CivicGL -88 hoppar till 3000rpm
-
Surikaten

- Bil: Civic Ej2
- Namn: Tim Rask
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 93 times
Halloj...
Som topic lyder så har ja en Civic -88 (93hp) som vid vissa tillfällen hoppar vid acceleration... dock inte lika illa nu som de har varit...
Delar som ä byta: Tändstift, tändkablar, fördelarlock o rotor... (har oxå ett nytt soppafilter som ä tänkt att byta)
Men eftersom att felet kvarstår i yterst små mängder så bör de väl vara nåt annat som ä fel? nån som vet va de kan vara?
Vid acceleration på andra o tredje växeln framför allt, i lägre hastigheter, så rycker den/hoppar (känns som om den inte får ut all effekt/kvävs/dränks?) fram till 3000rpm, sen går den hur fint som hälst...
mvh//
Som topic lyder så har ja en Civic -88 (93hp) som vid vissa tillfällen hoppar vid acceleration... dock inte lika illa nu som de har varit...
Delar som ä byta: Tändstift, tändkablar, fördelarlock o rotor... (har oxå ett nytt soppafilter som ä tänkt att byta)
Men eftersom att felet kvarstår i yterst små mängder så bör de väl vara nåt annat som ä fel? nån som vet va de kan vara?
Vid acceleration på andra o tredje växeln framför allt, i lägre hastigheter, så rycker den/hoppar (känns som om den inte får ut all effekt/kvävs/dränks?) fram till 3000rpm, sen går den hur fint som hälst...
mvh//
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.
-
Surikaten

ingen som har en liten ide? 
de verkar vara värst när de ä fuktigt... om de kan hjälpa på nåt sätt?
lr ä de nån som har felkoderna till denna bil? ska väl finnas en dosa under mattan på passagerar sidan?
mvh//
de verkar vara värst när de ä fuktigt... om de kan hjälpa på nåt sätt?
lr ä de nån som har felkoderna till denna bil? ska väl finnas en dosa under mattan på passagerar sidan?
mvh//
-
Surikaten

Tack, ska kolla de
angående "check engine" lampan så lyser den ibland??? kan tändas nån gång under färd o nästa gång bilen startas, oavset om den ä avstängd i 10 sec lr 10 dar så lyser den inte... o sen nån gång under färd kan den tändas igen??
mvh
angående "check engine" lampan så lyser den ibland??? kan tändas nån gång under färd o nästa gång bilen startas, oavset om den ä avstängd i 10 sec lr 10 dar så lyser den inte... o sen nån gång under färd kan den tändas igen??
mvh
-
Surikaten

Felet finns fortfarande kvar men har hittat ett eventuellt fel, de kan/bör vara skit i bränslesystemet/sotiga ventiler... funderar på nåt brääslerenings medel... finns de några rekommendationer lr andra tips på vad ja kan göra för att få rent ventilerna?
mvh
mvh
- Nucleardonkey
- Bil: Honda Civic VT -91
- Namn: Claes Jönsson
Tja!
Låter ungefär som samma fel jag hade, har för mig att det var BTR:en som gav upp eller om de va en lambda... hmm.
Men kolla felkoden under mattan som sagt. Tabeller på felkoderna hittar du i WSM.
Wsm hittar du här: http://hondatech.info/downloads/Auto/Manuals/CRX/.
MVH
Nucleardonkey
Låter ungefär som samma fel jag hade, har för mig att det var BTR:en som gav upp eller om de va en lambda... hmm.
Men kolla felkoden under mattan som sagt. Tabeller på felkoderna hittar du i WSM.
Wsm hittar du här: http://hondatech.info/downloads/Auto/Manuals/CRX/.
MVH
Nucleardonkey
-
Surikaten

