CRX VT K20..

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Jay-c
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

du tjänar ju effekt på att det blir mindre luft som kolvarna måste trycka iväg när dom är på väg ner, sen slipper man också att oljan kan skvimpa runt och man får lite bättre frigång undertill då man kan ha ett plattare tråg. dessa är de enda fördelar som jag kan se så om nu det är så viktigt med markfrigången under motorn är det ju en lösning..

sen vad är det som kan gå snett? en pump som kan skära? slangarna börjar inte läcka bara sådär, gör man rätt så är dom täta. sen tvivlar jag starkt på att det är torrsumpsystemet som är första grejen som pajar på motorn, men kör man torrsump är det ju full satsning som gäller enligt mig, känns löjligt att köra en standardmotor med torrsump som enda trim..
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
jeremia

Mooseman skrev:Jag måste faktiskt hålla med Malkolm angående torrsump. Det är ju en lösning man tar till när inget annat funkar. Man bygger ju inte torrsump bara för att. På våra motorer behövs det som regel inte, och det är inte motiverat för att få lite mer effekt för att veven inte piskar runt nån olja heller. Jag har övervägt att montera torrsump, men efter noggrannt övervägande och samtal med kunniga personer så har jag kommit fram till att det helt enkelt är överkurs. Jag har inget problem med oljetrycket ens på superstage, och jag känner inte för att hänga upp hela motorns liv på en rem.

Har man en b-serie hänger man upp den på en rem redan, har man en k-serie hänger man upp den på en kjedja! Finns en del som kört ner sina b-serie motorer för de har tappat oljetryck i kurva och de finns k-serie motorer som har rasat på grund av tappat tryck i kurva! De e bara att välja vilken risk man vill ha!
Jeremia Gadd
StefanSOD
Kontakt:

F1 bilar har torrsump bara för att det är driftsäkert!

Plus en hel del andra tävlingsbilar, och alla dom kan ju knappast ha fel?

Keep it simple... det är just vad torrsump är!
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
JG
Kontakt:

mooseman och malkolm: de personer som ni anser kunniga är inte kunniga i ärendet måste jag få informera om.

stefan: tack för att jag inte är ensam.

något mer driftsäkert och enkelt än torrsump kan ni inte få. punkt slut. ALLA någerlunda seriösa rejsbilar går med torrsump, rally, bankörning you name it. dom som inte går med det är småklasser, sprint bilar mm som kanske har regelkrav eller liknande mot sig...tex JTCC.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Det är ju en bedömning var och en måste göra om man anser det kostnadseffektivt i förhållande till riskerna. Att tävlingsbilar kör med torrsump anser iaf inte jag vara ett bra argument. Porsche har ju t ex torrsump på sina GT-modeller (och tävlingsbilar) bara för att deras våtsumpsystem är direkt dåligt. Man kunde helt enkelt inte bygga en våtsumpsystem som fungerade. Inte ens med tråget som har skvalpplåtar (porsche originaltillbehör) så är ju 996 (och 997?) driftsäkra på bana med r-däck. Detta är ju bara ett exempel, men ett relevant sådant i sammanhanget.

Givetvis KAN våra motorer gå sönder pga dåligt med olja, men jag anser mig inte behöva torrsump (ännu). Om jag skulle åka på slicks, lternativt mycket bredare däck, så skulle min bedömning i frågan vara annorlunda.
Team Kalmar
Niklas Lilja
Namn: Niklas Lilja
Kontakt:

Är detta ett skämt eller??

De såkallade experterna här verkar inte läst på ordentligt den här gången och är ute och cyklar nått fruktansvärt, PINSAMT tycker jag!!

Torrsump är överlägset våtsumt hur du än vänder och vrider på de punkt slut! Sen om man inte inte har kunskapen att sätta dit en torrsump så läs på för fan... Är inte speciellt krångligt, de krångliga i de hela verkar vara att leta upp kunskapen för de personer så kallade experterna verkar inte gjort de heller....

Att sätta dit en torrsump är bara ett externt system som redan finns i din motor. Tror du inte de sitter en oljepump i din motor redan?? Visst den drivs direkt av vevaxeln och på så sätt enklare än en extern pump. Men där stannar fördelarna.

