Äga både en EP3 och en gammal EG?
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 8 januari 2014, 14:05
- Bil: Civic Type-R -01
- Namn: Mattias Klasson
Hej på er!
Livet kan ju förändras i bland, och så även för mig när jag och min fru nyligen skildes.
Bland alla justeringar som tillkommer i vardagen så blir givetvis ekonomin en stor fråga när man helt plötsligt ska bära omkostnader som hyra, el, bredband osv själv.
Jag har sedan 3 år tillbaka ägt en Ep3, som är en väldigt rolig bil som ni vet. Dock så har jag fått betala mitt pris då bromsoken fått bytas, tomgången gås igenom, värmereglaget fått bytas osv och nu behövs även ett nytt avgassystem. Den har inte alls gått mycket under de här tre åren. Därför är man ganska irriterad på alla kostnader. Jag har åkt buss ett par veckor nu men insett att man tröttnar tyvärr efter ett tag på alla väntetider, då jag bor 2,5 mil utanför stan, men har ingen lust att flytta in till stan, då jag trivs otroligt bra där jag bor ute på landet.
Så min fundering är då på om jag endast under 3 månader om året (sommaren) ska köra min EP3:a för att hålla nere reparationer, reservdelskostnader, bensinkostnader, försäkringskostnader och skatt, och de resterande 9 månaderna köra en gammal EG? Jag har haft 3 st EG redan och det är absolut den mest ekonomiska bilmodellen jag någonsin ägt. Det kan jag tyvärr, definitivt inte säga om min EP3.
Vad tycker ni? Verkar det vettigt?
Livet kan ju förändras i bland, och så även för mig när jag och min fru nyligen skildes.
Bland alla justeringar som tillkommer i vardagen så blir givetvis ekonomin en stor fråga när man helt plötsligt ska bära omkostnader som hyra, el, bredband osv själv.
Jag har sedan 3 år tillbaka ägt en Ep3, som är en väldigt rolig bil som ni vet. Dock så har jag fått betala mitt pris då bromsoken fått bytas, tomgången gås igenom, värmereglaget fått bytas osv och nu behövs även ett nytt avgassystem. Den har inte alls gått mycket under de här tre åren. Därför är man ganska irriterad på alla kostnader. Jag har åkt buss ett par veckor nu men insett att man tröttnar tyvärr efter ett tag på alla väntetider, då jag bor 2,5 mil utanför stan, men har ingen lust att flytta in till stan, då jag trivs otroligt bra där jag bor ute på landet.
Så min fundering är då på om jag endast under 3 månader om året (sommaren) ska köra min EP3:a för att hålla nere reparationer, reservdelskostnader, bensinkostnader, försäkringskostnader och skatt, och de resterande 9 månaderna köra en gammal EG? Jag har haft 3 st EG redan och det är absolut den mest ekonomiska bilmodellen jag någonsin ägt. Det kan jag tyvärr, definitivt inte säga om min EP3.
Vad tycker ni? Verkar det vettigt?
- Blitzwing
- Inlägg: 1730
- Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
- Bil: Ingen Honda
- Namn: Robin Persson
- Ort: Finspång
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 51 times
Räcker pengarna till att köpa en Jazz istället för en EG?
Då har du iallafall en snäppet modernare bil, billig försäkring, ingen skatt att tala om, billig i drift och går sällan sönder.
Hade valt den igen före en äldre Civic.
Då har du iallafall en snäppet modernare bil, billig försäkring, ingen skatt att tala om, billig i drift och går sällan sönder.
Hade valt den igen före en äldre Civic.
Robin Persson |
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:42
- Namn: Robin Forsberg
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 4 times
Äga 2 bilar blir sällan billigare då 2st bilar behöver skattas, försäkras, repareras etc.
TYcker nog du ska satsa på en bil om ekonomin är prioriterad.
En EG är ingen bil jag skulle bruksa då den inte har komforten som en EP3 har.