Lambdan ä nu byt... sitter de bara en på min? uppe i grenröret? den ä iaf bytt utan skillnad/förbättring, o de där med relät som tidigare nämnt har ja helt glömt bort... men vad är BTR?
Mvh TT
Mvh TT
- Nucleardonkey
Bränsle trycks regulatorn
prova byta den 
GrEEn_NeoN skrev:Lambdan ä nu byt... sitter de bara en på min? uppe i grenröret? den ä iaf bytt utan skillnad/förbättring, o de där med relät som tidigare nämnt har ja helt glömt bort... men vad är BTR?
Mvh TT
-
Surikaten

Hur mäter ja enklast det? skaffar mätare? lr kan nån verkstad kolla de lite smidigt kanske?NippleN skrev:Kolla över vakuumslangar, mät bränsletrycket innan du byter BTR, skriv hur det går
-
Surikaten

Bara ja som tycker den ser dålig ut?Welen XLR8 Performance skrev:Lyser motor lampan?
Gör den inte det har du inga felkoder..
Det låter mer som main rely..Alltså huvud relät.. Det brukar bara vara att löda om lödpunkterna i de så funkar de kanon igen.. Sök lite här på main reley eller hur tusan det stavas så kommer du hitta massa info.. Relät sitter till vänster om förarens knä. under instrumentpanelen under a stolpen.

Mvh TT
- Nucleardonkey
Alltid bra att lödda om main relay. Är det inte det strular nu så kommer de antagligen att strula någon gång, så bara lödda om o prova. Har du kollat BTRen? När jag kollade min BTR så tog jag bort retur slangen och satte igång tändningen och då kom det väldigt lite soppa från returen. Men kan ju bete sig annorlunda i ditt fall. Men du kan ju prova 
-
Surikaten

Nu är main relay omlött utan nån skillnad... men äntligen tändes "Check engine" lampan o ja rev bort mattan för att kolla koden... 16 blinkningar, kollade detta 3 ggr så att de inte fanns fler koder, 16 blink alla gånger.
Nån som kan hjälpa mig att få detta förklarat för mig, vad innebär de o vad gör ja åt de?
Nån som kan hjälpa mig att få detta förklarat för mig, vad innebär de o vad gör ja åt de?
-
Surikaten

Har nu sökt runt som en dåre hehe, ja har ju hela tiden sagt att de ä på lågvarv som den går dåligt (som tittel, till 3000rpm)... mitt insprut bygger på 2 spridare, aka dpfi/dual poin fuel injection... den ena spridaren för tomgång o "lugn körning", den andra till hårdare körning när mer bränsle krävs... (känns som om ja beskriver en vtec höhö) så här näst ska spridarna, kablar o kontakter ses över o ECU'n noll ställas... inte nödvändigt vis i denna ordning.
Stort tack för alla tips o all respons.
Mvh TT
Mvh TT
- Nucleardonkey
Bara följ WSM så hittar du nog felet hoppas vi 
GrEEn_NeoN skrev:Har nu sökt runt som en dåre hehe, ja har ju hela tiden sagt att de ä på lågvarv som den går dåligt (som tittel, till 3000rpm)... mitt insprut bygger på 2 spridare, aka dpfi/dual poin fuel injection... den ena spridaren för tomgång o "lugn körning", den andra till hårdare körning när mer bränsle krävs... (känns som om ja beskriver en vtec höhö) så här näst ska spridarna, kablar o kontakter ses över o ECU'n noll ställas... inte nödvändigt vis i denna ordning.
Mvh TT
-
Surikaten

Testade med en annan ECU idag o fick fram felkod 19 med den, o till skillnad från min så lyste den hela tiden... detta var en ecu från en automatare o felkoden indikerar då på att nåt med automatlådan inte stämmer... fail?! haha!
Felsöker o kollar möjligheter på skroten imorn
denna gång även med en ECU från en manuel Civic 
Har oxå kommit fram till att ja har felkod ETT... dvs syrehalten... så syrehalt o insprut... låter som nytt spjälhus tycker jag
Felsöker o kollar möjligheter på skroten imorn
Har oxå kommit fram till att ja har felkod ETT... dvs syrehalten... så syrehalt o insprut... låter som nytt spjälhus tycker jag
- Nucleardonkey
Vad säger WSM att det är fel på ?
-
Surikaten

