konvertera. turbo eller kompressor?
I staterna verkar det inte finnas del Sol med B16A2 men civicen har det (dock B16A3 verkar det som). Så civicens borde passa i del Solen.
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
delsol vtec som kom 94 har b16a3, det är princip samma motor som a2 så allt där passar sen fick dom även b16a2 i civic coupe 99-00
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
a2an finns i civicen 95-> frammåt,
sen finns den även i Sir modellerna fram till 00
sen finns den även i Sir modellerna fram till 00
Dennis Gullberg
Team Helsingborg
Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
Team Helsingborg
Dennies: Är det JR då eller något noname kit?
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
- Jonas Åhgren
- Namn: Jonas Åhgren
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-michael+21 Jan 2005, 15:05:07--><div class='quotetop'>QUOTE(michael @ 21 Jan 2005, 15:05:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Behöver hjälp med några svar på mina frågor.
Går i tankar på att konvertera min crx till överladdning men vilken väg skall jag välja. Så frågan som lyder är turbo vs kompressor, ni som har erfarenhet kom med förslag och motiveringar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Har tittat en del på civincos kompressor men som sagt jag känner mig lite vilrådig vet inte vilken väg jag skall välja. Vad det inte någon/några som körde på strippen förra året med överladdade honda (crx), vet någon något om dom och vad dom har gjort och kanske tider som sattes?
micke
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=88262"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det finns bara ett sätt som är rätt. Både kompressor och turbo [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] Lycka till med dina planer. Kompressor gör att du blir lite mer unik. Tittarsiffrorna stiger så att säga. Turbo är ju lite vanligare och av samma anledning billigare. Men inte jättemycket. 15k för ett turbokit som du skrev... Dom saknar oftast det kostsamma delen som handlar om ett bra bränslestyrningssystem.
Går i tankar på att konvertera min crx till överladdning men vilken väg skall jag välja. Så frågan som lyder är turbo vs kompressor, ni som har erfarenhet kom med förslag och motiveringar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Har tittat en del på civincos kompressor men som sagt jag känner mig lite vilrådig vet inte vilken väg jag skall välja. Vad det inte någon/några som körde på strippen förra året med överladdade honda (crx), vet någon något om dom och vad dom har gjort och kanske tider som sattes?
micke
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=88262"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det finns bara ett sätt som är rätt. Både kompressor och turbo [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] Lycka till med dina planer. Kompressor gör att du blir lite mer unik. Tittarsiffrorna stiger så att säga. Turbo är ju lite vanligare och av samma anledning billigare. Men inte jättemycket. 15k för ett turbokit som du skrev... Dom saknar oftast det kostsamma delen som handlar om ett bra bränslestyrningssystem.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
<a href="http://home.plex.nl/~schwarzy/" target="_blank">http://home.plex.nl/~schwarzy/</a>
mag:
jr kittet
mag:
jr kittet
Dennis Gullberg
Team Helsingborg
Team Helsingborg
jag hittade denna gamla tråden och sökte lite på turbo som dock är lite billigare än kompressor har jag konstaterat...
Men jag hittade aldrig tips till turbo kit?
Någon som vet av någon i sverige eller ev england som säljer färdiga kit?
Men jag hittade aldrig tips till turbo kit?
Någon som vet av någon i sverige eller ev england som säljer färdiga kit?
<span style='color:red'><span style='font-family:Arial'>CRX 1,8 16v -86 RIP
CRX 1,6 16v -90 under construction
Mercedes 190 E 2,3 -84 bruksbil</span></span>
-
Honda4ever
Vilken typ av kompressor är det som diskuteras, centrifugalkompressor?
Vill man ha instant respons är skruvkompressorn bättre än CF-kompressorn som ger lite fördröjning, även om det är mindre än en vanlig turbo.
Jag skulle helt klart välja en turbolösning före en kompressorlösning vid en given summa pengar.
Vill man ha instant respons är skruvkompressorn bättre än CF-kompressorn som ger lite fördröjning, även om det är mindre än en vanlig turbo.
Jag skulle helt klart välja en turbolösning före en kompressorlösning vid en given summa pengar.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
<!--QuoteBegin-Honda4ever+2 Jul 2006, 22:05:01--><div class='quotetop'>QUOTE(Honda4ever @ 2 Jul 2006, 22:05:01)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vilken typ av kompressor är det som diskuteras, centrifugalkompressor?
[right][snapback]303859[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Som sagt så är jag inne på en turbolösning men FRÅGAN är var jag kan få tag i ett färdigt bolt-on kit eller liknande?
