Avgasresonans när man släpper på gasen
-
roos
- Bil: del sol
- Namn: Patrik Roos
- Been thanked: 1 time
Någon som är bra på avgas? Jag skulle behöva lite råd.
Vi har en del sol (b16a2). Tidigare ägare har gjort saker med avgassystemet. Det låter nu förskräckligt illa. Med illa manar jag fel och mycket. Mycket kan jag stå ut med till viss mån men fel är bara fel.
Följande sitter på:
Bredare rör än orginal, sportcat och en ganska liten första dämpare. Dit är det svetsat (tror jag). Sen sitter det en slutburk med två smalare utblås med en db-killer i varje.
Resultat:
Massor av resonans (avgasburrande men inte skramlande) inne i bilen när man släpper på gasen och under måttlig accelleration. Resonansen verkar komma långt bak i bilen.
Finns också:
Slutburk i form av en japsdämpare (ej monterad).
Något måste göras, frågan är vad.
Vad kan orsaka galen resonans när man släpper på gasen?
Är det värt att försöka sätta tillbaks japsdämparen?
OBS!
Jag är inte superkinkig angående hur den låter. Jag har inget emot det tysta orginalsystemet i vår andra del sol och jag hade inget emot när vi hade en ganska hödljudd japs-dämpare på en tidigare bil. Men när det burrar i hela bilen när man inte ens gasar på, då går det mig på nerverna.
Vi har en del sol (b16a2). Tidigare ägare har gjort saker med avgassystemet. Det låter nu förskräckligt illa. Med illa manar jag fel och mycket. Mycket kan jag stå ut med till viss mån men fel är bara fel.
Följande sitter på:
Bredare rör än orginal, sportcat och en ganska liten första dämpare. Dit är det svetsat (tror jag). Sen sitter det en slutburk med två smalare utblås med en db-killer i varje.
Resultat:
Massor av resonans (avgasburrande men inte skramlande) inne i bilen när man släpper på gasen och under måttlig accelleration. Resonansen verkar komma långt bak i bilen.
Finns också:
Slutburk i form av en japsdämpare (ej monterad).
Något måste göras, frågan är vad.
Vad kan orsaka galen resonans när man släpper på gasen?
Är det värt att försöka sätta tillbaks japsdämparen?
OBS!
Jag är inte superkinkig angående hur den låter. Jag har inget emot det tysta orginalsystemet i vår andra del sol och jag hade inget emot när vi hade en ganska hödljudd japs-dämpare på en tidigare bil. Men när det burrar i hela bilen när man inte ens gasar på, då går det mig på nerverna.
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 443 times
- Been thanked: 302 times
Det är skillnad på ljuddämpare. Vissa är helt tomma och gör egentligen ingenting, andra stryper både ljud och kraft från motorn. Om du kan lägga upp bilder på vad du har för ljuddämpare hjälper det oss att rådgiva.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
-
Mufasa
- Bil: MX-5 NB
- Namn: Philip Andersson
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Du har med största sannolikhet fullflödesdämpare. Det innebär att de är spikraka - bra för effekt men dåligt för ljuddämpning. Om du är villig att offra effekt så ska du ha dämpare med flera kammare ("chambers"). 90-graders-böjar är också effektiva. Det finns dämpare som kompromissar mellan ljud och effekt och har lätta böjar i sig, som exempelvis Apples slimcross: https://www.hansenracing.se/product/eff ... s/app3000c.
Har du utrymme så kommer säkerligen denna hjälpa dig: https://www.hansenracing.se/product/eff ... cy/app300l
Jag har precis krigat för att få bort resonansen (4 iterationer av avgassystemet blev det) och det är väldigt svårt med enbart fullflödesdämpare
Har du utrymme så kommer säkerligen denna hjälpa dig: https://www.hansenracing.se/product/eff ... cy/app300l
Jag har precis krigat för att få bort resonansen (4 iterationer av avgassystemet blev det) och det är väldigt svårt med enbart fullflödesdämpare
-
roos
Då slutdämparen har ett rör in och två rör ut kan den omöjligt vara spikrak. Den har också en DB-killer i varje utblås. Har testat att skruva bort dem. Då blev det minsann livi i luckan. Tillräckligt mycket ljud för att jag inte ville testa om jag fick mer effekt.
