Rejält förhöjda avgasvärden vid kontrollbesiktning
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 24 maj 2018, 21:55
- Bil: Type r Fn2
- Namn: Mikael Steinwandt
- Ort: Kalmar
- Been thanked: 1 time
Hej
Jag har ägt min Fn2 Type R GT 2008 i ett år nu.
Den besiktigades dagen innan jag köpte den med godkända avgasvärden.
Jag har nyligen varit på min första besiktning av den och fick väldigt höga avgasvärden.
CO: 6,51 (0,3)
CO2500: 11,88 (0,2)
HC: 249 (200)
Lambda: 0,69
Det jag har gjort hittills är:
Bytt olja och oljefilter
Bytt tändstift (svarta men inte fuktiga)
Bytt luftfilter (rejält skitigt)
Plockat bort och rengjort och kontrollerat
PCV ventilen.
Rengjort Luftmassemtaren
Letat efter läckor på slangar och avgassystem (har ej hittat någon skadad slang / avgasläcka)
Kontrollerat ETC temp och IAT temp med felkodsläsare vid kall motor och vid färd.
Vid 10 °C utetemp visar ETC och IAT 15 °C
Vid färd och varm motor 16°C utetemp visar ETC 84 °C och IAT 28°C
Uppmätt Ohm på lambda 1 och 2 (fick utslag på lambda 2 men inte 1, då jag aldrig har gjort detta innan så är lite osäker på om det går att lita på)
Jag chansade igår att göra en ombesiktning i hopp om att bytet av det skitiga luftfiltret och de dåliga tändstiften skulle påverka resultatet.
Men avgasvärdena var oförändrade
Har någon här möjligtvis någon tips på hur jag ska gå vidare med felsökningen.
Mycket tacksam för tips
/Micke
Jag har ägt min Fn2 Type R GT 2008 i ett år nu.
Den besiktigades dagen innan jag köpte den med godkända avgasvärden.
Jag har nyligen varit på min första besiktning av den och fick väldigt höga avgasvärden.
CO: 6,51 (0,3)
CO2500: 11,88 (0,2)
HC: 249 (200)
Lambda: 0,69
Det jag har gjort hittills är:
Bytt olja och oljefilter
Bytt tändstift (svarta men inte fuktiga)
Bytt luftfilter (rejält skitigt)
Plockat bort och rengjort och kontrollerat
PCV ventilen.
Rengjort Luftmassemtaren
Letat efter läckor på slangar och avgassystem (har ej hittat någon skadad slang / avgasläcka)
Kontrollerat ETC temp och IAT temp med felkodsläsare vid kall motor och vid färd.
Vid 10 °C utetemp visar ETC och IAT 15 °C
Vid färd och varm motor 16°C utetemp visar ETC 84 °C och IAT 28°C
Uppmätt Ohm på lambda 1 och 2 (fick utslag på lambda 2 men inte 1, då jag aldrig har gjort detta innan så är lite osäker på om det går att lita på)
Jag chansade igår att göra en ombesiktning i hopp om att bytet av det skitiga luftfiltret och de dåliga tändstiften skulle påverka resultatet.
Men avgasvärdena var oförändrade
Har någon här möjligtvis någon tips på hur jag ska gå vidare med felsökningen.
Mycket tacksam för tips
/Micke
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 24 maj 2018, 21:55
- Bil: Type r Fn2
- Namn: Mikael Steinwandt
- Ort: Kalmar
- Been thanked: 1 time
Nej inga felkoder alls.
Men min felkodsläsare är inte så avancerad som vissa andra. Jag har även kopplat ur och startat utan luftmassemätare för att se vad som hände och det gick inte ens gasa över 2000 rpm. Så den verkar funka.
Bilen går bra när man kör och jämn tomgång. Däremot om man står på tomgång en stund och sedan kör iväg märks det att den har fått för mycket bränsle då den går ryckigt en stund.
