Bilen drar åt höger

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Rillern
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 februari 2018, 11:32
Bil: Civic 2006
Namn: Rickard Janerup
Ort: Skåne

Hej! Hoppas jag hamnat rätt...

Har en Civic 2006 som jag överlag är mkt nöjd med, trots löjligt höga servicekostnader...

Jag har ett litet problem med den, den drar nämligen till höger trots att hjulinställning är gjord och däcktrycket är kontrollerat. Har även kollat så att ingen broms ligger på. Inga ryck eller vibrationer finns varken vid acceleration eller inbromsning. Däcken är också balanserade.

Håller jag ratten rakt så går den spikrakt fram men släpper jag ratten så ställer den sig på "fem över". men det variera med hastigheten, krypkör jag så svänger den mer, kör jag på motorväg så svänger den mindre...

för 2 månader sen så byttes de främre stötdämparna samt skivor och klossar, vad kan ha gått fel?

Enl honda så är det inte elservon då den skulle ge andra typer av fel. De vill ha in bilen för att kunna kolla det, men då jag går på CSN och Honda är svindyra så är det f.t inget alternativ...

Har någon några vettiga förslag eller lösningar?
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3741
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 280 times

Om bilen går rakt när ratten är rak så är det i 99 fall av 100 (enligt egen erfarenhet) vägen det är fel på.
Pröva att köra på en nyasfalterad väg alternativt att köra utanför spåret i vägen.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Rillern
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 februari 2018, 11:32
Bil: Civic 2006
Namn: Rickard Janerup
Ort: Skåne

Tror inte det är vägen. Då borde väl den andra bilen ha samma "problem"?
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Leta på nån ödslig väg och prova kör på fel sida en liten bit för att se om ratten ställer sig fem i istället.
Vissa bilar märks det mer på än andra.
Användarvisningsbild
SuperSupra
HPC Medlem
Inlägg: 484
Blev medlem: 8 mars 2008, 19:45
Bil: Civic B20EG-T
Namn: Daniel Lindegren
Ort: Örkelljunga
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Vilka däck samt mönsterdjup har du ?
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Rillern skrev:Tror inte det är vägen. Då borde väl den andra bilen ha samma "problem"?
Inte nödvändigtvis. Alla bilar är olika, om din andra bil inte är en identisk bil med samma däck. Är den annorlunda på sommaren med sommardäck?

Kanske var dämparna så slut tidigare att bilen hade ett annat "normalläge"/höjd som du åkt med längre och slitit däcken snett? En teori, men jag gissar på att det är dina däck i kombination med underlaget eller en felaktig hjulinställning. Är rullriktningen rätt? Sitter däcken på samma axel som innan?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
darthv
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

Framhjulsinställning eller 4hjulsinställning gjord? Prova skifta framhjul hö-vä. Kolla rotationsriktning.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
darthv
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

Felaktig ofset är det enda jag kommer på som ger hela 5 minuter, men det känns långsökt...
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Rillern
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 februari 2018, 11:32
Bil: Civic 2006
Namn: Rickard Janerup
Ort: Skåne

Har kollat däckrotation mm men hittar inget fel. Bilen blev besiktigad och jag bad besiktningskillen kolla vad det kunde bero på men han hittade inget, allt så bra ut enl honom.

Har märkt att när jag kör långsamt så ger det ett större rattutslag än om jag kör snabbt. kör jag i 10km/h så lägger sig ratten "5 över" kör jag i 110km/h så lägger sig ratten 1 minut över.

Kan det vara elservon ändå? finns det ngt "ctrl-alt-delete" kommande för att nolla den? Hjulinställning är gjord och allt är inom toleransen enl killen som gjorde det vilket pappret också visar. Håller jag ratten kl 12 så går den spikrakt..

Lite långsökt och känns helt ologiskt men frågar experterna här inne ändå. På besiktningen fick jag ngn felkod som enl besiktningingskillen beror på låg spänning i batteriet (det är gammalt) kan det påverka elservon?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Låg spänning på batteriet har nog ingen betydelse, det brukar ligga ofta. Kan väl räcka med att man kopplar loss batteriet så ligger felkoden där och vilar. Inget att bry sig om, om du inte upplever bilen som svårstartad.

Har du kört bilen med andra däck? Jag tror på däcken i kombination med underlaget.
Alla vägar lutar lite smått till höger dessutom för dränering. Kan vara så att Civicens hjulgeometri bara är designad så, på gott och ont.

Och servot är nog inget du kan "nolla".
Åk till en bilhandlare och provkör en likadan bil och se om det är någon skillnad annars.

Vad har du för fälgar, orginal?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2431
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Om allt annat är rätt så gissar jag på däcken. Felsökte också som fan men hittade ingenting.
Åkte på samma problem, allmänt oskön känsla i körningen. Får testa en annan typ av sommardäck nästa gång.
Med mina vinterdäck går bilen som på räls.
Krolleg
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Olika mönsterdjup höger/vänster?
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Rillern
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 februari 2018, 11:32
Bil: Civic 2006
Namn: Rickard Janerup
Ort: Skåne

Däcken har bra mönsterdjup, det är dubbdäck som medföljde och de slits inte ojämnt. Sitter på några billiga alufälgar. Kan det ha blivit någit galet när stötdämparna bytades?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Det tror jag inte, då borde du ha andra problem också. Dina fälgar kanske har konstiga mått, tänker främst på ET.

Jag tycker du ska prova med sommardäcken, helst på originalfälg

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Rillern skrev:Däcken har bra mönsterdjup, det är dubbdäck som medföljde och de slits inte ojämnt. Sitter på några billiga alufälgar. Kan det ha blivit någit galet när stötdämparna bytades?
Eeh, detta började alltså efter att du bytt stötdämpare? Men gjordes det en hjulinställning efter bytet av stötdämpare? Har du inte gjort en hjulinställning efteråt är det förmodligen därför som det drar åt ett håll. ;)
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1102
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 11 times

Rillern skrev: Jag har ett litet problem med den, den drar nämligen till höger trots att hjulinställning är gjord och däcktrycket är kontrollerat. Har även kollat så att ingen broms ligger på. Inga ryck eller vibrationer finns varken vid acceleration eller inbromsning. Däcken är också balanserade.
Har du specen efter hjulinställningen, hur ser siffrorna ut?

Vill inte kritisera dom som gjort jobbet men, bara för att det är gjort betyder det inte att den är rätt.
(jag har egna erfarenheter av det, så nuför tiden gör jag det själv för att vara säker)

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Skriv svar