oljor

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Lonte

Jag kör med Motul 300V Cometition 15-50 i motor och MTF2 i låda funkar utmärkt
bra.
Liong Tu
Sthlm divisionen
#797#
<!--sizeo:5--><span style="font-size:18pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://www.boostlogic.se" target="_blank">Team Boostlogic</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->

Fixar Produkter från: AEM, DC Sport, Hondata, Buddyclub, TODA Racing, ChargeSpeed, Tein, Defi, Mugen, HKS, Spoon, Greddy, Cusco, Seibon, Blitz, WingWest, Rays Weels, Motul
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style_emoticons/default/worthy.gif[/img] Niklas Lilja Motorsport; SOD

Det är inte hastigheten som dödar, det är det plötsliga stoppet.
Malakai

<!--QuoteBegin-Dani+31 Mar 2006, 11:21:03--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani 4 31 Mar 2006, 11:21:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men hallå, har de ingen EPC att titta i eller? Muppskalle.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=263643"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Han börja knappa på datorn och fråga vilken årsmodell av S2000 ja skulle ha för de va han tvungen att veta osv. (trodde de va samma på dom senare åren). Tillslut tröttna ja iaf. Onödigt att köpa nått som till 90% blir fel ändå så ja sket i de!

Inte vågar man lämna in bilen där iaf. Lite ska man väl veta om honda om man jobbar på en honda-verkstad?

Hittat ett art.nr: 15400-PCX-305?? Är detta ett S2000 filter som passar?

*edit* verkar som 15400-PCX-004 är de nyare varianten?*edit* ja e förvirrad och sur [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img]
Senast redigerad av Malakai den 31 mars 2006, 12:42, redigerad totalt 1 gånger.
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Ring Rosenholtz och beställ därifrån, du får garanterat bra hjälp och rätt grejer.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
mackan_crx_89
Bil: Honda Civic 1993
Namn: Marcus Svensson

Lånar tråden lite..

Vilken olja är bäst att använda om kolvringarna börjar bli dåliga?
Misstänker att dom börjar bli kassa i min motor med tanke på att den tar en del olja, även om ventiltätningarna är bytta.
Men jag tänkte ändå köra med bilen nu under sommaren och sen byta ringar till vintern, men vilken olja är bäst att köra med för att få motorn till att dra så lite som möjligt?
Har hört av nån att man kan köra med t ex 20-50, eller vilken är bäst tror ni?
Ska jag använda del- elr helsyntet?
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Jag hade använt en så tjock olja som möjligt, jag hade även kört på en Mineralolja. Dagens mineralolja är säkerligen mkt bättre än den olja som fanns i din motor 1989.

Jag menar, den lär ju ändå dra en del olja, så varför hälla i dyr helsyntet. Köp mineralolja på Biltema och se glad ut.
Honda CRV 2.2D 2014
mackan_crx_89
Bil: Honda Civic 1993
Namn: Marcus Svensson

<!--QuoteBegin-Dani+31 Mar 2006, 14:58:02--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani 4 31 Mar 2006, 14:58:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag hade använt en så tjock olja som möjligt, jag hade även kört på en Mineralolja. Dagens mineralolja är säkerligen mkt bättre än den olja som fanns i din motor 1989.

Jag menar, den lär ju ändå dra en del olja, så varför hälla i dyr helsyntet. Köp mineralolja på Biltema och se glad ut.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=263739"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Ja, jag håller med. Det känns ju väldigt onödigt att köpa kvalitetsolja när den ändå försvinner efter kanske 100-150mil.

Men då ska jag leta efter en mineralolja med så höga siffror som möjligt då.
Ska ju trots allt bara köra med bilen under sommaren så då spelar det ju ingen roll om oljan inte klarar så många minusgrader.
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Yes helt rätt, kör på det, en tjock mineral. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
benci
Been thanked: 6 times

Det har sagts många ggr. förr på forumet.
Kör på Biltema's.
4 liter 219,00 kr

Bild
Helsyntetisk motorolja 5W-50
Helsyntetisk motorolja med ett stort arbetstemperaturområde. Har hög viskositet för att ge bästa möjliga smörjning vid mycket höga temperaturer när motorn får arbeta extra tungt vid exempelvis husvagnskörning, rally. Har också bra lågtemperaturegenkaper som vid kallstart medför att oljan lätt pumpas runt och smörjer alla motordelar. Rekommenderas till 4-takts bensin- eller dieselmotorer som körs extra hårt med höga temperaturer. Rekommenderas också till äldre slitna motorer som behöver en tjockare olja som tätar bättre. Kan blandas med andra motsvarande motoroljor. Uppfyller följande internationella kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SL/CF.
Senast redigerad av benci den 31 mars 2006, 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
wriid
Namn: Johnny Åkerlind

jobbigt att det krävs 4.7 i ctren då [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
[b]Medlem #1535[/b]
Ali
Namn: Ali T

10l kostar 499kr
wriid
Namn: Johnny Åkerlind

såg att man kunde köpa 1liter också.. då kan man ju köpa 1x4l och 1x1l
eller så köper man 10 och kan byta dirkekt igen sen när det är dags
[b]Medlem #1535[/b]
Användarvisningsbild
Auner
Kontakt:

Bättre att köpa fem liter i stöten, bra med ny olja [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Simon Aunér

F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
Masso

Nu e det min tur att ställa in bilen och skall då byta olja och oljefilter.

