med vtec från USA får vi ju i CTRen.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Testa en Civic 1.6d så får du en ganska bra känsla för vad det innebär! HR-Vn är snäppet lättare än civic också.Wessel skrev:Jag tycker Honda verkar vara på gång med mycket så det känns snarare som Honda har medvind just nu globalt..
Nu ska det byggas turbomatade bensinmotorer med vtec i deras motorfabrik i usa ontario, men det känns inte som de lär komma till våra modeller
Men jag hoppas på nästa Civic kanske..!
http://www.bizjournals.com/dayton/blog/ ... -2-25.html
Nej, jag kör ingen Type S utan 150 hästars diesel med automat
Den 1,6 i HR-V har jag inte testat men jag kan bara se på pappret att den har 120 hästar och det känns lite vekt såklart,
Men jag borde väl provköra den först..
Men om något år så kanske det kommer 160 hästars diesel till HR-V också som finns i CR-Vn...hoppas?
Ska jag vara ärlig så känner jag knappt skillnad på 120hk diesel och 160hk diesel i CR-Vn heller. Den sistnämnda är säkert snabbare på pappret men upplevd effekt är same same nästan. 120hk dieseln upphör aldrig att förvåna med sitt grymma mellanregister.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- Mordiiax
- Inlägg: 4014
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Hondas dieslar är grymma
Om man spekulerar mellan HR-V och CR-V 9vxl automat så antar jag att priset inte är av högsta betydelse då det är hygglig skillnad mellan dom.
Om man spekulerar mellan HR-V och CR-V 9vxl automat så antar jag att priset inte är av högsta betydelse då det är hygglig skillnad mellan dom.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
- Bil: Honda cr-v
- Namn: Jonathan Jarl
- Ort: Örebro
Så kan man ju också resonera (blunda) om man inte vill/orkar importera. Det är ju uppenbarligen en stor efterfrågan efter awd i denna och andra trådar. Jag var inne på Bilforum och säljarna sa att de fått många förfrågan om awd på Hr-v. Det är ju bara att titta på den så förstår man att de flesta tar för givet att den har fyrhjulsdrift.M Scotte skrev:Awd i detta segment är ren nischning eller direkt förknippat med varumärket. Trycket från kunder att kunna välja awd på HRv är i princip obefintligt i dagsläget.
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Kommer mindre turbomotorer från Honda som hittar ner i nya världs Honda Civic.{BÅGEN} skrev:Turbomatad bensinare med vtec från USA får vi ju i CTRen.
Även jag tycker det är synd att HR-V inte kommer som AWD tillsammans med diesel i Europa. Diesel med automat både som AWD och FWD hade passat en större målgrupp. Dock hade priset självklart blivit högre men också ett sätt att synas mer ute på vägarna.
Nu finns HR - V med AWD och automat i USA tillsammans med 1.8 bensinare.... Enligt mig fel motor då 1 l - motorn med turbo hade passat bättre.
Sport Hybrid + I - DCD, X och Z finns men kommer inte till Europa (heter VEZEL i Japan) då diesel klingar högre i EU samt prisbilden också är "fel".
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Handlar inte om resonemang, efterfrågan är för liten, punkt. Och man kan inte bara importera awd för att man tycker det verkar vettigt.Focusrite skrev:Så kan man ju också resonera (blunda) om man inte vill/orkar importera. Det är ju uppenbarligen en stor efterfrågan efter awd i denna och andra trådar. Jag var inne på Bilforum och säljarna sa att de fått många förfrågan om awd på Hr-v. Det är ju bara att titta på den så förstår man att de flesta tar för givet att den har fyrhjulsdrift.M Scotte skrev:Awd i detta segment är ren nischning eller direkt förknippat med varumärket. Trycket från kunder att kunna välja awd på HRv är i princip obefintligt i dagsläget.
Om vi lekar med tanken att vi kommer producera 100 000 HR-V under första produktionsåret för Europa och segmentet pekar på mindre än 2% önskar awd, är det då ekonomiskt att utveckla awd för denna grupp? Är ni med på vad jag menar?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Regge
- Inlägg: 1030
- Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Ort: Staffanstorp
Vilket segment tror du står för den ökningen?Focusrite skrev:Daugaard skrev:AWD är ju på väg bort i vilket fall.....
Haha, ingen efterfrågan!
Kan säga direkt, att det är inte "mindre" SUV/MPV:er...
Snarare större suvar, samt D segmentet du har efterfrågan på som bidragit till denna ökning.
Både du och jag vet att Honda tittar inte på en sådan graf och sedan, "nämen se på fan, här har vi ju missat något" allt är till 110% noga uträknat. Sen kan alla göra en felbedömning såklart.
Men av alla dom olika bilmärken jag sålt som nya bilar (7 tillverkare) så har det ALLTID varit något som saknats i utbudet enl kunderna.
Man kan inte göra alla nöjda, så är det bara.
