Nya Civic Type-R 2015

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Användarvisningsbild
Johnnie Who
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 december 2012, 13:32
Bil: CTR FK8
Namn: Jonny
Ort: Halmstad

I nästa nummer av Bilsport (# 24, ute 12:e nov) kommer första riktiga testet av den nya Type R:en som genomförs av en svensk motortidning. Skall bli riktigt spännande att ta del av resultatet.. :)
mvh/
Jonny
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Automotorsport har väl redan kommit utmed sin reportage/test?
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

Johnnie Who skrev:I nästa nummer av Bilsport (# 24, ute 12:e nov) kommer första riktiga testet av den nya Type R:en som genomförs av en svensk motortidning. Skall bli riktigt spännande att ta del av resultatet.. :)
Jag är varken någon allvetare beträffande bilar eller någon som läser varenda motortidning, men tycker jag brukar ha lite koll samt jämföra vad mekaniker och ägare säger. Och det slår ALDRIG fel när det gäller svenska/europeiska motor"journalister", betygen de ger är ofta förutbestämda och långt från den bild ägarna eller de riktiga experterna/entusiasterna ger. Volvo och VAG får nästan alltid toppbetyg, och japanska bilar lyckas de alltid hitta någon småsak som de anger som tillräcklig för att ge bilen ett mediokert omdöme/betyg. Jag känner många som helt slutat köpa biltidningar pga de subjektiva testerna och hyllningarna gentemot tyska-svenska och diskningarna av japanska.

Så utan att låta för pessimistisk, ha inte för höga förväntningar. Du ska nog se att de hittar "skavanker" som gör att de tycker den är:
"bra, men....(följt av massa negativa småsaker så att få ska vilja köpa den).
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

Eisenhut skrev:Bilen gör sig verkligen inte på bild jämfört med verkligheten. :)
Har inte sett den i verkligheten, men gillar allt utom vingen. Men jag tycker alltid det är så med Honda: få är riktigt snygga på bild (flera tom fula) men i verkligheten, speciellt efter några gånger, är de som en helt annan, betydligt snyggare bil;-)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Även vingen ser bättre ut i verkligheten. Tycker inte den tar för mycket uppmärksamhet, den smälter in rätt bra med resten av bilen :)

Även om den kanske för många är lite flr mycket.
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Focusrite skrev:
Johnnie Who skrev:I nästa nummer av Bilsport (# 24, ute 12:e nov) kommer första riktiga testet av den nya Type R:en som genomförs av en svensk motortidning. Skall bli riktigt spännande att ta del av resultatet.. :)
Jag är varken någon allvetare beträffande bilar eller någon som läser varenda motortidning, men tycker jag brukar ha lite koll samt jämföra vad mekaniker och ägare säger. Och det slår ALDRIG fel när det gäller svenska/europeiska motor"journalister", betygen de ger är ofta förutbestämda och långt från den bild ägarna eller de riktiga experterna/entusiasterna ger. Volvo och VAG får nästan alltid toppbetyg, och japanska bilar lyckas de alltid hitta någon småsak som de anger som tillräcklig för att ge bilen ett mediokert omdöme/betyg. Jag känner många som helt slutat köpa biltidningar pga de subjektiva testerna och hyllningarna gentemot tyska-svenska och diskningarna av japanska.

Så utan att låta för pessimistisk, ha inte för höga förväntningar. Du ska nog se att de hittar "skavanker" som gör att de tycker den är:
"bra, men....(följt av massa negativa småsaker så att få ska vilja köpa den).

Kan det vara så att dom flesta biltidningar testar nya bilar?
Hade det varit mer beg tester tror jag japanarna ligger bättre till.

Sen så tolkar alla olika gällande "vad är en bra bil"
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

Regge skrev:
Focusrite skrev:
Johnnie Who skrev:I nästa nummer av Bilsport (# 24, ute 12:e nov) kommer första riktiga testet av den nya Type R:en som genomförs av en svensk motortidning. Skall bli riktigt spännande att ta del av resultatet.. :)
Jag är varken någon allvetare beträffande bilar eller någon som läser varenda motortidning, men tycker jag brukar ha lite koll samt jämföra vad mekaniker och ägare säger. Och det slår ALDRIG fel när det gäller svenska/europeiska motor"journalister", betygen de ger är ofta förutbestämda och långt från den bild ägarna eller de riktiga experterna/entusiasterna ger. Volvo och VAG får nästan alltid toppbetyg, och japanska bilar lyckas de alltid hitta någon småsak som de anger som tillräcklig för att ge bilen ett mediokert omdöme/betyg. Jag känner många som helt slutat köpa biltidningar pga de subjektiva testerna och hyllningarna gentemot tyska-svenska och diskningarna av japanska.

