KIA Motors?

ENBART för motorrelaterade topics
ei9440
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

Joakim Olsson skrev:<!--quoteo(post=542226:date=21 Apr 2009, 12:01:51:name=ei9440)--><div class='quotetop'>QUOTE(ei9440 4 21 Apr 2009, 12:01:51) <a href="index.php?act=findpost&pid=542226"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=542205:date=21 Apr 2009, 09:57:07:name=Joakim Olsson)--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson 4 21 Apr 2009, 09:57:07) <a href="index.php?act=findpost&pid=542205"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=542201:date=21 Apr 2009, 09:46:14:name=ei9440)--><div class='quotetop'>QUOTE(ei9440 4 21 Apr 2009, 09:46:14) <a href="index.php?act=findpost&pid=542201"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Kolla upp vad tex amerikanarna anser om Honda...det är en billig plastig kärringbil.
Jag som trodde Honda säljer bra i USA :P
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jo absolut, men det är ju inte för statusen att köra Honda de köper dem, de är ju givetvis för att de är billiga och bra :thumbup:

Vilka märken/modeller jämför du då med när du säger att Honda är billiga i USA?
Audi BMW Mercedes Volvo Saab etc etc, Honda har inte samma status men är billigare och säljs ändå...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Jag drar in alla aspekter i det när jag säger en bra bil. Kia är bra på bränsleekonomi och priset men körglädje, prestanda, coolhetsfaktor är så extremt lågt så det drar ner helhetsbetyget. Bilar som är raka motsatsen mot Kia är ju de mest eftertraktade bilarna som finns. Ferrari, Aston Martin osv, det är ju drömbilarna för många. För mig gör det det och jag har ju iallafall kört kia så jag vet att jag tycker att det är en dålig bil. Sen att den drar lite soppa osv skiter jag i fullständigt då jag vill ha lite bang för min buck och då är villig att betala soppan om bilen drar 1 liter milen för det är ett roligt sätt att spendera soppa. Hellre köra 1 mil med min bil än 2 mil med en Kia kan jag säga. Körglädje är inte bara hästkrafter utan det är ju också tex att det är en snygg bil, låter fint, känns rapp i styrningen osv. Så resonerar jag och jag talar enbart för mig själv.
Kia har inte det jag söker i någon aspekt.
Senast redigerad av Yobaman den 21 april 2009, 14:56, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Krister

Jo, men nu börjar vi komma nån vart, du försöker med andra ord bara att påtala för alla andra vad du personligen tycker om för bil... inte diskutera huruvida en tillverkare är bra eller inte.
Då vet vi, det är en propagandatråd om Yobamans smak.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

ei9440 skrev:<!--quoteo(post=542244:date=21 Apr 2009, 13:27:09:name=Joakim Olsson)--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson 4 21 Apr 2009, 13:27:09) <a href="index.php?act=findpost&pid=542244"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=542226:date=21 Apr 2009, 12:01:51:name=ei9440)--><div class='quotetop'>QUOTE(ei9440 4 21 Apr 2009, 12:01:51) <a href="index.php?act=findpost&pid=542226"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=542205:date=21 Apr 2009, 09:57:07:name=Joakim Olsson)--><div class='quotetop'>QUOTE(Joakim Olsson 4 21 Apr 2009, 09:57:07) <a href="index.php?act=findpost&pid=542205"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=542201:date=21 Apr 2009, 09:46:14:name=ei9440)--><div class='quotetop'>QUOTE(ei9440 4 21 Apr 2009, 09:46:14) <a href="index.php?act=findpost&pid=542201"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Kolla upp vad tex amerikanarna anser om Honda...det är en billig plastig kärringbil.
Jag som trodde Honda säljer bra i USA :P
Jo absolut, men det är ju inte för statusen att köra Honda de köper dem, de är ju givetvis för att de är billiga och bra :thumbup:

Vilka märken/modeller jämför du då med när du säger att Honda är billiga i USA?
Audi BMW Mercedes Volvo Saab etc etc, Honda har inte samma status men är billigare och säljs ändå...

Jämfört med Sverige skulle jag tro att Honda har betydligt högre status.
Tror inte heller Honda är direkt billigare än andra märken med jämförbara modeller?

