Jazz Automat

ENBART för motorrelaterade topics
Featherweight
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

Hej gott folk!
Kvinnan ska nu envisas med att ta automat-körkort för att jag efter att ha kört DSG-Caddy i tjänsten några år råkat säga att jag aldrig lär köpa en manuell bruksbil igen.
Så, min fråga är, hur bra är Jazz med automat? Både den som kom 02(?) och dess efterträdare är av intresse. Känner på mig att jag inte direkt kommer vara överförtjust nu när jag är van vid DSG? Kanske är det bättre att slå till på en accord tourer istället? Hur är i så fall dom 2.0 vs 2.4?

Edit: Och nej, jag tänker inte köpa en VAG för att få min DSG (Även om Seat Leon cupran är förjälvla tjusig). Det har varit trevligt så länge firman står för alla besök hos verkstad, men knappast när jag själv ska göra det :)
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Alla europeiska jazz automat är cvt. Trevlig kombo men kräver tillvänjning
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Min mor har en 03 som jag köpte 07 eller 08 till henne. Har väl gått runt 15000 mil nu och är tantkörd förutom när jag blåser ur den. Min bror har en 05 (tror jag) manuell. Har kört båda och jag tycker CVT med manuella lägen fungerar. Den har fejklägen 7 stycken och då blir det korta tapp på toppen som faktiskt låter rätt shysst. Tycker automaten är roligare än manuell vid fullgaskörning. Hennes bil har "durrat" från stillastående till och från. Blev mycket värre när den excellenta Mekonomen verkstaden hällde i vanlig växellådsolja vid byte. Men den har en tendens till att "durra" lite från stillastående men det blir inte värre och det har varit så i några år. Jag tycker CVT låda är underskattad men den är tråkig vid vanlig körning då den känns kraftlös som alla CVT. Men den har en otrolig bred och bilen varvar i stort sett noll vid vanlig körning. Jag hade även CVT i min Civic Hybrid. I övrigt har det typ varit service och en läckande bromscylinder, batteri på 10 år. Bilen är ändå en Honda och ligger fint på vägen jamfört med andra småbilar. Kan nämna att mor tyckte det var halt jämnt i början bara för att hon kände hjulen jämfört med sin Renault hon hade innan. Nu efter tillvänjning så vill hon inte ha någon annan bil. Den är dessutom fantastiskt rymlig, sjukt stor jämfört med andra bilar i den storleken.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3736
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Lite udda men jag är riktigt nöjd med min Jazz Hybrid med Cvt -13

Hojta till om du vill komma till Skarpnäck och pröva.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

sohe skrev:Min mor har en 03 som jag köpte 07 eller 08 till henne. Har väl gått runt 15000 mil nu och är tantkörd förutom när jag blåser ur den. Min bror har en 05 (tror jag) manuell. Har kört båda och jag tycker CVT med manuella lägen fungerar. Den har fejklägen 7 stycken och då blir det korta tapp på toppen som faktiskt låter rätt shysst. Tycker automaten är roligare än manuell vid fullgaskörning. Hennes bil har "durrat" från stillastående till och från. Blev mycket värre när den excellenta Mekonomen verkstaden hällde i vanlig växellådsolja vid byte. Men den har en tendens till att "durra" lite från stillastående men det blir inte värre och det har varit så i några år. Jag tycker CVT låda är underskattad men den är tråkig vid vanlig körning då den känns kraftlös som alla CVT. Men den har en otrolig bred och bilen varvar i stort sett noll vid vanlig körning. Jag hade även CVT i min Civic Hybrid. I övrigt har det typ varit service och en läckande bromscylinder, batteri på 10 år. Bilen är ändå en Honda och ligger fint på vägen jamfört med andra småbilar. Kan nämna att mor tyckte det var halt jämnt i början bara för att hon kände hjulen jämfört med sin Renault hon hade innan. Nu efter tillvänjning så vill hon inte ha någon annan bil. Den är dessutom fantastiskt rymlig, sjukt stor jämfört med andra bilar i den storleken.
Kopplingsskaket är inga problem att få bort om du sköljer lådan med uppvärmning mellan cvt-oljebyte. Värm oljan, byt, värm igen och byt så kommer det nog lösa sig
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

vi har gjort det några gånger och du har nog rätt i att det är smörjmedlet i CVT oljan som ska fördelas runt rejält. Men det blir nog aldrig varmt hon kör som alla andra Gotlänningar 3 km och 3 km dit. Ska nog fixa det i sommar med rejäl uppvärmning emellan. Men det blev mycket bättre efter sköljning men riktigt bra är det inte. Dock inte så dåligt som när man hällde i vanlig automatolja när jag tänker efter var det samma verkstad som hällde i den korrekta oljan så frågan är hur nogranna de var. Som vanligt får man göra det själv om det ska bli helt bra.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Featherweight
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

Daugaard skrev:Lite udda men jag är riktigt nöjd med min Jazz Hybrid med Cvt -13

Hojta till om du vill komma till Skarpnäck och pröva.

Schysst! Hur mycket mindre drar hybriden? Är det värt extrakostnaden i inköp med hybrid och är den lika rymlig som den vanliga? Några skillnader i service?

Kan det här vara en vettig bil om jag köper en vanlig tror ni?
https://m.blocket.se/stockholm/Honda_Ja ... ?ca=11&w=1
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3736
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 278 times

Med en tanke på ekonomin så ligger jag på 5.2l milen mellan Skarpnäck ock Kista i kökörning.

Stora vinsten är att det är bra drag i elmotorn så den känns rätt pigg.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Som kontrast kan jag säga att brorsan ligger på runt 0.65 mellan Knivsta och Järfälla i sin 1.4 -09 med manuell låda. Samma generation som den bil du länkade. Också i köer, men inte alls så farligt som på Essingeleden.

Men han anstränger sig inte så mkt för att köra snålt tror jag. Han gillar att ligga i vänsterfilen och pressa :)
Det jag fått höra honom gnälla om hela tiden är att han måste tanka så jäkla ofta, man får ju bara i 30 liter och kommer typ 50 mil i bästa fall. Och förbrukningen blev högre när han flyttade från södermalm till knivsta, det drar sås att åka snabbt (motorväg).

Och som ytterligare info så snittar jag 0,73 med min 2.0 Accord -09, manuell låda. Ett snitt över 10000 mil, det varierar såklart. Jag kör samma sträcka som brorsan i stort sett, så mycket motorväg. Mer info om just Accorden finns här: http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... =7&t=69152
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Våran manuella 1.4 Elegance -09 ligger på 0,55 vid blandad körning av sambon min så där har du lite referenssiffor.
Jag körde en -11 Jazz Hybrid förut och tyckte den hade helt okej knuff. Elmotorn gör det lite roligare :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Featherweight
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

Provkörde bilen jag länkade i helgen. Trevlig bil. Lite seg i lådan kan jag tycka, men det är väl så det är med motorsvaga bilar. Vad skulle ni tycka att bilen jag länkade tidigare är värd? "Tantkörd", servad hos honda varje år, trots milen. Lite små repor och dörruppslag. 90 är ändå lite högt för en 7 år gammal småbil, eller?
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

En bil med CVT före I-shift (i-shit) alla dagar i veckan även om den möjligvis är tråkigare.

Den du länkade hade jag inte valt just pga detta.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Skriv svar