Pigga upp slö Accord 2,2 -91 Cb7
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Ohoj.
Jag har lagt märke till att Accorden presterar betydligt sämre än vad den borde.
Motorn är en F22a3 som gått strax över 27k. Går ganska bra, inga missljud eller vibrationer som inte ska va... den ä bara slöare än vad den ska va.
Ber om olika tips för att pigga upp den... bränslerening i tank? Planta o porta topp? Slipa in ventiler?
Finns det bättre insug lr spjäll som passar från annan H/F serie som ja kan tjäna nåt på?
Vad tjänar jag på jämfört med jobb?
Mvh
Jag har lagt märke till att Accorden presterar betydligt sämre än vad den borde.
Motorn är en F22a3 som gått strax över 27k. Går ganska bra, inga missljud eller vibrationer som inte ska va... den ä bara slöare än vad den ska va.
Ber om olika tips för att pigga upp den... bränslerening i tank? Planta o porta topp? Slipa in ventiler?
Finns det bättre insug lr spjäll som passar från annan H/F serie som ja kan tjäna nåt på?
Vad tjänar jag på jämfört med jobb?
Mvh
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Nej, det är ja inte... det ända ja försöker vara "vän" med så fall är besiktningsmannen...
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Det var nytt för mig, men fler säger nu samma sak... fränt, här ska rensas
Inget mer? Bilden verkar gå fett... ä de värt att plana/porta topp samt slipa in ventiler o kanske byta till större spjäll?
Ska hitta en låda med bättre synkringar då mina ä soper, o passa på me ny koppling...
Inget mer? Bilden verkar gå fett... ä de värt att plana/porta topp samt slipa in ventiler o kanske byta till större spjäll?
Ska hitta en låda med bättre synkringar då mina ä soper, o passa på me ny koppling...
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
- Bil: Civic Tourer automat 😊
- Namn: Mikael Memvik
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 2 times
Byt lambdasonden när du ska ha ner o rensa katten, men köp inget billigt piss som biltema osv, hondor gillar oftast original har ja märkt tjejens clio var trött o slö o drack mer än normalt så bytte lambdasonderna, nu går den fin fint o piggnat till
( 75 hkr )
plana toppen vet ja inte så mycket om. klart högre komp så blir den ju starkare iaf, men slipa in ventiler o en ventiljustering kan ju göra en hel del med, om den läcker dvs ? gjort komp test? lr ett leak down test?
större spjäll o portat insug o annat avgas ger ju en del, men vet ej hur de är med mappning på en sån äldre modell?
jag har kanske en låda som passar, kan ju kika va de för låda som sitteer på din så kan ja jämföra med min, har en vlåda från en prelude 91,a liggandes nämligen, rullat ca 10k mil bara
( 75 hkr )
plana toppen vet ja inte så mycket om. klart högre komp så blir den ju starkare iaf, men slipa in ventiler o en ventiljustering kan ju göra en hel del med, om den läcker dvs ? gjort komp test? lr ett leak down test?
större spjäll o portat insug o annat avgas ger ju en del, men vet ej hur de är med mappning på en sån äldre modell?
jag har kanske en låda som passar, kan ju kika va de för låda som sitteer på din så kan ja jämföra med min, har en vlåda från en prelude 91,a liggandes nämligen, rullat ca 10k mil bara
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Intresssant, kan kolla va som står på lådan nästa gång ja ser bilen hehe, sitter på f22a3 dom sagt, tror de flesta F o H motorer har samma lådinfästning... till kopplingen har ja 24 tänder...
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
- antonjr
- Inlägg: 336
- Blev medlem: 9 maj 2011, 21:06
- Bil: Honda civic eg6 -92
- Namn: Anton Jakobsson
- Ort: Tibro
- Been thanked: 3 times
Du pratar om lite 2 olika saker
Det ena är att om du vill ha tillbaka den till oem skick/effekt. börja med komptest och därifrån kanske du får byta kolvringar, byta nått säte i toppen och slipa in alla ventiler + en helt vanlig stor service.
Vill du Trimma:
plana topp hit och dit är volvotrimmare och det är inte mycket de går att ta innan ventilerna slår i.
det lättaste är nog en steg 2 kam (webcam), Portat h23 insug och något bra grenrör. men i sin tur behöver du dit med ett mappbart sprut ( hondata s300) och en mappning, så nu börjar det kosta pengar och motorn behöver såklart ha bra skick från början, vilket en motor med 27tusen mil inte har.
