Köpråd Honda FR-V
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Hej!
FR-V ser ut att vara en lustig och praktisk bil.
Är det någon här som har ägt en? Berätta gärna lite om för och nackdelar.
Några barnsjukdomar? Är det någon motor eller låda som man föredrar framför andra?
Ös på, har fortfarande inte kört en men tänkte göra det snart.
FR-V ser ut att vara en lustig och praktisk bil.
Är det någon här som har ägt en? Berätta gärna lite om för och nackdelar.
Några barnsjukdomar? Är det någon motor eller låda som man föredrar framför andra?
Ös på, har fortfarande inte kört en men tänkte göra det snart.
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag har aldrig kört nån, men jag gillar konceptet och det går att göra coola, finns ju npgra som har kjolpaket original med vinge. Bara sänkning o fälgar så blir de balla!
Jag tror att man ska akta sig för 1.7L motorn, den är för liten så den får gå hårt och är för klen.
K20 är ju en drömmotor, medans jag tror att r18 är helt okey och drar lite mindre. Har för mig att automat endast finns ihop med r18.
Jag själv hade ju köpt med k20 och swappat i en k24. Har för mig att kpro passar rakt i.
Jag tror att man ska akta sig för 1.7L motorn, den är för liten så den får gå hårt och är för klen.
K20 är ju en drömmotor, medans jag tror att r18 är helt okey och drar lite mindre. Har för mig att automat endast finns ihop med r18.
Jag själv hade ju köpt med k20 och swappat i en k24. Har för mig att kpro passar rakt i.
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Jaha så det går att göra lite coola saker också
I detta fall kommer det vara endast brukis.
Så 2 liters är som i CR-V och 1,8 är som i Civic med andra ord? Kamkedjemotorer båda två?
Hur lång är livslängden på kedjesträckare, koppling mm skulle du gissa?
I detta fall kommer det vara endast brukis.
Så 2 liters är som i CR-V och 1,8 är som i Civic med andra ord? Kamkedjemotorer båda två?
Hur lång är livslängden på kedjesträckare, koppling mm skulle du gissa?
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
JA. I PRINCIP!
15-30000 mil, det handlar om handhavande och skötsel!
1,7 funkar även dem bra, dock så ska man vara lite mer vaksam på skick och service, då dessa ägare var dem som inte ville betala för så mycket!
15-30000 mil, det handlar om handhavande och skötsel!
1,7 funkar även dem bra, dock så ska man vara lite mer vaksam på skick och service, då dessa ägare var dem som inte ville betala för så mycket!
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Var inne på en sån vi med en sväng.
Det verkar som dom rostar väldigt mycke. Speciellt uppe vid taklisten för framrutan tror det var nåt tillverkningsfel där.
Det verkar som dom rostar väldigt mycke. Speciellt uppe vid taklisten för framrutan tror det var nåt tillverkningsfel där.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
- Inlägg: 1097
- Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
- Bil: Civic VT
- Namn: Cuong Nguyen
- Ort: Ängelholm
Äger en facelift med 1,8L manuellt. Mkt praktisk bil.
Hade gärna haft en K20 istället för R18.
Bixenon på facelift suger när man använder helljus, men det löste sig med en extra led ramp.
Hade gärna haft en K20 istället för R18.
Bixenon på facelift suger när man använder helljus, men det löste sig med en extra led ramp.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Honda Civic -92
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Tack för tips. Körde en 2008 1,8 automat idag.
Trevlig bil, men just detta exemplar var helt jävla kört.
Förstår inte hur folk lyckas förstöra en bil på 10 år.
Bakskärmarna var väldigt rostiga, kollade inte närmre på annan rost efter att jag såg det.
Dryckeshållare och annan plast var trasig, mittensätet levde sitt egna liv. Fick inte fast det haha.
Sedan säljs bilarna som "en ägare". Ja, men vilken ägare?
Trevlig bil, men just detta exemplar var helt jävla kört.
Förstår inte hur folk lyckas förstöra en bil på 10 år.
Bakskärmarna var väldigt rostiga, kollade inte närmre på annan rost efter att jag såg det.
Dryckeshållare och annan plast var trasig, mittensätet levde sitt egna liv. Fick inte fast det haha.
Sedan säljs bilarna som "en ägare". Ja, men vilken ägare?
- {BÅGEN}
- Inlägg: 4329
- Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Jag har en -06 1.8 auto och det är den bästa bilen jag har haft.
Jag kommer nog aldrig att sälja av den.
Visst lite slö med auto och lite törstig med husvagn men annars perfekt.
Sjukt praktiskt bil i alla läggen och och den får dra mycket. 1500kg
jag har också lite rostangrepp i bakskärmarna de verkar vanligt..
kolla också bakluckan.
