Civic Type-R FN2 feedback

ENBART för motorrelaterade topics
ToLo
Kontakt:

Mazdan är het! Hade den bara sett liiite mindre farmors-tråkig ut och kanske haft någon promilles antydan till charm invändigt så hade jag kunnat tänka mig en sån istället. För motorn och LSDn verkar ju helt klart kanon!
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Charly

Krister skrev:Citat från MJ: "Bästa chassiet, bästa viktfördelningen och bästa styrningen"

Dock så verkade inte Peter så van att ratta CTR då han klagade på att man var tvungen varva rejält för att känna lite kraft... det är vi ju alla vana med.

Däremot så blev det Mazda 3 MPS som han valde efter allt...
Han är rätt van vid CTR, det gör han ingen hemlighet av. Men han måste ju säga det till alla svenssons som kör saab med nittio miljoner newtonmeter på 7 varv.
Medlem 427
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Och han älskar CTR. Har sällan hört en så lyrisk man som när han provade min CTR på Mantorp på Japmeet förra året. :whistling:

Men jävlar vad karln kan ratta!!! :worthy:
Team Kalmar
zozo

tack för iformationen krister, vad mer sa de jag vill veta allt?

hittade ej kanalen :wallbash: verkar vara en betal kanal
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Charly

Det är ingen betalkanal, den ska vara reklamfinansierad, men den kom för inte så många månader sedan. Har du t.ex Com-hem så ska du ha den i ditt utbud, bara att leta fram den på tv:n :)
Medlem 427
Krister

Hos ComHem så finns den på deras info-kanal analogt eller i deras medium och uppåt digitalt.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
zozo

ja tack killar jag hittade den sen

får se reprisen på lördag
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

På lördag ges chans att bekanta sig med nya FN2. ;)

<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... ntry406655" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... y406655</a>
Team Kalmar
zozo

är det nån som vet vilken tid reprisen på motorjornalen är på lördagen
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
mAbZ

<a href="http://www.kanalnio.se/index.php?id=42&d=20070526" target="_blank">16:05</a>
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
zozo

mAbZ skrev:<a href="http://www.kanalnio.se/index.php?id=42&d=20070526" target="_blank">16:05</a>
tack mabz :thumbup:

det blir perfekt, ska titta på kvalet till f1 först och sen reprisen
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
No 666
Namn: Arrr

Jaha nu har farsan fått sin FN2, så nu kör en 65-årig räv en ny type-r och ler, dom fundera till och med på en till... :thumbup:. Inspekterade den här om dagen och måste säga att det är en gedigen pjäs, lådan var riktigt fin och chassit mycket välbalanserat. Enda som saknas är lite mera knuff, men sådant går ju att avhjälpa. Ett annat plus är ju att det sitter RE050 på orginal tallrikarna, inte dumt. Tycker helt klart att Honda har lyckats igen och nu till en ännu bredare marknad. Men visst saknas den riktiga råheten, så tror att kommande bygge får bli på en EP3 iaf.

Är det många som tycker att styrningen är bra mycket mer exakt än på EP3;an? Jag tycker då att styrningen var riktigt fin...
ToLo
Kontakt:

No 666 skrev:Enda som saknas är lite mera knuff, men sådant går ju att avhjälpa.
Håller med!
No 666 skrev:Tycker helt klart att Honda har lyckats igen och nu till en ännu bredare marknad. Men visst saknas den riktiga råheten.
Håller med!
No 666 skrev:Är det många som tycker att styrningen är bra mycket mer exakt än på EP3;an? Jag tycker då att styrningen var riktigt fin...
Håller med!
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
soffpotatis

>>>>Enda som saknas är lite mera knuff

Vad kan man göra för att få mera knuff?? är nyfiken att veta lite om vad det kostar och vad det ger samt nackdelar och fördelar. Jag vet att det finns sportluftsfileter mm men ger det någon märkbar skillnad?? jag kan inget om sådant här.
David Willemoth
zozo

jag undrar bara om jag är den ende som kommer att köra på kinnekulle med fn2 som på mantorp?

nu har många köpt sin fn2 och säkert kört in den också, hoppas bara det kommer mer folk med sin fn2
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

OK lite feedback angående bytet av högtalarna som jag lovade.
Jag bytte alltså framhögtalarna mot ett Infinity 6510cs kit på inrådan av Civinfos sidor. Jag passade med på att byta de bak till vad som blev ett par JBL GTO6527 koaxialer. En vecka senare fixade jag även till min GAS 12" baslådda och ett 300 W slutsteg till det.

