Har en civic coupe crx 94 som inte klarar avgasvärdena på besiktningen.
Vad kan man göra för att få rätt på detta /Jerry
CO 2500VARV 1,1 (0,3)
CO 1,2 (0,5)
HC 291 (200)
LAMBDA 0,98 (0,97-1,03)
v16 höga avgasvärden
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
- Bil: civic coupe crx 94
- Namn: Jerry Lövlien
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
- Bil: civic coupe crx 94
- Namn: Jerry Lövlien
- Ort: Malmö
det gäller alla värdena tyvärr
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
- Bil: civic coupe crx 94
- Namn: Jerry Lövlien
- Ort: Malmö
Skrev in alla värdena nu i min tråd
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
- Bil: Civic Tourer automat 😊
- Namn: Mikael Memvik
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 2 times
lambdan var u iaf precis inom värdena dock lågt, så den kan ju gå för fett därav dom andra höga värdena, men katten kan ju va slut, hur långt har den gått? frisk i motorn i övrigt? servad osv?
en hel del som kan spela in i det hela , prövat med de gamla e85 tricket då?
en hel del som kan spela in i det hela , prövat med de gamla e85 tricket då?
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
- Bil: civic coupe crx 94
- Namn: Jerry Lövlien
- Ort: Malmö
Den har gått 223294 olja är bytt och inga andra problem med motorn.
Har inte testat e85 tricket men på besiktningen sa dom något om tändstiften då den gick ojämt samt luftfiltret
Har inte testat e85 tricket men på besiktningen sa dom något om tändstiften då den gick ojämt samt luftfiltret
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
- Bil: Civic Tourer automat 😊
- Namn: Mikael Memvik
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 2 times
ja pröva a o byt alla tändelar samt luftfilter osv till o börja med, att den går ojämnt kan ju också bero på massa olika saker, allt från stift till nån vakum slang läcker osv,
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Gick ojämnt? Pendlande tomgång?Jerrymalmö skrev:Den har gått 223294 olja är bytt och inga andra problem med motorn.
Har inte testat e85 tricket men på besiktningen sa dom något om tändstiften då den gick ojämt samt luftfiltret
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
- Bil: civic coupe crx 94
- Namn: Jerry Lövlien
- Ort: Malmö
Ja lite upp och ner så dom på besiktningen
- Mordiiax
- Inlägg: 4014
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Välkommen hit, hoppas du får ordning på problemet
/Han på sms
/Han på sms
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
- Bil: civic coupe crx 94
- Namn: Jerry Lövlien
- Ort: Malmö
Är min sons bil så jag undanber mig "spydiga" kommentarer tack
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Kan det vara katalysator kanske? Kanske värt att ta ner och titta om det finns något kvar i den eller är helt igensatt. Tänkte eftersom alla värden utom lambda är utanför gränsvärdet.
Och tändstift kanske är värt att kolla så det inte sitter fel sort där, eller kanske kassa stift.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Och tändstift kanske är värt att kolla så det inte sitter fel sort där, eller kanske kassa stift.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
- Lärfors
- Inlägg: 2147
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 259 times
Inte för att detta ska spåra ur, men här på forumet snackar vi (för det mesta) som att vi är polare allihop, så du får inte ta illa upp med Malkolms kommentar.
Alla i denna tråd försöker bara fastställa exakt vad problemet är så vi bättre kan hjälpa dig.
____
Välkommen till forumet, hoppas du kommer trivas!
Alla i denna tråd försöker bara fastställa exakt vad problemet är så vi bättre kan hjälpa dig.
____
Välkommen till forumet, hoppas du kommer trivas!
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
- Bil: civic coupe crx 94
- Namn: Jerry Lövlien
- Ort: Malmö
Ok beror om ursäkt i så fall
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
- Bil: civic coupe crx 94
- Namn: Jerry Lövlien
- Ort: Malmö
Hej Har haft bilen inne för "undersökning". Gjorde först en rening som heter haydrive som skulle ge renare avgaser.Gjorde sen rent stiften byta katalysator mot en annan begagnad plockat av och gjort rent rotorn samt alla kontaktytor och kablar men fortfarande för höga värden på utsläppet. Det är bättre men den går inte igenom besiktningen ännu. Någon som har fler råd? Tack på förhand
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jo, vi har massor med tips o trix. Vi kan dessa motorer ut till fingerspetsarna. Dock behövs mera info/symptomer så vi kan komma närmare till kärnan av problemet.
Om jag vänder på det lite, en Honda som har fin tomgång, alltså lågt varvtal(ca 750rpm), går mjukt o fint, inga tendenser till att dö, ingen lysande motorlampa, inget pendlande.
