Kan byte till öppet luftfilter skapa obalans i i-VTEC motorn
Hejsan.
Har en Accord 2.4i Type-S -07 med en DOHC i-VTEC motor på 190hk. Pratade med min granne här om dagen och vi diskuterade lite om att byta luftfilter. Jag funderar på att sätta i ett öppet luftfilter, men grannen (som är bevandrad inom motorvärden) menade på att det ev. kunde skapa nån form av obalans i motorn om jag gjorde en så drastisk ändring på luftintaget utan att ställa om värden i ECU:n. Är det här något som i-VTEC motorerna är känsliga för eller är det bara att byta?
Ska även mappa om bilen efter filterbyte hade jag tänkt. (Btw, nån som vet en bra VTEC trimmare?)
All the best.
Har en Accord 2.4i Type-S -07 med en DOHC i-VTEC motor på 190hk. Pratade med min granne här om dagen och vi diskuterade lite om att byta luftfilter. Jag funderar på att sätta i ett öppet luftfilter, men grannen (som är bevandrad inom motorvärden) menade på att det ev. kunde skapa nån form av obalans i motorn om jag gjorde en så drastisk ändring på luftintaget utan att ställa om värden i ECU:n. Är det här något som i-VTEC motorerna är känsliga för eller är det bara att byta?
Ska även mappa om bilen efter filterbyte hade jag tänkt. (Btw, nån som vet en bra VTEC trimmare?)
All the best.
har aldrig hört tidagare att det skulle skapa obalans, du kanske borde göra en bpu , (basic power upgrade) filter, avgasystem, grenrör, .. sen kan du mappa.. tror det för mest effekt med sig.
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Nix svårt att mappa, då det krävs ett och annat för att få till det med hondata.
Men jag vet inte om man kan "flasha" boxen via hondata.
Malkom ska nog ge sig på det snart,, han kn berätta mer.
Men jag vet inte om man kan "flasha" boxen via hondata.
Malkom ska nog ge sig på det snart,, han kn berätta mer.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Som svar på frågan om öppet luftfilter, så är det absolut inga problem att sätta dit ett sådant på din Accord utan att mappa om eller ändra i ECU:n.
Köp ett kalluftsfilter (Cold Air Intake) av bra märke eller ett short ram så får du en ganska ordentlig effektökning i förhållande till kostnad.
Jag läste någonstans att short ram ska ge mer krut i K24-motorn, men jag tycker att det verkar konstigt eftersom det är precis tvärt om i K20...
Köp ett kalluftsfilter (Cold Air Intake) av bra märke eller ett short ram så får du en ganska ordentlig effektökning i förhållande till kostnad.
Jag läste någonstans att short ram ska ge mer krut i K24-motorn, men jag tycker att det verkar konstigt eftersom det är precis tvärt om i K20...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016