Haft båda så du så du vet vad jag menar.
Ett avgas bygger du billigt själv efter katten.
Biltema rör och en appleracing dämpare så är du klar och kostar ca 1500kr i delar.
/R
TYcker nog du ska satsa på en bil om ekonomin är prioriterad.
En EG är ingen bil jag skulle bruksa då den inte har komforten som en EP3 har.
Haft båda så du så du vet vad jag menar.
Ett avgas bygger du billigt själv efter katten.
Biltema rör och en appleracing dämpare så är du klar och kostar ca 1500kr i delar.
/R
Robin Forsberg
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Håller med!robber skrev:Äga 2 bilar blir sällan billigare då 2st bilar behöver skattas, försäkras, repareras etc.
TYcker nog du ska satsa på en bil om ekonomin är prioriterad.
En EG är ingen bil jag skulle bruksa då den inte har komforten som en EP3 har.
Haft båda så du så du vet vad jag menar.
Ett avgas bygger du billigt själv efter katten.
Biltema rör och en appleracing dämpare så är du klar och kostar ca 1500kr i delar.
/R
Tanka och reparera Ep3an när det behövs.
Den extra bruksbilen kommer också behöva sitt som robber säger.
Blir betydligt dyrare.
Låter inte som att du haft mycket reparationer dock. Allt du nämner kan väl ha kostat från en 1000 lapp sammanlagt om man löser det själv till 5000 om man ger bort jobbet?
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 8 januari 2014, 14:05
- Bil: Civic Type-R -01
- Namn: Mattias Klasson
Upp till 5000 kr ??? Bara bromsoken gick väl på minst 2000 kr/st. Om det vore så väl , kanske för er som kan detta själv, men för mig:
Uppsmörjning bromsar 2 ggr ca 2000 kr
Byte 3 bromsok inkl delar ca 8000 kr
Felsökning och uppsmörjning tomgångsmotor: 2400 kr
Byte värmereglage (begagnat) inkl montering ca 1400 kr
(Kommande inköp avgassystem ca 4000kr + byte ca 700 kr?? (har svetsats en gång så går väl inte igen)
Total ca 13 800kr på 3 år och kört under 2500mil. Har aldrig någonsin varit i närheten av sådana kostnader med mina gamla Civic. Och då har jag ändå gjort servicen själv, gjort det jag kunnat liksom.
Så tankarna går nu att köra kanske max 2-300mil/året med Ep3, alternativt sälja möget.
Uppsmörjning bromsar 2 ggr ca 2000 kr
Byte 3 bromsok inkl delar ca 8000 kr
Felsökning och uppsmörjning tomgångsmotor: 2400 kr
Byte värmereglage (begagnat) inkl montering ca 1400 kr
(Kommande inköp avgassystem ca 4000kr + byte ca 700 kr?? (har svetsats en gång så går väl inte igen)
Total ca 13 800kr på 3 år och kört under 2500mil. Har aldrig någonsin varit i närheten av sådana kostnader med mina gamla Civic. Och då har jag ändå gjort servicen själv, gjort det jag kunnat liksom.
Så tankarna går nu att köra kanske max 2-300mil/året med Ep3, alternativt sälja möget.
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Varför sälja när du nu har nya OK och fixat till den, det är ju nu du ska plöja ner mil i bilen så du får valuta för reparationerna, istället för att köpa en annan bil och riskera fler reparationer, kanske samma reparationer. Du kommer aldrig komma ifrån den risken om du inte köper en ny bil.
Alla de reparationerna du nämner låter minst lika troliga på en gammal EG som är 10-15 år äldre. Personligen hade jag nog kört vidare med EP3. För kostnaden av att reparera avgassystemet får du ingen EG i speciellt bra skick iaf.
13500 på 3 år är under 400kr/månad om du ser det på det sättet istället. Köper du en EG har du två bilar att oroa dig över oförutsedda kostnader. Känns inte som rätt drag om det är just oförutsedda kostnader du vill slippa.
