behöver lite hjälp om bilarna:
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Mer insatt än snöad.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
kan du ge mig ett exempel där du varit med om att Volvo inte åtgärdat garantifel, och hellre tagit betalt?
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
-
M Scotte
- Kontakt:
Ett tydligt garantiåtangande enligt mig och farsans före detta anställdes bil:PatrikGBG skrev:kan du ge mig ett exempel där du varit med om att Volvo inte åtgärdat garantifel, och hellre tagit betalt?
Volvo S60 -05 4000 mil. All service gjord hos Bilia och vid rätt tillfälle.
Hjullager runt om slut efter 2000 mil. Byts på garanti efter 1 år.
Hjullager slut igen efter 3800 mil, tas inte på garanti då bilen är mer än 2 år gammal. Kunden får stå för 75% av summan på 14 800 inkl arbete. Efter diverse brevskrivande och annan kommunikation sänks kundens ansvar till 50%. Kund får betala 7400kr för något som klart och tydligt är ett garantiåtagande från Volvo. Anledning som Bilia anger för att de inte tar detta på garanti är att kunden själv köpt och monterat 17" R-sportfälgar(volvo org), de hävdar felaktig montering av fälg som gjort att hjullager vibrerat sönder. Därför anser de att de varit väldigt generösa och tagit halva kostnaden.
Detta talar sitt tydliga språk anser jag, volvo har inte råd att ersätta alla kunder med dåliga hjullager då de köpt för dålig kvalitet från underleverantörer, och då ser man till att hitta anledningar till att kunden ska betala. Gärna företagskunder då de är mindre priskänsliga än privatpersoner.
Som motpol till detta kan vi ta min mammas CRV som vid två tillfällen haft bromsvibrationer på sin CRV. Bilen är en -05 och har gått 5400 mil vid senaste garantipåpekandet. Första gången rengjordes bromsarna och skivorna svarvades om, detta hjälpte i ett år cirka men vibrationerna uppkom igen. Garanti åberopades igen och denna gång byttes skivor runt om och belägg helt på garantin. Dessutom fri hyrbil!
Hur tror ni Volvo hade handlagt ett sådant ärende med tanke på vad vi vet om tidigare garantiärenden som ovan? Öppna armar och ersatt till fullo eller påstått att det var handhavandefel från ägarens sida?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Ett tydligt garantiåtangande enligt mig och farsans före detta anställdes bil:M Scotte skrev:<!--quoteo(post=410816:date=10 Jun 2007, 11:07:32:name=PatrikGBG)--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG @ 10 Jun 2007, 11:07:32) [snapback]410816[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->kan du ge mig ett exempel där du varit med om att Volvo inte åtgärdat garantifel, och hellre tagit betalt?
Hjullager slut igen efter 3800 mil, tas inte på garanti då bilen är mer än 2 år gammal. Kunden får stå för 75% av summan på 14 800 inkl arbete. Efter diverse brevskrivande och annan kommunikation sänks kundens ansvar till 50%. Kund får betala 7400kr för något som klart och tydligt är ett garantiåtagande från Volvo. Anledning som Bilia anger för att de inte tar detta på garanti är att kunden själv köpt och monterat 17" R-sportfälgar(volvo org), de hävdar felaktig montering av fälg som gjort att hjullager vibrerat sönder. Därför anser de att de varit väldigt generösa och tagit halva kostnaden.
Detta talar sitt tydliga språk anser jag, volvo har inte råd att ersätta alla kunder med dåliga hjullager då de köpt för dålig kvalitet från underleverantörer, och då ser man till att hitta anledningar till att kunden ska betala. Gärna företagskunder då de är mindre priskänsliga än privatpersoner.
Som motpol till detta kan vi ta min mammas CRV som vid två tillfällen haft bromsvibrationer på sin CRV. Bilen är en -05 och har gått 5400 mil vid senaste garantipåpekandet. Första gången rengjordes bromsarna och skivorna svarvades om, detta hjälpte i ett år cirka men vibrationerna uppkom igen. Garanti åberopades igen och denna gång byttes skivor runt om och belägg helt på garantin. Dessutom fri hyrbil!