Och jag tror Honda gör helt rätt med att fokusera, och hålla en mycket bra prisbild på sin nya HRV. För är en bil för dyr i vissa sammanhang (t ex 4wd, etc) så köper ingen bilen. Och vad jag tror så är nya HRV en försäljnings succé ute i Europe, USA osv..
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
- Bil: Honda cr-v
- Namn: Jonathan Jarl
- Ort: Örebro
Man kan inte göra alla nöjda, så är det bara.
Och jag tror Honda gör helt rätt med att fokusera, och hålla en mycket bra prisbild på sin nya HRV. För är en bil för dyr i vissa sammanhang (t ex 4wd, etc) så köper ingen bilen. Och vad jag tror så är nya HRV en försäljnings succé ute i Europe, USA osv..[/quote]
Men det är väl ingen som sagt att de ska slopa den 2-hjulsdrivna, men att inte erbjuda en terrängbil (även om det är en stadsanpassad sådan) med awd är ofattbart. Samtliga små-suvs som jag kollat, har awd: Mazda, finns i 2 el. 4-hjulsdrift, Suzuki i awd (kostar dessutom bara 154K), Mini Cooper har valfritt 2 eller 4x4, Mitsubishi 4x4, Nissan Joke 4x4.
Man kanske som du säger inte kan göra alla nöjda, men uppenbarligen kan man ge dem valmöjligheten mellan 2- eller fyrhjulsdrift. Så det finns INGEN bortförklaring som berättigar till detta misstag.
Och jag tror Honda gör helt rätt med att fokusera, och hålla en mycket bra prisbild på sin nya HRV. För är en bil för dyr i vissa sammanhang (t ex 4wd, etc) så köper ingen bilen. Och vad jag tror så är nya HRV en försäljnings succé ute i Europe, USA osv..[/quote]
Men det är väl ingen som sagt att de ska slopa den 2-hjulsdrivna, men att inte erbjuda en terrängbil (även om det är en stadsanpassad sådan) med awd är ofattbart. Samtliga små-suvs som jag kollat, har awd: Mazda, finns i 2 el. 4-hjulsdrift, Suzuki i awd (kostar dessutom bara 154K), Mini Cooper har valfritt 2 eller 4x4, Mitsubishi 4x4, Nissan Joke 4x4.
Man kanske som du säger inte kan göra alla nöjda, men uppenbarligen kan man ge dem valmöjligheten mellan 2- eller fyrhjulsdrift. Så det finns INGEN bortförklaring som berättigar till detta misstag.
- Regge
- Inlägg: 1030
- Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Ort: Staffanstorp
Men det är väl ingen som sagt att de ska slopa den 2-hjulsdrivna, men att inte erbjuda en terrängbil (även om det är en stadsanpassad sådan) med awd är ofattbart. Samtliga små-suvs som jag kollat, har awd: Mazda, finns i 2 el. 4-hjulsdrift, Suzuki i awd (kostar dessutom bara 154K), Mini Cooper har valfritt 2 eller 4x4, Mitsubishi 4x4, Nissan Joke 4x4.Focusrite skrev:Man kan inte göra alla nöjda, så är det bara.
Och jag tror Honda gör helt rätt med att fokusera, och hålla en mycket bra prisbild på sin nya HRV. För är en bil för dyr i vissa sammanhang (t ex 4wd, etc) så köper ingen bilen. Och vad jag tror så är nya HRV en försäljnings succé ute i Europe, USA osv..
Man kanske som du säger inte kan göra alla nöjda, men uppenbarligen kan man ge dem valmöjligheten mellan 2- eller fyrhjulsdrift. Så det finns INGEN bortförklaring som berättigar till detta misstag.[/quote]
Du har helt klart en poäng i vad du säger
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
- Bil: EP3 Type R
- Namn: Janne
- Ort: Finland
Detta kanske är lite off-topic, men eftersom det finns diskussion om effekten så undrar jag om ni som jobbar på honda hört något om att 1.5 turbon i nya civicen, och andra turbomotorer även kommer till europa, den skall ju ha runt 175 hästkrafter och verkar inte slö iallafall.
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Detta nämnde jag längre bak i tråden. Kommer även 1l - turbo maskin.Accord23isr skrev:Detta kanske är lite off-topic, men eftersom det finns diskussion om effekten så undrar jag om ni som jobbar på honda hört något om att 1.5 turbon i nya civicen, och andra turbomotorer även kommer till europa, den skall ju ha runt 175 hästkrafter och verkar inte slö iallafall.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
- Bil: EP3 Type R
- Namn: Janne
- Ort: Finland
just det ja, men hoppas verkligen på att 1.5an hittar sig till europa, som jag antar eftersom jag läste någonstans att civicen kommer börja vara samma både i europa och usa, om det då är sant.
Tycker dock dem borde ha skippat 1.5an som dom har i hrv nu och haft som val dieseln och 1.5 turbo, det hade gjort det till en mycket roligare bil.
Tycker dock dem borde ha skippat 1.5an som dom har i hrv nu och haft som val dieseln och 1.5 turbo, det hade gjort det till en mycket roligare bil.