AC kompressor -felet kvarstår efter reparation

ENBART för motorrelaterade topics
pakita
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 oktober 2014, 19:48
Bil: Accord
Namn: Jarek Tatol
Ort: Anderstorp

Hej
Äger Honda Accord 2011. 2.0 bensin
Jag hade problem med AC i bilen
Oljud från kompresor.
Hade service ocg frågade om de kan kolla på denna.
Killen säger koppling på kompressor ska bytas.
Jag kollade lite runt och läste lite att man kanske borde kanske byta kompresor.
Ringde verkstad igen med han svarade att det brukar vara magnet koppling och om jag byter kompresor då kostar det ocskå att fylla på freon etc. Kan inte denna delen.

Då säger jag att det ok och att jag väntar på att han ringer och säger när kan jag lämna billen.
Lämnade bilen i torsdags hämtade i fredags.
Allt kostade 4600 kr +moms
O denna ingår arbete,material .

När jag hämtade bilen han säger att han har dåliga nyheter och att det är kompresor som är trasigt.
Och att ny kompressor kostar över 4000 och att den är utan koppling.
Han kan byta den och står för arbete.

Mina frågor:
1.är det sant att Honda levererar dem delar separat ??? Kompresor och magnet koppling?
2. Kunde han inte kolla kompressor innan han monterade ny magn.koppling och upptäcka att den är kass???
3. Jag som kund på auktoriserade vekstad , vad har jag för rättigheter???

Tack för hjälpen.
Vid behov jag kan ladda up liten video hur dåligt kompressor är.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Verkar som kopplingen ingår om man beställer en komplett kompressor, nu är det här för en 2010 men tror inte det skiljer.
https://www.lingshondaparts.com/honda_c ... ock_05=hcr
Där har du priser att jämföra med också, förmodligen är det ännu lite dyrare från en svensk återförsäljare.
Om kopplingen var kass så är det nog rätt svårt att kolla om kompressorn fungerar.
Det låter som du bara behöver stå för kostnaden på kompressorn nu vilket verkar rätt okej ändå?
pakita
Inlägg: 7
Blev medlem: 7 oktober 2014, 19:48
Bil: Accord
Namn: Jarek Tatol
Ort: Anderstorp

Ok
Tack för svaret

Då är det inte så bra endå.
Jag har betalat för kopplingen som kan inte behövas använda för att om jag byter kompressor så är det med kopplingen. !!!!!! :(
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Men en komplett kompressor med magnetkoppling ser ut att kosta över 8000kr från Honda så om du får den för monterad för dryga 4000kr verkar det väl bra?
Kan hända att verkstäder kan beställa utan kopplingen ändå och det är därför priset blir lägre.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Nu beställde de väl enbart kopplingen och bytte enbart den. Om de skulle byte kompressor så byter man förmodligen koppling också om de säljs som paket (kanske av en anledning). Nu verkar det som att du fått en ganska okej deal ändå i mina ögon då de står för arbetet. Även om jag förstår att du kanske hellre bara hade bytt kompressorn, men det kanske inte heller är optimalt med en gammal koppling.

Hur långt har bilen gått?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2431
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Låter som att du fått en bra deal som de andra säger också.
Bättre att båda delarna byts så håller de ett bra tag.
Om du bara bytt kompressor och låtit gamla magnetkopplingen vara kvar kanske den skulle ryka inom snar framtid också.
(Då det verkar vara ett vanligt fel)
Och med det sagt så slipper du denna kostnad senare.
Skriv svar