Spjälhuset bytt o felet är kvar... provat med annan ECU utan skillnad...Nucleardonkey skrev:Vad säger WSM att det är fel på ?
WSM?
-
Surikaten

Har precis bytt hela spjälhuset... dvs med spridare, felet är kvar. :/Robban32 skrev:Testa byt spridare. Verkar ju vara den det är fel på.
16 blink står för "fuel injector" vad jag kunde hitta!GrEEn_NeoN skrev:Nu är main relay omlött utan nån skillnad... men äntligen tändes "Check engine" lampan o ja rev bort mattan för att kolla koden... 16 blinkningar, kollade detta 3 ggr så att de inte fanns fler koder, 16 blink alla gånger.
http://hondaswap.com/civic-crx-ef/ecu-error-code-92320/
lycka till
-
Surikaten

Felet hittas inte, ingen hittar de jifla felet, har snart byt ut och/lr kollat allt...
Men fick en fundering härom dagen då ja märkte att den drar vatten... var tar de vägen tro? o kan de ha nåt med saken att göra?
Mvh
Men fick en fundering härom dagen då ja märkte att den drar vatten... var tar de vägen tro? o kan de ha nåt med saken att göra?
Mvh
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 52 times
Ryker den vitt?
byte topplockspackning låter det som.
Kolla alla slagar så det inte läcker.
byte topplockspackning låter det som.
Kolla alla slagar så det inte läcker.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
-
Surikaten

Urk så ledsen ja blir...
Nej, alla slangar verkar sitta o hittar inga tecken på vatten i motorrummet... vet inte om de ä vanligt men de rycker ovanligt mkt när den startas, inget ja tänkt på tidigare, i övrigt tycker ja de rycker mkt i huvetaget, o ja undra om de inte ä ljusare än de ska va... om ja inte bara blev nojig...
Sen har den börjat misstända lr inte tända alls på nån cylinder när den startas... o så går den bra efter nån halvminut igen, men ja tycker de blir värre o tomgången vandrar... mkt på en gång?!
Nej, alla slangar verkar sitta o hittar inga tecken på vatten i motorrummet... vet inte om de ä vanligt men de rycker ovanligt mkt när den startas, inget ja tänkt på tidigare, i övrigt tycker ja de rycker mkt i huvetaget, o ja undra om de inte ä ljusare än de ska va... om ja inte bara blev nojig...
Sen har den börjat misstända lr inte tända alls på nån cylinder när den startas... o så går den bra efter nån halvminut igen, men ja tycker de blir värre o tomgången vandrar... mkt på en gång?!
-
Surikaten

Nej?
Men ja, packningen behöver ersättas... olja o vatten försvinner o de rycker o luktar, projektet håller på att startas, väntar på packning o kollar runt efter nån som kan plana toppen.
tomgången vandrar inte längre, denvar stalld för högt... skruvade ner den o så gick de fint igen.
Mvh
Men ja, packningen behöver ersättas... olja o vatten försvinner o de rycker o luktar, projektet håller på att startas, väntar på packning o kollar runt efter nån som kan plana toppen.
tomgången vandrar inte längre, denvar stalld för högt... skruvade ner den o så gick de fint igen.
Mvh
-
Rany
- Bil: ED 90 SEDAN
- Namn: Rany Ab
- Kontakt:
Kontrollera grunden vid termostatenGrEEn_NeoN skrev:Har precis bytt hela spjälhuset... dvs med spridare, felet är kvar. :/Robban32 skrev:Testa byt spridare. Verkar ju vara den det är fel på.
Rany Ab
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.