Däck Type-R 2015 trackday

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Tarning skrev:Hej,

jag åkte 7-8 pass med 15-20 snabba (var nere på 1:33) varv åt gången på Mantorp med originaldäcken. Efteråt var givetvis däcken klart slitna, men väldigt jämnt och fint, och jag körde vidare med dem ett tag under sommaren. Efter att frugan var på en trottoarkant bytte jag till nya originaldäck, i originalstorlek. Med andra ord, är hjulen rätt inställda så funkar Conti 6 väldigt bra enligt mig.

Har åkt med Yokohama och Toyo R888 på S2000, och föredrar R888 av dem. Cup2 är ett bra alternativ.

Håller med Scotte och pasen om att det viktigare att byta bromsbelägg. Det rasslade gott efter Mantorp. Project My funkar bra på S2000.

My 2 cents
Har du några sparade rundor med dessa tider för med icke-namngiven racingförare kom vi endast ned i 1:34 med originaldäcken förra hösten.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Tarning
HPC Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 juni 2008, 13:00
Bil: S2000
Namn: Christer Tärning
Ort: Spånga
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

M Scotte skrev:För contidäcken på bana är det optimala 2.1 bar kallt fram och 1.9 bak kallt. Detta i sommartemp med omgivande Temp på cirka 22 grader. Utprovat på cirka 20 uppsättningar däck.
Om jag inte minns fel hade jag 2,2/2,0 kallt med Conti6 på Mantorp.
M Scotte skrev:Har du några sparade rundor med dessa tider för med icke-namngiven racingförare kom vi endast ned i 1:34 med originaldäcken förra hösten.
Jag tog tiden med Performancebox och filerna skall ligga på min server. Skall kolla asap vilken fil. Det kan dock dröja (till nästa vecka) för det är lite körigt denna vecka.
Kör:
röd NC1, röd AP1, gul S800, CW FK279 CTR, vit RW2
röd CRF250R, röd CRF250X, grå CB1000R
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
röd CB600F, gul CB1000SF, silver CBF600SA, röd CRF450
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

M Scotte skrev:
Tarning skrev:Hej,

jag åkte 7-8 pass med 15-20 snabba (var nere på 1:33) varv åt gången på Mantorp med originaldäcken. Efteråt var givetvis däcken klart slitna, men väldigt jämnt och fint, och jag körde vidare med dem ett tag under sommaren. Efter att frugan var på en trottoarkant bytte jag till nya originaldäck, i originalstorlek. Med andra ord, är hjulen rätt inställda så funkar Conti 6 väldigt bra enligt mig.

Har åkt med Yokohama och Toyo R888 på S2000, och föredrar R888 av dem. Cup2 är ett bra alternativ.

Håller med Scotte och pasen om att det viktigare att byta bromsbelägg. Det rasslade gott efter Mantorp. Project My funkar bra på S2000.

My 2 cents
Har du några sparade rundor med dessa tider för med icke-namngiven racingförare kom vi endast ned i 1:34 med originaldäcken förra hösten.
Han låg väl och fightades med Benci hela dagen utan att Benci kom om vill jag minnas.
Användarvisningsbild
Tarning
HPC Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 juni 2008, 13:00
Bil: S2000
Namn: Christer Tärning
Ort: Spånga
Has thanked: 14 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Nja, jag försökte filma Benci under eftermiddagen, men det var bara ett fåtal varv. Och det blev tyvärr inte bra.
Kör:
röd NC1, röd AP1, gul S800, CW FK279 CTR, vit RW2
röd CRF250R, röd CRF250X, grå CB1000R
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
röd CB600F, gul CB1000SF, silver CBF600SA, röd CRF450
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3730
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

sohe skrev:När det gäller däckspriser var det mer konsumentupplysning så inte alla behöver komma till samma slutsats. Om det har någon betydelse så jobbar jag som affärsutvecklare på molntjänster på Atea.
Jag ska försöka förklara det på ett så förståligt sätt som möjligt.
För att försöka göra en parallell till ditt yrke med samma jämförelsemetod så skulle man kunna säga något i stil med "Det är något sjukt med IT branschen kostnaden mellan svensk arbetskraft och indisk är inte rimlig."
sohe skrev:Nu har jag kollat och fått priser. Redan nu vet jag att jag kommer trampa folk på tårna men transparens är en ledstjärna för mig. Det är något sjukt med däcksbranschen. Priserna mellan internethandel och butik är inte rimliga. Hur det blir om man bara ska gå in och ha däck vågar jag inte ens tänka på. Tycker synd om ensamma mamman med Jazz som bara ska ha nya däck och inte kollar. Situationen är följande, antingen beställer jag mina däck via Popgom och får de monterade på Euromaster för 11552 SEK eller så köper jag med Honda rabatt för 15999 SEK. Alltså jag är inte snål jag har precis köpt en ny bil som kostar 4000 SEK i månaden men jag har svårt att se mervärdet med att betala 4447 SEK exakt vad är det jag stödjer, vad får jag? Jag byter mina hjul hemma eftersom det är bekvämare och snabbare än att åka till däckgubben så relationen just nu är minimal har inte varit hos en däckgubbe sen jag hade tjänstebil sist. Popgom är dessutom en Michelin approved WEBsite inte någon skum handlare. Antingen köper jag 4 däck eller 5.5 däck och får de monterade på exakt samma ställe.
För att kunna ge en servicegrad som innefattar bland annat:
-"Rätt däck garanti" (Är du inte nöjd med däcken så kan du byta inom 2 veckor)
-Fri retur av varor som blir kvar när man ångrar sig, oavsett hur lång tid efter att däcken kommit till verkstaden.
-Att faktiskt ha däck hemma på lager för de som kör sönder ett däck.
så kan inte däcken kosta lika lite som däck köpta på nätet från ett annat land med lägre moms. (Popgom, Frankrike 20% moms som i sin tur ägs av Tyredating, Tyskland 19% moms)

