Vilken föredrar du ?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

NitraM skrev:jag röstade på ep3:an. då jag tycker den är snyggare, skönare att köra, lättare att få riktigt sexig osv.

angående stolarna så går det ju alltid att köpa fn2 stolar och stoppa i ep3:an :P
Fast FN2 är ju sexig redan i originalutförande ;)
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Fast ful i rumpan, sämre hjulupphängning bak, tyngre, långsammare och högre ;)
Senast redigerad av Yobaman den 4 november 2009, 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Utseendet är en smaksak, men tveksamt om någon utom dem som själv kör Ep3 tycker den är snyggare än FN2.
Långsammare, nja. Inte org i alla fall.
Styrningen och lådan uppväger bakvagnens enklare konstruktion. Frågan är om en Ep3 org har en suck mot en FN2 CW org?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
xzbatt

Jag har riktigt svårt för utseendet på Fn2'an men jag kan säga att den har växt i mina ögon och gör det fortfarande så en dag kanske jag accepterar den.

Jag hade lite av samma problem med Ep3'an när den kom och idag kör jag ju en sån själv så den växte också i mina ögon.

Måna i min umgänges krets hatar verkligen utseendet på fn2'an och även om man försöker intala dom att den kan bli snygg med rätt fälgar och hela det paketet så köper dom det inte riktigt, dock tycker jag att många gillar min minibuss åtminstonde när jag har fin fälgarna på.

Prestada mässigt vet jag inte alls hur dom är att jämföra en ep3a är ju grymt slö och tråkig orginal och det är nog en fn2a också. Jag hoppas bara att alla ctr ägare vaknar upp någon dag och inser att det går att göra mer än att köra Cai, grenrör, avgas och sänkfjädrar till sina bilar så man får börja se potetialen hos dom nyare "prestanda" hondorna, för änsålänge så verkar det som att alla vill påstå att en Eg, Ek eller Dc2a är dom snabbaste hondorna genom tiderna. Vore kul att se någon som bepröver sin nyare modell på samma sätt som jag och många andra gjort med dom äldre modellerna.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Yobaman

M Scotte skrev:Utseendet är en smaksak, men tveksamt om någon utom dem som själv kör Ep3 tycker den är snyggare än FN2.
Långsammare, nja. Inte org i alla fall.
Styrningen och lådan uppväger bakvagnens enklare konstruktion. Frågan är om en Ep3 org har en suck mot en FN2 CW org?
Testet i top gear när fn2 kom mellan de två visar på att ep3 kör ifrån utan problem. Han talar också om att det blivit mer understyrning eftersom bakaxeln är som den är och den är tyngre. Ingen tvekan i mina ögon om vilken som är snabbast. Jag har inte mina åsikter enbart för att jag har en ep3 utan jag tycker inte om baken och höjden bara. Har hittills inte hört någon av mina bekanta som föredrar fn2 före ep3. De enda jag hört det ifrån är faktiskt på detta forum. Fronten är förövrigt ganska rå :-) men att den är långsammare än föregångaren är inte bra tycker jag. Den är inte samma hardcore som ep3. Okej att man gör standard civicen så men att inte göra type-r modellen mer hardcore förstår jag inte. Det är ju därför de blivit så populära och kända. Vill man ha en bekvämare bil som är lite mjukare och tyngre med mer lull borde man köpa modellen under. Skulle det kommit en snyggare efterföljare till ep3 som är snabbare och förbättrad på alla punkter tror jag den skulle bli otroligt populär. Man ska alltid förbättra allt är min mening. Utseende, prestanda osv. Nu verkar det bli åt samma håll som med golf gti. Exempel gti Mk4 innan den senaste modellen. Den var otroligt långsam och trist för de bara gjort den tyngre och mjukare för varje modell tills det ursprungliga är som bortblåst. Hoppas inte honda gör samma med civicen..
M Scotte
Kontakt:

Den nya modellen är otroligt nog Yobaman, mycket populärare än den gamla. Hardcore går inte hem hos den breda massan, och denna type r är gjorde för en bredare publik än Ep. Vill man ha en snabbare och mer hardcore bil väljer man en CW FN2.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Jag har ägt en EP3 och äger nu FN2 CW och kan säga att båda är fantastiska bilar på alla sett och vis!!!