Har nu kört en del med det och även jämfört med Gusmans original och jag måste säga att det är INTE värt pengarna. Ja det är lite bättre än Orginalet men:
Framsystemet är oerhört riktnings känsligt. Även originalen är ganska riktnings känsligt men inte som detta. Det räcker med att jag flyttar huvudet 5-10 cm åt någon riktning för att det skall låta olika. Detta trotts att jag dragit ner diskant intsällningen till -5 av -6 och jag har kopplat diskant elementen till -3db på filtret. Bakhögtalarna låter bättre än originalen men för lite i förhållande till framsystemet. Trotts baslåddan och bas inställningen på radion satt till +5 eller +6 av +6 så är de bara de mest bas intensiva låtarna jag har som ger bra bas. Med detta menar jag inte att jag inte kan få mycket bas för det kan jag men då låter allt skit, utan om jag försöker få allt så balanserat jag kan så saknas det ändå Bas :-(

Jag kommer nog att laborera lite med hur jag satt högtalarna kanske koppla tillbaka original diskant elementen och lite annat sådant och jämföra kanske byta bak-koaxerna mot framsystemet och koppla upp diskantelementen mot hatthyllan eller liknande för att få en bättre ljudbild i bilen.

Jag vill dock inte förstöra något så jag får se hur jag kommer fästa allt.

Om någon har lite tips att komma med så gör gärna det
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Namn: Jonny Lakemountain
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

hmm, va in till en ljudaffär igår å hörde lite om att byta högtalare i typen. han avrådde då vänligt men bestämt =)
Honda Civic Type R -15
sprah

Jag har samma problem på min, både med 3:ans växel och skrapljudet från bromsarna (vänster bak för min del).
Simon Sprah
Civic Type R GT -07
Krister

sprah: Visst, man skall inte quota i onödan men ibland är det defintivt bra... tråden är fyra sidor nu och det är svårt att hänga med på vilken post du svarade på.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
zozo

sprah menar mig krister, jag hade ju och har fortfarande problem med 3 växel och att bromsarna låter när man bromsar vid låg fart. de vet ej vad problemet är med 3 men de sa att de ska byta min vajer och se om det kan vara det som spökar.

men skiter i allt detta nu eftersom jag har annat problem nu, det var så att för 2 dagar sen så la all min elektronik av bara, bilen var HELT strömlöst gick ej att starta och där var jag mitt i göteborg och fattade ingenting :wallbash: . jag menar det var därför jag köpte en NY bil för att sånt här ej ska hända. dessutom ska ej honda vara en de mest pålitliga bilar som finns.

vad som har hänt vet jag ej tills på torsdag då ska de gå genom bilen, men de sa att jag får räkna minst 2 veckor. och om jag ska vara ärlig så har jag fortfarande ej fattat att detta har hänt.
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
mAbZ

..du skulle kanske inte låtit frugan köra bilen? :whistling: ;)

Fan, tråkigt att det ska hända på en sprillans bil- och ännu värre att det ska behöva ta så lång tid att få det åtgärdat!
Vi har nog lite bättre service här i Stockholm (Rosenholtz)
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
G4il1

Va skit zozo lider med dig.

Jonny angående att byta högtalarna så är det inget svårt alls så jag förstår inte varför han avrådde ur den synvinkeln, men det kanske var ur " det blir inte mycket bättre hur du än gör" synvinkeln de avrådde.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

zozo skrev:sprah menar mig krister, jag hade ju och har fortfarande problem med 3 växel och att bromsarna låter när man bromsar vid låg fart. de vet ej vad problemet är med 3 men de sa att de ska byta min vajer och se om det kan vara det som spökar.

men skiter i allt detta nu eftersom jag har annat problem nu, det var så att för 2 dagar sen så la all min elektronik av bara, bilen var HELT strömlöst gick ej att starta och där var jag mitt i göteborg och fattade ingenting :wallbash: . jag menar det var därför jag köpte en NY bil för att sånt här ej ska hända. dessutom ska ej honda vara en de mest pålitliga bilar som finns.

vad som har hänt vet jag ej tills på torsdag då ska de gå genom bilen, men de sa att jag får räkna minst 2 veckor. och om jag ska vara ärlig så har jag fortfarande ej fattat att detta har hänt.
Du verkar ha riktig otur med din bil, tråkigt att höra.
Tror faktiskt jag läst om en till med exakt samma problem som dig, att bilen bara dog. Det hände flera gånger också dessutom.
Sök lite här så hittar du den säkert <a href="http://www.civictype-r.co.uk/forum/viewforum.php?f=90" target="_blank">http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... hp?f=90</a>
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem

G4il1: de va inte monteringen han syftade på, utan kvallan på ljudet.