Så utan att låta för pessimistisk, ha inte för höga förväntningar. Du ska nog se att de hittar "skavanker" som gör att de tycker den är:
"bra, men....(följt av massa negativa småsaker så att få ska vilja köpa den).

Kan det vara så att dom flesta biltidningar testar nya bilar?
Hade det varit mer beg tester tror jag japanarna ligger bättre till.

Sen så tolkar alla olika gällande "vad är en bra bil"
Visst finns det utrymme för smak i tester, fast jag syftar inte på det. Det är snarare att vissa journalister antingen är köpta (vilket en journalist-kompis som ibland skrivit i aftonbladets motordel hävdar att det är så) eller bara inkompetenta? I flera tester jag läst om volvo v70 har de gett den högsta betyg i körglädje/vägegenskaper - ja, just det. En tung klumpig bil som väldigt lätt understyr bör inte förtjäna högsta betyg i körglädje/vägegenskaper. I samma test uppmärksammades (som vanligt) VW:s faktiska (enorma) överföbrukning, vilket också V70:n har enligt något annat (Brittiskt test om jag minns rätt), jag tror den låg på över 40% mer än angiven förbrukning. Men, i detta testet hade de inte mätt volvo....eh, och inte angett varför. Testet slutade med vinst för volvo utan svagheter (förstås).
Jag har sett så mycket liknande mönster i tester, där man har en utstakad men (inofficiell) agenda innan testet görs. Tex att Cr-v:n är jättedyr, så man valde att testa den mest utrustade medan konkurrenterna hade mer standardmodeller. Sedan trycker man på hur dyr den är, och att den bara är typ 25k billigare än en bmw - men säger inte att det var den billigaste bmw:n och en med samma utrustningsnivå ligger på en mycket, mycket högre prislapp.

Jag ser sånt här hela tiden, och det är alltid till volvo eller Vags fördel.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Yepp
Användarvisningsbild
Blue Machine
Inlägg: 483
Blev medlem: 23 september 2006, 19:46
Bil: Subaru BRZ
Namn: David Furubrink
Ort: Vetlanda
Been thanked: 1 time

Focusrite skrev:
Regge skrev:
Focusrite skrev:
Johnnie Who skrev:I nästa nummer av Bilsport (# 24, ute 12:e nov) kommer första riktiga testet av den nya Type R:en som genomförs av en svensk motortidning. Skall bli riktigt spännande att ta del av resultatet.. :)
Jag är varken någon allvetare beträffande bilar eller någon som läser varenda motortidning, men tycker jag brukar ha lite koll samt jämföra vad mekaniker och ägare säger. Och det slår ALDRIG fel när det gäller svenska/europeiska motor"journalister", betygen de ger är ofta förutbestämda och långt från den bild ägarna eller de riktiga experterna/entusiasterna ger. Volvo och VAG får nästan alltid toppbetyg, och japanska bilar lyckas de alltid hitta någon småsak som de anger som tillräcklig för att ge bilen ett mediokert omdöme/betyg. Jag känner många som helt slutat köpa biltidningar pga de subjektiva testerna och hyllningarna gentemot tyska-svenska och diskningarna av japanska.

Så utan att låta för pessimistisk, ha inte för höga förväntningar. Du ska nog se att de hittar "skavanker" som gör att de tycker den är:
"bra, men....(följt av massa negativa småsaker så att få ska vilja köpa den).

Kan det vara så att dom flesta biltidningar testar nya bilar?
Hade det varit mer beg tester tror jag japanarna ligger bättre till.

