Däck CTR FN2

ENBART för motorrelaterade topics
H_____P
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 september 2014, 22:14
Bil: TYPE-R-08
Namn: Peter Hultström
Ort: Vaxholm

Dags att slänga på nya däck, har fortfarande på originaldäcken på min 09 som rullat en bit över 7000... Tror att de funkar bra som hockeypuckar...

Är det nån som några tips på vad som passar FN2:an bra?
Bankörning ej aktuellt, möjligen nån konbanekörning kan bli aktuellt, dvs bilen rullar 99,9 av sin tid på vanlig väg.

/P
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

H_____P skrev:Dags att slänga på nya däck, har fortfarande på originaldäcken på min 09 som rullat en bit över 7000... Tror att de funkar bra som hockeypuckar...

Är det nån som några tips på vad som passar FN2:an bra?
Bankörning ej aktuellt, möjligen nån konbanekörning kan bli aktuellt, dvs bilen rullar 99,9 av sin tid på vanlig väg.

/P
Jag tror Bridgestone Potenza re002 är bästa gatdäcket jag kört på. Överlever bana om man vill och verkar inte slitas allt för hårt. Funkar väldigt bra i vått väglag också.

Kanske slits lite mer än vad du vill men det blir ju inga hockeypuckar iallafall ;)
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3730
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

Prestanda på gata/konbana: Michelin Pilot Super Sport
Sportig comfort: Michelin Pilot Sport 4 eller Dunlop Sport Maxx RT.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
Erajk
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

Daugaard skrev:Prestanda på gata/konbana: Michelin Pilot Super Sport
Sportig comfort: Michelin Pilot Sport 4 eller Dunlop Sport Maxx RT.

Håller med! Körde Michelin Pilot Supersport på min Nissan 350z och var hur nöjd som helst! :)
Du kan även skicka ett PM till mannen ovan, så hjälper han dig med däck :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Dunlop Sport Maxx RT är verkligen ett superdäck.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

+1 på Michelin pilot super sport.
Helgrymt däck, bästa däcket jag kört med på gata, riktigt fint!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
H_____P
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 september 2014, 22:14
Bil: TYPE-R-08
Namn: Peter Hultström
Ort: Vaxholm

Tack för respons!

Noterade Dunlop Sport Maxx RT verkar finnas i 2 varianter. RT samt RT 2.

Nån som vet skillnaden? Antar att RT 2 bara är en vidareutveckling av RT?


//P
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3730
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

Det stämmer. RT2 är nytt för 2016
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Kan avråda dig från Bridgestone Potenza Adrenalin RE002, satte min FN2 i räcken på Nordschleife med de. Otroligt hala i lite värme och fick aldrig någon bra känsla med dem.
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

SAUD skrev:Kan avråda dig från Bridgestone Potenza Adrenalin RE002, satte min FN2 i räcken på Nordschleife med de. Otroligt hala i lite värme och fick aldrig någon bra känsla med dem.
?
Jag körde mina på bana förra säsongen och upplevde aldrig nå problem. Visst dom verkade inte hantera 25grader och sol + 2-3 pass på bana, och det vart ju inte att greppet försvann så länge man körde av innan det vart för galet. Men gata och nån bankörning funkar absolut. Och jag upplevde nästan att dom satt precis lika bra när det var blött som när det var torrt xD Vet inte om det säger mer om torrgrepp eller våtgrepp ;)
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

JimmyW92 skrev:
SAUD skrev:Kan avråda dig från Bridgestone Potenza Adrenalin RE002, satte min FN2 i räcken på Nordschleife med de. Otroligt hala i lite värme och fick aldrig någon bra känsla med dem.
?
Jag körde mina på bana förra säsongen och upplevde aldrig nå problem. Visst dom verkade inte hantera 25grader och sol + 2-3 pass på bana, och det vart ju inte att greppet försvann så länge man körde av innan det vart för galet. Men gata och nån bankörning funkar absolut. Och jag upplevde nästan att dom satt precis lika bra när det var blött som när det var torrt xD Vet inte om det säger mer om torrgrepp eller våtgrepp ;)
Till vardags de fungerar ju helt ok som nästan vilka andra däck som helst. Sen skillnaden mellan att köra bana i Sverige och på Nordschleife är dan och natt. Dessa däck fungerar ju säkert på Svenska banor som du säger eftersom man kommer ju aldrig i de hastigheterna som man gör där nere. Jag fick släppi 170km/h bakändan bara stack ut och där brukade jag köra lite över 180 i vanliga fall och det kan jag säga att det är ganksa otrevlig känsla ;-) så jag ville jag varna grabben att avstå de för att jag var ju omtänksam och vill inte att det ska hända något honom eller någon annan. Du har helt andra erfarenheter och jag är glad att de funkar för din del betydligt bättre ;-)...
Sen hur visa däck fungerar på olika bilar det kan beror på massa faktorer, bana,vädret,däcktryck, körstil,typ av bil osv osv.. Har en bra bit över 100 varv på ringen så jag har skaffat mig lite erfarenheten men ändå nybörjare som allra flesta människor ;-)...
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