Fördelarna med en torrsump är:

1. Konstant oljetryck, (dessutom justerbart)
2. Med konstant oljetryck kommer driftsäkerhet.
3. Man får vaccum i tråget vilket har fördelen att bottendelen får de lättare att snurra.
4. Man får en ökadmängd olja i systemet vilket också bidrar till längre driftsäkerhet.
5. Oljan "filtreras" på luftbubblor som är de största hotet mot lagren i motorn.
6. Motorn blir lägre.
7. Man kan montera motorn längre ner för att få ner CGH (viktfördelningen)
8. Man kan använda torrsumpsramen till att integrera motorn i chassikonstruktionen, men de är mer mitt motorbilar som sysslar med sånt.

Jag har jobbat ett tag nu med Racing bilar, supersport bilar som Koenigsegg, Pagani, Ferrari, Lambogini, Porsche m.m och alla använder torrsump hur kommer sig detta om de nu är dåligt driftmässigt??

De ända som varit dåligt är STCC bilarna för där till låter reglerna inte torrsump vilket är ret idiotiskt tycker alla som är inblandade i STCC. Hade de varit till låtet hade alla haft de. Men istället så rasar maskinerna här på löpande band pga just detta att dom tappar oljetrycket och motorerna skär! De e inte för att dom är dåliga på att bygga våtsumps system utan för att det helt enkelt inte fungerar vid extrema förhållanden. Ett sånt våtsump system som sitter i STCC bilarna är betydligt mer kompliserat och dyrare än ett torrsump system. Nån som tittat ner i en STCC sump förstår varför och de har jag! De finns helt enkelt inga skvalp plåtar och luckor m.m som hjälper för kort sagt de finns för lite olja i tråget och viskositeten på varm olja är mindre än i vatten vilket gör att oljan kastas upp mot väggarna såfort du vrider på ratten till en kurva.

Om ni inte tror att smörjsystemet i motorerna är viktiga och att "nja men bara motorn får lite olja så är de bra så kan vi ställa på mer tändning och få ut mer effekt". Ni är ute och cyklar!
Kolla vad F1 håller på med nu, dom begränser nästan allt i motorn så va teknikerna har att arbeta med nu är just smörjningen, olja m.m i motorn och här ser man verkligen vilken effekt de har...

Så snälla de är allt för många gånger man ser inlägg som är mer eller mindre vad ska man säga inte på lästa för att vara snäll. Läs på lite om ni vill gå in i en diskussion tycker jag annars framstår ni som idioter sen när nån som vet gör ett inlägg. Bara nått att tänka på.

Blev ganska mycket OT de här men detta är för att klargöra vad torrsump är!
Senast redigerad av Niklas Lilja den 25 september 2008, 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
[url]www.lmp-engineering.se[/url]
Kvalité till alla!

/Niklas Lilja
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Alla har vi våra åsikter, min är att jag inte behöver torrsump på min bil. Du får ha precis vilken åsikt du vill och montera precis vad du vill, men bespara att kalla mig patetisk tack!

Klart att man hade haft torrsump från början om man fått välja, men det är en kostsam manöver som inte i nuläget behövs i just min motorkonfiguration (enligt min bedömning). Allt du skriver är sant, men det innebär alltid en viss risk för sämre driftsäkerhet när man börjar bygga om saker i en tidigare original motor. Och bara för att klargöra så har jag aldrig kallat mig expert, dock har jag vänner som håller med mig angående min motor som är mycket kompetenta och ser till helheten inklusive kostnader.

Klart att jag skulle ha torrsump om jag kunde lämna motorn till någon pålitlig firma som kan sina grejer och lämnar garanti på jobbet, men jag är iaf inte gjord av pengar. Att jämföra med originalmonterade torrsumpsystem som på ferrari/pagan/porsche är ju inte en rättvisande jämförelse driftsäkerhetsmässigt. Inte heller jämförelsen med race-bilar, de plockas ju isär oftare än jag tankar min bil. Man måste ju ta med i beräkningen vilken nivå vi diskuterar saken. Vi är inga racing-stall eller koenigsegg-fabriker, vi får ju göra jobbet själva med en ofta ganska begränsad budget. Då är inte alltid det "enda rätta för en race-bil" den vägen som man kan/är villig att ta.

