Hej! Hoppas jag hamnat rätt...
Har en Civic 2006 som jag överlag är mkt nöjd med, trots löjligt höga servicekostnader...
Jag har ett litet problem med den, den drar nämligen till höger trots att hjulinställning är gjord och däcktrycket är kontrollerat. Har även kollat så att ingen broms ligger på. Inga ryck eller vibrationer finns varken vid acceleration eller inbromsning. Däcken är också balanserade.
Håller jag ratten rakt så går den spikrakt fram men släpper jag ratten så ställer den sig på "fem över". men det variera med hastigheten, krypkör jag så svänger den mer, kör jag på motorväg så svänger den mindre...
för 2 månader sen så byttes de främre stötdämparna samt skivor och klossar, vad kan ha gått fel?
Enl honda så är det inte elservon då den skulle ge andra typer av fel. De vill ha in bilen för att kunna kolla det, men då jag går på CSN och Honda är svindyra så är det f.t inget alternativ...
Har någon några vettiga förslag eller lösningar?
Bilen drar åt höger
- Daugaard
- Inlägg: 3741
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 280 times
Om bilen går rakt när ratten är rak så är det i 99 fall av 100 (enligt egen erfarenhet) vägen det är fel på.
Pröva att köra på en nyasfalterad väg alternativt att köra utanför spåret i vägen.
Pröva att köra på en nyasfalterad väg alternativt att köra utanför spåret i vägen.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
- SuperSupra
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 8 mars 2008, 19:45
- Bil: Civic B20EG-T
- Namn: Daniel Lindegren
- Ort: Örkelljunga
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Vilka däck samt mönsterdjup har du ?
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Inte nödvändigtvis. Alla bilar är olika, om din andra bil inte är en identisk bil med samma däck. Är den annorlunda på sommaren med sommardäck?Rillern skrev:Tror inte det är vägen. Då borde väl den andra bilen ha samma "problem"?
Kanske var dämparna så slut tidigare att bilen hade ett annat "normalläge"/höjd som du åkt med längre och slitit däcken snett? En teori, men jag gissar på att det är dina däck i kombination med underlaget eller en felaktig hjulinställning. Är rullriktningen rätt? Sitter däcken på samma axel som innan?
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
-
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
- Namn: Christian T
- Ort: Västerås
- Been thanked: 7 times
Framhjulsinställning eller 4hjulsinställning gjord? Prova skifta framhjul hö-vä. Kolla rotationsriktning.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
-
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
- Namn: Christian T
- Ort: Västerås
- Been thanked: 7 times
Felaktig ofset är det enda jag kommer på som ger hela 5 minuter, men det känns långsökt...
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 6 februari 2018, 11:32
- Bil: Civic 2006
- Namn: Rickard Janerup
- Ort: Skåne
Har kollat däckrotation mm men hittar inget fel. Bilen blev besiktigad och jag bad besiktningskillen kolla vad det kunde bero på men han hittade inget, allt så bra ut enl honom.
Har märkt att när jag kör långsamt så ger det ett större rattutslag än om jag kör snabbt. kör jag i 10km/h så lägger sig ratten "5 över" kör jag i 110km/h så lägger sig ratten 1 minut över.
Kan det vara elservon ändå? finns det ngt "ctrl-alt-delete" kommande för att nolla den? Hjulinställning är gjord och allt är inom toleransen enl killen som gjorde det vilket pappret också visar. Håller jag ratten kl 12 så går den spikrakt..
Lite långsökt och känns helt ologiskt men frågar experterna här inne ändå. På besiktningen fick jag ngn felkod som enl besiktningingskillen beror på låg spänning i batteriet (det är gammalt) kan det påverka elservon?
Har märkt att när jag kör långsamt så ger det ett större rattutslag än om jag kör snabbt. kör jag i 10km/h så lägger sig ratten "5 över" kör jag i 110km/h så lägger sig ratten 1 minut över.
Kan det vara elservon ändå? finns det ngt "ctrl-alt-delete" kommande för att nolla den? Hjulinställning är gjord och allt är inom toleransen enl killen som gjorde det vilket pappret också visar. Håller jag ratten kl 12 så går den spikrakt..
Lite långsökt och känns helt ologiskt men frågar experterna här inne ändå. På besiktningen fick jag ngn felkod som enl besiktningingskillen beror på låg spänning i batteriet (det är gammalt) kan det påverka elservon?
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Låg spänning på batteriet har nog ingen betydelse, det brukar ligga ofta. Kan väl räcka med att man kopplar loss batteriet så ligger felkoden där och vilar. Inget att bry sig om, om du inte upplever bilen som svårstartad.
Har du kört bilen med andra däck? Jag tror på däcken i kombination med underlaget.
Alla vägar lutar lite smått till höger dessutom för dränering. Kan vara så att Civicens hjulgeometri bara är designad så, på gott och ont.
Och servot är nog inget du kan "nolla".
Åk till en bilhandlare och provkör en likadan bil och se om det är någon skillnad annars.
Vad har du för fälgar, orginal?
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Har du kört bilen med andra däck? Jag tror på däcken i kombination med underlaget.
Alla vägar lutar lite smått till höger dessutom för dränering. Kan vara så att Civicens hjulgeometri bara är designad så, på gott och ont.
Och servot är nog inget du kan "nolla".
Åk till en bilhandlare och provkör en likadan bil och se om det är någon skillnad annars.
Vad har du för fälgar, orginal?
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
-
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Om allt annat är rätt så gissar jag på däcken. Felsökte också som fan men hittade ingenting.
Åkte på samma problem, allmänt oskön känsla i körningen. Får testa en annan typ av sommardäck nästa gång.
Med mina vinterdäck går bilen som på räls.
Åkte på samma problem, allmänt oskön känsla i körningen. Får testa en annan typ av sommardäck nästa gång.
Med mina vinterdäck går bilen som på räls.
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Det tror jag inte, då borde du ha andra problem också. Dina fälgar kanske har konstiga mått, tänker främst på ET.
Jag tycker du ska prova med sommardäcken, helst på originalfälg
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Jag tycker du ska prova med sommardäcken, helst på originalfälg
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
- Bil: Honda CRX 1.6i-VT
- Namn: Vittorio Sagittarius
- Ort: Katrineholm
Eeh, detta började alltså efter att du bytt stötdämpare? Men gjordes det en hjulinställning efter bytet av stötdämpare? Har du inte gjort en hjulinställning efteråt är det förmodligen därför som det drar åt ett håll.Rillern skrev:Däcken har bra mönsterdjup, det är dubbdäck som medföljde och de slits inte ojämnt. Sitter på några billiga alufälgar. Kan det ha blivit någit galet när stötdämparna bytades?
-
- Inlägg: 1102
- Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
- Namn: Kangwook Yu
- Ort: Sollentuna
- Been thanked: 11 times
Har du specen efter hjulinställningen, hur ser siffrorna ut?Rillern skrev: Jag har ett litet problem med den, den drar nämligen till höger trots att hjulinställning är gjord och däcktrycket är kontrollerat. Har även kollat så att ingen broms ligger på. Inga ryck eller vibrationer finns varken vid acceleration eller inbromsning. Däcken är också balanserade.
Vill inte kritisera dom som gjort jobbet men, bara för att det är gjort betyder det inte att den är rätt.
(jag har egna erfarenheter av det, så nuför tiden gör jag det själv för att vara säker)
mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999