Ensamma mamman med Jazzen har en väldigt bra deal när hon köper sina däck för 940:-st (utan Hondaklubbsrabatt) och får all hjälp hon behöver.

Jag har själv handlat grejer från tyska reservdelsföretag och kan säga att jag aldrig gör det igen om ett alternativ finns.
Returer till dessa företag är lögn i helvetet att få till.

Sen är det ju ingen hemlighet att ALLT är billigare på nätet just för att dessa företag inte behöver ligga centralt eller ha fina kundytor i sina byggnader.

Det finns fler argument och är det någon som fortfarande inte tycker att det stämmer eller får ihop det så kan jag fylla på med mer.

(Jag är också ett fan av transparens så det är bra att diskussionen kommer upp)
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Även om jag själv är likadan är det ju lite som att komma till en Restaurang med egen dricka för det är för dyrt...

Man kan ju inte bara plocka russinen ur kakan för då har vi snart inga däckverkstäder kvar.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

Det börjar bli lite OT tycker jag men:

Vet du vad du ska ha så beställ på nätet och ta ev. problem som kan uppstå.
Behöver du hjälp och råd så köp däcken där du fått hjälp.

Mitt värsta exempel var när OnOff konkade och en kille ringer från utförsäljningen i en butik till Scandinavian Photo
och ber oss om råd till vilken kamera han ska köpa, "för de kan ju ingenting här."
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Jag har jobbat med både indier och nearsourcing i it-branschen och vet rätt bra hur landet ligger där och vad som krävs i anpassning för den nya situtation som uppstått. Men jag har aldrig använt byta skor garantin på TeamSportia eller byta däck garantin på Euromaster så det är en premium som jag har låg betalningsvilja för. Att däck finns hemma vid problem är ett argument som fungerar för vissa jag klarar mig utan bil vid kris men köper argumentet. Det som jag inte förstår är varför Euromaster inte lyckas få bättre priser från Michelin? Det finns ett fåtal branscher som inte anpassats sig till det nya världsläget dit hör bilbranschen. Oljor, däck reservdelar har en helt sjuk prisbild i Sverige. Elektronik, sportprylar har anpassats sig till den nivån att servicegraden får styra. Jag har köpt mycket på nätet och haft väldigt lite problem många gånger är de superseriösa som te.x. Coxmotors i UK. Nu när Euromaster lagt sig sked med Popgom så blir ju det lite konstigt. Jag servar min bil på Hondaverkstad för att Mekonomen inte är så mycket billigare för att motivera det eventuella strul som uppstår om något händer. Men jag har svårt att se vad de 1.5 däck extra som Euromaster tar ger mig i mervärde och det är bara på hårdvaran. Kanske är det konkurrens på ojämna villkor men då är det obegripligt att Euromaster tar in Popgoms montering i portföljen då blir det ju jättekonstigt.
Min slutsats blir följande: Man har en prismodell för tjänstebilar som fungerar där däcksbyte och förvaring är tunga paramtrar. Man har en prismodell för de som köper däck som normalt folk gör dvs ytterst sällan, de åker in och köper däck och litar på däckhandlarens rekommendation och accepterar det pris som erbjuds. Det är samma folk som köpte TV av lokala TV-handlaren. De är numer helt utlämnade och har ingen lokal TV-handlare att gå till längre men kan köpa TV på Mediamarkt men det ingår inte installation. Det är 7 år sedan Lexus Stockholm gav upp att sälja däck till folk som hade koll, istället sa de till sina kunder att beställa däcken till verkstaden för montering. Men Danderydsbon med sin Lexus kunde troligen köpa däck om han vill från dem om han inte vill krångla.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

M Scotte skrev:För contidäcken på bana är det optimala 2.1 bar kallt fram och 1.9 bak kallt. Detta i sommartemp med omgivande Temp på cirka 22 grader. Utprovat på cirka 20 uppsättningar däck.

Har du koll vad trycket ska vara varma? Det känns ju som man bara har en chans att mäta kalla eller hinner däck svalna så mycket mellan pass som är typ 40 min i normalfallet. Känns som det skulle vara bättre att mäta när man kommer efter passet speciellt för mig som inte kör så fort :D
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

Inga bandäck men 255or får plats också. Ser rätt ut enligt mig. Ibland kan du få 255or billigare.

Från britterna
Bild

Bild

Bild
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Skriv svar