Men har man 3 kids som jag i ung ålder med barnstolar mm så är detta den perfekta bilen!!
Jag kommer nog aldrig att sälja av den.
Visst lite slö med auto och lite törstig med husvagn men annars perfekt.
Sjukt praktiskt bil i alla läggen och och den får dra mycket. 1500kg
jag har också lite rostangrepp i bakskärmarna de verkar vanligt..
kolla också bakluckan.
Men har man 3 kids som jag i ung ålder med barnstolar mm så är detta den perfekta bilen!!
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Tack för input Bågen.
Ja, den verkade väldigt praktisk.
Tyckte motorn och lådan räckte gott och väl för 30-50 sträckorna där jag körde den iaf
Skämt åsido var den lite piggare än jag förväntat mig.
Men som sagt, synd att detta exemplar var förbrukat. Får kolla vidare
Ja, den verkade väldigt praktisk.
Tyckte motorn och lådan räckte gott och väl för 30-50 sträckorna där jag körde den iaf
Skämt åsido var den lite piggare än jag förväntat mig.
Men som sagt, synd att detta exemplar var förbrukat. Får kolla vidare
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
Såhär såg det ut på en FR-V som jag skulle kolla på (uppe vid fönsterlisten). Helt jävla sopslut! (såg likadant ut på baklucka, skärmar, etc) Förstår inte hur vårdslös man kan vara som ägare när man lyckas med detta på 9år.
Själv ska jag dra husvagn, så 1.7 går bort för mig - ska man inte dra någonting så duger den enligt utsago bra.
Man kan ju få jäkligt fina 1.7or för vettiga pengar annars - billigare i inköp, billigare skatt, billigare försäkring, etc
Själv ska jag dra husvagn, så 1.7 går bort för mig - ska man inte dra någonting så duger den enligt utsago bra.
Man kan ju få jäkligt fina 1.7or för vettiga pengar annars - billigare i inköp, billigare skatt, billigare försäkring, etc
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
Ja typ
Jag har även kollat på 2.2 dieseln, de verkar vara den mest optimala motorn för bilen. Men den passar inte riktigt våran körstil.
Jag har även kollat på 2.2 dieseln, de verkar vara den mest optimala motorn för bilen. Men den passar inte riktigt våran körstil.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
Nu har jag äntligen efter 1,5års letande fått tag på en FR-V.
En 1.8 executiv manuell som gått 8 000 mil. Går stabilt och fint på vägen, växellådan är en dröm att röra runt i.
Min är rostig som f*n på detaljer i motorutrymmet samt i bakskärmarna. Kommer nog ta en dag att ordna till. Så ett stort problem med FR-V verkar vara rost.
Enligt trippmätaren så suger den i sig 0,68l/mil på 95 okt blandad körning.
Man märker att den är bred när man ska ut från lite trängre parkeringar.
Bästa med bilen so far:
Mittarmstödet som man får om man "bara" sitter 2st fram.
Växellådan
Flexibiliteten i inredningen (dock kan mittensätena vara lite luriga, kolla så att de fungerar som de skall)
Känns säker och stabil
Inte byggd i england
Dåligt:
Rostar utav helvete
Instrumentpanelen borde ha kunnat gjorts bättre. Man måste kolla vad man trycker på, den är "djup" mot rutan (outnyttjat utrymme), man har dålig "överblick" som förare - kör en så förstår ni
Mattan i skuffen viker sig lite knepigt och är svår att få till.
Bagageutrymmet skulle kunna ha varit bättre genomtänkt med förvaringsfack för verktyg/etc.
Fortfarande nöjd efter 1 månad. Funderar på följande prylar:
* Decat
* Mugen vindavvisare
* Lover souls (undrar om det passar...?)
* LED-ramp (värdelöst helljus org.)
* K&N-filter
* E85-"konvertering"
En 1.8 executiv manuell som gått 8 000 mil. Går stabilt och fint på vägen, växellådan är en dröm att röra runt i.
Min är rostig som f*n på detaljer i motorutrymmet samt i bakskärmarna. Kommer nog ta en dag att ordna till. Så ett stort problem med FR-V verkar vara rost.
Enligt trippmätaren så suger den i sig 0,68l/mil på 95 okt blandad körning.
Man märker att den är bred när man ska ut från lite trängre parkeringar.
Bästa med bilen so far:
Mittarmstödet som man får om man "bara" sitter 2st fram.
Växellådan
Flexibiliteten i inredningen (dock kan mittensätena vara lite luriga, kolla så att de fungerar som de skall)
Känns säker och stabil
Inte byggd i england
Dåligt:
Rostar utav helvete
Instrumentpanelen borde ha kunnat gjorts bättre. Man måste kolla vad man trycker på, den är "djup" mot rutan (outnyttjat utrymme), man har dålig "överblick" som förare - kör en så förstår ni
Mattan i skuffen viker sig lite knepigt och är svår att få till.
