Hackande/ ojämn kallstarts tomgång crx ( löst )
-
Macbang
- Bil: CRX -91 VTEC
- Namn: Niklas Johansson
Hej igen, börja bli stammis här med mina problem jag hittar
Min crx har nu blurrat och nästan dö på tomgången den första kallstarten varje morgon sen snart 2 månader tillbaka. Bilen luktar mycket avgaser innan den blir varm, samt pendlande tomgång
Motor spec
b16a1 motor med b16a2 spjälhus
supersprint grenrör
skunk2 insug
cai
fidanza svänghjul
planad och portad topp ( enligt förra ägaren )
Så här låter min bil på morgonen
det som är uteslutet som fel är följande
mapsensor ( har 2 st= ingen skillnad vid byte, samt uppmätta kablar )
tps ( omkalibrerad= tog bort hoppande tomgång, men inte första kallstarten )
spridare ( rengjorda och uppmätta= inget fel )
ecu -( har 2 st = Ingen skillnad vid byte )
Lösning
måste köra med kallstartsventil med skunk2 insug. Trots många klara sig utan ventilen, bytte till b16a2 spjäl med tillhörande kallstartsventil. och problemet försvann
Min crx har nu blurrat och nästan dö på tomgången den första kallstarten varje morgon sen snart 2 månader tillbaka. Bilen luktar mycket avgaser innan den blir varm, samt pendlande tomgång
Motor spec
b16a1 motor med b16a2 spjälhus
supersprint grenrör
skunk2 insug
cai
fidanza svänghjul
planad och portad topp ( enligt förra ägaren )
Så här låter min bil på morgonen
det som är uteslutet som fel är följande
mapsensor ( har 2 st= ingen skillnad vid byte, samt uppmätta kablar )
tps ( omkalibrerad= tog bort hoppande tomgång, men inte första kallstarten )
spridare ( rengjorda och uppmätta= inget fel )
ecu -( har 2 st = Ingen skillnad vid byte )
Lösning
måste köra med kallstartsventil med skunk2 insug. Trots många klara sig utan ventilen, bytte till b16a2 spjäl med tillhörande kallstartsventil. och problemet försvann
Senast redigerad av Macbang den 16 mars 2015, 02:55, redigerad totalt 18 gång.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
- Brox
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
Svårt att säg, ger den 4,15v ur mapsensor eller ur boxen? Enklast är väl o testa en annan map sensor, jag ska ha en liggandes till b16a1 om du är intresserad så pma
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
-
Macbang
Mätte både från ECU samt från kontakten man koppla in mot mapsensorn= Få samma 4.15v på den vita sladden.Brox skrev:Svårt att säg, ger den 4,15v ur mapsensor eller ur boxen? Enklast är väl o testa en annan map sensor, jag ska ha en liggandes till b16a1 om du är intresserad så pma
så jag har eliminerat kabelbrott mellan ecu till mapsensor
så här låter min bil ungefär på morgonen ( titta 0.50 in i klippet )
-
Macbang
den är så varje morgon den första kallstarten under de första 30 sek , sen lägger sig tomgången på 1500 varv tills den blir varm. samt under de första 30 första sekunderna, luktar den avgaser som fan, om man inte ge den gas så varven kommer uppliamo skrev:Sådär var alltid min crx också tills den kom upp i temperatur!
Men ska se vad en annan " mapsensor " samt fräschare " tändkablar " kan göra för under
- Brox
- Bil: Civic VT-Turbo
- Namn: Krille Brozinic
Hm... vad tråkigt! Går den bra annars eller är den lite "trött"? Bytat kamremmen nyligen kanske? Testat att göra rent tomgångsmekanismen, den som ligger bakom eller om de var under spjället? Brukar klegga rätt bra!
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
-
Macbang
Brox skrev:Hm... vad tråkigt! Går den bra annars eller är den lite "trött"? Bytat kamremmen nyligen kanske? Testat att göra rent tomgångsmekanismen, den som ligger bakom eller om de var under spjället? Brukar klegga rätt bra!
Går riktigt bra på högre varv annars
har även bytt spjälhus packning, gjorde heller ingen skillnad.
Men vänta just nu på nya tändkablar/ fördelarlock samt bränslefilter
Har du skruvat in den lilla ventilen på baksidan? Sitter ett litet lock med 2 skruvar. Under där finner du en ventilkula med en plastbussning. Bussningen går att skruva in med en tång eller skruvmejsel. Är två spår på den på var sida om "kulan". Har för mig den heter fitv (fast idle thermo valve) eller nåt sånt? Skruva den i botten.
Har du gjort rent spjäll? Om du har ventilationen oem från ventilkåpan in i insugsröret så får du in bös där. Man kan då få en "vändkant" när spjället öppnas o stängs.
Min crx betedde sig som sagt var exakt likadant vid kallstart. Blev bättre av o skruva in den o göra rent men blev aldrig hundra. Jag sket i det då det bara pågick nån minut.