Så vad vet jag då om avgassystemet?
Rostfritt OBX 2.5". Sportcat och en första dämpare i minsta laget. Det byggdes först med en japs-dämpare längst bak. Jag har ingen aning om det var ett bra bygge eller ett hafsverk. Föregående ägare tyckte dock det lät för mycket och sågade av japsdämparen och satte på slutdämparen med två utblås och db-killers. Han var inte en fan av annat ljud än från stereon
Jag ska försöka ta lite bilder på den avsågade japsdämparen och nuvarande dämpare. Saknar dock lyft, så jag har lite svårt att komma åt att fota de främre grejerna.
-
Mufasa
- Bil: MX-5 NB
- Namn: Philip Andersson
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Där ser man. Det jag kan säga är att med två riktigt feta apple-dämpare hade jag fortfarande resonans efter 3k rpm. När jag bara hade en liten burk i mitten och en fet i slutet började resonansen vid 2k. Jag köpte en dämpare vars radie var halva våglängden vid 2.2k RPM och mycket riktigt blev bilen knäpptyst vid 2k - 2.7k ungefär, men sen spårar det ut. Min plan är att bygga en egen burk med dubbla kammare där ena fokuserar på 2.5k och andra 3.5k. Jag använde denna för att beräkna våglängden: https://www.translatorscafe.com/unit-co ... avelength/
-
roos
Här kommer bild på slutburken som byttes ut av tidigare ägare för ca 5 år sedan.
https://photos.app.goo.gl/Gq5UurkWgsUDMQu78
Jag vill också passa på att förtydliga att jag inte är det minsta kinkig. Jag har haft avgas på en annan del sol som skrämde slag på grannarna och jag har en annan del som som knappt låter alls med orginalsystem. Båda är ok, jag vill bara inte känna att jag sitter inuti en bastuba när jag släpper på gasen efter en accelleration. Jag böhöver verkligen inte något fancy eller supervälbyggd, bara nåt som inte är vansinnigt olidligt innuti bilen.
Problemet är att jag är fullständigt novis på avgas. Jag kan liksom inte ens avgöra om det är värt att testa med dämparen på bilden.
Jag vill också passa på att förtydliga att jag inte är det minsta kinkig. Jag har haft avgas på en annan del sol som skrämde slag på grannarna och jag har en annan del som som knappt låter alls med orginalsystem. Båda är ok, jag vill bara inte känna att jag sitter inuti en bastuba när jag släpper på gasen efter en accelleration. Jag böhöver verkligen inte något fancy eller supervälbyggd, bara nåt som inte är vansinnigt olidligt innuti bilen.
Problemet är att jag är fullständigt novis på avgas. Jag kan liksom inte ens avgöra om det är värt att testa med dämparen på bilden.
- Lärfors

Finns lite olika metoder
Men jag tycker du ska satsa på att ha bra ljuddämpare på bilen. Jag hade satt dit så stora och så bra dämpare som utrymmet och plånboken räcker till så kommer det säkert vara löst.
T.ex Apple dämpare är mycket populära, dom dämpar ljudet någorlunda men blockerar ej flödet anmärkningsvärt.
Billigare dämpare från Biltema eller Simons stryper antingen motorn eller dämpar inget ljud alls.
Men jag tycker du ska satsa på att ha bra ljuddämpare på bilen. Jag hade satt dit så stora och så bra dämpare som utrymmet och plånboken räcker till så kommer det säkert vara löst.
T.ex Apple dämpare är mycket populära, dom dämpar ljudet någorlunda men blockerar ej flödet anmärkningsvärt.
Billigare dämpare från Biltema eller Simons stryper antingen motorn eller dämpar inget ljud alls.
-
roos
Nu ligger även bild på den monterade slutburken med två utblås i samma album.
Jag har nu även testat i olika varvtal och varvtalet tycks spela mindre roll. Det som gör skillnad på ljudet är följande:
1. Om man på plan mark bara håller sin hastighet blir det ingen större resonans oavsett varvtal.
2. Om man gasar halvhjärtat eller motorbromsar blir det massor av resonans.
3. När man gasar på helhjärtat är avgasljudet kanske istarkaste laget men mer normalt. Det kan jag absolut leva med.
4. När man går in i vtec är det svårt att höra annat än vtec-bröl. Inte vackert, men inget jag egentligen bryr mig så mycket om.