En sånn Honda mår bra!
Så jag brukar säga generellt att så länge du har bra tomgång, inga felkoder samt att Vtec funkar som den ska så funkar din motor bra.
Din motor verkar inte fungera bra, vi kan börja med den pendlande tomgången, börja här! För så länge du har pendlande så kommer den inte gå igenom besiktningen oavsett hur många katalysatorer du monterar. Vad kan då ge upphov till pendlingen? Jo tyvärr vad som helst, en gång höll jag på med en l B16A2 med stabil tomgång fast dem var för hög. Det var 5 helt olika fel som behövde åtgärdas innan den vi fick ordning på den... så ja, man kan bli gråhårig för mindre..
Vakumläckage på insugsidan, kass tomgångsmotor, trasig (lös skruv) kallstartsventil, glapp i axeln till spjällhuset, trasig backventil till nedre vevhusventilation, inte uppe i tillräcklig värme pga kass termostat, tempsensor som är dålig (sitter 3st på din motor), trasig topplockspackning, luft i kylsystemet, trasig lambdasond/avgasläckage(oftast om det är spricka i grenröret så sugs ny luft in där o ger lambdan konstiga värden). Felställd tändning/fördelare, mm mm.
När tomgången är låg o stabil så blir alla avgasvärden som de ska, så länge det inte finns flera fel. Exempelvis dåliga tändddelar men allra främst kassa kolvringar/oljeringar. Detta med kassa oljeringar syns ej vid komptest men det syns om man fårbättre/godkända avgasvärden när man byter till TJOCKOLJA i motorn. (Det gäller att vara försiktig här, men motorer som gått hårt i 20.000mil+ går att få igenom bes med rak 50-olja).
Om jag vänder på det lite, en Honda som har fin tomgång, alltså lågt varvtal(ca 750rpm), går mjukt o fint, inga tendenser till att dö, ingen lysande motorlampa, inget pendlande.
En sånn Honda mår bra!
Så jag brukar säga generellt att så länge du har bra tomgång, inga felkoder samt att Vtec funkar som den ska så funkar din motor bra.
Din motor verkar inte fungera bra, vi kan börja med den pendlande tomgången, börja här! För så länge du har pendlande så kommer den inte gå igenom besiktningen oavsett hur många katalysatorer du monterar. Vad kan då ge upphov till pendlingen? Jo tyvärr vad som helst, en gång höll jag på med en l B16A2 med stabil tomgång fast dem var för hög. Det var 5 helt olika fel som behövde åtgärdas innan den vi fick ordning på den... så ja, man kan bli gråhårig för mindre..
Vakumläckage på insugsidan, kass tomgångsmotor, trasig (lös skruv) kallstartsventil, glapp i axeln till spjällhuset, trasig backventil till nedre vevhusventilation, inte uppe i tillräcklig värme pga kass termostat, tempsensor som är dålig (sitter 3st på din motor), trasig topplockspackning, luft i kylsystemet, trasig lambdasond/avgasläckage(oftast om det är spricka i grenröret så sugs ny luft in där o ger lambdan konstiga värden). Felställd tändning/fördelare, mm mm.
När tomgången är låg o stabil så blir alla avgasvärden som de ska, så länge det inte finns flera fel. Exempelvis dåliga tändddelar men allra främst kassa kolvringar/oljeringar. Detta med kassa oljeringar syns ej vid komptest men det syns om man fårbättre/godkända avgasvärden när man byter till TJOCKOLJA i motorn. (Det gäller att vara försiktig här, men motorer som gått hårt i 20.000mil+ går att få igenom bes med rak 50-olja).
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 4 oktober 2018, 10:47
- Namn: Lasse Persson
- Ort: Chikanen
Vanligast felet vad jag erfarit är lambda sonden. Är den paj går motorn fett och det är vanligare att det inte ger felkod än att det gör det. Kör man länge med fet blandning så går katten sönder. Om allt annat är ok så byt lambdasond.
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Fast hans lambdavärde är 0.98 vilket indikerar att sonden är godkänd. (Om nu inte grenrör/cat/avgas läcker som ett soll mao).
Det är sällan sonden är kass utan att MiL indikerar det.
Det är sällan sonden är kass utan att MiL indikerar det.
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 4 oktober 2018, 10:47
- Namn: Lasse Persson
- Ort: Chikanen
Det har jag sett på många obd1 och obd-0 att det visat sig att det varit lambda och katt utan att man fått motorlampa i alla fall.