Honda CR-Z Sporthybrid

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Andreas79
Inlägg: 2446
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

Läs om bilen här på msn motors hemsida:
<a href="http://motor.msn.se/nyheter/2009/12/09/ ... ge-content" target="_blank">http://motor.msn.se/nyheter/2009/12/09/ ... content</a>


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Andreas79 den 7 april 2010, 16:11, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Vilken värdelös prestanda!
Känns som en sån bil som gubben köper till hemmafrun.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Andreas79
Inlägg: 2446
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

Bild

Bild

Bild

Bild

Ska bli högst intressant att se den i verkligheten när den kommer till Sverige.



Läs om bilen här på msn motors hemsida:
<a href="http://motor.msn.se/nyheter/2009/12/09/ ... ge-content" target="_blank">http://motor.msn.se/nyheter/2009/12/09/ ... content</a>


Försäljningen av Honda CR-Z sätter igång i Japan i februari nästa år.
Kort därefter är det antagligen dags för lansering i Europa och Nordamerika.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Lars P
Styrelsen
Inlägg: 1251
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Svärtinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Asse skrev:Vilken värdelös prestanda!
Ja, men det är väll inget som stoppat oss tidigare.

Väntar man nått år så finns det nog nån lösning på det problemet. men elmotorn kanske ställer till med problem för framtida swapp

Jag tycket ivf att den är grymt ball och skulle gärna ha en som pendlarbil.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
MR dee
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 december 2005, 16:14
Ort: Borås

Vore schysst om den hade fler motoralternativ, en k20 hade vart manligt :D
Dennis ljungblad

"D-series Dennis"

I am so D as it can B! oh k!?

Accord CL9 -03
Civic EJ9 D14A4 (såld)
Civic ma8 D16z6 vtec-T ( i garaget)
Civic hb -88 ed7 (skrotad)
Honda Crx ED9 (krockad, skrot, såld)
SiR
Inlägg: 34
Blev medlem: 16 april 2004, 03:28

tyvärr så kommer det inte finnas några CR-Z bilar för framtida swap (om man nu inte importerar från tyskland eller staterna) Det kommer att säljas typ max 4 bilar i sverige...vem är intresserad av en 2+2 sport coupe (som egentligen är en försnyggad honda insight) med denna prestanda när priset kommer starta på minst 250k?

tragiskt men sant
Stefan Hagman

Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 792
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Rätt snygg, men ingenting jag skulle lägga dom pengarna på med den prestandan =/
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Jag ska ha en!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
SiR
Inlägg: 34
Blev medlem: 16 april 2004, 03:28

jag antar att tjänstebilsmarknaden kanske kan boosta cr-z försäljningen då

hur många av de 150+ honda insights som har sålts i år är köpta av privatpersoner?
Stefan Hagman

Accord 2.2 I-dtec Exe. -12
Accord 2.2i-CTDi Exe. -04 *såld*
NSX -91
Civic VTi -00 *Såld*
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 4 times

Ni som klagar inser bara inte att det är en bil långt före vår tid...
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3488
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Att den skulle ha kass prestanda var väl inte nån större överraskning, fast det var kanske i underkant ändå.
Sen att den fortfarande får samma gamla klena elmotor som knappt orkar hålla bilen uppe i styrfart, känns inte speciellt innovativt.
Lite synd på en sån cool design.
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 3 augusti 2004, 11:40
Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
Namn: Andreas Engstrom
Ort: Stockholm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

fonzeka skrev:Sen att den fortfarande får samma gamla klena elmotor som knappt orkar hålla bilen uppe i styrfart, känns inte speciellt innovativt.
+ 1 på det!

Hade sett fram mot denna, men jag blir lite besviken nu måste jag säga...
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012

Pflanzgarten stole my virginity

Du borde cykla mer!
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vad hade ni trott att det skulle vara samt, vad fick den kosta? Om den hade haft 200hk varav 100 av dessa kom från elmotorn, och en prislapp på 350 000kr, hade man då nått den faktiska målgruppen? Jag tycker detta är precis vad som saknas, en sportig hybrid, med förhållandevis lågt pris och utan konkurrenter.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Aerodynamic
Inlägg: 1549
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Jag säger tvärtom, för första gången på länge har Honda visat upp en bil som drar lite bensin, har snygg design och 0-100 på under 10 sekunder är väll ingen raket men inte direkt någon snigel heller. Man får väll hoppas att dom kommer med en lite starkare elmotor snart.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Martin_M
Styrelsen Gold
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 maj 2004, 14:35
Bil: del Sol K24
Namn: Martin Mogren
Ort: Kalmar
Has thanked: 63 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

100tysen... för en liten bil.

fraktidsutseénde som håller på bli standard på japanska bilar. kolla mazda6an... Gillar dit det är på väg. Fast vill egentligen inte säga för mycket förens man sett den rullandes på väg.