När FN2 kom ut och jag tog en provkörning då blev jag besviken då fanns det inte den körglädje som det fanns hos EP3 men när Honda släppte CW med diff och jag tog en provkörning jag blev såld på en gång.Det var som att köra helt annan bil,kändes rappare,mer exact och den känns snbbare på något konstigt vis?!

Här snackar man om utssenden?! Om man ska säga att det finns någon snygg bil i den här klassen då är det bara Ford RS som är snygg.

Varför köper man sig en Honda? Honda oftast köper människor som är egensinniga som älskar att köra sin bil aktivt väldigt ofta som vill skilja sig från mängden inte bara för utseendet skull.Honda skiljde sig från mängden både med EP3 och FN2 och det är mennigen att man ska göra det,och tack å lov att dom gör det.Jag var stolt när jag körde EP3 och det är jag när jag kör FN2,det är inga bilar som man måste leta några minuter var man har parkerat dom.

Hur kul hade det varit om alla vi hade kört Golf GTI? Tack till gud att vi inte gör det.

Här snackar man om prestanda? Honda bygger inte bilar som ska vara snabbaste rak fram,vill man ha en sån bil då kan man köpa sig en turbo bil Ford RS,mazda MPS 3,Golf GTi osv. Honda bygger sina bilar så att vi kan känna oss att vi är racing förare fast vi är glada amatörer.Det finns ju känslan över hela bygget och kvalitet finns ju där med,med en fantstiskt motor och låda som andra tillverkare kan inte erbjuda för dessa pengar!

Hur många av er kan utnyttja era bilar på bana framförallt EP3 förare? Inte många som jag har sett under mina år på bana! Jag har kört ifrån dussintals med min ATS som väger 200kg mer än Ep3 och mindre antal HP och som är inte alls lätt hantera på bana som EP3.Folk hade ju Ford Rs på Anderstorp som jag körde ifrån med CW och bara för det man kan inte säga vilken slö bil.Alla kan ju inte utnyttja sina bilar till fullo,man lär sig varje gång något nytt när man kör på bana,varje varv är guld värd, och alla grabbar som kör sina bilr på bana och vill förbättra sig som förare jag har full respect för dom!!
Som sagt ut på bana allihop som har råd med det,då kan vi bli en väldigt aktiv klubb och vi kan utvecklas allihoppa till bättre förare och här i klubben finns det väldigt mycket kompetens,mänga är duktiga på att köra som är säkert villiga att hjälpa till med råd,spårval osv Vi har Kraft,Scotte, Anders,Benci,Asse,Yash,Hamed,Fodden,Semir,Junior,Fixxe och andra pojkar från Skåne Vi har många duktiga killar som kan bidra med väldigt mycket.

MVH Saud
Saud Omerovic

Scotte har du någon försäljnings statistik på ep3 vs fn2?
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
M Scotte
Kontakt:

Japp, men inte här hemma.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Har för mig att jag redan postat det i en annan tråd.

Edit: Hittade det...
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->FN2 har under 10 månader sålt 65% bättre än EP3 gjorde under ett helt år...<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

FN2 sålde alltså nästan dubbelt så mycket under första året som EP3 gjorde under motsvarande år!

Sen kan man ju själv avgöra om man tycker Honda gjort ett dumt drag med FN2 jämfört med EP3... :)
Senast redigerad av Joakim Olsson den 5 november 2009, 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Yobaman

M Scotte skrev:Den nya modellen är otroligt nog Yobaman, mycket populärare än den gamla. Hardcore går inte hem hos den breda massan, och denna type r är gjorde för en bredare publik än Ep. Vill man ha en snabbare och mer hardcore bil väljer man en CW FN2.