Sen så tolkar alla olika gällande "vad är en bra bil"
Visst finns det utrymme för smak i tester, fast jag syftar inte på det. Det är snarare att vissa journalister antingen är köpta (vilket en journalist-kompis som ibland skrivit i aftonbladets motordel hävdar att det är så) eller bara inkompetenta? I flera tester jag läst om volvo v70 har de gett den högsta betyg i körglädje/vägegenskaper - ja, just det. En tung klumpig bil som väldigt lätt understyr bör inte förtjäna högsta betyg i körglädje/vägegenskaper. I samma test uppmärksammades (som vanligt) VW:s faktiska (enorma) överföbrukning, vilket också V70:n har enligt något annat (Brittiskt test om jag minns rätt), jag tror den låg på över 40% mer än angiven förbrukning. Men, i detta testet hade de inte mätt volvo....eh, och inte angett varför. Testet slutade med vinst för volvo utan svagheter (förstås).
Jag har sett så mycket liknande mönster i tester, där man har en utstakad men (inofficiell) agenda innan testet görs. Tex att Cr-v:n är jättedyr, så man valde att testa den mest utrustade medan konkurrenterna hade mer standardmodeller. Sedan trycker man på hur dyr den är, och att den bara är typ 25k billigare än en bmw - men säger inte att det var den billigaste bmw:n och en med samma utrustningsnivå ligger på en mycket, mycket högre prislapp.

Jag ser sånt här hela tiden, och det är alltid till volvo eller Vags fördel.
Jag kan bara instämma. Har prenumererat på T-V en längre tid och det slår aldrig fel, man kan säga på förhand att VAG eller Volvo får högsta betyg. Till slut blev jag så trött på det att jag lusläste de testerna och kunde konstatera att betygsmotiveringen kontra det som skrevs i själva testet inte stämde. Det kunde stå att en Honda var bäst på ett område i texten, men i betygsmotiveringen fick den samma poäng som VAG på det området trotts att det stod annorlunda i testen. Alltid till VAG och Volvos fördel. En test var t.o.m. med Volvos nyaste modell som just kommit ut kontra 2st 4-5 år gamla japanska modeller. Gissa vilken som vann?
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Johnnie Who
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 december 2012, 13:32
Bil: CTR FK8
Namn: Jonny
Ort: Halmstad

Focusrite skrev:
Johnnie Who skrev:I nästa nummer av Bilsport (# 24, ute 12:e nov) kommer första riktiga testet av den nya Type R:en som genomförs av en svensk motortidning. Skall bli riktigt spännande att ta del av resultatet.. :)
Jag är varken någon allvetare beträffande bilar eller någon som läser varenda motortidning, men tycker jag brukar ha lite koll samt jämföra vad mekaniker och ägare säger. Och det slår ALDRIG fel när det gäller svenska/europeiska motor"journalister", betygen de ger är ofta förutbestämda och långt från den bild ägarna eller de riktiga experterna/entusiasterna ger. Volvo och VAG får nästan alltid toppbetyg, och japanska bilar lyckas de alltid hitta någon småsak som de anger som tillräcklig för att ge bilen ett mediokert omdöme/betyg. Jag känner många som helt slutat köpa biltidningar pga de subjektiva testerna och hyllningarna gentemot tyska-svenska och diskningarna av japanska.

Så utan att låta för pessimistisk, ha inte för höga förväntningar. Du ska nog se att de hittar "skavanker" som gör att de tycker den är:
"bra, men....(följt av massa negativa småsaker så att få ska vilja köpa den).
Jag förstår vad du menar. Har kört japanskt ända sedan jag tog körkortet 1984 och har fått höra mycket skit från forna arbetskamrater och andra, men tycker att deras snack håller inte på långa vägar längre. Det har varit allt från plastiga karosser, interiörer till kopiering av andra bilmodeller etc etc. Uppfattar dock inte Bilsport som lika enkelriktade. Däremot Teknikens Värld, som nämns av Blue Machine, har jag helt tappat intresse för att läsa.

Att där har varit ett reportage om bl.a. den nya Type R:en i Auto Motor och Sport:s Honda bilaga är helt rätt - om det är den som syftas på, men var det ett riktigt test? Ser själv det reportaget som ett reportage om en provkörning av bilen
mvh/
Jonny
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

Johnnie Who skrev:
Focusrite skrev:
Johnnie Who skrev:I nästa nummer av Bilsport (# 24, ute 12:e nov) kommer första riktiga testet av den nya Type R:en som genomförs av en svensk motortidning. Skall bli riktigt spännande att ta del av resultatet.. :)
Jag är varken någon allvetare beträffande bilar eller någon som läser varenda motortidning, men tycker jag brukar ha lite koll samt jämföra vad mekaniker och ägare säger. Och det slår ALDRIG fel när det gäller svenska/europeiska motor"journalister", betygen de ger är ofta förutbestämda och långt från den bild ägarna eller de riktiga experterna/entusiasterna ger. Volvo och VAG får nästan alltid toppbetyg, och japanska bilar lyckas de alltid hitta någon småsak som de anger som tillräcklig för att ge bilen ett mediokert omdöme/betyg. Jag känner många som helt slutat köpa biltidningar pga de subjektiva testerna och hyllningarna gentemot tyska-svenska och diskningarna av japanska.