Man kanske skulle hitta någon som har en sådan mätare
Men min felkodsläsare är inte så avancerad som vissa andra. Jag har även kopplat ur och startat utan luftmassemätare för att se vad som hände och det gick inte ens gasa över 2000 rpm. Så den verkar funka.
Bilen går bra när man kör och jämn tomgång. Däremot om man står på tomgång en stund och sedan kör iväg märks det att den har fått för mycket bränsle då den går ryckigt en stund.
Man kanske skulle hitta någon som har en sådan mätare
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Ja det hade vart intressant att se vad bilen tror att lambdavärdet är.
Det är den första sensorn som sitter före katten som är intressant att övervaka, det är den som ecun styr mot.
Du kan inte få upp några värden alls från den i din felkodsläsare?
Det är den första sensorn som sitter före katten som är intressant att övervaka, det är den som ecun styr mot.
Du kan inte få upp några värden alls från den i din felkodsläsare?
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 24 maj 2018, 21:55
- Bil: Type r Fn2
- Namn: Mikael Steinwandt
- Ort: Kalmar
- Been thanked: 1 time
Jag körde felkodsläsaren när jag körde till jobbet i morse och filmade livedata.
Kall motor innan uppstart:
O2B1S2 (V) 1,275
Vid uppstart sjönk den succesivt till 0,030 som lägst sedan steg den till 0,800 och därefter sjönk den till 0,025. Sedan när catten kommit upp i 600°C låg värdet på 0,760 - 0,770. Catten höll 600°C vid landsvägskörning i ca 70.
Sen i stan sjönk tempen till 500°C.
SHRTFTB1S2 % vet jag ej vad det är men den låg på -8,6
O2S11 mA = 0,020
MAF (mass air flow) 10,60 - 10,99 g/s med farthållaren i 60
Jag vet ju inte vad det optimala värdena ska vara
Kall motor innan uppstart:
O2B1S2 (V) 1,275
Vid uppstart sjönk den succesivt till 0,030 som lägst sedan steg den till 0,800 och därefter sjönk den till 0,025. Sedan när catten kommit upp i 600°C låg värdet på 0,760 - 0,770. Catten höll 600°C vid landsvägskörning i ca 70.
Sen i stan sjönk tempen till 500°C.
SHRTFTB1S2 % vet jag ej vad det är men den låg på -8,6
O2S11 mA = 0,020
MAF (mass air flow) 10,60 - 10,99 g/s med farthållaren i 60
Jag vet ju inte vad det optimala värdena ska vara
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
SHRTFTB1S2 står nog för Short Term Fuel Trim, det värdet brukar normalt ligga runt +- 5-10%.
Utifrån vad din ecu får in för värden från alla sensorer så justerar den hur mycket extra bränsle den ska dra av eller lägga till.
I ditt fall så försöker dra bort -8,6% bränsle.
Det borde även finnas en Long Term Fuel Trim också, den baseras på vad STFT har legat på över längre tid för att man ska få en mjukare reglering.
Så kolla om du hittar LTFT och se vad den ligger på.
Vad är det för felkodsläsare du använder, går det att spara en logg?
Utifrån vad din ecu får in för värden från alla sensorer så justerar den hur mycket extra bränsle den ska dra av eller lägga till.
I ditt fall så försöker dra bort -8,6% bränsle.
Det borde även finnas en Long Term Fuel Trim också, den baseras på vad STFT har legat på över längre tid för att man ska få en mjukare reglering.
Så kolla om du hittar LTFT och se vad den ligger på.
Vad är det för felkodsläsare du använder, går det att spara en logg?
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 24 maj 2018, 21:55
- Bil: Type r Fn2
- Namn: Mikael Steinwandt
- Ort: Kalmar
- Been thanked: 1 time
Ok
Jag ska kolla när jag åker hem.
Denna är det jag har:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ner-p48498
Jag ska kolla när jag åker hem.