Vilken publik vill ha type-r men inte en som är hardcore? Förstår inte det där. Antingen skaffar man sig en snabb bil eller så skaffar man sig en vanlig bil.. Type-R eller vanliga civic.. Nu har ju Honda tänkt på det iom de olika versionerna men ändå. Vill man ha mjukare så kör på vanliga civic och så gör man type-r riktigt rå istället för att kompromissa.
Hur är det med upphängningen bak på CW? Är det bara diff och färg som skiljer? Hur är det med vikten?
Senast redigerad av Yobaman den 5 november 2009, 20:27, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Kontakt:

Allting är i princip samma på CW som en vanlig utom diffen. Vikten samma.

Dock måste jag säga att den som upplever en org euro Ep3 som hardcore har inte kört en Dc5 Type R eller JDM Ep3, eller FD2 där har vi riktiga hardcorebilar direkt från fabrik. En Ep3 är enligt mig en ganska komfortabel sak med relativt bra väghållning, och balans. Dock är jag betydligt mer frälst i CW FN2 vad det gäller både balans och väghållning.

Vi lär aldrig kunna enas om utseendet på bilarna, men försäljningen tyder helt klart på att fler kunder uppskattar FN2 än EP3, det är inget man kan argumentera mot.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Yobaman skrev:<!--quoteo(post=570211:date=5 Nov 2009, 09:21:19:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 5 Nov 2009, 09:21:19) <a href="index.php?act=findpost&pid=570211"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Den nya modellen är otroligt nog Yobaman, mycket populärare än den gamla. Hardcore går inte hem hos den breda massan, och denna type r är gjorde för en bredare publik än Ep. Vill man ha en snabbare och mer hardcore bil väljer man en CW FN2.

Vilken publik vill ha type-r men inte en som är hardcore? Förstår inte det där. Antingen skaffar man sig en snabb bil eller så skaffar man sig en vanlig bil.. Type-R eller vanliga civic.. Nu har ju Honda tänkt på det iom de olika versionerna men ändå. Vill man ha mjukare så kör på vanliga civic och så gör man type-r riktigt rå istället för att kompromissa.
...
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tydligen fler än de som vill ha en lite mer hardcore (EP3). Du måste förstå att alla inte tänker och tycker som den lilla skaran hobbyracerförare på HPC.
Hur många tror du bryr sig om ett par sekunder på bana? Egentligen är det löjligt att diskutera det även för oss då vi säkert skulle kunna tjäna det mångdubbla bara genom att bli en bättre förare. :)
Kristian

Det är ju bara att kolla på försäljningen av FN2 GT kontra FN2 Race... Själv har jag inte pengarna att lägga på den typen av bil, men jag skulle ju gärna se att dom återinför den gamla specningen av TypeR. Altså CW, Diff och helt utan ljuddämpning... (vilket ju nästan uppfylls av FN2CW som jag har förstått det)
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Yobaman

Joakim Olsson skrev:<!--quoteo(post=570296:date=5 Nov 2009, 20:25:25:name=Yobaman)--><div class='quotetop'>QUOTE(Yobaman 4 5 Nov 2009, 20:25:25) <a href="index.php?act=findpost&pid=570296"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=570211:date=5 Nov 2009, 09:21:19:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 5 Nov 2009, 09:21:19) <a href="index.php?act=findpost&pid=570211"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Den nya modellen är otroligt nog Yobaman, mycket populärare än den gamla. Hardcore går inte hem hos den breda massan, och denna type r är gjorde för en bredare publik än Ep. Vill man ha en snabbare och mer hardcore bil väljer man en CW FN2.

...

Tydligen fler än de som vill ha en lite mer hardcore (EP3). Du måste förstå att alla inte tänker och tycker som den lilla skaran hobbyracerförare på HPC.
Hur många tror du bryr sig om ett par sekunder på bana? Egentligen är det löjligt att diskutera det även för oss då vi säkert skulle kunna tjäna det mångdubbla bara genom att bli en bättre förare. :)

Ja nu bryr ju inte jag mig om sekunder på banan alls utan ren körglädje helt enkelt :) Att det sen finns en koppling mellan hur fort en bil tar sig runt en bana och körglädje är ju en sak.