Vill du dra det längre så är det bara att bygga högkomp botten.
K20 kolvar går att stoppa i, annars är det smidda wiseco/Cp som finns till dom
En f22a6 med k20 kolvar, steg 2 kam och bra grenrör så landar man runt 200whp+ men då har du även lagt ut en 40-50tusen även om du sätter ihop allt själv med allt som behövs runt om och i en tung accord med tråkig utväxlning så blir det inte direkt snabbt ändå.
Då är det bättre att Swapa i en fin h22 eller h23bluetop om du vill åka istället för att skruva
Det ena är att om du vill ha tillbaka den till oem skick/effekt. börja med komptest och därifrån kanske du får byta kolvringar, byta nått säte i toppen och slipa in alla ventiler + en helt vanlig stor service.
Vill du Trimma:
plana topp hit och dit är volvotrimmare och det är inte mycket de går att ta innan ventilerna slår i.
det lättaste är nog en steg 2 kam (webcam), Portat h23 insug och något bra grenrör. men i sin tur behöver du dit med ett mappbart sprut ( hondata s300) och en mappning, så nu börjar det kosta pengar och motorn behöver såklart ha bra skick från början, vilket en motor med 27tusen mil inte har.
Vill du dra det längre så är det bara att bygga högkomp botten.
K20 kolvar går att stoppa i, annars är det smidda wiseco/Cp som finns till dom
En f22a6 med k20 kolvar, steg 2 kam och bra grenrör så landar man runt 200whp+ men då har du även lagt ut en 40-50tusen även om du sätter ihop allt själv med allt som behövs runt om och i en tung accord med tråkig utväxlning så blir det inte direkt snabbt ändå.
Då är det bättre att Swapa i en fin h22 eller h23bluetop om du vill åka istället för att skruva
Honda crx vt -90/ b16 Jrsc 9psi, Såld
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 450whp+ 1.85bar på oem foder
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Tack för ett... mer ingående svar...antonjr skrev:Du pratar om lite 2 olika saker
Det ena är att om du vill ha tillbaka den till oem skick/effekt. börja med komptest och därifrån kanske du får byta kolvringar, byta nått säte i toppen och slipa in alla ventiler + en helt vanlig stor service.
Vill du Trimma:
plana topp hit och dit är volvotrimmare och det är inte mycket de går att ta innan ventilerna slår i.
det lättaste är nog en steg 2 kam (webcam), Portat h23 insug och något bra grenrör. men i sin tur behöver du dit med ett mappbart sprut ( hondata s300) och en mappning, så nu börjar det kosta pengar och motorn behöver såklart ha bra skick från början, vilket en motor med 27tusen mil inte har.
Vill du dra det längre så är det bara att bygga högkomp botten.
K20 kolvar går att stoppa i, annars är det smidda wiseco/Cp som finns till dom
En f22a6 med k20 kolvar, steg 2 kam och bra grenrör så landar man runt 200whp+ men då har du även lagt ut en 40-50tusen även om du sätter ihop allt själv med allt som behövs runt om och i en tung accord med tråkig utväxlning så blir det inte direkt snabbt ändå.
Då är det bättre att Swapa i en fin h22 eller h23bluetop om du vill åka istället för att skruva
Planen är att byta till H22a5/a7 när en dyker upp o möjlighet finns osv... men tills de är dags vill ja bara få lite mer fart i de som sitter, om möjligt, utan att punga 50k... borde kanske varit tydligare...
Jag är inte ovan bland bilar/motorer, ville bara ha bra tips/synpunkter/åsikter om nämnda motor.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
-
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
- Namn: Christian T
- Ort: Västerås
- Been thanked: 7 times
Är lambdan slut borde motorlampan lysa. Funkar lampan? Om motorstyrningen har gått in i felsäkert läge pga trasig lambda ökar förbrukningen. Läs av ev felkoder genom att bygla kontakten nere vid passagerarens högra fot. WSM eller youtube.
Koniskt luftfilter monterat direkt på luftröret? Man förlorar lätt 10 häst pga den varma insugsluften.
Och testa kompen som Anton föreslår.
Kamrem bytt nyligen? Har den blivit felmonterad, dvs 1 kugg fel åt något håll så kommer motorn bli redigt kraftlös. Det är rätt lurigt att placera den rätt, till och med oem verkstad har satt den fel på min bil...