Inte förens nu man börjat fått upp ögonen för FN2an och den slutar väl snart tillverkas?
Bil:
Honda del Sol -95
Honda CR-V 1.6D -16
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 402
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

ang att tjänstebil ökar försäljningen så tror jag de blir svårt då många inte får köpa 2 dörrars/coupe bilar som tjänstebil vad jag vet om iaf.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Det är en miljöbil, inte en racerbil... :banging:
Senast redigerad av Joakim Olsson den 14 december 2009, 11:12, redigerad totalt 1 gånger.
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Kan bli intressant... men frågan är vad den hamnar på i pris.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Andreas79
Inlägg: 2446
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

Bild
Senast redigerad av Andreas79 den 16 december 2009, 09:23, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Andreas79
Inlägg: 2446
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

Baksätet:

<a href="http://www.planete-honda.com/les-hybrid ... 9939;image" target="_blank">http://www.planete-honda.com/les-hybrid ... 9;image</a>


Dessa nedan kanske är från concept - vet inte men iallafall så ser den säkerligen likadan ut i produktion:

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Andreas79 den 16 december 2009, 09:42, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Användarvisningsbild
Pollie
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 december 2008, 16:16
Bil: Honda CRX VTEC
Namn: Robin Thunstrom
Ort: Lindome
Kontakt:

sjukt snygg tycker jag. perfekt tjejbil ;)
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

När får vi se den på banan då?, man kan ju ändå köra relativt snabba tider med så lite mos om det lirar rätt =) tyvärr så hadde jag med förväntat mig lite mer mos än det där.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Användarvisningsbild
Thomas
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna
Been thanked: 1 time

Jag tror och tycker CR-Z är lite före sin tid och kommer klassas som en pigg hybridbil i "framtiden" eftersom det inte behövs så motorstarka bruksbilar för att köra till och från jobbet. Alla som har skåpbilar i jobbet vet att man klarar sig bra i trafiken även om bilen gör 0-100 på 15-16sekunder olastad.

Prisus acceleration 0-100 km/h 10,4 CR-Z Acceleration 0-100 km/h 9,7 Jag tror det kommer klassas som snabbt om 10år. Vad tror ni?
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Sedan skall vi inte glömma, att Honda brukar leva upp till sina siffror, det är det inte många tillverkare som gör, varken i prestanda eller bränsle ekonomi. :thumbup:
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Håller med Thomas angående prestada, till vardags åker jag Toyota Hilux som gör 0-100 på en förmiddag (15-16sek) när man sen hoppar in i CR-Vn som gör 0-100 precis under 10sek så känns den som en riktig räcer bil (även chassie mässigt jämfört med bladfjädringen på toyotan).

Jag måste tycka att prestanda familjebilarnas tid är förbi. Ska vi ha miljömässigt hållbara bilar så kan dom inte ha 3-500hk å göra 0-100 på 6-7 sekunder. Självklart ser jag det roliga i att ha en bil med bra prestanda, men är det verkligen rimligt att ha en bil som man till 99.9% använder under 20% av prestandan från?

Dessutom är väl ändå el/bensin hybriderna bara ett mellanspel på marknaden innan dom riktiga miljöbilarna kommer...
Som det verkar nu så finns det 3 alternativ för biltillverkarna att satsa på
1 Rena el bilar, batterierna verkar börja bli tillräckligt bra nu
2 Bränslecell, Honda har ju kommit lång bit på vägen nu måste dom bara pressa priserna så folk kan köpa bilarna...
3 Biogas, jag har ingen riktig koll men det lilla jag har hört låter ju bra...
Kristian, Hondalös.
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

Honda Performance Club?

Honda Environment Club?

:huh:

Själv hade jag hoppats på att den skulle ha STÖRRE elmotor än den futtiga 14hk... bensinmotorn duger fint som den är.
Men 0-100 hade jag tyckt skulle vara åtminstone under 9 sekunder.
Medlem 427
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Missförst mej inte, jag är för prestandabilar men var sak har sin plats. En familjekombi behöver inte massor av pullver, en "lekbil" däremot behöver massa pullver. Eftersom CR-Z ska vara en sportig bil vorde det kanske på sin plats med lite mer mos, men varför lägga ner energi på att utveckla ett nytt elmotoralternativ till ett "mellanspel" som ju hybrid tekniken är. Det kanske hade varit på sin plats att ha 2 bensinalternativ snarare än en större el motor.
Kristian, Hondalös.
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

Vad jag vet så är det inte elmotorn som är det svåra att tillverka, de är oerhört avancerade idag med grymma verkningsgrader osv.

Det som kostar är batteritekniken, men det känns som honda stoppar samma motor som var i insight gen1 i den här trots att det tog.. vad 2 år att utveckla den här bilen?
Medlem 427
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Vad är det för vits med mer mos i motorn om man inte har batterier som räcker till mer än 14 hästar (under den drifttiden som det är tänkt att dom ska räcka).
Om jag inte missminner mej helt så är Hondas tänk att man ska ta tillvara på den kraften som annars hade gått åt i friktionsvärme vid broms.
Toyota använder ju bensinmotorn för att ladda batterierna och omvandlar då bensin till roterande kraft som omvandlas till el som sen omvandlas tillbaka till roterande kraft, det känns ju inte så jätte effektivt om man jämför med att ta kraft som man annars hade "eldat" upp och omvandla till el för att sen kunna ta tillvara på det vid acceleration.
Då känns Hondas system helt plötsligt inte så "snålt" tilltaget.
Senast redigerad av Kristian den 27 december 2009, 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

Jag anser att bensinmotorn visst skulle kunna ladda batterierna när verkningsgraden är som bäst, och sen låta elmotorn jobba vid acceleration där motorn har sämre verkningsgrad.
Medlem 427
Skriv svar