Injen CAI montering?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
freddej
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

Ok...han är alltså inte bara vass på att ratta bilar...återkom med rapport om hur du tycker det funkar när du fått på det.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Namn: Jonny Lakemountain
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

u bet
Honda Civic Type R -15
Honda_kim

jag och cell var ute och testade skillnaden i dag på ett orginal och ett injen monterat ...kan ju säga att det var rätt så stor skillnad ..första gången var rullande i ca 40 km/h och där var det jämt upp till ca 160 sen började jag att dra ifrån ......andra var ca 10km/h rullande start och nu vardet inget att diskutera när 3an gled in då stack jag rätt bra så det skall bli kul att se igen litte senare med litte bättre väglag och annat avgas :thumbup:

Testet gjordes på inhägnat område
Senast redigerad av Honda_kim den 5 april 2008, 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
Kimmo

Vad trevligt att se fler FN2'or i Borås :wub: Jag hade själv tänkt att beställa injen CAI och invidias catback nästa vecka från AKR Performance.
Eller :worthy: ni som vet :worthy:, kan jag hitta dessa delar billigare någon annan stans? Eller har ni andra delar inom den kategorin som ni kan rekommendera?

Peace!

//Sjukt okunnig
Senast redigerad av Kimmo den 16 september 2008, 20:00, redigerad totalt 1 gånger.
Civic Type-R -08
Civic Type-R -08 (Krockad =( )
Volvo S40 -99 -såld
Kimmo

Okej, nu har jag fått mitt CAI, men jag får verkligen inte på det ordentligt. En del av röret sticker ut vid hjulet.. Tyckte beskrivningen var kass också. Hur gick ni till väga med det?
Civic Type-R -08
Volvo S40 -99 -såld
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Har du haft av fronten? Det låter ju på tidigare inlägg som det krävs.

Såvida inte FN2 fronten är överjävlig mot EP3 är det faktiskt inte så mycket jobb, jag är total noob på bilmek och har haft min av och fått på den igen utan problem. Tog inte speciellt lång tid heller...
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Kimmo skrev:Okej, nu har jag fått mitt CAI, men jag får verkligen inte på det ordentligt. En del av röret sticker ut vid hjulet.. Tyckte beskrivningen var kass också. Hur gick ni till väga med det?
Om det är som på EP3 så måste man modda innerskärmen en del för att få det att lira.
Dessa länkar bör vara till hjälp!
<a href="index.php?showtopic=47157&hl=forma" target="_blank">index.ph...57&hl=forma</a>

Kolla hela tråden så ser du hur du kan forma om innerskärmen utan att behöva såga i den!
<a href="index.php?showtopic=31685&hl=CAI" target="_blank">index.ph...1685&hl=CAI</a>
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem

Jag va då tvungen å plocka bort dimljus och modda innerskärm, tyvärr så fick inte jag till det sådär sketasnyggt.. men det funka.
Följde då bara anvisningarna i häftet jag.
Honda Civic Type R -15
Kimmo

Jonny skrev:Jag va då tvungen å plocka bort dimljus och modda innerskärm, tyvärr så fick inte jag till det sådär sketasnyggt.. men det funka.
Följde då bara anvisningarna i häftet jag.

Jo samma här, har sågat lite :whistling:
Men problemet är att däcket tar emot röret när jag svänger, får försöka hitta någon lösning ikväll kanske. Kikade på bilderna steffo länkade nyss (Tack steffo!) och det ser inte ut som att jag är helt ute å cyklar, bara jag lyckas få in det en bit till så däcket inte tar emot. För det är ju ingen hit direkt :D Filtret sitter ganska tajt vid dimljuset med, hoppas jag inte behöver montera bort dom :)
Senast redigerad av Kimmo den 24 oktober 2008, 08:55, redigerad totalt 1 gånger.
Civic Type-R -08
Volvo S40 -99 -såld
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem

Jag tog ju fram hammaren å började banka på böjen ut mot däcket, då däcket skavde på röret... det ända som hände va att röret blev fult, å däcket tog fortfarande i.
då finjusterade jag fastsättningen på insuget, så vart det kalas.