Alternativt byter du EP3an not en annan bil i gott skick för motsvarande värde, typ en Jazz. EG lär bara ge huvudvärk på mer än ett sätt om du inte kan t.ex meka bromsar på egen hand.
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Alla de reparationerna du nämner låter minst lika troliga på en gammal EG som är 10-15 år äldre. Personligen hade jag nog kört vidare med EP3. För kostnaden av att reparera avgassystemet får du ingen EG i speciellt bra skick iaf.
13500 på 3 år är under 400kr/månad om du ser det på det sättet istället. Köper du en EG har du två bilar att oroa dig över oförutsedda kostnader. Känns inte som rätt drag om det är just oförutsedda kostnader du vill slippa.
Alternativt byter du EP3an not en annan bil i gott skick för motsvarande värde, typ en Jazz. EG lär bara ge huvudvärk på mer än ett sätt om du inte kan t.ex meka bromsar på egen hand.
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
- turbobulten
- Inlägg: 1348
- Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 3 times
Håller med pasen på den.
Nu när du lagt en slant på ep3an så bör du köra den.
Hade man köpt en EG för 10 tusen och behövt laga den för 12 tusen så känns det mer olustigt att lägga mer pengar i delar än vad bilen kostade.
Historia om just en EG:
Jag köpte en felfri EG för 7 tusen sommaren 2011, ett fräscht exemplar med en motor som gått 13k mil, efter EN månad hade elhissar, fläktreglage och vindrutetorkare gått sönder, någon dag senare startade inte ens bilen. Betalade till slut 5 tusen för bilen.
Kontenta: Det kan bli dyrare än vad man tror, bara för att bilen är billig att äga samt i drift kan det bli dyrt att laga.
Bonus: Har du problem med din ep3a? Kolla med oss här i klubben ifall du behöver hjälp eller tips på ställen man kan få saker gjort billigt.
Nu när du lagt en slant på ep3an så bör du köra den.
Hade man köpt en EG för 10 tusen och behövt laga den för 12 tusen så känns det mer olustigt att lägga mer pengar i delar än vad bilen kostade.
Historia om just en EG:
Jag köpte en felfri EG för 7 tusen sommaren 2011, ett fräscht exemplar med en motor som gått 13k mil, efter EN månad hade elhissar, fläktreglage och vindrutetorkare gått sönder, någon dag senare startade inte ens bilen. Betalade till slut 5 tusen för bilen.
Kontenta: Det kan bli dyrare än vad man tror, bara för att bilen är billig att äga samt i drift kan det bli dyrt att laga.
Bonus: Har du problem med din ep3a? Kolla med oss här i klubben ifall du behöver hjälp eller tips på ställen man kan få saker gjort billigt.
Senast redigerad av turbobulten den 17 maj 2017, 19:02, redigerad totalt 1 gånger.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
- Lärfors
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 258 times
Håller med andra. Lägg pengar på en bil istället för två. Klubben kan hjälpa med reservdelar/självmeck - bara att fråga!
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Om du har begränsad ekonomi så kunde du köpt bromsok antingen här på forumet eller från skroten för ca 500kr/st. Tomgångsmotor är lätt att byta, du får ju en NY honda oem för 2400kr. Att rengöra den borde inte ha kostat mer än 200-300kr om du kollat runt lite på verkstäder som är vana att göra det.
Uppsmörjning av bromsar brukr räcka 1ggr/år och görs i samband med årliga servicen hos SERIÖS verkstad. (Icke seriösa tar inte bort alla belägg och smörjer/känner/putsar till belägg, bromsok och glidpinnar).
Jag tycker oxå att Pasens inlägg är vettigt, kör EP3 året runt verkarvettigt för dig.