Har du gjort rent spjäll? Om du har ventilationen oem från ventilkåpan in i insugsröret så får du in bös där. Man kan då få en "vändkant" när spjället öppnas o stängs.
Min crx betedde sig som sagt var exakt likadant vid kallstart. Blev bättre av o skruva in den o göra rent men blev aldrig hundra. Jag sket i det då det bara pågick nån minut.
A. Regestam
0703636373
0703636373
-
Macbang
Då jag har skunk2 insug, kan man inte använda kallstartsventilen. Utan kan bara använder tomgångsmotorn som sitter bakom insuget.liamo skrev:Har du skruvat in den lilla ventilen på baksidan? Sitter ett litet lock med 2 skruvar. Under där finner du en ventilkula med en plastbussning. Bussningen går att skruva in med en tång eller skruvmejsel. Är två spår på den på var sida om "kulan". Har för mig den heter fitv (fast idle thermo valve) eller nåt sånt? Skruva den i botten.
Men ska kolla närmare på spjällhusets öppning.
Alternativ att jag skaffa B16A2 spjälhus som har kallstarts ventilen monterad under spjället om jag inte har fel
-
Macbang
Tror jag har hittat felet. TPS volt med stängt spjäl låg på 0.28v ( 0.50v är rätt enligt wsm )
Har dock inte fått någon felkod på tps.
Ska kalibrera den imorgon, så kanske det löser minvkonstiga kallstart samt pendlande tomgång
EDIT. tps kalibrerad, men hjälpte inte.
Har dock inte fått någon felkod på tps.
Ska kalibrera den imorgon, så kanske det löser minvkonstiga kallstart samt pendlande tomgång
EDIT. tps kalibrerad, men hjälpte inte.
Senast redigerad av Macbang den 17 december 2014, 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
-
Macbang
Resistorboxen till spridarna verka har gett upp= ohm värdena ligger inte alls inom godkända gränser för wsm, så vänta på att en ny box ska komma.
-
Macbang
liamo skrev:En eller flera spridare som hängt sig o läcker??? Ta loss bryggan o kolla om de droppar nåt i "stängt" läge.
har gjort det testet
Provade även att ta ut bryggan och vrida om tändningen så pumpen gick igång= trycket blev så högt att en spridare lossnade ur bryggan, så spridarna läcker inte.
-
Macbang
testade idag en grej med 2 tempgivare= en kall och en uppvärmd sensor. se vad som händer med bilen i klippet nedanför
Som bonus får ni höra min dålig engelska, då jag fråga om hjälp på flera utländska forum
Som bonus får ni höra min dålig engelska, då jag fråga om hjälp på flera utländska forum
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
När du monterar en uppvärmd sensor så får motorn mindre bensin. Och då går din bil bättre.
Varför?
Jo för att ditt problem är att motorn får för lite luft. Du har ingen kallstartsventil läste ja. -Voila! Där ligger nog problemet! Kallstartventilens uppgift är att ge mera luft vid kallstart. Och ecun är inställd på det och ger därför bränsle som ska motsvara den luft kallstartsventilen levererar. Tyvärr vet inte din ecu att kallstartventilen inte längre finns.
Vad göra?
Montera kallstartsventil eller ändra kallstartsprogrammeringen i ecun.
Notis,
En honda utan kallstartmotor kommer vara svårstartad/dålig tomgång vintertid när det är minusgrader.
Varför?
Jo för att ditt problem är att motorn får för lite luft. Du har ingen kallstartsventil läste ja. -Voila! Där ligger nog problemet! Kallstartventilens uppgift är att ge mera luft vid kallstart. Och ecun är inställd på det och ger därför bränsle som ska motsvara den luft kallstartsventilen levererar. Tyvärr vet inte din ecu att kallstartventilen inte längre finns.
Vad göra?
Notis,
En honda utan kallstartmotor kommer vara svårstartad/dålig tomgång vintertid när det är minusgrader.
-
Macbang
har misstänkt att det är kallstarts motorn som strula till det.Malkolm skrev:När du monterar en uppvärmd sensor så får motorn mindre bensin. Och då går din bil bättre.
Varför?
Vad göra?
Notis,
Har haft en köpes annons ute för b16a2 spjäl med tillhörande kallstartsventil i snart 3 veckor, men det verka inte finns några b16a2 spjälus i klubben som folk vill bli av med tydligen
-
Macbang
Du hade rätt Malkom med kallstartsventilenMalkolm skrev:När du monterar en uppvärmd sensor så får motorn mindre bensin. Och då går din bil bättre.
Varför?
Vad göra?
Notis,
Var tvungen att köra med kallstartsventil med skunk2 insuget. Trots kompis kör samma insug med b16a1 spjäl utan kallstartsventil och har inte samma symtom som jag hade. Men Men, köpte ett b16a2 spjäl med tillhörande kallstartsventil. och problemet försvann