Och vad gäller porsche så kanske du skulle läsa på själv istället, de har enorma problem med sina våtsumpar och det ÄR inte godkänt med r-däck på icke torrsumpsförsedda bilar. Sen att porsche kallar det "integrated dry-sump" gör ju inte så stor skillnad. De har klaffar och små pumpar, en på varje cylinderbank, som ska se till att förse oljepumpen med olja, men det fungerar inte.

Och en sak till, tagga ner ett par snäpp, inget blir bättre av att gå in och raljera om vilka som är inkompetenta hit och vad som är patetiskt dit!
Senast redigerad av Mooseman den 25 september 2008, 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
Team Kalmar
Niklas Lilja
Namn: Niklas Lilja
Kontakt:

Mooseman skrev:Alla har vi våra åsikter, min är att jag inte behöver torrsump på min bil. Du får ha precis vilken åsikt du vill och montera precis vad du vill, men bespara att kalla mig patetisk tack!

Klart att man hade haft torrsump från början om man fått välja, men det är en kostsam manöver som inte i nuläget behövs i just min motorkonfiguration (enligt min bedömning). Allt du skriver är sant, men det innebär alltid en viss risk för sämre driftsäkerhet när man börjar bygga om saker i en tidigare original motor. Och bara för att klargöra så har jag aldrig kallat mig expert, dock har jag vänner som håller med mig angående min motor som är mycket kompetenta och ser till helheten inklusive kostnader.

Klart att jag skulle ha torrsump om jag kunde lämna motorn till någon pålitlig firma som kan sina grejer och lämnar garanti på jobbet, men jag är iaf inte gjord av pengar. Att jämföra med originalmonterade torrsumpsystem som på ferrari/pagan/porsche är ju inte en rättvisande jämförelse driftsäkerhetsmässigt. Inte heller jämförelsen med race-bilar, de plockas ju isär oftare än jag tankar min bil. Man måste ju ta med i beräkningen vilken nivå vi diskuterar saken. Vi är inga racing-stall eller koenigsegg-fabriker, vi får ju göra jobbet själva med en ofta ganska begränsad budget. Då är inte alltid det "enda rätta för en race-bil" den vägen som man kan/är villig att ta.

Och vad gäller porsche så kanske du skulle läsa på själv istället, de har enorma problem med sina våtsumpar och det ÄR inte godkänt med r-däck på icke torrsumpsförsedda bilar. Sen att porsche kallar det "integrated dry-sump" gör ju inte så stor skillnad. De har klaffar och små pumpar, en på varje cylinderbank, som ska se till att förse oljepumpen med olja, men det fungerar inte.

Och en sak till, tagga ner ett par snäpp, inget blir bättre av att gå in och raljera om vilka som är inkompetenta hit och vad som är patetiskt dit!
Erik mitt inlägg var inte riktat på de viset kanske kom ut så. Jag säger inte att du ska sätta torrsump på din motor eller någon annan ska göra de utan det va riktat emot argumentet att torrsump är sämre och inte lika driftsäkert inget med ifall du ska ha de eller inte.

Om Porsche så läste jag ditt inlägg lite fel blev så upphetsad av allt annat som stod i tråden. Tyckte de stod att Porsche bara har de på sina racingbilar vilket inte är sant för carreran med flera har haft de länge... Men som du säger...

Men som sagt inlägget va för att klar göra vad torrsump är och fördelarna. Jag tycker iaf inte att de är speciellt begåvat att säga att det är sämmre och mindre driftsäkert.

En gämnförelse är att köra med en bil med våtsump lite "rejsigare" som många gör på banor m.m så får ni byta lager i motorn ca 3 gånger så ofta jämnfört om ni skulle haft torrsump, så stor skillnad är de.
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
[url]www.lmp-engineering.se[/url]
Kvalité till alla!

/Niklas Lilja
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

En eftermarknadsgrej blir inte pålitligare än den klåpare som monterar den.

