Hjälp mig hitta rätt reservdel?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Murzko
Bil: Honda Civic EG9 VTi
Namn: Muhamet Baruti
Has thanked: 1 time

Hej jag äger en Honda Civic EG9 VTI alltså med b16a2 motorn i.
Jag undrar om någon kan länka eller förklara hur ja väljer rätt vattenpump till min bil, när jag söker så får ja fram att de både finns med 19 ”tänder?” Eller 22? Och vissa ser annorlunda ut fastän jag skriver in mitt regnummer.
Honda CTR FK2 BLACK EDITION - SÅLD :cry:
Ägde dig, älskade dig. Sen dök ett hus upp och köptes, du såldes, exporterades och nu finns inge fler utav dig här i Sverige... Saknar dig kompis :cry: <3
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

22T ska du ha.

19T är för icke vtec som inte varvar så mycket.
19T på en vtec är risken att det kaviterar vid maxvarv. Byter man till en 19T måste man även byta kamrem, den kommer annars va för lång.
Så se till att beställa en 22T.

Sen hur de ser ut, finns bara en hålbild och form för en b-serie pump...
Men är det typ reservdelar24/autodoc etc så visar de troligen bara en generell bild...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Murzko

Ja de är AUTODOC, vilket kan va lite frustrerade ibland. Tack för infon. Vad mer behövs inför ett vattenpumps byte? Tror inte kamrem behövs bytas men kanske blir de oxå.
Ägde dig, älskade dig. Sen dök ett hus upp och köptes, du såldes, exporterades och nu finns inge fler utav dig här i Sverige... Saknar dig kompis :cry: <3
Murzko

Hej igen, tänkte nu om du skulle ha tid övers idag eller i veckan om du skulle kunna hjälpa mig o länka allt ja behöver inför ett kamrem/vattenpumps byte? Från AUTODOC då. Så kan ja se exakt vad ja behöver sen vet ja inte exakt om de är dags för kamrem för enligt förra ägaren är den bytt men man kanske kan se om den är gammal eller ej? Annars byter ja den oxå. Men allt där i mellan vettifan. Tack.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 450 times
Been thanked: 306 times

Ring Rosenholtz istället 08-310010 så får du hjälp med vilka delar det ska vara och allt blir rätt :)
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

Vissa saker, köper man original.
Kamrem och oljefilter är de som jag uteslutande köper original.

Läcker pumpen?
Har varit med om en läckande b-serie pump, och då har jag mekat på rätt många b-serie motorer....
Läcker den inte, så ser jag ingen anledning till att byta.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Murzko

Okej, nej jag är inte 100% på att det är vattenpumpen, kan va någon sensor eller nått sånt.
Märkte att nästan hela kylarvätskan i behållaren försvann efter bara 1-2 dagar. Om jag inte har på värmen i bilen så överhettas den. Fläkten går igång men hjälper inte så de är ju nått med kylningen. Märke oxå att översta slangen är jättevarm men medans den undre är varm men inte alls lika varm.
Det ja tänkte på va att tidigare hade jag ett vinande ljud som kom ifrån kamrems/vattenpump området här är en video på de
Och detta ljud dök upp när bilen hade blivit varm, men då hade ja inte problem med överhettning, men nu när jag har problem så har de ljudet aldrig dykt upp igen.. ??? Farsan min gissar på någon termostat/sensor. Men ja sitter o funderar just på de ja skriver ang ljudet som försvann nu när bilen överhettas. Har inte råd o lämna in på verkstad för felsökning osv. Så ja försöker fixa felet själv på nått sett, annars får man ha råd på nått sätt för ja behöver bilen.
Skriv svar