Hur tror ni Volvo hade handlagt ett sådant ärende med tanke på vad vi vet om tidigare garantiärenden som ovan? Öppna armar och ersatt till fullo eller påstått att det var handhavandefel från ägarens sida?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Här tar du upp ETT fall.... Tror du på fullaste allvar att ALLA som kör Honda är supernöjda och aldrig ens en endaste gång har haft krångel om garanti eller dyl. hos en Hondaverkstad? Men men... Volvo är väl en skitbil då och Honda är världens bästa... Vet att det är fel forum att skriva detta på, men från början ville ju killen bara veta vilken av bilarna han skulle välja.. så består första inlägget av hur kassa båda bilarna är.. dessutom skrivet av ordföranden i HPC, nästan pinsamt... ?
Fredrik Johansson
Kör en VW Golf TDi 110hk Highline -00 och en Opel Corsa 16v TIC -83, har innan det haft bl a tre såna där CRX v-tec..
Kör en VW Golf TDi 110hk Highline -00 och en Opel Corsa 16v TIC -83, har innan det haft bl a tre såna där CRX v-tec..
Är det bara jag som förstod redan första gången denna tråden spårade ut att detta är officiella "zatzy" tråden där man kan trashtalka volvo och saab ?
Trashtalk fo teh win!
ps min pappa är starkare än din!
Trashtalk fo teh win!
ps min pappa är starkare än din!
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
-
PatrikGBG
Martin: du kan inte tänka dig att det VAR felaktigt monterad fälg?eller var det du personligen som monterade den hos er välrenomerade speedshop, och därav kan gå i god för detta?
jag tycker det är pinsamt att en vis man som du kan dra slutsatser som dessa, pga en jobbarkompis bil.
Jag har aldrig vart nekad ett garantijobb, men jag har väl haft tur.
Det hade varit mycket mycket intressant att köra en Accord i taxitrafik, och se hur man hade blivit behandlad efter alla små skitsaker man klagar på under två år.
för övrigt har jag aldrig hört någon annan säga att pga att Vovo har så dåligt sdtällt, får kunderna betala rep själva..
menmen du vet väl bättre
jag tycker det är pinsamt att en vis man som du kan dra slutsatser som dessa, pga en jobbarkompis bil.
Det hade varit mycket mycket intressant att köra en Accord i taxitrafik, och se hur man hade blivit behandlad efter alla små skitsaker man klagar på under två år.
för övrigt har jag aldrig hört någon annan säga att pga att Vovo har så dåligt sdtällt, får kunderna betala rep själva..
menmen du vet väl bättre
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
M Scotte
- Kontakt:
Ett tydligt garantiåtangande enligt mig och farsans före detta anställdes bil:Fredrik_J skrev:<!--quoteo(post=410837:date=10 Jun 2007, 12:38:59:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>CITERA(M Scotte @ 10 Jun 2007, 12:38:59) [snapback]410837[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=410816:date=10 Jun 2007, 11:07:32:name=PatrikGBG)--><div class='quotetop'>CITERA(PatrikGBG @ 10 Jun 2007, 11:07:32) [snapback]410816[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->kan du ge mig ett exempel där du varit med om att Volvo inte åtgärdat garantifel, och hellre tagit betalt?
Här tar du upp ETT fall.... Tror du på fullaste allvar att ALLA som kör Honda är supernöjda och aldrig ens en endaste gång har haft krångel om garanti eller dyl. hos en Hondaverkstad? Men men... Volvo är väl en skitbil då och Honda är världens bästa... Vet att det är fel forum att skriva detta på, men från början ville ju killen bara veta vilken av bilarna han skulle välja.. så består första inlägget av hur kassa båda bilarna är.. dessutom skrivet av ordföranden i HPC, nästan pinsamt... ?
Jag tycker istället för att bevisa hur fel jag har, bevisa istället hur rätt du själv har i dina kommentarer. Detta är ett fall, för att konkretisera mina uttalanden, men om man följt debatten som gått i Vi bilägare och är intresserad av hur saker följs upp kan inte du heller blunda för att det är skillnad på garanti och garanti, beroende på vilken tillverkare man väljer.
Jag säger inte att Honda är bäst, men de ligger väldigt nära toppen ,vilket alla undersökningar som gjorts pekar på, detta oavsett vart i världen de genomförts. Autoindex i Sverige, JD -powers i USA , CAR etc etc. Om detta beror på att alla andra är sämre eller bara att Honda är väldigt väldigt duktiga på garantiåtgårder eller har förhållandevis få är en annan sak. Vad tror du att det beror på med dina visa kunskap i ämnet?
