Hur får jag ut antennen? civic -92
-
Krolleg
- Bil: Civic type R -05
- Namn: Kristoffer Gustafsson
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Tjena.
Andra steget (det tjocka) på min antenn har fastnat, troligen "fast" lackad av förra ägaren. Men då radio mottagningen inte blir den bästa med bara första steget på antennen ute så vill jag antingen byta hela antennen eller försöka få ut det andra steget.
Men hur sitter antennen fast mer än de 2 skruvarna? har lossat dom men antennen fastnade efter ca 2cm när jag försöker dra ut den. antar att det är antenkabeln som sitter fast någon stans. Går den hela vägen till stereon eller finns det nån kopling lr något liknande någon stans?
Eller måste jag riva halva panelen för att få ut antennen å kunna få ut det sissta steget/byta den.
Andra steget (det tjocka) på min antenn har fastnat, troligen "fast" lackad av förra ägaren. Men då radio mottagningen inte blir den bästa med bara första steget på antennen ute så vill jag antingen byta hela antennen eller försöka få ut det andra steget.
Men hur sitter antennen fast mer än de 2 skruvarna? har lossat dom men antennen fastnade efter ca 2cm när jag försöker dra ut den. antar att det är antenkabeln som sitter fast någon stans. Går den hela vägen till stereon eller finns det nån kopling lr något liknande någon stans?
Eller måste jag riva halva panelen för att få ut antennen å kunna få ut det sissta steget/byta den.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
HPC member #1262
Civic Type R -05
-
Mattias Svensson
- Bil: Civic VEI
- Namn: Mattias Svensson
På min Honda Civic ESI sedan var det bara lossa de två skruvarna och lossa antennen där bakom.
Gick jätte lätt när jag tog bort antenn och bytte till täcklock.
mvh
Gick jätte lätt när jag tog bort antenn och bytte till täcklock.
mvh
det är en kabel ner till radion. Risken finns ju att det har hakat i någonstans och det är därför du inte får ut antennen längre, hursomhelst så är det inte så jätte pillrigt att byta antennen..
Alternativt kan man ju skaffa ett täcklock och sätta en aktiv antenn uppe vid innerbackspegeln.
Alternativt kan man ju skaffa ett täcklock och sätta en aktiv antenn uppe vid innerbackspegeln.
Kristian, Hondalös.
-
Krolleg
- Kontakt:
Ok. då får jag undersöka saken. Jag vet att när jag skulle sätta in stereon så var antennen RIKTIGT kort. gick nästan inte att få dit. Får lägga mig på rygg å se om den inte hakat i någon stans å se om det går bättre.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
HPC member #1262
Civic Type R -05
-
Krolleg
- Kontakt:
Så då var det löst. lage mig med ryggen böjd åt fel håll över tröskeln å ut genom dörren å där hittade jag antensladden å lossade den från klipsen så jag kunde dra ut antennen, men jädrar vad det andra steget satt fast!
Kunde ta en järnstav och slå ut det med hjälp av en hammare. Men det tog sin stund. Just innan jag skulle ge upp så började den sakta komma. I med lite 5-56 å sen dra den lilla biten jag fått ut fram å tillbaka många gånger. Sakta men säkert kom mer å mer. Den var vist inte fastlackad utan den hade fastnat av smuts å grejer. Men tack tack för svaren.
Kunde ta en järnstav och slå ut det med hjälp av en hammare. Men det tog sin stund. Just innan jag skulle ge upp så började den sakta komma. I med lite 5-56 å sen dra den lilla biten jag fått ut fram å tillbaka många gånger. Sakta men säkert kom mer å mer. Den var vist inte fastlackad utan den hade fastnat av smuts å grejer. Men tack tack för svaren.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
HPC member #1262
Civic Type R -05