Scotte:

Jag undrar mest varför man köper en snabb bil (relativt) om vi säger GTI, Type-R, MPS, RS osv om man inte vill ha det optimalt. JDM EP3 och de andra du nämner skulle jag gärna prova och det är det jag menar, där har vi en bil jag skulle vilja se i Sverige. Nu är ju jag i den målgruppen som står ut med stötig och högljudd bil och tyvärr är det inte den målgruppen som har så mkt pengar så de köper nya bilar och det förstår jag att Honda går efter. Vill bara få ur mig lite :)
Skulle det finnas Vänsterstyrda JDM versioner i Sverige skulle iaf jag vara glad över det och förmodligen köpa en.
Antonio
Kontakt:

Nån som vet hur många FN2 Race som togs in?
Antonio Pozzi
amir

Tycker att Honda kunde lika gärna döpt FN2:an till Type-S och gjort en mer hardcore modell som de döper till Type-R istället. Tyckte att motorn var för klen för den tunga bilen. Dock så tycker jag att utseendetmässigt är FN2 mkt snyggare än Ep3 samt att inredningen är mkt trevligare.
De borde gjort den lättare och 20-40 Hk starkare enligt mig.
Type-r ska vara hardcore från fabrik, inget annat.Men det är min åsikt. :)
Kör: Integra Type-r DC5
Tidigare Honda: Civic vt b18c6 , Crx vt b16
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

I Sverige såldes det 104st EP3 under 2002, och 277st FN2 under 2007.
Det är ganska uppenbart vilken bil som gillas bäst av "folket".

Totalt har 5st FN2 race sålts i Sverige...
Användarvisningsbild
Yobaman

amir skrev:Tycker att Honda kunde lika gärna döpt FN2:an till Type-S och gjort en mer hardcore modell som de döper till Type-R istället. Tyckte att motorn var för klen för den tunga bilen. Dock så tycker jag att utseendetmässigt är FN2 mkt snyggare än Ep3 samt att inredningen är mkt trevligare.
De borde gjort den lättare och 20-40 Hk starkare enligt mig.
Type-r ska vara hardcore från fabrik, inget annat.Men det är min åsikt. :)
Håller med till fullo!
Senast redigerad av Yobaman den 6 november 2009, 10:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

Problemet är att bilen ska göra förtjänst också. Redan nu kan vi ju se att Raceversionen säljer uselt, milt sagt. Mer hk och lättare bil innebär också ett högre pris.

Annars skulle självklart jag också vilja se en fetare Type-R. Tyvärr är jag inte en nybilskund så min åsikt är inte så viktig i marknadsundersökningen...
Senast redigerad av Joakim Olsson den 6 november 2009, 11:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Yobaman

Såklart vill folk ha kvar stereo och allt annat. En grej jag inte hajar är att man tar bort stänkskydd från underredet. Det känns som något jag inte skulle ta bort oavsett vad. Kommer upp en massa skit där det inte ska vara skit, onödigt..
Senast redigerad av Yobaman den 7 november 2009, 00:15, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio
Kontakt:

Joakim Olsson skrev:Totalt har 5st FN2 race sålts i Sverige...
CW CTR är ju rena dussinbilen :)
Jag har en och Sören vet jag. Minst en är rallybil. Var väl nån som gick som tjänstebil hos Honda va? Och en till :)
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Namn: Jonny Lakemountain
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

är det nån märkbar skillnad mot rejsen å GT´n?
Honda Civic Type R -15
Antonio
Kontakt:

Var 1,5 år sen jag körde en GT. Men jag upplever skillnad iaf. Fast en diff måste monteras.
Antonio Pozzi
M Scotte
Kontakt:

Jonny skrev:är det nån märkbar skillnad mot rejsen å GT´n?
Ingen enorm skillnad, rejs känns lite lättare på foten vid provocerad körning.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Yobaman

Joakim Olsson skrev:Problemet är att bilen ska göra förtjänst också. Redan nu kan vi ju se att Raceversionen säljer uselt, milt sagt. Mer hk och lättare bil innebär också ett högre pris.

Annars skulle självklart jag också vilja se en fetare Type-R. Tyvärr är jag inte en nybilskund så min åsikt är inte så viktig i marknadsundersökningen...
Det är väl inte mer hk på race?
Skriv svar