Hämtade ut min Civic FN2 idag, svartmetallic stod den där och väntade på mig
Efter ca 1 timme körning märker jag att det inte går att blinka höger, däremot, när man för spaken uppåt för att blinka höger, så är det någon lampfunktion som går igång istället (lykta med vågfomat streck igenom, är okunning
En annan sak är motorvärmen, eller rättare sagt, temp. mätaren. Den kom aldrig högre än "tjugo i" ungefär, och har aldrig rört sig sen dess, trots att bilen varit avstängd ca 2 timmar nu... Kanske är normalt att motortempen håller i sig så pass? Och att den inte ska stå på mitten? Konstigt tycker jag iaf.
Säljaren sade till mig att "hondamotorer är inkörda i fabriken så du kan köra hur du vill", hade dock innan köpet läst in mig en hel del på det här med inkörning av motorn och hade tänkt följa det som för mig låter logiskt och vettigt. Att köra hårt så fort motorn har kommit upp i rätt temp.
Se följande länk: <a href="http://www.civinfo.com/wiki/index.php/Running_in" target="_blank">http://www.civinfo.com/wiki/index.php/Running_in</a>
Körde hårt som satan hela vägen från Gbg till Stockholm, undvek motorväg förutom de sista 20 milen (ja, det tog aslång tid att komma fram
Säljaren sade till mig att inte byta olja de första 2000 milen eller 1 år, det som kom först. Men enligt "guiden" ska man byta olja på en gång nästan, det kan väl inte skada så jag planerar att göra det snarast.
Tycker motorn ändrade ljudkaraktär under resans gång, i början lät det som en symaskin, tyst och försiktigt, tight. Mot mitten av resan började den låta mer "mäktigt" med lite mer gurgel och vrål. Mot slutet försvann gurglet och ersattes av någon slags råhet. Kanske är inbillning, kanske är överdrift, men det var min subjektiva uppfattning iaf. Det ska sägas att jag inte har en aning om hur det "ska" låta dock, detta är min första bil med mer än 100hk i...
Vissa saker älskar jag med bilen:
- Den är snygg! Har jag sagt det?
- Den är alert även på låga varv, jag tycker om att inte behöva "v-tecka" i tid och otid för att det ska hända saker. (OBS, har ej kört EP3, detta är ingen jämförelse, har ingen aning om hur den är)
- Växellådan är snabb och precis (inget problem med 3'an som en del andra har rapporterat)
- Gasen tar snabbt som sjutton, väldigt kort tid mellan gaspedal och faktiskt acceleration, alltid trevligt.
- Styrning, herregud vad exakt den är, som att ratta en gokart!
- Väghållning, ligger slickad längs vägbanan!
- Stolarna! Man sitter ju som klistrad, kört 10 timmar idag och inte det minsta trött i ryggen.
- Fjädringen, lagom hård, men kunde kanske fått vara ännu hårdare?
- Bensinförbrukningen, trots hård körning gick mätaren bara upp till 9.1. Vet inte hur exakt den är men verkar stämma om jag kollat hur mycket jag tankat. Överraskande lågt, hade förväntat mig över litern. Men det kanske kommer =)
Kan inte komma på några dåliga saker på rak arm, förutom ovan nämnda fel då. Dörrarna har normala lägen, ratten är rak, 3ans växel är som den ska.
Tycker den är lite knepig att fickparkera med dock, fick gå ut och ha mig för att kolla avstånden, den har lite konstiga former så man är rädd att man ska backa på något, fattar inte hur lång den är heller. Kortare än den ser ut... På något sätt :S
På det stora hela; :thumbup:
Synd att jag inte kört EP3 bara så jag hade kunnat jämföra lite mer...