Har du några fakta som du grundar dessa påståenden på, eller är det bara en magkänsla du har? :)
ei9440

Är väl ingen slump att Honda tog fram "Acura" som märke i USA??, sen att Honda är billigare än nämda bilmärken vet väl även du?
Men poängen är att Kia kan tilltala folk för att de är just billiga i inköp ,drift osv. precis som troligtvis Honda tilltalar folk med dessa motiv, och då menar jag jämfört med tex de stora tyska märkena..
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Krister

Volvo och SAAB anses som premiumbilar i USA... de kostar även därefter.

Kör:
Användarvisningsbild
Yobaman

Krister skrev:Jo, men nu börjar vi komma nån vart, du försöker med andra ord bara att påtala för alla andra vad du personligen tycker om för bil... inte diskutera huruvida en tillverkare är bra eller inte.
Då vet vi, det är en propagandatråd om Yobamans smak.

Förklara för mig hur du ska kunna vara kritisk mot något utan att utgå från personliga åsikter. Går man enligt dina normer så kan ingen i något forum diskutera om ett märke är bra eller dåligt. Det är alltid egna åsikter det handlar om.
Eller kan jag säga att Alfa är usla på el utan att själv tycka så? Du kanske tycker Alfa har jättefin elektronik och då är det återigen egna åsikter.

När ni andra påtalar priset och bränsleekonomi etc så är det egna åsikter. Tror du Bill gates tycker Mercedes är dyrt? Tror du att en formel 1 förare tycker att en BMW M3 är snabb? Men för Bertil svensson så är det den mest urjävligaste kraften som finns bland bilar och i hans ögon en supersnabb bil.
Finns de som tycker Kia är dyrt, det är helt egna synpunkter och det är det man måste utgå ifrån. Finns folk som köper tavlor för miljontals kronor som tycker det är helt klart värt det och ett bra pris, eller en flaska vin på krogen för 5000:-.

Det är samma idioti som jag tycker det är när de har tester i M3 tex och tex testar en LG LCD-tv. Då får den tex 8/10 och mycket för att priset är lågt. Sen testar de en Pioneer plasma som också får 8/10 pga det höga priset. Samma betyg trots att de är helt olika prestanda. Vem fan ska säga åt mig vad som är billigt och vad som är dyrt? Det avgör jag själv. Man kan informera om priset men jag avgör själv om det är dyrt eller billigt.
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Men fortfarande, prestanda, körglädje, coolhetsfaktor och all annan skit har inget med saken att göra!!! En bil är inte dålig för att den inte är cool :crash: :crash: :crash: :crash: :crash:

Jag ger upp :(
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

ei9440 skrev:Är väl ingen slump att Honda tog fram "Acura" som märke i USA??, sen att Honda är billigare än nämda bilmärken vet väl även du?
Men poängen är att Kia kan tilltala folk för att de är just billiga i inköp ,drift osv. precis som troligtvis Honda tilltalar folk med dessa motiv, och då menar jag jämfört med tex de stora tyska märkena..
Nej det är ingen slump, men Acura har väl hjälpt upp Honda som varumärke?
Undrar bara om de flesta i USA verkligen tycker att Honda är "plastiga kärringbilar" med tanke på hur bra de säljer...
Användarvisningsbild
Yobaman

Men fan det är ju inte sant va envist det ska vara! Läs vad jag skriver istället för att plocka ur de orden du tycker är bekväma att racka ner på, i det här fallet coolhetsfaktor som jag bara la dit eftersom Kia är otroligt ocool.
Jag säger för fan inte att en bil är dålig bara för att den inte har prestanda men jag säger att det är något som har med saken att göra när man värderar om en bil är bra eller dålig. Hur kan du säga att prestanda, körglädje och allt sånt inte har med det att göra???

Så när man kollar efter en bra bil så ska man skita i följande:
Prestanda
Körglädje

Och istället:
Priset??
Bränsleförbrukning??

