Honda CR-Z Sporthybrid
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
-
Andreas79
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad
Läs om bilen här på msn motors hemsida:
<a href="http://motor.msn.se/nyheter/2009/12/09/ ... ge-content" target="_blank">http://motor.msn.se/nyheter/2009/12/09/ ... content</a>






<a href="http://motor.msn.se/nyheter/2009/12/09/ ... ge-content" target="_blank">http://motor.msn.se/nyheter/2009/12/09/ ... content</a>






Senast redigerad av Andreas79 den 7 april 2010, 16:11, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Vilken värdelös prestanda!
Känns som en sån bil som gubben köper till hemmafrun.
Känns som en sån bil som gubben köper till hemmafrun.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
Andreas79
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad




Ska bli högst intressant att se den i verkligheten när den kommer till Sverige.
Läs om bilen här på msn motors hemsida:
<a href="http://motor.msn.se/nyheter/2009/12/09/ ... ge-content" target="_blank">http://motor.msn.se/nyheter/2009/12/09/ ... content</a>
Försäljningen av Honda CR-Z sätter igång i Japan i februari nästa år.
Kort därefter är det antagligen dags för lansering i Europa och Nordamerika.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
-
Lars P

- Inlägg: 1251
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Ja, men det är väll inget som stoppat oss tidigare.Asse skrev:Vilken värdelös prestanda!
Väntar man nått år så finns det nog nån lösning på det problemet. men elmotorn kanske ställer till med problem för framtida swapp
Jag tycket ivf att den är grymt ball och skulle gärna ha en som pendlarbil.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Vore schysst om den hade fler motoralternativ, en k20 hade vart manligt 
Dennis ljungblad
"D-series Dennis"
I am so D as it can B! oh k!?
Accord CL9 -03
Civic EJ9 D14A4 (såld)
Civic ma8 D16z6 vtec-T ( i garaget)
Civic hb -88 ed7 (skrotad)
Honda Crx ED9 (krockad, skrot, såld)
"D-series Dennis"
I am so D as it can B! oh k!?
Accord CL9 -03
Civic EJ9 D14A4 (såld)
Civic ma8 D16z6 vtec-T ( i garaget)
Civic hb -88 ed7 (skrotad)
Honda Crx ED9 (krockad, skrot, såld)
tyvärr så kommer det inte finnas några CR-Z bilar för framtida swap (om man nu inte importerar från tyskland eller staterna) Det kommer att säljas typ max 4 bilar i sverige...vem är intresserad av en 2+2 sport coupe (som egentligen är en försnyggad honda insight) med denna prestanda när priset kommer starta på minst 250k?
tragiskt men sant
tragiskt men sant
Stefan Hagman
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
-
M Scotte
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Jag ska ha en!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
jag antar att tjänstebilsmarknaden kanske kan boosta cr-z försäljningen då
hur många av de 150+ honda insights som har sålts i år är köpta av privatpersoner?
hur många av de 150+ honda insights som har sålts i år är köpta av privatpersoner?
Stefan Hagman
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
-
Eisenhut
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 4 times
Ni som klagar inser bara inte att det är en bil långt före vår tid...
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- fonzeka
- Inlägg: 3488
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Att den skulle ha kass prestanda var väl inte nån större överraskning, fast det var kanske i underkant ändå.
Sen att den fortfarande får samma gamla klena elmotor som knappt orkar hålla bilen uppe i styrfart, känns inte speciellt innovativt.
Lite synd på en sån cool design.
Sen att den fortfarande får samma gamla klena elmotor som knappt orkar hålla bilen uppe i styrfart, känns inte speciellt innovativt.
Lite synd på en sån cool design.
- Hattori Honda

- Inlägg: 103
- Blev medlem: 3 augusti 2004, 11:40
- Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
- Namn: Andreas Engstrom
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
+ 1 på det!fonzeka skrev:Sen att den fortfarande får samma gamla klena elmotor som knappt orkar hålla bilen uppe i styrfart, känns inte speciellt innovativt.
Hade sett fram mot denna, men jag blir lite besviken nu måste jag säga...
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
-
M Scotte
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Vad hade ni trott att det skulle vara samt, vad fick den kosta? Om den hade haft 200hk varav 100 av dessa kom från elmotorn, och en prislapp på 350 000kr, hade man då nått den faktiska målgruppen? Jag tycker detta är precis vad som saknas, en sportig hybrid, med förhållandevis lågt pris och utan konkurrenter.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
Aerodynamic
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Ort: Alingsås
- Been thanked: 1 time
Jag säger tvärtom, för första gången på länge har Honda visat upp en bil som drar lite bensin, har snygg design och 0-100 på under 10 sekunder är väll ingen raket men inte direkt någon snigel heller. Man får väll hoppas att dom kommer med en lite starkare elmotor snart.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
- Martin_M