En Notis bara, räknat på 220arbetsdagar/år, 5mil perdag så sparar du drygt 7000kr/år om du kör en EG VEi vs. Ep3. Skatten är lägre på en EG än en ep3 oxå (förutsatt att ep3:an står avställd större delen av året.
Har du barn? Jag har ovat mig själv att adrig låta något barn åka i min (förra) EG vintertid. Deras liv är mer värt än så. Jag tycker även att Jazz är riktigt skit på vintern.
Uppsmörjning av bromsar brukr räcka 1ggr/år och görs i samband med årliga servicen hos SERIÖS verkstad. (Icke seriösa tar inte bort alla belägg och smörjer/känner/putsar till belägg, bromsok och glidpinnar).
Jag tycker oxå att Pasens inlägg är vettigt, kör EP3 året runt verkarvettigt för dig.
En Notis bara, räknat på 220arbetsdagar/år, 5mil perdag så sparar du drygt 7000kr/år om du kör en EG VEi vs. Ep3. Skatten är lägre på en EG än en ep3 oxå (förutsatt att ep3:an står avställd större delen av året.
Har du barn? Jag har ovat mig själv att adrig låta något barn åka i min (förra) EG vintertid. Deras liv är mer värt än så. Jag tycker även att Jazz är riktigt skit på vintern.
klasson845 skrev:Upp till 5000 kr ??? Bara bromsoken gick väl på minst 2000 kr/st. Om det vore så väl , kanske för er som kan detta själv, men för mig:
Uppsmörjning bromsar 2 ggr ca 2000 kr
Byte 3 bromsok inkl delar ca 8000 kr
Felsökning och uppsmörjning tomgångsmotor: 2400 kr
Byte värmereglage (begagnat) inkl montering ca 1400 kr
(Kommande inköp avgassystem ca 4000kr + byte ca 700 kr?? (har svetsats en gång så går väl inte igen)
Total ca 13 800kr på 3 år och kört under 2500mil. Har aldrig någonsin varit i närheten av sådana kostnader med mina gamla Civic. Och då har jag ändå gjort servicen själv, gjort det jag kunnat liksom.
Så tankarna går nu att köra kanske max 2-300mil/året med Ep3, alternativt sälja möget.
- Steffo
- Inlägg: 2207
- Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
En EP3 är ju något av det billigaste man kan äga i form av underhållskostnader. Ingenting går sönder om man byter olja och håller koll på nivån, samt kör med den kontinuerligt så den inte torkar ihop.
Jag har kört min dagligen i 12,5 år och bara bytt bromsbelägg, skivor och däck samt några varselljuslampor och ett par bakljus.
Service var 2000 mil på Rosenholtz som går igenom och smörer bromsar (kostnad ca 3000-5000 beroende på storlek på service). Ett eller två oljebyten extra mellan servicarna hemma i garaget med Biltemaolja och inget annat vad jag kan komma på. Jo förresten! Två kopplingar har gått åt under åren. Det är väl ungefär en mer än vad jag hade kunnat önska även om jag kör ganska livligt, så där har vi en kostnad på några tusen som jag i bästa fall hade hoppats slippa.
Att jag sedan har lagt en smärre förmögenhet på trimdelar och uppgraderingar är en annan sak.
Jag har kört min dagligen i 12,5 år och bara bytt bromsbelägg, skivor och däck samt några varselljuslampor och ett par bakljus.
Service var 2000 mil på Rosenholtz som går igenom och smörer bromsar (kostnad ca 3000-5000 beroende på storlek på service). Ett eller två oljebyten extra mellan servicarna hemma i garaget med Biltemaolja och inget annat vad jag kan komma på. Jo förresten! Två kopplingar har gått åt under åren. Det är väl ungefär en mer än vad jag hade kunnat önska även om jag kör ganska livligt, så där har vi en kostnad på några tusen som jag i bästa fall hade hoppats slippa.
Att jag sedan har lagt en smärre förmögenhet på trimdelar och uppgraderingar är en annan sak.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016