Men det känns nog bättre med annat än orginal=)
Honda Civic Type R -15
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
G4il1

Ännu en uppdatering angående ljudet:

Well nu var det värt pengarna att byta :-). Jag har nu gjort följande:

Kopplat tillbaka orginal diskanterna i framdörrarna. Plockat bort filtret till kitt systemet och kopplat ljudkabeln direkt till "bas elementet" i dörrarna. Jag låter dock det nya elementet sitta kvar, originalet är för dåligt. Sedan har jag tagit diskanterna och filtret som blev över och kopplat in mot bakhögtalarna så att jag driver koaxerna som jag satt bak tidigare med fulla ljud omfånget och parallellkopplar det med filtret från kittet som jag sedan fördelar ut mot diskanterna och mot slutsteget som driver basen.

Och gisses vilken skillnad det blev. Jag har nu ljud i hela bilen och inte bara fram. Riktningskänsligheten som fans tidigare är i stort sett borta. Jag kan dessutom vrida på lite mer på slutsteget vilket ger lite mer bas utan att det förstöra ljudbilden vilket gör att jag nu kan känna även en del dunk i ryggen :-D

Så nu är jag nöjd. Gött att vara klar och att det gav resultat trotts allt.
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem

Bra där, kommer ner till Upplands Väsby å ber dig koppla åt mig åxå sen :D
Honda Civic Type R -15
sprah

zozo skrev:sprah menar mig krister, jag hade ju och har fortfarande problem med 3 växel och att bromsarna låter när man bromsar vid låg fart. de vet ej vad problemet är med 3 men de sa att de ska byta min vajer och se om det kan vara det som spökar.

Nä fy f*n vad tråkigt. Kan säga att jag börjar ana ugglor i mossen vad det gället min elektronik också.
Startade bilen och körde iväg idag och då började det hända underliga saker.
Först och främst så var min skärm som visar radio och klimatanläggningen helt röd. LYSANDE röd dvs.
Så jag stannade och stängde av och startade igen, då såg det ut som om någon hade hällt röd lysande vätska inuti den, men det försvann efter ett tag, ungefär ganska så samtidigt som nästa problem började.
Och det problemet är att det låter som ett gäng råttor gnager (gnask, smask och tugg tugg tugg) innuti instrumenbrädan. Trodde att det kommit in något skit i fläkt systemet, men efter att det startats om (likaså bilen) lät det bara värre. Tillsist lät det som om det var en massa relä som började ticka och kortslutas, och för att förgylla det hela så drämde jag näven i panelen och då blev det tyst i ett par sekunder, för att sedan sluta med en knall, ungefär som när en mindre kondensator exploderar.
För skojj skull så gjorde jag ett sån där instrumenttest, och då stod där "ERROR 2", och det har det inte gjort innan.
Men men, bilen har snart rullat 1000mil och då ska dom på Honda få höra! Samt så ska jag fråga varför jag inte blev erbjuden extra utrustning, samt om dom kan "fixa" hem det. Hoppas man kan få det på avbetalning, måste ju var miljonär annars.

Nu är jag kanske tjatig, men det dyker bara upp fler och fler problem med bilen, vilket jag kan tycka är ganska så tråkigt. Okej för att det kan finnas ett par fel, saker dom inte fått rätt på, måndags ex, men man ska väll inte behöva vara orolig var gång man sätter sig i bilen och bara vänta på att det ska upptäckas något nytt fel? *suck*

Tänker inte direkt avråda någon ifrån att köpa den, men det där med nybilskänslan och det som jag tyckte var skönt, "slippa hålla tummarna var gång du vrider om nyckeln" har övergått till ett "hålla tummarna och tårna var gång man trycker på knappen".

En tanke jag har är väll att Honda har uppmärksammat en större del av felen, och åtgärdar dessa under produktionsförloppet, samt att dessa "fel" kommer att åtgärdas på service'arna.

:whip:
Simon Sprah
Civic Type R GT -07
zozo

ja du sprah vad kan jag säga förrutom att vi har verkligen otur båda 2 :crybaby: , jag tror ej att det är att det så vanligt fel som vi har utan bara fel i våra exemplar helt enkelt. men eftersom jag är van att ha otur i allt så är det ej så farligt för min del.

så kompis det bästa är väl att skratta åt det (trots att jag gråter innombords) så känns det bättre.

du vet ----låten dont worrry be happy----- tänk så det känns "bättre"
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Tizian

Det där med lysande röd vätska känner jag igen. Det dök upp efter att jag hade torkat av displayen med en trasa och tagit i lite för mycket när jag hade gnuggat. Det gick dock bort ganska snabbt när man tryckte lite på glaset.

Gnisslande ljud från bakom instrumentpanelen har jag märkt av när jag har kört. Ett litet dunk med näven har fått tyst på det...

Vad ska jag säga? Jag är fortfarande helt otroligt nöjd med bilen...
Tzn
Skriv svar