byta bil mot 2010 års model

För Topics som ej är motorrelaterade
bguzelsoy
Bil: civic vti
Namn: Alex85

Vi har en 4 år gammal bil med lån skulld typ 89k och vi har varit bil affären och tänkte byta våran bil mot 2010 års model istället. Våran bil värd 98k och andra bilen 200k. De vill att vi ska sätt in %20 kontant ? Jag fattar inte varför skulle man sätt in % 20 när man byta bil ?? Kan man diskotera med bil affären och byta utan kontant istället ?
:annoyed: :( :angry:
Civic Esi 93
Civic Aerodeck 98 Såld
Civic Vti 92 - Såld
Civic Esi 92 - Såld
Civic 1.4is - Såld
Civic Esi 93 - Såld
PhR34k
Regionombud Gold
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Om du har bil lån på din nuvarande bil måste du lösa ut lånet först och köpa med det som blir över för bilen är som säkerhet till lånet och säljer du bilen och behåller pengarna har inte banken någon säkerhet om att de kan få tillbaks sina pengar. Det är banken som bestämmer att du måste betala 20% kontant, det är inte handlaren.
Har du blankolån kan du sälja bilen och köpa hamburgare för pengarna sen om du vill.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

20% var det när jag köpte min kärra också.
Fick hosta upp med lite över 40 000 för att få lån att köpa min bil som kostade 210 000 ny. Det är nog standard.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Bagarn

Det ar for att banken/langivaren inte vill sitta med skagget i brevladan om det visar sig att du inte kan betala av lanet och de blir tvungna att salja bilen for att losa dig.
Av exakt samma anledning att banken vill ha insats nar du koper hus, fast det ar storre risk for dem i detta fallet da en bils varde sjunker som en sten sa fort man satter sig i den.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Kontakt:

20% är standard i princip, jag har iaf inte hört talas om nånstans där man inte behöver betala 20%. Vissa kanske t.o.m har högre? Eller ev. lägre men kontantinsats lär man få behöva erlägga.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Antonio
Kontakt:

Kan du styrka att du ska använda bilen i arbete och får milersättning så kan man komma undan kontantinsatsen helt. Men det är knappast att rekommendera.
Antonio Pozzi
bguzelsoy

vi köpte våran bil 4 år sen 200k och utan betala 1 kr alls ?
Civic Esi 93
Civic Aerodeck 98 Såld
Civic Vti 92 - Såld
Civic Esi 92 - Såld
Civic 1.4is - Såld
Civic Esi 93 - Såld
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Kontakt:

Nu lär knappast vi ha koll på dina bilaffärer eller hur handlare gör affärer. Säger handlaren att de vill ha 20% kontantinsats så är det antingen att gilla läget och punga ut eller åka till en annan som passar dig bättre.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
bguzelsoy

Dani skrev:Nu lär knappast vi ha koll på dina bilaffärer eller hur handlare gör affärer. Säger handlaren att de vill ha 20% kontantinsats så är det antingen att gilla läget och punga ut eller åka till en annan som passar dig bättre.

Men jag åkte samma bil affären som jag köpte min bil förut.. ? Det låtar konstigt... :angry: Jag ska åka ditt imorgon och prata igen.
Civic Esi 93
Civic Aerodeck 98 Såld
Civic Vti 92 - Såld
Civic Esi 92 - Såld
Civic 1.4is - Såld
Civic Esi 93 - Såld
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times

Det var inte så att du bytte in någon bil för 40 000 som du inte hade lån på då?
På det sättet kan man ju gå runt kontantinsatsen också.
Den här gången har ni en bil som är värd typ 100 , men med lån på typ 90, så det blir ju bara 10 000 extra, vilket bara är 5%.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
bguzelsoy

Steffo skrev:Det var inte så att du bytte in någon bil för 40 000 som du inte hade lån på då?
På det sättet kan man ju gå runt kontantinsatsen också.
Den här gången har ni en bil som är värd typ 100 , men med lån på typ 90, så det blir ju bara 10 000 extra, vilket bara är 5%.

Jag kan ta från början.. Vi hade inge bil alls och köpte en bil med bank lån 200k 4 år sen från bil affären och utan betala inge kontant.Och just nu 89k bank lån kvar. Före veckan jag åkte samma bil affären och frågade om jag kan byta min bil mot 2010 års model de sa visst men du måste betala %20 kontant (40 000)

Just nu jag fattar inte.Hur de kunde lita på mig och ge mig 200k värd bil utan betala 1 kron alls ? Varför skulle jag betala %20 kontant när jag bytar min bil.. :blink:
Civic Esi 93
Civic Aerodeck 98 Såld
Civic Vti 92 - Såld
Civic Esi 92 - Såld
Civic 1.4is - Såld
Civic Esi 93 - Såld
Bagarn

Det jag gissar pa ar att det allmanna finansiella laget ar lite annorlunda nu an for 4 ar sedan. Nar bankerna gjorde stora pengar och marknaden vad i en oandlig uppatkurva slangde de pengar efter folk. Sen kom den stora baksmallan och de insag att folk lanat pa sig en massa som de inte kunde betala tillbaka.
Sakerligen darav forsiktigheten hos langivaren. Det lar inte vara bilhandlaren som dikterar de villkoren, snarare finanseraren av lanet som bilhandlaren anvander.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Antonio
Kontakt:

Enklast att fråga bilhandlaren direkt.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
eko
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun

det är lag och det är lagen som säger åt bankerna att dom enbart ska betala ut 80% av priset, dvs 20% av bilens försäljningspris för en säkerhet. det har varit så ett tag och inte bara efter finanskrisen.

Och allt annat stämmer bra. Inbytesbilen kan överta detta belopp om bilens värde överstiger 20% av nya bilens försäljningspris. Men har man ett lån så blir det minus, dvs om dom värderar bilens inbytespris till 90.00 och där finns lån kvar på 80.000 så löser filfirman resterande belopp och det blir 10000 över som kan vara en del av 20% av kontatinsatsen.

Det finns däremot knep för att kringgå detta men det är inte aktuellt eller relevant om man inte jobbar på samma bilfirma.

mvh
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Användarvisningsbild
Zahak
Bil: BMW E46 320Ci
Namn: Johannes Henrysson
Kontakt:

Kan väl vara värt att nämna att 20% gäller billån. Sen går det ju att ta privatlån istället, och därmed inte betala en krona. Men räntan på privatlån är ju bra mycket högre än billån, så det är väl inget man egentligen rekommenderar.
[url=http://johannes.leafstudios.se]Johannes Henrysson | Antingen är det åt det ena hållet, eller det andra.[/url]
Skriv svar