Bagageutrymmet skulle kunna ha varit bättre genomtänkt med förvaringsfack för verktyg/etc.
Fortfarande nöjd efter 1 månad. Funderar på följande prylar:
* Decat
* Mugen vindavvisare
* Lover souls (undrar om det passar...?)
* LED-ramp (värdelöst helljus org.)
* K&N-filter
* E85-"konvertering"
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
- {BÅGEN}
- Inlägg: 4329
- Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Kul att du hitta en.
Skall bli kul med uppgraderingarna.
Funderar själv på vindvisare faktiskt
Skall bli kul med uppgraderingarna.
Funderar själv på vindvisare faktiskt
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
Ja - skam den som ger sig. Var nära att åka till Tyskland och hämta hem en faktiskt
Skulle vilja hitta lite siffror på hur R18-motorn svarar på decat + filter. Såg någon amerikanare som endast hade monterat decat + avgas på R18 i en Civic och plockat 159hk efter mappning - men en enda person som dessutom är amerikan som "källa" känns lite klent. Men grejerna borde vara lika som till Civicen.
Har fått tag på en kille i Japan som skulle försöka få tag i vindavvisare åt mig, men det verkade inte helt enkelt ens där borta.
Rolig kuggstång i dessa, sitter de i fler Hondor?
Skulle vilja hitta lite siffror på hur R18-motorn svarar på decat + filter. Såg någon amerikanare som endast hade monterat decat + avgas på R18 i en Civic och plockat 159hk efter mappning - men en enda person som dessutom är amerikan som "källa" känns lite klent. Men grejerna borde vara lika som till Civicen.
Har fått tag på en kille i Japan som skulle försöka få tag i vindavvisare åt mig, men det verkade inte helt enkelt ens där borta.
Rolig kuggstång i dessa, sitter de i fler Hondor?
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
Jag är också sjuk nöjd med min efter ha haft den i lite mer än 1 år. 2.0 motor -05
Drar mellan 0,75-1 l/m beroende körsätt, på landsväg 100 km/h till köer inne i stan och allt där emellan.
Det enda som jag har problem med är att det börjar bli rost på bakre skärmkanterna, försöker bromsa upp det med rostskyddsmedel, byta skärmkanter är väl kanske inte värt på en bil som är värd 25.000, misstänker att det kostar mycket!?
Drar mellan 0,75-1 l/m beroende körsätt, på landsväg 100 km/h till köer inne i stan och allt där emellan.
Det enda som jag har problem med är att det börjar bli rost på bakre skärmkanterna, försöker bromsa upp det med rostskyddsmedel, byta skärmkanter är väl kanske inte värt på en bil som är värd 25.000, misstänker att det kostar mycket!?
- Daugaard
- Inlägg: 3736
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 278 times
Med det prisförslag jag fick, på nästan samma jobb (i Tyresö), skulle jag gissa 4-5k per skärm.johnez skrev: ↑8 september 2019, 08:29 Jag är också sjuk nöjd med min efter ha haft den i lite mer än 1 år. 2.0 motor -05
Drar mellan 0,75-1 l/m beroende körsätt, på landsväg 100 km/h till köer inne i stan och allt där emellan.
Det enda som jag har problem med är att det börjar bli rost på bakre skärmkanterna, försöker bromsa upp det med rostskyddsmedel, byta skärmkanter är väl kanske inte värt på en bil som är värd 25.000, misstänker att det kostar mycket!?
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 26 mars 2006, 11:14
- Bil: Honda FR-V 07
- Namn: Magnus Jönsson
- Ort: Sjöbo
Jag har precis köpt en Frv 07a och nu är man tillbaka på hondafronten igen.
5 år sen sist.
Hämta den igår och den är rostfri, har rullat i Danmark ända tills nu. Jag gillar modellen skarpt. Hade jazz -12 innan men frv har allt jag saknade på jazzen.
Större, får dra 1500kg, bra stereo, fin komfort pä vägen, härligt rymlig.
Helt juvlig motor och växellåda.
Vad menas med "decat" ?
Avgassystemet är lite tråkigt på dina ställen så jag kanske bygger ett nytt.
Känns bra att vara tillbaka.
5 år sen sist.
Hämta den igår och den är rostfri, har rullat i Danmark ända tills nu. Jag gillar modellen skarpt. Hade jazz -12 innan men frv har allt jag saknade på jazzen.
Större, får dra 1500kg, bra stereo, fin komfort pä vägen, härligt rymlig.
Helt juvlig motor och växellåda.
Vad menas med "decat" ?
Avgassystemet är lite tråkigt på dina ställen så jag kanske bygger ett nytt.
Känns bra att vara tillbaka.