Det känns inte så nödvändigt på en bil som mest körs på gatan och någon enstaka besök på bana med i bästa fall R-däck.Allra helst när vi kommer in på detta ämne pga att det kan bli aningen dålig markfrigång om man TOKSÄNKER sin bil. Tex i en EG med K20 så skulle man istället kunna bygga om motorfästerna så att motorn kommer 20mm högre upp, då är inte oljtråget lägsta punkten längre och då fungerar det precis som på alla andra våra bilar. Jag ser ingen av er som är positiva till torrsump att ni kör med det på era hondor?
Det är inga extrema race-fordon vi bygger här i klubben, utan det är relativt billiga bilar som görs lite körgladare. Jag håller med Mooseman i hans inlägg, och den här texten fastnade jag så mycket för så att den är värd att läsa både en och 2ggr extra:
Mooseman skrev:...
Att jämföra med originalmonterade torrsumpsystem som på ferrari/pagan/porsche är ju inte en rättvisande jämförelse driftsäkerhetsmässigt. Inte heller jämförelsen med race-bilar, de plockas ju isär oftare än jag tankar min bil. Man måste ju ta med i beräkningen vilken nivå vi diskuterar saken. Vi är inga racing-stall eller koenigsegg-fabriker, vi får ju göra jobbet själva med en ofta ganska begränsad budget. Då är inte alltid det "enda rätta för en race-bil" den vägen som man kan/är villig att ta.
...
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

hur kan allt omvandlas från :

"ööö jag vet o kan. torrsump e skit ööö"

till
"ja men de är inte lönt ekonomiskt sätt eller behövligt för våra byggen"

kul tråd, me like :D
(kul o lära sig nya saker är de jag syftar på då...)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vem har sagt att torrsump är skit??

Ingen vad jag kan se ifrågasätter funktionen av ett fritt vevhus, med alla fördelarna detta ger. Det enda jag motsäger det är i en bruksbil eller liten hobbybil på den nivån vi håller på.

Jag ser det lika (o)motiverat som att köra uniballs i alla leder i chassit, på vår typ av körning.

Kostnaden får inte förringas heller. Ett torrsumpsystem kostar säkerligen en 20:a med all kringutr.

Torrsump är kanon på rejsbilar, men jag ser inte riktigt fördel per investerad krona för den nivån vi håller på.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Dags att splitta tråden till "CRX K20" / "torrsump vs våtsump"?
Båda diskutionerna är klart intressanta :)
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Featherweight
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson

haha ja detta spårade lite.. men jag följer det med spänning:) hur som helst skulle jag ändå kanske satsa på torrsump om jag byggde en k24a i min crx.. för om jag skulle ha råd med ett sånt bygge skulle jag antagligen vunnit en fet vinst på lotto och då också ha råd med torrsump:) dessutom skulle man få finfin uppmärksamhet för ett sånt bygge over seas då, vad jag vet, det inte byggts någon crx med k24 och orginalhuv.. men det förutsätter ju att man sparar ett antal cm på att ha torrsump.. hur mycket borde det röra sig om tror ni?
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag gissar oxå på en 6-8cm.

Det är i smebacken va?
JG
Kontakt:

scotte, jo malkolm skrev tidigare ganska indirekt att det är skit med torrsump. Ibland blir man imponerad över hans mindre begåvade uttalanden om motorer, men det här var helt enkelt för mycket för mig, ibland rinner det över du vet :wacko:

jag har kit för under 20k som är bolt on...om kan man spänna och lossa en skruv så kan man installera detta kit. Ni som bara klarar av att fylla på olja och tanka bensin har alltså inte många lektioner framför er för att klara det.
det är verkligen skitenkelt.
jag anser att 20k är småpotatis i sammanhanget när man bygger motor, fördelarna är alldeles förmånga för att blundas för som sagt. en bra grund att stå på för framtiden. en helt klart bättre investering än ett bolton universal singelspjällinsug, universalgrenrör eller ett par "universal" eftermarknadskammar som många här använder sig av.
jag håller helt klart med om att det finns massor av fina färdiga grejjor som verkar kunna kombineras hyfsat bra främst med tanke på det stora utbudet av grejjor och den stora efterfrågan.
Men jag köper inte argumenten/tankegången: det är en honda, det behövs inte, den är inte som andra...visst, det är sportiga och bra grejjor från början, men varför blunda helt för omvärlden?

och som svar på nästa fråga, nej, jag har tyvärr inte tid/ork/lust att ta hem lösa delar sådär, men hjälper jättegärna till om någon är sugen på något alldeles extra, utan kompensation för flödesmisstag AKA överladdning. Mot överkomlig ersättning såklart.
Senast redigerad av JG den 25 september 2008, 23:06, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Skriv svar