Hur fan tänker du egentligen?
Du plockar ur en del av det jag skriver och rackar ner på det men ser inte idén med det jag skriver. Förstår du inte vart jag vill komma? Alla som köper ferrari, porsche, Lambo, Mercedes AMG osv har alltså gjort helt fel eftersom de dragit in prestanda och körglädje som viktiga delar av bilköpet?
Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Förklaring på varför prestanda och körglädje inte har något att göra med om en bil är bra?
Som att säga att en Ferrari är skit eftersom bakluckan är så liten och den drar massa bensin..
Krister

Men Yobaman, hur fan tänker du? Måste jag få fråga tillbaka... för du dissar KIA som helhet, alltså en tillverkare... hur jävla COOL är en Honda Jazz 1,2???
Den har varken coolhetsfaktor, prestanda eller körglädje om man skall gå efter dina beskrivningar!

Blir fan arg på hur envis och ändå enkelspårig du är i dina "förklaringar".
Det finns nog ingen här som säger att du har en tråkig eller dålig bil, men det säger inte att du kan dissa ett helt annat bilmärke bara för att det inte är din bil som du drömt om sedan du fått körkort (vilket i sig säger en del om din erfarenhet kring bilar).

Det är dags att tagga ned och call it quits.

Sen att jämföra andra bilar som Lambo osv osv osv... då måste jag få jämföra något tillbaka... bara för att.
Mazda MPS, Audi S3, Golf R32, Renault (Vad den nu heter)... vad är det som gör de bilarna sämre i så fall?

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Du vägrar ju förstå, som Krister säger. Jag tar upp de sakerna eftersom det är de sakerna i ditt resonemang som är helt åt helvete fel. En bil kan fortfarande vara bra oavsett om den är cool eller inte. Som jag skrev förut, är en bil bra om den är cool, har prestanda osv men är inne på verkstaden varannan vecka? Eller är en bil bra även om den är skittråkig och ful men aldrig är inne på verkstaden?

Din uppfattning om bra är helt jävla skev och jag blir fan ännu skevare genom att se dig vägra förstå. Jag ska gå och dunka huvudet i väggen nu tills jag kommer igenom till min granne för det lär ge mer än att fortsätta skriva här.
Senast redigerad av Dani den 21 april 2009, 20:22, redigerad totalt 1 gånger.
Honda CRV 2.2D 2014
ei9440

Joakim Olsson skrev:<!--quoteo(post=542277:date=21 Apr 2009, 16:10:23:name=ei9440)--><div class='quotetop'>QUOTE(ei9440 4 21 Apr 2009, 16:10:23) <a href="index.php?act=findpost&pid=542277"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Är väl ingen slump att Honda tog fram "Acura" som märke i USA??, sen att Honda är billigare än nämda bilmärken vet väl även du?
Nej det är ingen slump, men Acura har väl hjälpt upp Honda som varumärke?
Undrar bara om de flesta i USA verkligen tycker att Honda är "plastiga kärringbilar" med tanke på hur bra de säljer...
OK, kärringbil var kanske lite starka ord (mest för att få Yobamans uppmärksamhet)...
Men kolla in dessa "fakta" om Honda Civic
<a href="http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Honda_Civic" target="_blank">Uncyklopedia</a>
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Användarvisningsbild
Yobaman

Synd att det inte fick min uppmärksamhet då?
Jag ser allt som en helhetsbedömning av en bra bil eller inte. En bil som är skitdålig på en grej men bra på alla andra kan vara bra men det beror på hur viktig den grejen är som är skit.
Ni hänger upp er på coolhetsfaktorn alldeles för mycket.
Angående prestanda på jazz, den är väldigt låg men Honda har ju bilar med som har prestanda också. Kia har inte det, inte en enda bil som jag kan kalla entusiastbil eller prestanda.

Krister: Att jag velat ha den bilen sen körkortet säger väl inte speciellt mycket mer än att jag inte haft körkort så länge. Klart jag vill ha andra bilar men CTR har det mesta som jag vill ha som fortfarande är inom räckhåll, jag har inte 600k att lägga på en bil. Jag är 22 nu och har haft körkort i 4 år men har hunnit avverka 5 bilar iallafall på den tiden och testat många fler än så bla genom att hyra och genom bekanta och familj. Varför du försöker få det till något som ska göra mig mindre trovärdig vet jag inte. Jag har kört Kia och då har jag väl fan rätt att säga att jag inte gillar bilen?
Det som gör att de bilarna du nämner är sämre än supersportbilarna låter jag dig räkna ut själv.

