Stora tråden om MC

Här diskuterar vi allt om Honda MC
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Det är inte så att du kommer köra upp på nån annan hoj då? För vad man övningskör på är väl inte relevant...

Sen att det kunde vara trevligt att övningsköra på samma hoj man kör upp på är ju en annan sak!
Krister

Visst, men vilken seriös trafikskola låter elever öva på en hoj för att köra upp på en annan? Krypkörningarna blir ju klart annorlunda på en annan hoj.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Tanken är väl att du skall kunna köra ALLA hojar och inte bara den på körskolan ;)

Farsans fru lyckades iaf övningsköra på sin egen Hornet 600 och ta kortet med hoj lånad från trafikskolan...

EDIT: Då hennes hoj inte har volym nog, trots att den har bra mycket mer effekt än den hon körde upp på, skumma regler egentligen det där.
Senast redigerad av David Lundin den 10 mars 2009, 13:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jag har faktiskt inte frågat på skolan vad de kör med osv, det var bara den hojen jag såg att de hade när jag kollade på hemsidan men självklart ska jag inte ta A1. Det löser sig fram tills dess, tung mc ska det bli iaf.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Jag har iaf bokat teorin nu så MC Boken ska läsas ut och skivan studeras ännu mera. Hårdplugg och sen glida genom provet :D Jag ska även göra teoriproven på KKportalens hemsida som kostar 14:- styck, kan va värt att göra några såna.
Honda CRV 2.2D 2014
Krister

David Lundin skrev:Tanken är väl att du skall kunna köra ALLA hojar och inte bara den på körskolan ;)

Farsans fru lyckades iaf övningsköra på sin egen Hornet 600 och ta kortet med hoj lånad från trafikskolan...

EDIT: Då hennes hoj inte har volym nog, trots att den har bra mycket mer effekt än den hon körde upp på, skumma regler egentligen det där.
Absolut, men man behöver inte det extra orosmomentet när man väl skall köra upp. Bättre att ha övat på samma hojtyp som man skall göra uppkörningen på.

Dani skrev:Jag har faktiskt inte frågat på skolan vad de kör med osv, det var bara den hojen jag såg att de hade när jag kollade på hemsidan men självklart ska jag inte ta A1. Det löser sig fram tills dess, tung mc ska det bli iaf.
Tänkte väl.
Dani skrev:Jag har iaf bokat teorin nu så MC Boken ska läsas ut och skivan studeras ännu mera. Hårdplugg och sen glida genom provet :D Jag ska även göra teoriproven på KKportalens hemsida som kostar 14:- styck, kan va värt att göra några såna.
Nice där, det är bara plugga på och sätta provet sen... även om du inte tänkt köpa hoj i år så kan man alltid hyra, låna och provköra... :)

Kör:
Användarvisningsbild
c0k3
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson

Honda leder säkerhetsutvecklingen för motorcyklar. Nu presenterar världens största motorcykeltillverkare det första seriösa ABS-systemet för sportmotorcyklar. (saxat från Alltommotor.se)
Bild
<a href="http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... het-1.9721" target="_blank">Honda etta på mc-säkerhet</a>
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times

Ja, det systemet verkade faktiskt fungera riktigt hyggligt. Men det går ju fortfarande bara att bromsa när man kör rakt fram (utom möjligen lite bakbroms i ingången på en böj) pga naturlagar så det är inte lika effektivt som på en bil för att förhindra olyckor. Men det finns säkert många som kraschar för att de låst upp framhjulet på tex rullgrus inför en kurva och sådana fall ska det här systemet fixa.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Krister

Det är just på grus och vatten som Honda´s ABS har briljerat.

MCN testar Honda´s nya CBR1000RR ABS.
<a href="" target="_blank">

Kör:
Jontis
Namn: JonasSundgren

Tjacka senaste Bike, där testar de ABS:n.

Summasummarum:
På ren asfalt bromsar det inte kortare men samma bromssträcka och mer stabilt då det klara bakbromsen bättre.
Så fort det är skit på underlaget så är det oslagbart.
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Krister

Även Allt om MC och MCNytt har testat den också... tror även Motorrad testar i det aktuella numret.

Man kan säga så här, det har hittentills varit en ganska enig presskår som testat systemet, precis som Jontis säger så gör det ingen större skillnad på ren asfallt men så fort det blir grus/vatten eller dylikt så är det näst intill oslagbart.

Kör:
Bagarn

Intressant det dar om minsta storlek pa testhoj. Har i UK har de som enda regel att den maste vara pa minst 35kW och struntar fullstandingt i cc. Harligt med EU-normer :D

Sitter for ovrigt sjalv och vantar pa mitt lamp, sa otroligt tradigt att plugga teori!
For att halla suget uppe stack jag ivag och kopte mig en hjalm, sa jag ar tvungen att slutfora det hela :)

[attachment=34030:IMG_0046_1_.jpg]
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Krister

Bagarn: Är bara Sverige som har den här knäppa regeln om 700cc mig veterligen... tycker personligen att en gräns på 600cc skulle vara lagom, då blir hojen tung nog och även stor nog men fortfarande inte så jäkla svåråtkomlig att man måste köpa sunkiga gamla GSX-F750 för att köra privat.

Men å andra sidan måste man ju numera köra upp med dubbelkommando i bil också, så lättare regler är väl bara drömma om.

