Mobiltelefon vilken ska man ha?

För Topics som ej är motorrelaterade
Charly

men vad får dig att vilka synka via datorn?

Kör du din kalender via gmail så slipper du beroendet av en "viss dator" helt och hållet.
Enda gången jag kopplar telefonen till datorn är när jag använt den som "massdriver", eller för att föra över några gig musik.
Medlem 427
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

ja kör mycket med kalendern i Outlook därav synkningen...
Dock kan ja synka Outlook mot Gmail, som sedan synkar sig mot telefonen.. :P

Inte rätt... men de går.. :D
SMacke #364
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

@ Smacke: Jag kan väl svara på att synkningen är precis samma. Å andra sidan har jag inte haft några egentliga problem med min.
Långsamt jämfört med MS Activesync till min HTC TyTN är det, men samma lika i hastighet om man jämför med SonyEricsson eller Nokias motsvarigheter av synkprogram. Jag kör å andra sidan det senaste synkprogrammet som finns på HTC:s hemsidor och inte det medföljande med telefonen.

Angående uppdateringen så är den lysande. Allt (utom att starta visa program) är hästlängder snabbare och då tyckte jag inte att det var så dåligt innan med tanke på att jag använt en TyTN i snart 3 år, så den är väl värd att uppgradera till redan nu.

@Charly:
Du vet det finns dem som har Outlook mot jobbets gamla Exchange 2000 servrar som har massa kopplingar till andra jobbprogram som gör att man inte vill använda GMails Kalendrar eller Gmails konton mer än vad som måste trotts att det är en "google mobil" och då är synkprogrammet i stort sett det enda vettiga alternativet.

Dessutom ökar batteritiden med 20-30 % om man skippar att köra automatiska bakgrundssynken mot mot google kontot och mer batteritid är något jag föredrar.

/Nicklas - med Hero i 3 veckor
Senast redigerad av G4il1 den 8 september 2009, 14:22, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Charly

jag o andra sidan lägger gärna 20-30% för att slippa koppla min telefon till en viss dator då jag ibland kan ha 3 eller flera datorer.
Den tiden jag kopplade min palm (ja du läste rätt) för att synca nyheter från avant go är sen läääänge förbi.

(Sen är jag iofs av skolan att exchange borde skrotas och avlägsnas från företagsservrarna också, men vägen dit är låååång)

<a href="http://www.cyrket.com/package/com.nitrodesk.nitroid" target="_blank">http://www.cyrket.com/package/com.nitrodesk.nitroid</a> kan lösa problemet också, dock så kostar det pengar och finns inte i sverige riktigt än.

ps, något som också ökar batteritiden är att köra 2G samt stänga av gps, visst låter det kontraproduktivt att köra 2G, men det räcker gott och väl för att synca mail,kalender & kontakter... batteritiden förubblas.
Medlem 427
Krister

Charly skrev:(Sen är jag iofs av skolan att exchange borde skrotas och avlägsnas från företagsservrarna också, men vägen dit är låååång)
Jag skulle vilja höra en förklaring till varför, förutom att man "hatar microsoft" som är sandlådenivå.
För personligen kan jag inte hitta en kommunikationslösning som slår Exchange på fingrarna för företagsanvändandet.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Charly

<a href="http://www.google.com/apps/intl/sv/business/index.html" target="_blank">http://www.google.com/apps/intl/sv/busi ... ex.html</a>

Men visst har du rätt Krister, det finns inte många alternativ just nu, men bara för att något är bäst betyder inte att det är bra om du förstår vad jag menar.
Jag har varit användare av exchange på flera olika företag sedan 2004 nu och jag kan bara säga att utvecklingen inom exchange ur klientperspektiv är ungefär i samma hastighet som IE6 innan FF äntligen kom och befriade oss från skiten.
Jag har även supporterat Outlook-användare och fått förklara varför de inte kan läsa sin mail längre, varför möten försvunnit etc...

Utan att polarisera så måste jag ändå få lov att kritisera microsofts produkter utan att hamna i ett skyttegravskrig, jag kan lätt säga att jag njuter av att arbeta med .NET 1.1,2.0,3.5 samt C# som ur många perspektiv slår Java på fingrarna (Trots att jag utvecklar i java på min nuvarande arbetsplats). Samt Silverlight och säkert en hel drös andra produkter, ja Win7 är grymt bra också och jag längtar efter att få slänga ut vista och få använda win7.

Sen finns det produkter microsoft lika gärna kan lägga ner och winmo är t.ex en av dom...