5. När man släpper på gasen i höga varvtal får jag nästan tvåtaktspluttar. Stör mig inte heller så mycket.
Det är helt enkelt #2 som jag måste lösa, resten är som det är.
Jag har nu även testat i olika varvtal och varvtalet tycks spela mindre roll. Det som gör skillnad på ljudet är följande:
1. Om man på plan mark bara håller sin hastighet blir det ingen större resonans oavsett varvtal.
2. Om man gasar halvhjärtat eller motorbromsar blir det massor av resonans.
3. När man gasar på helhjärtat är avgasljudet kanske istarkaste laget men mer normalt. Det kan jag absolut leva med.
4. När man går in i vtec är det svårt att höra annat än vtec-bröl. Inte vackert, men inget jag egentligen bryr mig så mycket om.
5. När man släpper på gasen i höga varvtal får jag nästan tvåtaktspluttar. Stör mig inte heller så mycket.
Det är helt enkelt #2 som jag måste lösa, resten är som det är.
-
roos
Ja, det kanske landar i ett nytt och välbyggt system om jag hittar någon som kan sådant som vill göra det. Det är pengar bilen är värd många gånger om.Lärfors skrev: ↑19 maj 2024, 20:36 Finns lite olika metoder
Men som sagt tidigare. Jag vet ju inte om jag egentligen har ett välbyggt system som någon förstört med fel slutdämpare eller om det är kasst rakt igenom. Det gäller både det som sitter framför slutburken, nuvarande slutburk och den borttagna slutburken. Jag tänker inte börja fundera i banorna att köpa nya prylar och få dem monterade förrän jag vet om det jag redan har är bra, men felbyggt eller om det är skräp som ska bort eller om det är halvbra som jag kan leva med om det går att få bort de värsta oljuden. Om det går att lösa utan att byta ut alltihop ligger pengarna bättre i reparationsfonden.
Ja, jag har förstås tittat på diverse videos (även den du länkar till), men problemen de löser tycks alltid handla om att de får resonans vid vissa varvtal. Det stämmer inte alls ihop med mina problem.
- Lärfors

Okej, men ta reda på vad du har för ljuddämpare då, någon stämpel borde det ju finnas på dom, vem som tillverkat dom eller ett modellnr man kan söka på.
Sen till Del Sol finns det ju kompletta system du kan köpa så du slipper bygga något själv. Montera avgassystem göra man på några timmar, gjort det många gånger på garageuppfarten med bilen på pallbockar.
Sen till Del Sol finns det ju kompletta system du kan köpa så du slipper bygga något själv. Montera avgassystem göra man på några timmar, gjort det många gånger på garageuppfarten med bilen på pallbockar.
-
roos
Jo, jag har ju postat bilder på slutdämparna, både den som sitter på och den som tagits bort. Måste lyfta bilen för att komma åt och fota cat och dämparen i mitten.Lärfors skrev: ↑19 maj 2024, 21:44 Okej, men ta reda på vad du har för ljuddämpare då, någon stämpel borde det ju finnas på dom, vem som tillverkat dom eller ett modellnr man kan söka på.
Här är de igen.
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... dKVG1hSWZn
-
T-Eriksson

- Bil: ED6 -91 med K24
- Namn: Tony Eriksson
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 39 times
Det tar inte i någonstans. Då kan det "burra" ordentligt i bilen utan att det är en högljudd bil på utsidan. Har du testat att rycka lite i systemet i sidled och uppt och nedåt för att se om det tar i? Man kan också släppa upp kopplingen så bilen nästan dör på tomgång för att se om det tar i. En tanke bara då ljuddämparen du har som slutdämpare ser ut att vara en som faktiskt borde dämpa ljudet ganska mycket.
-
roos
Lyckades få ett par snapshots under besiktningen.Lärfors skrev: ↑19 maj 2024, 21:44 Okej, men ta reda på vad du har för ljuddämpare då, någon stämpel borde det ju finnas på dom, vem som tillverkat dom eller ett modellnr man kan söka på.