Så utan att låta för pessimistisk, ha inte för höga förväntningar. Du ska nog se att de hittar "skavanker" som gör att de tycker den är:
"bra, men....(följt av massa negativa småsaker så att få ska vilja köpa den).
Jag förstår vad du menar. Har kört japanskt ända sedan jag tog körkortet 1984 och har fått höra mycket skit från forna arbetskamrater och andra, men tycker att deras snack håller inte på långa vägar längre. Det har varit allt från plastiga karosser, interiörer till kopiering av andra bilmodeller etc etc. Uppfattar dock inte Bilsport som lika enkelriktade. Däremot Teknikens Värld, som nämns av Blue Machine, har jag helt tappat intresse för att läsa.

Att där har varit ett reportage om bl.a. den nya Type R:en i Auto Motor och Sport:s Honda bilaga är helt rätt - om det är den som syftas på, men var det ett riktigt test? Ser själv det reportaget som ett reportage om en provkörning av bilen
Grejen för mig är, att jag tills för några år sedan, varit en av dem som kört volvo och tyskt. Inte av eget val utan för jag tagit över bilar fån päronen och det därmed inte varit ekonomiskt försvarbart att själv skippa den stora familjerabatten. Men jag har ändå hört mycket positivt om de japanska från ägare, men främst matats med det negativa åsikter om japanska bilar från de som själva kör tyska - och då har det främst klagats på klena motorer, plastig inredning och rostbenägenhet. Och denna kritik har förstås inte varit helt obefogad, men tittar man på dagens bilar - oavsett märke - är det få som kan anses som plastiga, och många bjuder på små men kraftfulla motorer. Så idag kan man nog inte generalisera bort tex japanska bilar av dessa anledningarna. De står sig lika bra som övriga, och när man verkligen betalar för dem (som Lexus) så får man lika mycket premium som de tyska, såvitt jag kan se. Och då kommer statistik och specifikationer in om man ska göra ett test eller utröna vilken bil som är "bäst". Därför tycker jag det blir väldigt konstigt att tex Civic tourer förlorar ett familjebilstest mot Seat Leon kombi, när inte bara Tourern är överlägsen i de flesta specifikationerna: utrymmen, baggage, förbrukning, nm, utan även ses som den mest körglada och snyggaste av testförarna. De skyllde på vägljudet - att det var så oerhört att det var "en plåga" att sitta i kupén. Samma bil har i ett annat europeiskt test fått kuéljudet uppmätt, och den visade sig tystare än Golfen, som många testare hyllar som en "semi-premium kupé". Sådana där motsägelser hittar jag hela tiden, och det är det jag menar med att det finns en "dold-agenda". Det är på förhand bestämt vilken som ska vinna. Och aldrig är det den japanska om mottävlanden är från VAG eller Volvo.
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Jag kan bara hålla med om att så har det sett ut mångt och mycket förr, men nu vann ju faktiskt HR-V bästa SUV i stora SUV-testet i T V i förra numret ur ett stort urval. När det sen kommer till hårda fakta som säg en tid på Superstage för Type R så är det ingen som kommer tvivla på hur mycket denna bilen faktiskt står ut från konkurrenterna.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

Eisenhut skrev:Jag kan bara hålla med om att så har det sett ut mångt och mycket förr, men nu vann ju faktiskt HR-V bästa SUV i stora SUV-testet i T V i förra numret ur ett stort urval. När det sen kommer till hårda fakta som säg en tid på Superstage för Type R så är det ingen som kommer tvivla på hur mycket denna bilen faktiskt står ut från konkurrenterna.
Okey. Nu har jag aldrig testat någon Hr-v, men jag tycker den mest verkar vara lite mer lagom bra pådet mesta, gentemot andra hondamodeller. Jag menar, många anser (i youtubetester) att den har lite klen motor och inte samma körglädje som Mazdan, men med bra lastmöjligheter. Men det kanske inte alls stämmer...
Och är det så nu att den räknas som SUV? Honda lanserar väl den mest som en design-bil då den inte har awd i Sverige?
I vilket fall är det jättekul att de vann testet. Samma tidning var inte speciellt förtjusta i den under provkörningen:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ec-191969/

Men det verkar inte finnas jättemycket konkurrenter. Så förhoppningsvis kan den sälja bra ändå.
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Av 20 modeller kom den på delad 1a plats med Mazda CX-3.