För att avsluta, så har jag aldrig sagt att jag "hatar microsoft", utan är bara trött på att svenska företag och privatpersoner är så rädda för att pröva alternativ vilket gör att vi fastnar i fällor likt IE6.
Microsoft är aldrig så bra som när de får riktigt mycket konkurrens och det kommer de få, även inom företagsmail/kalenderhantering.
Medlem 427
Krister

Problemet med att testa en alternativ lösning är att det ofta blir väldigt kostsamt att byta infrastruktur... även om själva licenserna är billiga. Allt för att riskera att behöva byta tillbaka och spendera lika mycket igen.

Att mail, kalendrar och lösenord försvinner har inte så mycket med Exchange att göra, utan snarare dålig IT-avdelning... säger jag som varit exchangeadmin sedan drygt 9år tillbaka.

Jag tittar ständigt efter alternativ då jag gärna skulle vilja kunna erbjuda det, men det närmsta man kommer är mindre startups som försöker göra en exchangeklon som bara kommer halvvägs men kostar en tiondel men där bekymrena i slutändan kostar 10ggr så mycket. Jag hade personligen gärna kunnat sätta upp OSX Server och kört allt via det men deras lösning är långt ifrån lika bra som MS Exchange. Sen att MS nu har lagt med Web Services så att andra klienter kan kommunicera direkt med Exchange gör ju inte att marknaden kommer minska för dem då Exchange nu har gått och blivit klient-plattforms-oberoende.

Men visst, säger inte att allt är smärtfritt och som du ser ovan så letar även jag alternativ, men då jag respekterar dina åsikter då du sällan slänger ur dig rappakalja så var jag mest nyfiken på vad du hade att komma med då det kunde varit något jag missat.

Kör:
Charly

Jag brukar slänga ur mig rappakalja när saker ger mig huvudvärk :D

Just nu är det bl.a västtrafiks nya biljetthantering, exchange - fast ska jag vara helt ärlig så är det själva klienten jag tycker mest illa om, fast visst är det mycket skit bakom spakarna.
Vi fick in otaliga användare som gick förbi den magiska 2GB(?)-spärren på sina .pst-filer och därmed kunde säga ajöss till alla sina mail. winmobiler, jag använder min på jobbet så lite jag kan.
Samt windows vista, det fungerar jättebra i vissa maskiner, men i andra är det oerhört segt/dåligt etc... då sitter jag ändå på en DC-2.53Ghz med 4GB-minne.

Att microsoft öppnar upp protokollen (de har även gjort det med sharepointprotokollen, vilket öppnat för exv alfresco att ta sig in på marknaden) gör också bara gott för fri marknad och bättre konkurrens.

Nu blev det lite mycket off-topic, men jag anser om man ska komma tillbaka till huvudspåret att microsoft har börjat förstå att de fått grym konkurrens nu av android och iphone, även på företagsanvändarsidan.
Medlem 427
Krister

Har man pstfiler så använder man inte exchange på rätt sätt... då använder man outlook primärt och inte på ett sätt jag är bekväm med.

Men jag håller med om att det är bra att MS har fått lite mer konkurrens från android/iPhone för de behöver inse att flashig teknik inte är det viktigaste utan användarvänlighet är det som vinner i längden.

Sen att de börjat öppna upp sina serverplattformar så att fler aktörer kan basera sina tillämpningar till MS serverpark är ju i mina ögon bara bra för alla.

Kör:
Bagarn

Vi gick over fran Exchange till Gmail och det funkade utmarkt, sa lange man slangde ut Outlook och korde Gmails webklient.

Inget ont om Exchange i detta (hade aldrig problem med exchange, det var var IT-kille som blev lat), jag hatar helt enkelt Outlook.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

jag tvekar nu, mest pga av idioten smacke...

blir smått sugen på en Hero ändå ( jag veeet att ja va sur på den gamla HTCn). men ja kände stor saknad av tangentbord på diamonden.

jag e intresserad av en del olika, kan nån ge mig vettig feedback.

n97mini
iphone(bara för att den ska vara BRA)hatar hur den ser ut
hero
magic
touch pro2

SE skulle släppa nån monstermaskin snart me 12mp kamera o hejohå va e de för nåt?

ps. Dani håll käft
Senast redigerad av PatrikGBG den 21 september 2009, 23:22, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Hahaha kakksakk köp SE C901 och var nöjd, E995 e ju nästan lika gay som du!
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
PatrikGBG

w995 som hamna i mitt eget bajs mena du?
du skulle hålla käft!hahaha

n97mini vill ja klämma på men ingen har den än
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Charly

stryk winmo-mobilerna ur listan så slipper du äta lugnande när du använder telefonen patrik... jag rekommenderar hero/magic fast det behövs inget geni för att räkna ut :)
Ta och kläm på telefonerna du är sugen på, på mediamarkt borde alla finnas för att pilla på antar jag.
Medlem 427
Krister

Själv kan jag bara rekommendera iPhone, men hatar(?) du hur den ser ut så är den väl inget för dig då då.