I övrigt är f22 en rätt grym motor, 28000 mil är inget problem. Har haft riktiga långmilare och de går hur bra som helst.
Koniskt luftfilter monterat direkt på luftröret? Man förlorar lätt 10 häst pga den varma insugsluften.
Och testa kompen som Anton föreslår.
Kamrem bytt nyligen? Har den blivit felmonterad, dvs 1 kugg fel åt något håll så kommer motorn bli redigt kraftlös. Det är rätt lurigt att placera den rätt, till och med oem verkstad har satt den fel på min bil...
I övrigt är f22 en rätt grym motor, 28000 mil är inget problem. Har haft riktiga långmilare och de går hur bra som helst.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Nej, inga felkoder... kall/varmluft är en myt... rem/drev ligger rätt... ska börja me o kolla komp... service gjord i våras.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Räcker me att google, finns inget som verifierar att varmluft ä sämre, lr att kall luft ä bättre... du blir inte av me luften fortare än avgasventilerna släpper ut de vilket fall... de ända ä så fall att motorn eventuellt går upp lr ner någon lr ett par garader i temp. Vill du ha kallare motor så kyl den på bättre sätt.
Vad ja menar ä att de finns ingen märkbar skillnad i effekt med BARA luftfilter. Byt mer så som insug, gren o avgas så börjar filter göra skillnad.
Vad ja menar ä att de finns ingen märkbar skillnad i effekt med BARA luftfilter. Byt mer så som insug, gren o avgas så börjar filter göra skillnad.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Är jorden platt nu också eller?
Kall luft har mycket högre densitet än varm luft, det innebär att den kalla luften också innehåller mer syre.
Mer syre och mer bränsle = mer effekt
Kall luft har mycket högre densitet än varm luft, det innebär att den kalla luften också innehåller mer syre.
Mer syre och mer bränsle = mer effekt
-
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
- Namn: Christian T
- Ort: Västerås
- Been thanked: 7 times
I mitt förra inlägg sa jag inte att byte till koniskt luftfilter ökar effekten...
Vid byte från OEM luftfilter-konstruktion till typ koniskt luftfilter kommer man att använda varmare luft i förbränningen, om man inte hindrar förbränningsluften att värmas upp på något sätt.
Det jag försöker säga är att pga gaslagen kommer en temperaturökning av luften som går in till förbränning minska antalet syreatomer som deltar i förbränning.
Man kan kringgå det här genom att öka trycket på luften som deltar i förbränningen, om man använder turbo eller kompressor. om man dessutom kyler nämnda luft via en intercooler kommer effekten öka ännu mer.
Gaslagen är vetenskap, ingen myt
Vid byte från OEM luftfilter-konstruktion till typ koniskt luftfilter kommer man att använda varmare luft i förbränningen, om man inte hindrar förbränningsluften att värmas upp på något sätt.
Det jag försöker säga är att pga gaslagen kommer en temperaturökning av luften som går in till förbränning minska antalet syreatomer som deltar i förbränning.
Man kan kringgå det här genom att öka trycket på luften som deltar i förbränningen, om man använder turbo eller kompressor. om man dessutom kyler nämnda luft via en intercooler kommer effekten öka ännu mer.
Gaslagen är vetenskap, ingen myt
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Point taken... you sir, deserves a medal.darthv skrev:I mitt förra inlägg sa jag inte att byte till koniskt luftfilter ökar effekten...
Vid byte från OEM luftfilter-konstruktion till typ koniskt luftfilter kommer man att använda varmare luft i förbränningen, om man inte hindrar förbränningsluften att värmas upp på något sätt.
Det jag försöker säga är att pga gaslagen kommer en temperaturökning av luften som går in till förbränning minska antalet syreatomer som deltar i förbränning.
Man kan kringgå det här genom att öka trycket på luften som deltar i förbränningen, om man använder turbo eller kompressor. om man dessutom kyler nämnda luft via en intercooler kommer effekten öka ännu mer.
Gaslagen är vetenskap, ingen myt
Klart den ä platt, mina skor har iaf inte konkav sula.fonzeka skrev:Är jorden platt nu också eller?
Kall luft har mycket högre densitet än varm luft, det innebär att den kalla luften också innehåller mer syre.