Det som gör en bil bra är helhetsintrycket, tror ni verkligen att jag enbart går på körglädje och prestanda? Honda har ju bra kvalitet som sagt och det är en grej jag går efter också. Tycker Honda generellt håller hög klass men tro inte att det är den enda bilen jag gillar, tro inte heller att jag gillar alla bilar med prestanda eller körglädje.
Att ni tror att jag har så in i helvete skev syn på vad som är bra bevisar ju bara att ni inte förstår vad jag menar eller så kan inte jag uttrycka mig på rätt sätt för att ni ska förstå. Jag gillar inte Kia för jag tycker helhetsintrycket är skit, jag har kört kia och vet därför att jag inte gillar dem, är det så svårt att förstå?
Har man inte ens kört en bil så kan man inte säga så mycket men nu har ju jag det men ni verkar helt bortse från fakta att jag faktiskt har haft med Kia att göra och att jag inte gillar dem. Jag behöver inte bevisa för er eller övertyga er om att Kia är skräp, det har jag gett upp för länge sedan. Nu handlar det bara om min rätt att tycka vad jag vill. Får jag det?

Nu tycker jag det räcker med ändlösa, fruktlösa diskussioner :)
Senast redigerad av Yobaman den 21 april 2009, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Krister

Yobaman skrev:Det som gör att de bilarna du nämner är sämre än supersportbilarna låter jag dig räkna ut själv.
Tanken var att du skulle jämföra CTR med dessa bilar, inte de "exempel" som du tog upp... just för att dessa är mer äpple-vs-äpple än som du valde att göra och köra äpplen-vs-potatis.

Kör:
Användarvisningsbild
Yobaman

Jag gjorde det enbart för att Dani påstår att prestanda och körglädje inte har med saken att göra om en bil är bra. Jag förstår dock att han nog menar att det inte är allt som gäller men det vet jag också även om det verkar som att det uppfattades som att jag bara kollar på de grejerna men nu är ju det förklarat.

Om CTR är bättre eller inte är upp till var och en. Det är en smaksak och det är samma med Kia.
Jag säger inte att CTR är bäst på jorden, finns många som är bättre, men det är en bil jag gillar mycket och som faller mig i smaken helt enkelt. Inga barn, bara jag och tjejen så mycket plats behövs inte. Också en jag har råd med så det är helt perfekt för mig.
Senast redigerad av Yobaman den 21 april 2009, 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Jag köper helt Yobamans resonemang. Wahlstens mamma ska lätt ha en CTR :)
Tråden kan låsas?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Yobaman

Hahaha! Min farmor som är 80 har åkt med i min, sparco stolar ska tilläggas. Hon gillade den, "bekväma stolar" :)

Som det ursprungligen handlade om: Wahlstens mamma blir nog väldigt nöjd om hon skaffar sig en Kia. Men varför inte en Jazz istället nu när vi ändå är på Hondaklubben? Kan få en för samma pris som en soul.
Senast redigerad av Yobaman den 21 april 2009, 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian

Jazz har visst körglädje :P

Nä men seriöst, för att kunna avgöra om en bil är bra eller inte så måste man ju självklart veta vilka parametrar man ska jämföra.
I min värld ska man återgå till "grunderna" för vad en bil faktiskt är, ett transportmedel från punkt A till punkt B.
Om en bil kan utföra den uppgiften utan att gå sönder, det är bekvämt för dom som transporteras och det görs med rimlig totalekonomi så är det en bra bil.
En CTR klarar alla ovanstående "krav", troligen klarar dom flesta moderna bilar dom flesta dessa krav men den största skillnaden ligger i den sista punkten nämligen rimlig totalekonomi.

Om man bara ska klara kraven så billigt som möjligt så väljer man en Kia eller något annat märke med lågt inköpspris och hög driftsäkerhet från asien, vill man sen ha lite coolhetsfaktor så kanske man väljer att köpa en bil med lite sportigare design och får givetvis betala lite extra för detta. Vill man dessutom ha lite mer prestanda så får man lägga till ytterligare några kronor osv osv...