Kör:
Användarvisningsbild
c0k3
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson

Honda CG150 TITAN MIX är världens första serieproducerade motorcykel som kan köras på både bensin och etanol, eller en blandning av de båda.
Bild
<a href="http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... oj-1.10159" target="_blank">http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... 1.10159</a>
Krister

Coke: Honda gör etanolbilar i Brazilien också, för där är etanolet närproducerat och därmed miljövänligt... inte som här där det skeppas i stora tankers över hela världen och därmed inte särskilt miljövänligt.

Man kan säga att Honda tänker steget längre.

Kör:
Koffe

fick ett ryck i helgen o boka tid till teorin o gjorde den i tisdags o klara den utan att öva :D , höll på o ta kortet 2005 men tröttnade men nu har gnistan väckts igen, ska skriva in mig på skola med va där idag men då va de stängt, mest så man får testa på konbanan o få lite tips osv inför uppkörning, måste dock fixa allt innan augusti då mitt kk-tillstånd går ut

några tips inför uppkörningen eller de e so mmed bil, förutom banan då?

z750 är en jäkligt intressant hoj för min del, hyffsat med pulver, bra körställning, byggd för bus o touring, o jag kan försäkra den på mig själv (snart 24) de lutar starkt åt en sån modell 05 typ, nån som har egna erfarenheter från dem?
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times

Uppkörningen är som med bil fast utan fickparkering och med manöverprov. Det enda jag kan komma på som du kan ha i åtanke är att ligga mitt i filerna när du kör i stadsmiljö. Speciellt vid korsningar om du stannar för rödljus. Detta för att bilar inte ska kunna tränga sig förbi dig.¨Om du däremot får köra upp på en kurvig småväg så ska du utnyttja hela din del av körbanan för att "räta ut" kurvorna. Dvs hitta rätt spårval. Dock aldrig in på mötande trafiks del av vägen.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Krister

Steffo skrev:Uppkörningen är som med bil fast utan fickparkering och med manöverprov. Det enda jag kan komma på som du kan ha i åtanke är att ligga mitt i filerna när du kör i stadsmiljö. Speciellt vid korsningar om du stannar för rödljus. Detta för att bilar inte ska kunna tränga sig förbi dig.¨Om du däremot får köra upp på en kurvig småväg så ska du utnyttja hela din del av körbanan för att "räta ut" kurvorna. Dvs hitta rätt spårval. Dock aldrig in på mötande trafiks del av vägen.
Min skola lärde mig att utnyttja hela vägen och inte bara mitt körfält... förutsatt att jag hade bra sikt såklart.

Sen är placering av fordonet ett av de viktigaste grejerna de tittar på.

Men det jag upplevde som tuffast var manöverbanan.

Kör:
Koffe

ok, trafikkörning e inga probs e den där banan ja får öva på
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

har inte läst hela tråden men va gäller uppkörningen så vrid ordentligt på huvudet när ni kollar i speglarna så de syns bakifrån..
samma med fotbromsen.. lyft ordentligt på foten när ni trampar så de syns..
sätt alltid ner höger fot när ni stannar så ni kan växla med vänster..

de va de ja kunde komma på på rak arm.. :)
SMacke #364
Krister

Precis, alltid höger fot i backen vid stopp såvida det inte är i uppförsbacke, då är det vänster och höger på fotbroms men det är enda undantaget.

Sen det med att lyfta ordentligt, njae, det skulle jag inte påstå... däremot att faktiskt använda bakbromsen också.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Krister, du får tänka på att SMacke tog kortet för 79 år sedan, då fick de ju veva igång motorerna :D
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

Dani: sug min ådrige.. ;)

Jag menade givetvis på uppkörningen.. jag kuggade på det första ggn, just pga av att gubben inte kunde se att jag använt bakbromsen.. :annoyed:
SMacke #364
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Men ärligt, när tog du ditt kort?
Honda CRV 2.2D 2014
Simonols

Själv funderar jag på att ta kort i sommar och byta ut skylinen mot en r1 :D
Simon Olsson
Krister

Simonols skrev:Själv funderar jag på att ta kort i sommar och byta ut skylinen mot en r1 :D
Låter ju jättevettigt att börja med en R1. Kör hårt!

Om jag vänder på det, hade du rekommenderat Skyline som förstabil till någon?

Kör:
Simonols

Absolut! Polarn har det som förstabil helt utan problem. Tror det Spelar in mycket hur man är som person med, Bara för att man kan köra 300 km i timmen så behöver man inte göra det. Jag tror att du kör ihjäl dig precis lika lätt på en mindre mc om du är den som måste leka rossi på gatan.

Mvh
Simon Olsson
Krister

Visst kan man köra ihjäl sig på en moppe också... men många ggr är det folk som kör ihjäl sig för att de har mer kraft i fordonet än de kan hantera, det är fakta.

Tror själv att det är bättre att börja med något tamare för att sedan byta upp sig.

Kör:
Simonols

Japp alla prioriterar vi ju olika med. Vill man göra så att man byter upp sig så gör man så men vill man ha just en speciell modell ser jag inget fel i att man köper den direkt heller. Detta är nog en sak som kan diskuteras hur länge som helst.
Senast redigerad av Simonols den 22 mars 2009, 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Simon Olsson
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

Dani skrev:Men ärligt, när tog du ditt kort?
vilket av dom ?? har tagit 3 bilkort å 2 MC..
SMacke #364
Skriv svar