Kör:
PatrikGBG

ja där finns alla typ...

måste testa de där jävla android då eftersom de skulle va så jävla bra haha...

men vill ju ha tangentbord känner ja
Patrik Andersson #928

Urgammal
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

Vänta ett tag till då. Kommer ju ett par nya android telefoner med tangentbord framöver

<a href="http://phandroid.com/phones/#rumored" target="_blank">http://phandroid.com/phones/#rumored</a>
Senast redigerad av G4il1 den 22 september 2009, 11:37, redigerad totalt 1 gånger.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Slatt: Jepp jag menar bajjluren, riktig skittelefon kan man säga :D
Senast redigerad av Dani den 22 september 2009, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
PatrikGBG

precis Dani.

tack niklas.
Patrik Andersson #928

Urgammal
Användarvisningsbild
c0k3
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson

Nokia N900 är det som gäller idag

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/<object width="560" height="340"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/<object width="560" height="340"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/<object width="560" height="340"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/<object width="560" height="340"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Senast redigerad av c0k3 den 1 oktober 2009, 03:27, redigerad totalt 1 gånger.
Charly

uhm... den verkar ok men muspekare?
Senast redigerad av Charly den 1 oktober 2009, 06:30, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 427
Användarvisningsbild
c0k3
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson

Finns väl ingen mening med muspekare till en pekskärm, om man inte får med en liten mus att koppla in förstås :)
Senast redigerad av c0k3 den 1 oktober 2009, 16:16, redigerad totalt 1 gånger.
PatrikGBG

blev en hero
Patrik Andersson #928

Urgammal
Kristian

En jobbarkompis skaffade en sånn i torsdags, verkar vara en jävligt bra telefon.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

PatrikGBG skrev:blev en hero
Äntligen som fylking skulle sagt.. tappa den inte i skitholken igen bara.. ;)
SMacke #364
Bagarn

Sitter i valet och kvalet nu..

Har sagt upp mig fran jobbet och ar tvungen att lamna in min iphone, sa maste skaffa nagot nytt.

Jag ar grymt nojd med iphonen, formodligen den forsta telefonen jag haft som ajg inte trottnat pa efter 6 manader.. Fast man ar ju sugen pa nagot nytt. Har kollat runt pa bade Win-och Android-mobiler (samt iphone 3G-S).

Ar lite misstanksam mot windows-telefoner, aven om de sager att Win6.5 ska vara en forbattring.

Sitter just nu och har som framsta kandidater en HTC Hero eller en iphone 3G-S. Har bara pillat pa HTC Magic och iphone 3G sa det ar lite svart an sa lange..

Ni som haft HTC Hero nu ett litet tag, hur ar den? Problem? Irritationer? Underbar?
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Charly

klart det finns irritationer, men det kan ju det finnas med 3G(s) också kan jag tänka mig, jag hade iaf stört mig på att inte kunna sätta egna genvägar & köra flera program samtidigt.

Jag tycker nog du bör känna lite på en, alternativt vänta tills nästa generation kommer nu i slutet på november... Acer mfl släpper nya androidtelefoner med upp till 1Ghz.
Medlem 427
Bagarn

hmm... det enda sunkiga ar att jag i sa fall maste byta nummer... och det vill jag inte..

Kan de inte tidigarelagga releasedatum med en manad? :)

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Krister

Så börjar första debaklerna med Android dyka upp.

<a href="http://www.idg.se/2.1085/1.267551/svart ... android-20" target="_blank">http://www.idg.se/2.1085/1.267551/svart ... roid-20</a>

Det är just sånt här som är problemet med Open Source att det inte blir någon standard och när folk då köpt en telefon de inte kan uppdatera till det senaste så tröttnar man helt enkelt och köper något annat, det är med andra ord inte en linje som skapar lojala kunder. Trist för jag hoppades verkligen på Android.

Kör:
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

Öh, varför skulle det ha nåt med att vissa grejer (det mesta) i Android är open source att göra? Konstig slutsats.
Skriv svar