- Inlägg: 805
- Blev medlem: 24 maj 2004, 14:35
- Bil: del Sol K24
- Namn: Martin Mogren
- Ort: Kalmar
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
100tysen... för en liten bil.
fraktidsutseénde som håller på bli standard på japanska bilar. kolla mazda6an... Gillar dit det är på väg. Fast vill egentligen inte säga för mycket förens man sett den rullandes på väg.
Inte förens nu man börjat fått upp ögonen för FN2an och den slutar väl snart tillverkas?
fraktidsutseénde som håller på bli standard på japanska bilar. kolla mazda6an... Gillar dit det är på väg. Fast vill egentligen inte säga för mycket förens man sett den rullandes på väg.
Inte förens nu man börjat fått upp ögonen för FN2an och den slutar väl snart tillverkas?
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
-
PhR34k

- Inlägg: 402
- Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
ang att tjänstebil ökar försäljningen så tror jag de blir svårt då många inte får köpa 2 dörrars/coupe bilar som tjänstebil vad jag vet om iaf.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
- Joakim Olsson
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
- Ort: Staffanstorp
Det är en miljöbil, inte en racerbil... :banging:
Senast redigerad av Joakim Olsson den 14 december 2009, 11:12, redigerad totalt 1 gånger.
-
Andreas79
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad

Senast redigerad av Andreas79 den 16 december 2009, 09:23, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
-
Andreas79
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad
Baksätet:
<a href="http://www.planete-honda.com/les-hybrid ... 9939;image" target="_blank">http://www.planete-honda.com/les-hybrid ... 9;image</a>
Dessa nedan kanske är från concept - vet inte men iallafall så ser den säkerligen likadan ut i produktion:




<a href="http://www.planete-honda.com/les-hybrid ... 9939;image" target="_blank">http://www.planete-honda.com/les-hybrid ... 9;image</a>
Dessa nedan kanske är från concept - vet inte men iallafall så ser den säkerligen likadan ut i produktion:




