Honda Accord Tourer - 2009
Kan det vara olika slutväxel i de olika bilarna?
// Fredrik Hesse
2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
Jag tycker att ökningen i förbrukning för automaten är rätt normal när vi pratar om en konventionell 5-stegad automat med momentomvandlare. Den manuella dieseln varvar iallafall aningen mindre på 6:an än automaten på 5:an, men det som gör skillnad är vid stadskörning jämfört med en manuell då förbrukningen är högre. På 2.4:an så har dom nog klart högre utväxling jämfört med manuell för att få ner förbrukningen. Förklarar också att accet är klart mycket sämre jämfört med manuell (verkar f.ö som Honda inte kommer ta in manuella 2.4:or i år?) den känns ju inte direkt som den har 200 hk. Så "strategi" tror jag snarare är svaret än "högre effektförluster" i dieseln. CR-V diesel 2010 har samma skillnad manuell vs automat, inte så konstigt då den har samma motor/växellåda.
Min dieselauto går klart snålare än den manuella diesel CR-V:n jag hade vid landsvägskörning (Stockholm-Växjö gick senast på 0.55 i ganska laglig fart och fullastad med barn och bagage), vid stads/kökörning är det precis inte helt oväntat tvärtom. För övrigt visar färddatorn aningen högre förbrukning jämfört med pumpmätning, det har jag aldrig varit med om förut.
mvh
Min dieselauto går klart snålare än den manuella diesel CR-V:n jag hade vid landsvägskörning (Stockholm-Växjö gick senast på 0.55 i ganska laglig fart och fullastad med barn och bagage), vid stads/kökörning är det precis inte helt oväntat tvärtom. För övrigt visar färddatorn aningen högre förbrukning jämfört med pumpmätning, det har jag aldrig varit med om förut.
mvh
/Peter
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Executive Adv. Automat -09
Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Executive Adv. Automat -09
Intressant
Honda har alltså gjort dieselautomaten mer alert genom att ha lägre utväxling och offrat soppan lite. En ökning på 14% (mellan manuell och automat) kan se mycket ut men med tanke på att dieseln ändå drar snålt med soppa så blir det inte en så himla mycket högre soppakostnad när man slår ut det på 1 år, nån hundring mer i månaden bara
om honda hade haft samma strategi som med 2.4an så hade dieselautomaten upplevts som mycket slö en 0-100 på 11 sekunder och mycket mindre flexibel uppe i hastighet
det är bara att hoppas på att honda introducerar den nya 6-växlade automatlådan till accords facelift som sker om några år
5 täta steg och 1 överväxel...snacka om förbättring!
Honda har alltså gjort dieselautomaten mer alert genom att ha lägre utväxling och offrat soppan lite. En ökning på 14% (mellan manuell och automat) kan se mycket ut men med tanke på att dieseln ändå drar snålt med soppa så blir det inte en så himla mycket högre soppakostnad när man slår ut det på 1 år, nån hundring mer i månaden bara
om honda hade haft samma strategi som med 2.4an så hade dieselautomaten upplevts som mycket slö en 0-100 på 11 sekunder och mycket mindre flexibel uppe i hastighet
det är bara att hoppas på att honda introducerar den nya 6-växlade automatlådan till accords facelift som sker om några år
5 täta steg och 1 överväxel...snacka om förbättring!
Senast redigerad av SiR den 14 januari 2010, 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Hagman
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*