Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Hög motortemp?!
Hejsan!
Igår när jag var ute och körde en sväng så märkte jag att temperaturmätaren i bilen (Civic-90) började vandra uppåt. Fortsatte köra en bit och nålen började då närma sig rött. Stannade till vid en busshållsplats och stod där kanske 2-3 minuter och ringde lite samtal för att få råd och hjälp om situationen som uppstod. Under den tiden så gick nålen tillbaka där den brukar stå vid normal körning, strax under medel. När jag sedan åkte därifrån så stod nålen kvar på normal temp under en stund för att sedan efter 2-3 km börja vandra uppåt igen.
Kom in till stan och det var köer så det blev lite ryckig körning men det som kunde konstateras var iaf att när man står på tomgång så faller tempen igen mot det normala för att sedan öka rätt så snabbt när man börjar köra.
Funderar lite på vad problemet kan vara. Vet att det finns kylarvatten + glykol i, oljan ser okej ut och det verkar inte läcka någonting från kylaren av det jag kunde se vid en snabb ockulärbesiktning.
Fick några tips från min käre far som tidigare mekat med andra bilar:
Han tyckte att jag skulle kolla om det är en rem som driver vattenpumpen och om den fallerat.
Han tyckte även att jag skulle kolla om det är termostaten som "gloggat" igen och inte fungerar som den ska.
Några andra förslag och tips på vad som kan vara felet mottages varmt!
Igår när jag var ute och körde en sväng så märkte jag att temperaturmätaren i bilen (Civic-90) började vandra uppåt. Fortsatte köra en bit och nålen började då närma sig rött. Stannade till vid en busshållsplats och stod där kanske 2-3 minuter och ringde lite samtal för att få råd och hjälp om situationen som uppstod. Under den tiden så gick nålen tillbaka där den brukar stå vid normal körning, strax under medel. När jag sedan åkte därifrån så stod nålen kvar på normal temp under en stund för att sedan efter 2-3 km börja vandra uppåt igen.
Kom in till stan och det var köer så det blev lite ryckig körning men det som kunde konstateras var iaf att när man står på tomgång så faller tempen igen mot det normala för att sedan öka rätt så snabbt när man börjar köra.
Funderar lite på vad problemet kan vara. Vet att det finns kylarvatten + glykol i, oljan ser okej ut och det verkar inte läcka någonting från kylaren av det jag kunde se vid en snabb ockulärbesiktning.
Fick några tips från min käre far som tidigare mekat med andra bilar:
Han tyckte att jag skulle kolla om det är en rem som driver vattenpumpen och om den fallerat.
Han tyckte även att jag skulle kolla om det är termostaten som "gloggat" igen och inte fungerar som den ska.
Några andra förslag och tips på vad som kan vara felet mottages varmt!
//Honda Civic - 90
- Jalle
- Bil: Acura TL 2004
- Namn: Jari Saren
Jag tycker det låter som att topplockspackningen gett sej. Har den gått varm innan? Det kan vara väldigt lite så det inte märks på tomgång men visar sej som sagt vid körning.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Blir den så varm som mätaren visar då? Min mätare visade tidigare på kokning ibland, men stängde man av och satt på tändningen igen var den på normal. Kom inte riktigt ihåg vilket av följande det berodde på. Men det var något av följande: dålig jordning till tempgivaren, erj på anslutningarn till givaren, eller om det var givaren som var kass
Victor Hedkvist
Honda CRX D16z5
Honda CRX D16z5