Senast redigerad av M Scotte den 10 juni 2007, 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
Trodde du kände mig bättre än så patrik, men uppenberligen inte. Hjulen monterades på däckverkstad så som det brukar vara med tjänstebilar, och vem tror att vibrationer som förstör hjullager går obemärkt förbi föraren? Anser att retoriken i svaret från Volvo är löjeväckande och visar lite på hur man hanterar kunder som hävdar garanti.PatrikGBG skrev:Martin: du kan inte tänka dig att det VAR felaktigt monterad fälg?eller var det du personligen som monterade den hos er välrenomerade speedshop, och därav kan gå i god för detta?
menmen du vet väl bättre
Tycker du själv att det är rimligt att stå för hjullagerkonstnad på 7500kr när bilen gått 4000 mil? Även om man var medveten från början att Volvo kanske inte håller topkvalitet? Jag hade inte ens accepterat det på en Renault eller likn.
Alla bilar oavsett tillverkare kommer någon gång behöva utnyttja sin garanti som följer bilen, frågan är bara hur garantin fungerar och i detta fall tycker jag man tydligt ser hur den tolkas av Volvo, i detta enskilda fall ska poängteras.
Bara för att folk inte säger saker, är det då ingen trolig orsak? Volvo har nog med garantiåtaganden pga XC90, så i min livliga fantasi ser jag det som en nödvändig åtgärd att skademinimera företaget, då garantiåtaganden troligtvis suger ur en stark kassa rätt omgående. Ren och enkel matematik. Bland de första jag lärde mig i företagsekonomi.
Tror du att Mercedes börjat strama åt sina garantiåtaganden för att de bara vill -och kan eller pga att företaget läcker som en gammal håv?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
PatrikGBG
förstå mig rätt Martin!
det jag mest blev irriterad över var att du säger att de inte tar sina garantiåtgärder?
det stämmer inte!
Och sen sa du att de har de krasst i kassan?
Det stämmer inte!
det är Fakta, likväl som din fakta att din kompis tjänstebil blivit "felbehandlad"!
jääävligt oseriös diskussion, men jag tycker det är dåligt att säga sånt, bara för att man tycker att de borde vara så!
sen så vet du såväl som de flesta att jag helst kör Honda men tyvärr går det ej i mitt jobb, därav Volvo, och därav har jag bra med kött på benen när de gäller detta, till skillnad från dig, som inte skulle fundera på att köpa en ny volvo!
mvh
det jag mest blev irriterad över var att du säger att de inte tar sina garantiåtgärder?
det stämmer inte!
Och sen sa du att de har de krasst i kassan?
Det stämmer inte!
det är Fakta, likväl som din fakta att din kompis tjänstebil blivit "felbehandlad"!
jääävligt oseriös diskussion, men jag tycker det är dåligt att säga sånt, bara för att man tycker att de borde vara så!
sen så vet du såväl som de flesta att jag helst kör Honda men tyvärr går det ej i mitt jobb, därav Volvo, och därav har jag bra med kött på benen när de gäller detta, till skillnad från dig, som inte skulle fundera på att köpa en ny volvo!
mvh
Senast redigerad av PatrikGBG den 10 juni 2007, 20:26, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
M Scotte
- Kontakt:
Jag har aldrig sagt att de inte tar sina garantiåtaganden, bara att de kommer försöka att inte göra det, som i fallet ovan.
Krasst i kassan har de jämfört med en jätte som Honda. Inte krasst i kassan som randen till KK. Du vet lika väl som jag att Volvo är en liten tillverkare med betydligt mindre marginaler än sina största konkurrenter.
Krasst i kassan har de jämfört med en jätte som Honda. Inte krasst i kassan som randen till KK. Du vet lika väl som jag att Volvo är en liten tillverkare med betydligt mindre marginaler än sina största konkurrenter.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Mattias
- Bil: Optima
- Namn: M Silverglantz
- Kontakt:
Det ryktas om en försäljning av Volvo igen... BMW mfl ska tydligen vara lite intresserade.
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
-
grusbus_84
- Bil: Audi A4
- Namn: Erik Stenberg
Hej!
Jag har haft en del volvosar och har nu en saab 9000...
Visst går T4 som ett litet troll! ingen tvekan!
Den har väl samma bekymmer som de flesta andra volvosar, att tycka om bensin!...
Men man får ju inte hk utan soppa..
Det som börjar komma på s/v 40 av äldre modell så är det rost!
En Saab 9-3 är visst en go bil men som sakt kan ha en del tråkigheter..
Inte ovanligt med oljeläckage o turbo haverier, CP-handbroms m.m. men beror lite på föraren oxå..