[right][snapback]303859[/snapback][/right]
Som sagt så är jag inne på en turbolösning men FRÅGAN är var jag kan få tag i ett färdigt bolt-on kit eller liknande?
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
<!--QuoteBegin-welen+3 Jul 2006, 09:27:28--><div class='quotetop'>QUOTE(welen @ 3 Jul 2006, 09:27:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kompressor kitt finns en uppsjö melan och det beror väldigt mycket på vad det är för kitt i så fall... en turbo är betydligt effektivare och du får ut ganska mycket mer effekt per laddtryck med turbo än kompressor... många kitt som tex vorteck som jag fattat det är drevade så trycket är linjärt och max upp till red line... det betyder att laddtrycket stiger linjärt med varvtalet till varvstoppet.. För mig låter det helt värde löst... En turbo har fullt ladd från säg 4000 rpm till varvstopp på tex b16. Jag vet inte exakt hur civincos grejjer är byggda men jag tror det är det näst bästa efter turbo man kan komma men det kostar också.. Jag har för mig att de har en typ av laddtrycksventil eller vad man ska kalla det... Men när man nått det trycket man vill ha eller ställt in den på så borde man sedan älda för kråkorna då man efter det reglerar bort mycket laddtryck... Som sagt jag är inte insatt i civincos kitt.. men jag tvekar inte på att de är de bästa kitten med kompressor till honda i alla fall... Jag håller med om att det är skruv kompressor man ska ha och Jackson racing är helt bortkastat på små b16 motorer.. På ctr gör de sig bättre.. Men som sagt JR är leksaker mot civinco..
[right][snapback]303937[/snapback][/right]
I civincos kitt sitter det en Bypass-ventil (som i de flesta kompressorkit), vilken har ett spjäll (ofta runt ca 40mm) och återcirkulerar luften mellan insug och kompressorn. Den styrs av en vacumslang som sitter på spjällhusen nånstans(har jag för mig, men det kanske är någonannantans på insuget) som när man låt oss säga motorbromsar så matar ju kompressorn på med en massa luft som inte beövs i förbränningsrummet så återcirkuleras den istället. Och givetvis så är Bypassventilen helt stängd vid fullgas så att inget tryck går till spillo.
Vortech använder centrifugalkompressorer i sina satser(i de flesta kitten), och de fungerar så som du beskriver Welén, jag har inte mycket till över för dem heller.
Så Skruvkompressor eller ingen kompressor alls då jag hellre bygger turbo.
Men med en Skruvkompressor så ökar man ju vridet rejält på låga varv vilket är precis vad D- och B-serie motorerna behöver. Borde göra undervärk på bankörningar. <!--emo&:prop:-->
<!--endemo-->
[right][snapback]303937[/snapback][/right]
I civincos kitt sitter det en Bypass-ventil (som i de flesta kompressorkit), vilken har ett spjäll (ofta runt ca 40mm) och återcirkulerar luften mellan insug och kompressorn. Den styrs av en vacumslang som sitter på spjällhusen nånstans(har jag för mig, men det kanske är någonannantans på insuget) som när man låt oss säga motorbromsar så matar ju kompressorn på med en massa luft som inte beövs i förbränningsrummet så återcirkuleras den istället. Och givetvis så är Bypassventilen helt stängd vid fullgas så att inget tryck går till spillo.
Vortech använder centrifugalkompressorer i sina satser(i de flesta kitten), och de fungerar så som du beskriver Welén, jag har inte mycket till över för dem heller.
Så Skruvkompressor eller ingen kompressor alls då jag hellre bygger turbo.
Men med en Skruvkompressor så ökar man ju vridet rejält på låga varv vilket är precis vad D- och B-serie motorerna behöver. Borde göra undervärk på bankörningar. <!--emo&:prop:-->
-
Master Mag
Här erbjuder dom Custom Turbo kit och en bunt till, vet inte hur "bolt on" det är osv: <a href='http://www.importparts.com/shop/index.php?cPath=700_711' target='_blank'>http://www.importparts.com/shop/index.p ... 700_711</a>
Vet att Welen tar hem därifrån + några till.
Vet att Welen tar hem därifrån + några till.
-92 Civic Vti Turbo
TACK! <!--emo&:D-->
<!--endemo--> <a href='http://www.importparts.com/shop/product ... ts_id=2198' target='_blank'>http://www.importparts.com/shop/product ... id=2198</a>