Senast redigerad av Andreas79 den 16 december 2009, 09:42, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
När får vi se den på banan då?, man kan ju ändå köra relativt snabba tider med så lite mos om det lirar rätt =) tyvärr så hadde jag med förväntat mig lite mer mos än det där.
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
- Thomas
- Inlägg: 322
- Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Ort: Sollentuna
- Been thanked: 1 time
Jag tror och tycker CR-Z är lite före sin tid och kommer klassas som en pigg hybridbil i "framtiden" eftersom det inte behövs så motorstarka bruksbilar för att köra till och från jobbet. Alla som har skåpbilar i jobbet vet att man klarar sig bra i trafiken även om bilen gör 0-100 på 15-16sekunder olastad.
Prisus acceleration 0-100 km/h 10,4 CR-Z Acceleration 0-100 km/h 9,7 Jag tror det kommer klassas som snabbt om 10år. Vad tror ni?
Prisus acceleration 0-100 km/h 10,4 CR-Z Acceleration 0-100 km/h 9,7 Jag tror det kommer klassas som snabbt om 10år. Vad tror ni?
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Nu: HR-V
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Sedan skall vi inte glömma, att Honda brukar leva upp till sina siffror, det är det inte många tillverkare som gör, varken i prestanda eller bränsle ekonomi. :thumbup:
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Håller med Thomas angående prestada, till vardags åker jag Toyota Hilux som gör 0-100 på en förmiddag (15-16sek) när man sen hoppar in i CR-Vn som gör 0-100 precis under 10sek så känns den som en riktig räcer bil (även chassie mässigt jämfört med bladfjädringen på toyotan).
Jag måste tycka att prestanda familjebilarnas tid är förbi. Ska vi ha miljömässigt hållbara bilar så kan dom inte ha 3-500hk å göra 0-100 på 6-7 sekunder. Självklart ser jag det roliga i att ha en bil med bra prestanda, men är det verkligen rimligt att ha en bil som man till 99.9% använder under 20% av prestandan från?
Dessutom är väl ändå el/bensin hybriderna bara ett mellanspel på marknaden innan dom riktiga miljöbilarna kommer...
Som det verkar nu så finns det 3 alternativ för biltillverkarna att satsa på
1 Rena el bilar, batterierna verkar börja bli tillräckligt bra nu
2 Bränslecell, Honda har ju kommit lång bit på vägen nu måste dom bara pressa priserna så folk kan köpa bilarna...
3 Biogas, jag har ingen riktig koll men det lilla jag har hört låter ju bra...
Jag måste tycka att prestanda familjebilarnas tid är förbi. Ska vi ha miljömässigt hållbara bilar så kan dom inte ha 3-500hk å göra 0-100 på 6-7 sekunder. Självklart ser jag det roliga i att ha en bil med bra prestanda, men är det verkligen rimligt att ha en bil som man till 99.9% använder under 20% av prestandan från?
Dessutom är väl ändå el/bensin hybriderna bara ett mellanspel på marknaden innan dom riktiga miljöbilarna kommer...
Som det verkar nu så finns det 3 alternativ för biltillverkarna att satsa på
1 Rena el bilar, batterierna verkar börja bli tillräckligt bra nu
2 Bränslecell, Honda har ju kommit lång bit på vägen nu måste dom bara pressa priserna så folk kan köpa bilarna...
3 Biogas, jag har ingen riktig koll men det lilla jag har hört låter ju bra...
Kristian, Hondalös.
Honda Performance Club?
Honda Environment Club?
:huh:
Själv hade jag hoppats på att den skulle ha STÖRRE elmotor än den futtiga 14hk... bensinmotorn duger fint som den är.
Men 0-100 hade jag tyckt skulle vara åtminstone under 9 sekunder.
Honda Environment Club?
:huh:
Själv hade jag hoppats på att den skulle ha STÖRRE elmotor än den futtiga 14hk... bensinmotorn duger fint som den är.
Men 0-100 hade jag tyckt skulle vara åtminstone under 9 sekunder.
Medlem 427
Missförst mej inte, jag är för prestandabilar men var sak har sin plats. En familjekombi behöver inte massor av pullver, en "lekbil" däremot behöver massa pullver. Eftersom CR-Z ska vara en sportig bil vorde det kanske på sin plats med lite mer mos, men varför lägga ner energi på att utveckla ett nytt elmotoralternativ till ett "mellanspel" som ju hybrid tekniken är. Det kanske hade varit på sin plats att ha 2 bensinalternativ snarare än en större el motor.
Kristian, Hondalös.
Vad jag vet så är det inte elmotorn som är det svåra att tillverka, de är oerhört avancerade idag med grymma verkningsgrader osv.
Det som kostar är batteritekniken, men det känns som honda stoppar samma motor som var i insight gen1 i den här trots att det tog.. vad 2 år att utveckla den här bilen?
Det som kostar är batteritekniken, men det känns som honda stoppar samma motor som var i insight gen1 i den här trots att det tog.. vad 2 år att utveckla den här bilen?
Medlem 427
Vad är det för vits med mer mos i motorn om man inte har batterier som räcker till mer än 14 hästar (under den drifttiden som det är tänkt att dom ska räcka).
Om jag inte missminner mej helt så är Hondas tänk att man ska ta tillvara på den kraften som annars hade gått åt i friktionsvärme vid broms.
Toyota använder ju bensinmotorn för att ladda batterierna och omvandlar då bensin till roterande kraft som omvandlas till el som sen omvandlas tillbaka till roterande kraft, det känns ju inte så jätte effektivt om man jämför med att ta kraft som man annars hade "eldat" upp och omvandla till el för att sen kunna ta tillvara på det vid acceleration.
Då känns Hondas system helt plötsligt inte så "snålt" tilltaget.
Om jag inte missminner mej helt så är Hondas tänk att man ska ta tillvara på den kraften som annars hade gått åt i friktionsvärme vid broms.
Toyota använder ju bensinmotorn för att ladda batterierna och omvandlar då bensin till roterande kraft som omvandlas till el som sen omvandlas tillbaka till roterande kraft, det känns ju inte så jätte effektivt om man jämför med att ta kraft som man annars hade "eldat" upp och omvandla till el för att sen kunna ta tillvara på det vid acceleration.
Då känns Hondas system helt plötsligt inte så "snålt" tilltaget.
Senast redigerad av Kristian den 27 december 2009, 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.