Bara för att den inte har 4wd betyder det inte att inte framkomligheten är bättre än en C-segments bil. Ökad markfrigång hjälper till mycket för framkomligheten.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

Eisenhut skrev:Av 20 modeller kom den på delad 1a plats med Mazda CX-3.

Bara för att den inte har 4wd betyder det inte att inte framkomligheten är bättre än en C-segments bil. Ökad markfrigång hjälper till mycket för framkomligheten.
Wow! Två japanska som vinnare....det kanske sker en förändring nu i motorjournalisternas tankebanor när de inte längre kan hålla VAG bakom ryggen;-)
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Ni kanske ska diskutera de andra modellerna i en annan tråd istället?

För att gå tillbaka till ämnet så läste jag att produktionen av CTR:en skulle starta imorgon igen och att nåt slags meddelande skulle gå ut den femte november.
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

fonzeka skrev:Ni kanske ska diskutera de andra modellerna i en annan tråd istället?

För att gå tillbaka till ämnet så läste jag att produktionen av CTR:en skulle starta imorgon igen och att nåt slags meddelande skulle gå ut den femte november.
Sorry, gled ifrån ämnet då jag kommenterade ctr:s utseende i verkligheten...så kan det gå;-)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag fick infon om att ett brev från Honda (inte åf) skulle komma ut till alla kunder redan för typ 4 veckor sedan, om inte mer. Inget brev har dykt upp än.

Får hoppas att det händer något den 5e då :)
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

Regge skrev:
Kan det vara så att dom flesta biltidningar testar nya bilar?
Hade det varit mer beg tester tror jag japanarna ligger bättre till.

Sen så tolkar alla olika gällande "vad är en bra bil"

Kolla bara hur det gick för tesla.
Den sprängde skalan för ett nybilstest, men i samma tidning
fick den sedan betyg undermedelbilen i begtest.
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Jontis skrev:
Regge skrev:
Kan det vara så att dom flesta biltidningar testar nya bilar?
Hade det varit mer beg tester tror jag japanarna ligger bättre till.

Sen så tolkar alla olika gällande "vad är en bra bil"

Kolla bara hur det gick för tesla.
Den sprängde skalan för ett nybilstest, men i samma tidning
fick den sedan betyg undermedelbilen i begtest.
Precis :)

Gött att dom gjorde en uppföljning på bilen.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Så sitter man här med senaste Teknikens Värld. Test mellan VAG koncernens fyra stoltheter och Renault och Honda. Mest förvånande var att Honda kom före Audi på en fjärde plats. Ska vi ta några fakta bara ur högen Honda älgtest 81 närmast efter 78. Miljövänlighet inte i fokus trots att den drar 2 dl mindre än testvinnaren i deras egen korcykel självklart fick den lägre poäng också. Det roliga då om man kan leva med utseendet och forarmiljon verkar den vara bäst, båda gör mig ingenting. Den gick inte att mäta effekt på då framhjulen spann på rullarna samtidigt som den alltid hittar grepp i andra delar av testet. Att alla VAG bilar drar 1-2 dl mer per mil än angivet går obemärkt förbi, Honda drar 0,5 mer deras testvinnare 2 dl mer. Spara 69 SEK det finns inget nytt jag är bara mer övertygad om att jag beställde rätt bil och att TV har andra kriterier på bra sportbil för familjen.
Senast redigerad av sohe den 6 november 2015, 11:26, redigerad totalt 2 gång.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Definitionen av sport är ganska snedvriden. Men för de allra flesta är väl effekten i motorn det enda som spelar roll om det är sport eller inte.


Tror alla såna där tester är högst personliga och inte särskilt sakliga.
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Kan bara hålla med Sohe.

Som tur var är bilsports reportage gjord efter vad bilen faktiskt är, och inte i förhållande med en Skoda kombi. Resultatet blir därefter!
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Frågan är hur länge vi ska behöva vänta på information. Mitt senaste leveransdatum har nu passerat med 6 veckor utan ett ord från Honda. Och det är 10 veckor sedan det första datumet passerade, också helt ovetande om varför. Åtminstonde vad gäller info från Honda själva. Allt jag vet är rykten från nätet... Jag kan inte vara ensam om detta? Kalle sitter väl i samma sits han med.