Mer syre och mer bränsle = mer effekt
Oavsett uppskattas tipsen... ska som sagt kolla komp till en början... visar det mycket knas så tar ja de där ifrån ska försöka byta låda o koppling innan våren oxå.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
- Bil: Civic Tourer automat 😊
- Namn: Mikael Memvik
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 2 times
sen kan du ju plugga egr ventilen , varför åter cirkulera avgaser i förbränningen liksom är det ballans axlar på din spis? elimenera dom isf,vistt lite mer vibbrationer men ta man bort axlarna så mindre massa för motorn o vrida runt på, lättat svänghjul osv,alu rem skiva osv. men förutsatt att du har en frisk spis hehe...
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Nu har jag komp. testat min F22a3 som sitter i Accorden.
Jag har gjort som hänvisat av div... dvs:
- Motorn varm
- Inga tändstift
- Öppet spjäll
Och får fram resultatet 13,5:1
Är inte det väldigt högt? Gjorde ja rätt? För vad jag kan läsa mig till ska kompet ligga på 8,8:1...
Tändstiften ser för övrigt fina ut, verkar inte dra någon olja, lite läkage runt ventilkåpan.
Jag har gjort som hänvisat av div... dvs:
- Motorn varm
- Inga tändstift
- Öppet spjäll
Och får fram resultatet 13,5:1
Är inte det väldigt högt? Gjorde ja rätt? För vad jag kan läsa mig till ska kompet ligga på 8,8:1...
Tändstiften ser för övrigt fina ut, verkar inte dra någon olja, lite läkage runt ventilkåpan.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
-
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
De flesta kompmätare visar lite galna värden, det du vill veta är om du har relativt jämnt på alla 4 cyl och ett skapligt värde minst i närheten av 10. så har du 13,5 på alla 4 enl din mätare så låter det som en frisk motor
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Använde samma mättare på en D16z6 som stämde mer mot dess org. komp... en som har garage här ute hade besök när ja kom hem, av nån som ska va rätt motorkunnig... enligt honom kan remen sitta nåt snäpp fel, där med högre komp. OCH också slöare än den ska va... vad säger andra? Fler tankar/åsikter om detta?
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Med ett komptest får du fram kompressionstrycket, det är nåt helt annat än kompressionsförhållandet som nu säkert är 8,8:1 som du skrev.
13,5kg/cm2 låter som ett bra resultat, men det viktigaste är som sagt att alla cylindrar ligger lika
13,5kg/cm2 låter som ett bra resultat, men det viktigaste är som sagt att alla cylindrar ligger lika
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Turbo hade varit kul, funderar på om de ska byggas vid sidan av på denna F22 medan H22 blir bruk motor
Remen ser lite tunn ut, tror den ska ersättas snart... ä de 2 remmar på denna? Googlade "belt diagram" över motorn o de såg klart spännande ut.
Men okej, kompet ä bra, stiften ser bra ut... synkringarna i lådan ä som sagt dåliga... vad kan de va annars som drar ner prestandan? Tänkte sattsa på coilovers o kompletta hjul till våren, utöver låda/koppling o få motorn friskare, om möjligt...
Gällande felkoder ä de inga problem, har fick fram felkoder när ja byte fördelare o en kontakt glappade, läste av felkoden o åtgärdade detta...
Remen ser lite tunn ut, tror den ska ersättas snart... ä de 2 remmar på denna? Googlade "belt diagram" över motorn o de såg klart spännande ut.
Men okej, kompet ä bra, stiften ser bra ut... synkringarna i lådan ä som sagt dåliga... vad kan de va annars som drar ner prestandan? Tänkte sattsa på coilovers o kompletta hjul till våren, utöver låda/koppling o få motorn friskare, om möjligt...
Gällande felkoder ä de inga problem, har fick fram felkoder när ja byte fördelare o en kontakt glappade, läste av felkoden o åtgärdade detta...
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
Tycker någon borde "G23"a i Sverige!
https://www.clubintegra.com/forum/threa ... g23.29439/
https://www.clubintegra.com/forum/threa ... g23.29439/
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Hade varit ballt... men... var hittar man en G motor, o fränt en G23? (Läste inte allt) har bara hört om G20 & G25 från bla Vigor...
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Ort: Motala
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 90 times
Blev nyfiken o läste mer... alltså en F/H bygge? Som de kallar G? (Sorry for multipost)
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.