Tänkte slå två flugor i en smäll och kör och servar den direkt (12k service).
Är det någon som vet vilka oljor dom brukar köra med på Förenade Motor i Malmö (eller skall man serva den någon annan stans?)
Markus Persson
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

De kör Castrol om jag inte minns fel.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Masso

<!--QuoteBegin-M Scotte+5 Apr 2006, 08:29:21--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 5 Apr 2006, 08:29:21)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->De kör Castrol om jag inte minns fel.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=265917"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Oki.. tack..

Bör man välja en annan Honda aukt... ställe eller är det bara att köra på det?
Markus Persson
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Dem har blivit mycket duktiga, dessutom så får du säkerligen lite rabatt om du nämner att du är medlem. Prata med Peter Israelsson så ordnar han det.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Masso

<!--QuoteBegin-M Scotte+5 Apr 2006, 09:07:45--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 5 Apr 2006, 09:07:45)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Dem har blivit mycket duktiga, dessutom så får du säkerligen lite rabatt om du nämner att du är medlem. Prata med Peter Israelsson så ordnar han det.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=265926"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Låter perfekt.. tack!

Men jag har fortfarande inte fått det nya medlemskapet... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... nnoyed.gif[/img]
Markus Persson
danne_gn

Var på Mekonomen idag såg att dom sålde ett billigt parti av "Castrol Edge 0w-40"
Enligt killen i kassan så var det den värsta oljan på marknaden.

<a href="http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7009480" target="_blank">http://www.castrol.com/castrol/productd ... 7009480</a>
Daniel Gustafson

<span style='font-family:Arial Black'>Honda Integra Type-</span><span style='font-size:11pt;line-height:100%'><span style='color:Red'>R</span></span>

<span style='font-family:Arial Black'>En våt dröm för vissa en verklighet för andra...</span>
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Den oljan är absurdt dyr. Rekommenderat pris är runt 700:-. Säljs till "fyndpris" för 500:- för 4 liter. Det skulle man ju inte ens betala om man åkte Enzo..?!

/En som nyligen köpt Biltemas 5w-50 till sin CTR!
Team Kalmar
danne_gn

<!--QuoteBegin-Mooseman+6 Apr 2006, 18:29:38--><div class='quotetop'>QUOTE(Mooseman 4 6 Apr 2006, 18:29:38)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Den oljan är absurdt dyr. Rekommenderat pris är runt 700:-. Säljs till "fyndpris" för 500:- för 4 liter. Det skulle man ju inte ens betala om man åkte Enzo..?!

/En som nyligen köpt Biltemas 5w-50 till sin CTR!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266724"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Men frågan är ju om den är bättre på nått sätt??
Kan motorn ta skada på nått sätt?
Daniel Gustafson

<span style='font-family:Arial Black'>Honda Integra Type-</span><span style='font-size:11pt;line-height:100%'><span style='color:Red'>R</span></span>

<span style='font-family:Arial Black'>En våt dröm för vissa en verklighet för andra...</span>
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Motorn tar nog inte skada, men frågan är om den är värd de extra kronorna? De flesta här byter ändå olja var 500-1.000 mil och då kan du köra på Biltema olja likaväl, för oljan hinner aldrig bli "gammal".
Honda CRV 2.2D 2014
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Precis, plus att motorn drar massor med olja vid hård körning, så man omsätter ju all olja mellan bytena en gång utöver själva bytet. Det är ju inte API SL-klassad spolarvätska de säljer trots att det står Biltema på dunken.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... lleyes.gif[/img]
Team Kalmar
StefanSOD
Kontakt:

Förstår inte varför man ska pruta på en så pass billig sak som olja ändå är.
Folk har råd att köpa bilar för flera hundra tusen och prestanda delar för tusentalskronor och sen prutas det på oljan?

Man får vad man betalar för som man brukar säga, och jag kan garantera att det stämmer också när det gäller olja.

Speciellt viktigt är det om man tycker om att köra några varv på bana, då är oljans kvalite extra viktig.