Denna är det jag har:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ner-p48498
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Ja det var ju inget direkt onormalt.
Verkar din lambda bete sig normalt när du kör? Videon du postade visade ganska bra hur den ska fluktuera.
Kan du se vad MAP sensorn visar för värden vid tomgång samt när motorn är avstängd och tändningen igång?
Verkar din lambda bete sig normalt när du kör? Videon du postade visade ganska bra hur den ska fluktuera.
Kan du se vad MAP sensorn visar för värden vid tomgång samt när motorn är avstängd och tändningen igång?
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 24 maj 2018, 21:55
- Bil: Type r Fn2
- Namn: Mikael Steinwandt
- Ort: Kalmar
- Been thanked: 1 time
O2B1S2 (V) pendlar mellan 0,725 och 0.790 vid färd.
Vid tomgång pendal värdet mellan 0,115 och 0,790
MAP visar 101 med avstängd motor tändningen på.
Vid start av motorn visar den 27-28 kPa
Vid tomgång pendal värdet mellan 0,115 och 0,790
MAP visar 101 med avstängd motor tändningen på.
Vid start av motorn visar den 27-28 kPa
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
MAPsensorn verkar funka som den ska i alla fall.
O2B1S2 låter som det skulle vara bank1 sensor2, alltså den bakre efter katten. Den är ganska ointressant och ska inte kunna påverka nånting.
Den främre som ecun reglerar mot borde heta O2B1S1 finns det någon sådan?
FN2 har ju en semibredbandslambda så du borde kunna få ganska exakta värden från den.
Hade vart perfekt om du kunde få upp lambdavärdet i klartext då hade det vart enkelt att åka in till bilprovningen och jämföra mot deras sniff för att se så det stämmer.
Om det finns nån i närheten med en Hondata flashpro tex så tror jag du ska kunna få upp detta bland annat.
O2B1S2 låter som det skulle vara bank1 sensor2, alltså den bakre efter katten. Den är ganska ointressant och ska inte kunna påverka nånting.
Den främre som ecun reglerar mot borde heta O2B1S1 finns det någon sådan?
FN2 har ju en semibredbandslambda så du borde kunna få ganska exakta värden från den.
Hade vart perfekt om du kunde få upp lambdavärdet i klartext då hade det vart enkelt att åka in till bilprovningen och jämföra mot deras sniff för att se så det stämmer.
Om det finns nån i närheten med en Hondata flashpro tex så tror jag du ska kunna få upp detta bland annat.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 24 maj 2018, 21:55
- Bil: Type r Fn2
- Namn: Mikael Steinwandt
- Ort: Kalmar
- Been thanked: 1 time
Tyvärr så ser jag inte O2B1S1 på felkodsläsaren. Jag chansade och beställde hem den främre lambdan idag. (begagnad på bildelsbasen)
Så det blir till att byta och hoppas att det är den det är fel på
Så det blir till att byta och hoppas att det är den det är fel på
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Ja det är nog värt att testa att byta den, jag hade nog kanske inte gått på en begagnad i okänt skick dock.
Du kan köpa en ny för runt 1400kr, sök på Denso 2349076 så slipper du Hondaskatten
Du kan köpa en ny för runt 1400kr, sök på Denso 2349076 så slipper du Hondaskatten
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 24 maj 2018, 21:55
- Bil: Type r Fn2
- Namn: Mikael Steinwandt
- Ort: Kalmar
- Been thanked: 1 time
Jag bytte ut första lambdan och var iväg och gjorde ett miljötest i morse. Allt ser bra ut nu.
CO 0,1 (0,3)
HC 0 (200)
CO 2500 0,1 (0,2)
Lambda 1,0 (0,97 - 1,03
Så nu är bilen besiktigad och godkännd
CO 0,1 (0,3)
HC 0 (200)
CO 2500 0,1 (0,2)
Lambda 1,0 (0,97 - 1,03
Så nu är bilen besiktigad och godkännd