Jag förstår att det kan uppstå problem. Men man kanske borde informera om det... Och min ÅF vet lika lite som jag.
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Kollade min bil precis nu och det är ingen uppdaterad information ännu. Så den 7:e som det har ryktats för uppdaterade datum har inte nått min bil i alla fall.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Britterna verkar i alla fall fått information om att produktionen startat igen, men verkar fortfarande oklart om varför de stått still och hur länge :roll:
Fredo
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 november 2015, 12:29
Bil: CTR CW GT #3140
Namn: Fredrik Bäckström
Ort: Söderköping

Jag beställde min vita 21 mars, den registrerades i beställningssystemet 20 april. Leveranstid 23 september. Inte ett ljud om vad som händer. Har suttit hos handlaren två gånger denna vecka och enligt intern info så är 9 bilar på väg till sverige, oklart vilka som skall ha dem. Handlarens egna bil har flyttats fram till januari.

Telefonsamtal från HQ sverige utlovades för mer än en månad sedan, byttes till löfte om brev för en månad sedan, inget hört. Nu utlovad skriftligt brev denna vecka med mer besked.... 2 dagar kvar för Honda att hålla löftet.

Otroligt tråkigt detta tycker jag. Jag har även beställt en CR-V exec sensing till frugan och även den är helt oklar avseende leverans. Att det kan bli förseningar runt en ny bil kan jag förstå, men avsaknaden på information är helt obegriplig. Att desutom CR-V:n sitter fast är än mer obegripligt. Min säljare levererar nu standard civic och cr-v som beställdes i april-maj.

Tråkigast av allt är ju att en affär som till en början bara var rolig nu utgör ett ständigt irritationsmoment. Efter att ha beställt 7 nya bilar på 7 år känner jag mig plötsligt som en för Honda helt ointressant kund. Skämskudde till Honda tycker jag. Funderar nu mest över vart min smärtgräns går för att avbryta köpen. Hade bestämt mig för att riva kontrakt om jag inget hörde denna vecka. Nu tvekar jag, mest för att jag trots allt vill ha bilarna.

:(
"Dina nackhår reser sig. Ditt hjärta bankar. Brevet från Honda har kommit"
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Riktigt tråkigt att höra att ingen verkar få information.
Som många säger, att bilens leveransdatum skjuts upp kan man ju ta men då ska fan informationen fram också! :!:
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Kul att du hittade hit Fredo!
Det där brevet från HQ har jag nog väntat på i 5-6 veckor nu. Det kommer inget brev är min inställning nu.

Mycket intressant att det är samma problem med din CR-V. Tråkigt också såklart :(
Fredo
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 november 2015, 12:29
Bil: CTR CW GT #3140
Namn: Fredrik Bäckström
Ort: Söderköping

Tack Pasen.

Honda är ju lite speciellt, man är ju nästan entusiast per definition bara genom att äga en, och jag tyckte mycket om min förra CRT som jag lämnade in när leasingen gick ut. Tog då en Accord Type S som "mellanbil" och har nu gått i snart 3 år och väntat på en ny CTR, så visst har man varit tålmodig! Sen är jag realist vad gäller roliga småbilar i mellanklassen. Visst finns det möjliga alternativ om det inte går att få fram Hondan.

Det som verkligen irriterar mig är att Honda kunde ha hållit mig glad och nöjd mer eller mindre i oändlighet om de bara hade fört en dialog. Ett mail med uppdateringar en gång i månaden hade de kommit långt med. Nu pratas det mest om kompensation, men den är inte lika intressant för mig i alla fall. Vad ska dom ge då? En keps? En tröja till? Skall man ekonomiskt ge ngt som faktiskt gör skillnad så försvinner väl det sista av den marginal som de har på CTR så det tror jag inte vi kommer att få i vilket fall.

Det som verkligen skulle göra ont nu är förstås om Honda börjara leverera till kunder utan att beakta beställningsdatum, då blir man verkligen förbannad. Men vi får väl se! Än har jag inte gett upp och de har ju 2 dagar kvar vad gäller det utlovade brevet denna vecka.

/Fredrik
"Dina nackhår reser sig. Ditt hjärta bankar. Brevet från Honda har kommit"
Skriv svar