Sen finns ju möjligheten att köpa en bil som inte klarar kraven och rasar titt som tätt men som kostar en jävla massa pengar pga att man betalar för ett varumärke och deras (i mina ögon) orimliga "extrautrustningar" på bekostnad av driftsäkerhet...
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Yobaman

Bra sagt Kristian.
Andra ändan av "grunderna" måste ju vara motorcykel som enbart finns för välbefinnandet men fan så härligt med hoj också :)
Användarvisningsbild
Joakim Olsson

ei9440 skrev:OK, kärringbil var kanske lite starka ord (mest för att få Yobamans uppmärksamhet)...
Men kolla in dessa "fakta" om Honda Civic
<a href="http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Honda_Civic" target="_blank">Uncyklopedia</a>
Det var ju en jättebra källa. Dissar ju allt :)

Detta skrevs t.ex om Audi:
Audi is a German automobile maker with headquarters in Haraevjk, Croatia. Audi's German tagline is "Vorsprung durch Technik"; this is usually used untranslated, or sometimes in its English translation, "Get out of the fucking way, you dickhead!", but basically it is just translates to "frequently in the shop". :D
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

Kristians svar som var så bra är "exakt" samma som jag gav på första sidan.

vad är en bra bil?

ska vi lägga ner diskussionen nu?
Senast redigerad av PatrikGBG den 22 april 2009, 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Yobaman

Nej det är det inte men om det känns bättre så okej, det är det.
Vad som är en bra bil är helt upp till var och en.
Ja, vi lägger ner nu.
Senast redigerad av Yobaman den 22 april 2009, 20:33, redigerad totalt 1 gånger.
Peter
Kontakt:

Detta var en ganska rolig och intressant tråd :)

Jag har en gång i tiden haft en Honda, modell Civic 1.8 VTi hade den i 3 år, från 00-03 och är än
idag den roligaste bilen jag ägt, visserligen har jag ej ägt så många efter, Mitsubishi Colt -03, 9-5 Kombi -98
och nu en 07:as Kia Ceed Kombi (diesel)
Som ni ser så är det inte så svårt att förstå att Hondan varit den roligaste jag ägt :)

Men varför föll jag för Kian då? Jo den var billig, den är snål för att vara så pass stor, 7 års nybilsgaranti, visste
inget om hur kvalitén skulle vara, så jag chansa och kan ju säga att det är ju ingen premiumbil men heller inte
så hemsk som kanske en del av er tycker här. Nej jag njuter inte direkt av väghållningen eller acclerationen
men som bil så är den klockren på alla sätt och vis tycker jag.
Men att säga att det bara är skräp är att ta i, för som någon sa här så skulle aldrig Kia våga hålla sånna garantitider
om dom sålde skräp, fast å andra sidan vet vi ju inte hur det ser ut om 5-10 år? Dom kanske har gått i graven då på grund
av att det inte vart som dom tänkt sig och bilarna börjar fall isär.

Jag kan förstå dom som säger att Kia är skräp men då har man nog heller inte provat och kört x antal tusen mil.

Vet inte riktigt vart jag skulle komma med detta igentligen :)
En vacker dag ska jag ialla fall tillbaka till detta träsk, sambon och jag é överens om att en
S2000 ska in i hushållet så fort det tillåts :)
Peter Johansson
Användarvisningsbild
Chrille79
HPC Medlem
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Has thanked: 11 times
Been thanked: 23 times

Köp Köp Köp. Vi har mycket kia på jobb. Å jag är imponerad över kvaliteten. Dom har rykt upp sig duktigt. Vi har oxå 2st Kia Picanto som lånebilar på jobb. Funkar kanon. Å sen med garantierna kan man ju fan knappt motstå att inte köpa. Funderar sj på kia som bruksbil.
Gammal räv...
PatrikGBG

som bruksbil lär de va bland de bästa köpet idag oavsett vad vissa inom honda säger.
för precis så som vissa här rackar ner på KIA, finns de miljoner o åter miljoner som säger samma om honda :)
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Nä, Honda är bäst!
Honda CRV 2.2D 2014
PatrikGBG

haha jo de vet vi ju alla...

tillome du!
Patrik Andersson #928

Urgammal
Användarvisningsbild
wahlsten
Bil: FL5
Namn: Kalle Wahlsten
Been thanked: 1 time

Tänkte bara så ni vet så blev det en Honda Civic 1.6 vtec sport till mor :D
Kalle Wahlsten

Honda Civic Type R FL5 -24

Tidigare Bilar:

Honda Civic Type R FK2 -15
Mercedes-Benz C 63 AMG -09