FN2 byte av ljud

Diskussioner om styling och stereo.
Tdracing
Bil: Civic type r 2008
Namn: Cenny Engberg

Hej alla.

Jag köpte på mig ett nytt ljud system bestående av slutsteg, nya 6,5" till bak och nytt DLS fram system. änkte bygga in dessa i dörrarna men efter många försök så visar de sig att jag måste ge mig på plåten i dörrarna. Men när jag bråkade med ljudet igår så fick jag inte i kontakten till ena diskanten helt, detta resulterade i att alla högtalare stängdes av. Så fort jag satt tillbaka kontakten startade de igen.

Hur skall man koppla då jag skall koppla högtalar matningen till steget men fortfarande få ljud ur stereon. Är det något specielt motstånd som behövs eller har någon annan stöt på detta problem?
Webshop.tdracing.se
VipMartie
Namn: Martin Cheung

Tja!

Har inte hunnit riva på tjejens FK2 ännu, men du menar alltså att när du kopplar ur ena diskanten så slutar alla högtalare att låta? Låter inte rätt...

Hade jag varit du, så hade jag kopplat in en lågnivåomvandlare, den kopplas in i valfri högnivåkabel, förslagsvis från framhögtalarna? Kör med lågnivåkabel, från omvandlaren, till steget och därifrån kablar ut till samtliga högtalare... Antar att du har köpt ett 4-kanalssteg?

Lite grädde på toppen, så rekommenderar jag att du sätter ett delningsfilter mellan främre mellanregistren och diskanterna (såvida du inte har köpt ett kitsystem fram, där det ingår filter).

Hör av dig hur det går, jag har funderat på bygga ljud i tjejens civic i sommar också... kan vara intressant att veta.

MVH / Martie
MrOscar
Bil: Honda Civic Type R -07 (FN2)
Namn: Oscar Arehammar

Hej!

Vet inte exakt vad du har gjort^^ men så här har jag gjort(kortfattat)

Klippte högtalarkablarna BAKOM stereon (får ta reda på färgkoderna)
Drog kablar från dom avklippta delarna från stereon bak till skuffen, jag koppla in dom direkt i högnivåingången på mitt slutsteg! Annars kan man använda en högnivåomvandlare.

Sedan drog jag kablar från slutsteget fram till stereon igen, fast koppla in dom i dom andra ändarna av det avklippta (det som går till högtalarna)

sedan var det bara att byta högtalarna. Ljudet går då direkt från stereon bak till slutsteg, sedan fram igen till originalkablarna som går ut till högtalarna (då slipper man dra nya kablar genom dörrarna..)

Eftersom jag har 6.5" kit fram så kopplar jag bara in mid högtalaren sedan ett delningsfilter med kabel till diskant, använder alltså inte originaldiskantkablarna.

tyyp...:)
Skriv svar