Jag har mycket erfarenhet av racing, och jag kan säga att det är många team inom alla motorsport kategorier som gör reklam för kända oljebolag men använder andra produkter därför att den andra produkten inte uppfyller kraven för tex, slitage på lager, värmeutveckling mm.

Nu har ju inte vi sånna extrema motorer i våra bilar, men CTRen, S2000 mfl, är ju ändå prestanda motorer som varvar mycket och då är oljan viktig och att den har god kvalite.

Ni får fylla på era motorer med vilken olja ni vill men det här är iaf min syn på det hela, har jag råd att lägga ner mycket pengar på andra kvalitets produkter tex, kammar, däck, stötdämpare, bromsar m.m, så har jag råd att ge min motor en kvalitets olja som jag vet är bra.
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
Användarvisningsbild
benci

<!--QuoteBegin-StefanSOD+6 Apr 2006, 21:12:23--><div class='quotetop'>QUOTE(StefanSOD 4 6 Apr 2006, 21:12:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->.... ge min motor en kvalitets olja som jag vet är bra.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Du har inte lust att ge oss några exempel som skulle vara ett bättre allternativ,
till oss som kör lite bana och ligger mellan 5000-9000 rpm i ca 20-30 min. i taget.

Vad använder du till din CTR?
Mvh Benci_Hovanyi
Alfahannen

<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->David Madås
Tony Kart '03
Honda Civic 1.5 '98
Honda Integra Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->'98 (såld)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
oscii

<!--QuoteBegin-StefanSOD+6 Apr 2006, 21:12:23--><div class='quotetop'>QUOTE(StefanSOD 4 6 Apr 2006, 21:12:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Förstår inte varför man ska pruta på en så pass billig sak som olja ändå är.
Folk har råd att köpa bilar för flera hundra tusen och prestanda delar för tusentalskronor och sen prutas det på oljan?

Man får vad man betalar för som man brukar säga, och jag kan garantera att det stämmer också när det gäller olja.

Speciellt viktigt är det om man tycker om att köra några varv på bana, då är oljans kvalite extra viktig.

Jag har mycket erfarenhet av racing, och jag kan säga att det är många team inom alla motorsport kategorier som gör reklam för kända oljebolag men använder andra produkter därför att den andra produkten inte uppfyller kraven för tex, slitage på lager, värmeutveckling mm.

Nu har ju inte vi sånna extrema motorer i våra bilar, men CTRen, S2000 mfl, är ju ändå prestanda motorer som varvar mycket och då är oljan viktig och att den har god kvalite. 

Ni får fylla på era motorer med vilken olja ni vill men det här är iaf min syn på det hela, har jag råd att lägga ner mycket pengar på andra kvalitets produkter tex, kammar, däck, stötdämpare, bromsar m.m, så har jag råd att ge min motor en kvalitets olja som jag vet är bra.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266837"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Mvh
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

OK intressant teori stefan! Men om man ska byta olja efter varje bankörningshelg a 500kr så e det ganska mycket för mig!
Så min fråga är om du har några tips på bra oljor för bra priser!
Eller är det inte bättre för mig att köra på biltema olja och byta efter varje bankörningshelg.
Än att köra på lite bättre olja och byta efter varannan eller var tredje bankörningshelg?
Undrar?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
benci

Detta börjar bli en "never ending story" ! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Klart som fan att det är plånboken som styr de flesta av oss när vil väljer olja.
Man vill inte köpa för dyrt i onödan och kör på "fulolja" från Feltema.

Stefan kanske har det lite bättre förspänt och får "finolja" gratis/billigt
på grund av sina kontakter inom racing, så han har råd med "finolja". [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Senast redigerad av benci den 7 april 2006, 10:03, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Tja jag är fortfarande intresserad av svar på min fråga!
Men jag håller med stefan, har man råd att lägga massa pengar på bilen å sen skita i oljebyte är rätt dummt. Inte så skoj om den nyrenoverade motorn skär ihop för att man skippa ett extra oljebyte a 500kr när man laggt 10000kr på renovering av den.

Men dyr olja å kanske byta 2ggr på en säsong
eller billigare å byta ca 5ggr på en säsong, undrar om det verkligen är bättre å köra fin olja!
Menar biltemas oljor är API SL klassade och castrols oljor för något år sen var inte högre än SJ klassning!
,Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
StefanSOD
Kontakt:

Jag har inte tid att ge er ett långt svar nu, pga av att jag är på Sthlm bilmässa och jobbar.
Ska försöka skriva några vettiga rader lite senare.
Även försöka lista upp bra oljor till bra priser.

Jag återkommer.

Ps: om ni är på bilmässan, så är ni välkommna förbi Peugeots STCC monter och titta på race bilen. Ds.
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
Skriv svar