SAUD skrev:
JimmyW92 skrev:
SAUD skrev:Kan avråda dig från Bridgestone Potenza Adrenalin RE002, satte min FN2 i räcken på Nordschleife med de. Otroligt hala i lite värme och fick aldrig någon bra känsla med dem.
?
Jag körde mina på bana förra säsongen och upplevde aldrig nå problem. Visst dom verkade inte hantera 25grader och sol + 2-3 pass på bana, och det vart ju inte att greppet försvann så länge man körde av innan det vart för galet. Men gata och nån bankörning funkar absolut. Och jag upplevde nästan att dom satt precis lika bra när det var blött som när det var torrt xD Vet inte om det säger mer om torrgrepp eller våtgrepp ;)
Till vardags de fungerar ju helt ok som nästan vilka andra däck som helst. Sen skillnaden mellan att köra bana i Sverige och på Nordschleife är dan och natt. Dessa däck fungerar ju säkert på Svenska banor som du säger eftersom man kommer ju aldrig i de hastigheterna som man gör där nere. Jag fick släppi 170km/h bakändan bara stack ut och där brukade jag köra lite över 180 i vanliga fall och det kan jag säga att det är ganksa otrevlig känsla ;-) så jag ville jag varna grabben att avstå de för att jag var ju omtänksam och vill inte att det ska hända något honom eller någon annan. Du har helt andra erfarenheter och jag är glad att de funkar för din del betydligt bättre ;-)...
Sen hur visa däck fungerar på olika bilar det kan beror på massa faktorer, bana,vädret,däcktryck, körstil,typ av bil osv osv.. Har en bra bit över 100 varv på ringen så jag har skaffat mig lite erfarenheten men ändå nybörjare som allra flesta människor ;-)...
Läskigt :)
Jag ifrågasätter inte din erfarenhet och inte heller din kritik mot däcken. Jag vart mer fundersam då jag upplevt att dom funkat kanon. Och som gatdäck tror jag dom är super, hade det varit mer banfokuserat hade jag garanterat rekommenderat nånting annat :D
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Nu står det ju att han ska köra 99.9% gata, så han ska nog inte köra Nordslingan.
Jag kan rekommendera Dunlop som tidigare talare. Men det är nog inget fel på Bridgestone heller
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

turbobulten skrev:+1 på Michelin pilot super sport.
Helgrymt däck, bästa däcket jag kört med på gata, riktigt fint!
Då jag jobbar för Michelin Sverige så är det svårt att vara opartisk.

Men med Michelin SuperSport så får du ett extremt bra gatdäck, bra livslängd och även tryggt i blött.
Lite dyrare däck, men kanske värt det i långa loppet.

Lycka till!
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
H_____P
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 september 2014, 22:14
Bil: TYPE-R-08
Namn: Peter Hultström
Ort: Vaxholm

Hej!

Tack än en gång för svar!

Såg att en stor nätfirma har Dunlop sportmax RT2 för bra pris a 1067 kr.
Jag har nåt vagt minne att det fanns risk att man köpte däck avsedda andra marknader än den europeiska, dvs en gummiblandning. Nån som vet om den risken föreligger än?
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Lika med noll. Har köpt däck på nätet i tio år och aldrig fått gamla, felmärkta eller på annat sätt skumma däck. Senaste däcken jag köpte var Michelin Latitude Sport 3 tillverkade Vecka 6 2016, och jag fick däcken vecka 9.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
H_____P
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 september 2014, 22:14
Bil: TYPE-R-08
Namn: Peter Hultström
Ort: Vaxholm

Det blidde Michelin Pilot Sport 4, viss skillnad mot tidigare däck som var från 2009...
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

H_____P skrev:Det blidde Michelin Pilot Sport 4, viss skillnad mot tidigare däck som var från 2009...
Michelins nyhet för 2016. Bra blandning mellan sport och komfort. Bästa livslängd i sin klass, samt bra styrkänsla!
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Skriv svar