Saabarna har ju i historien brukat vara piggare än volvo men jag är nog mer volvo-snubbe än saab..
Har nu en 9000 Aero -94 225hk org, ( drar ca: 0,9-1,1 liter/mil ej lugnt tempo..) och med den drar jag utan större bekymmer bilar som VR6 or, accord typR, T4 m.m.
Hänger även på Impreza GT utan större bekymmer..
Skatten på min är 2001kr och jag ger ca 7000kr/år halvförsäkring ( man 23år, landsbygd bla bla bla..)
Kollade även på s70 T5, 850 Turbo, men de var ungefär dubbelt så dyra att försäkra..
Så det spelar inte någon större roll vilken du tar, båda har ungefär lika kvalite..
Personligen hade jag hellre valt S70.
Kör mer gärna CRX- gen1! :thumbup:
Mvh Erik
Jag har haft en del volvosar och har nu en saab 9000...
Visst går T4 som ett litet troll! ingen tvekan!
Den har väl samma bekymmer som de flesta andra volvosar, att tycka om bensin!...
Men man får ju inte hk utan soppa..
Det som börjar komma på s/v 40 av äldre modell så är det rost!
En Saab 9-3 är visst en go bil men som sakt kan ha en del tråkigheter..
Inte ovanligt med oljeläckage o turbo haverier, CP-handbroms m.m. men beror lite på föraren oxå..
Saabarna har ju i historien brukat vara piggare än volvo men jag är nog mer volvo-snubbe än saab..
Har nu en 9000 Aero -94 225hk org, ( drar ca: 0,9-1,1 liter/mil ej lugnt tempo..) och med den drar jag utan större bekymmer bilar som VR6 or, accord typR, T4 m.m.
Hänger även på Impreza GT utan större bekymmer..
Skatten på min är 2001kr och jag ger ca 7000kr/år halvförsäkring ( man 23år, landsbygd bla bla bla..)
Kollade även på s70 T5, 850 Turbo, men de var ungefär dubbelt så dyra att försäkra..
Så det spelar inte någon större roll vilken du tar, båda har ungefär lika kvalite..
Personligen hade jag hellre valt S70.
Kör mer gärna CRX- gen1! :thumbup:
Mvh Erik
CRX-87 ZC1 (min 3:dje gen 1)
Erik Stenberg
grusbus_84@spray.se
Erik Stenberg
grusbus_84@spray.se
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
kört en v40 från åland till bengtsfors, snittade på 0,78 i förbrukning, men då höll jag -nästan- helatiden laglig hastighet eller mindre med farthållaren i. 2 ggr körde jag på tok för fort dock o då steg ju naturligtvis förbrukningen. så inte tycker jag de drar så mycket soppa faktiskt.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
------------------------
EcciBaka skrev:kört en v40 från åland till bengtsfors, snittade på 0,78 i förbrukning, men då höll jag -nästan- helatiden laglig hastighet eller mindre med farthållaren i. 2 ggr körde jag på tok för fort dock o då steg ju naturligtvis förbrukningen. så inte tycker jag de drar så mycket soppa faktiskt.
det är för att du kör som en flicka o växlar som ett kärring. :thumbup:
min s40 t4 -03 snittade på 1.1
har nu en s40 t5 -07 den snittar på 1,35
kan inte så mkt om saaben. men ska du köpa volvon så se till att det är en fas 2 och inte fas 1.
annars ta god tid på dig o välj rätt exemplar. finns många volvos o saabar i sverige så du behöver inte impuls handla direkt.
-=o=-
Antonio Barisic - Göteborg
kör: ""Honda Prelude 2.2vti - 1997""
körde:
Peugeot Mi16 - Integra type R - S40 T4 - Astra GSI - civic hb esi - s40 t5 Sport edition
-=o=-
körde:
Peugeot Mi16 - Integra type R - S40 T4 - Astra GSI - civic hb esi - s40 t5 Sport edition
-=o=-
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
Toni: Du vet att det drar mindre soppa om man växlar snabbt
sen att du kör som en nybliven 18åring på speed gör ju inte saken bättre

------------------------
------------------------
------------------------
o det har inte blivit bättre ska du veta sen du åkte..
ring o snacka med emil så får du höra om min senaste ovana :thumbup:
ring o snacka med emil så får du höra om min senaste ovana :thumbup:
-=o=-
körde:
-=o=-
körde:
-=o=-