Jag ansåg att det blev enklare utan dimljusen, har iofs inte testat att försöka få till det med dimljusen monterade.
Anser dock att bilen ser bättre ut utan dimljusen på :D
Honda Civic Type R -15
Kimmo

Jonny skrev:Jag tog ju fram hammaren å började banka på böjen ut mot däcket, då däcket skavde på röret... det ända som hände va att röret blev fult, å däcket tog fortfarande i.
då finjusterade jag fastsättningen på insuget, så vart det kalas.

Jag ansåg att det blev enklare utan dimljusen, har iofs inte testat att försöka få till det med dimljusen monterade.
Anser dock att bilen ser bättre ut utan dimljusen på :D

Hehe, själv gillar jag dimljusen. Jag tänkte om man kapar den där gummibiten på fästet nere bakom hjulhuset någon cm, sen kanske försöker ta till lite kärleks-våld :D Just nu ser det hemskt ut, ska se om jag får upp bilder när det e klart! Hoppas jag slipper montera av fronten bara.. :blink2:
Civic Type-R -08
Volvo S40 -99 -såld
beathacker

tänkte återuppliva denna tråden lite o hoppas att nån har lyckats få det bra o gärna lite tips tänkte montera mitt i helgen =0)
Linus Holmgren
beathacker

Jaha då var det monterat blev jävligt nöjd med monteringen =0) .. använde nån maskin morfar hade för att värma upp plasten vid hjulhuset o formade den efter cai röret blev kanon ..

Men nu ett problem getr jag full gas under 4000 varv så e det precis som om motern stryper till eller vad man ska säga vad kan det vara ?

vilket ljud det blev annars =0))))
Linus Holmgren
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Känns den slö under 4000 varv eller är det bara att motorn laggar lite när du stämplar på gasen?
I så fall är det normalt. Du har nu endast ett insugsrör istället för en resonanslåda som det är original. Resonanslådan rymmer några liter "färdigfiltrerad" luft som snabbt kommer in i motorn vid snabba gaspådrag. Med ett rör måste luften ta sig hela vägen från filtret och in och gasresponsen blir lite lidande. Dock så upplever jag det som nästan helt försumbart i min motor. Den svarar extremt snabbt ändå, men det beror nog till stor del på mappningen också. När den var original så dök den lite innan den reagerade.
Stockholm
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Varför väljer man Injen Cai istället för AEM? Med AEM behöver man inte värma plast o greja. Grövre rör eller nåt?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Är väl samma med AEM? Antingen skära lite i skärmen eller värma och böja...
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Det är exakt samma operation med Injen som med AEM eller noname CAI. ALla behöver modda plasten på ett eller annat sätt.
Stockholm
Användarvisningsbild
Yobaman

Jaha.. Konstigt för mitt AEM cai ser inte ut att ha monterats genom att värma, böja eller skära i plasten i hjulhuset. Allt bara passar utan problem. Ag har ju inte monterat det så jag vet inte hur det är gjort men det är bra gjort iallafall.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Har du ett CAI då Yobarman?
Det finns inte utrymme om man inte kapar eller bockar plasten i innerskärmen nämligen. Du kanske har ett filter som sitter i motorrummet?
Stockholm
Användarvisningsbild
Yobaman

Nix, sitter under spoilern vänster fram. Måste ta bort hjulhuset för att komma åt att ta bort filtret. AEM CAI.
Det kan inte vara så att man kanske kan vrida rören så det passar men det är svårt att få till?

Hur som haver, jag tvivlar inte på att man ska göra det eftersom alla andra gör det men jag ser inte att någonting är bockat eller nåt.
Skriv svar