Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
hjälp/tips om Felkod EG5 esi (d16z6)
-
InoX
- Bil: Honda civic ESi -92
- Namn: Sam Palmgren
- Kontakt:
Hej!
Jag får felkod nr 8 på min civic eg5 esi (d16z6). De är alltså TDC:n som felar.
Har kollat så inte kamremmen sitter fel, kollat 3 ställen så den verkligen är i TDC och inte hoppad en kugg.
Har kollat så de inte är något skit på/mellan tdc sensorn i fördelaren och har även provat att byta själva sensorn i fördelaren utan resultat. har nollat Ecu:n också.
min tomgång går ner till ca 400-500 rpm när bilen är varm och motorlampan tänds och jag får felkod nr 8.
Kan tillägga att bilen går helt normalt annars förutom de med tomgången.
Någon som har några tips på vad de kan vara?
Kan någon av tomgångsventilerna göra så att jag får felkod nr 8?
Tack på förhand
/Sam
Jag får felkod nr 8 på min civic eg5 esi (d16z6). De är alltså TDC:n som felar.
Har kollat så inte kamremmen sitter fel, kollat 3 ställen så den verkligen är i TDC och inte hoppad en kugg.
Har kollat så de inte är något skit på/mellan tdc sensorn i fördelaren och har även provat att byta själva sensorn i fördelaren utan resultat. har nollat Ecu:n också.
min tomgång går ner till ca 400-500 rpm när bilen är varm och motorlampan tänds och jag får felkod nr 8.
Kan tillägga att bilen går helt normalt annars förutom de med tomgången.
Någon som har några tips på vad de kan vara?
Kan någon av tomgångsventilerna göra så att jag får felkod nr 8?
Tack på förhand
/Sam
Kör: Honda Civic ESI -92:a
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Jag antar att du kalibrerat sensorn efter att du hade av den med. Den ska ju sitta på ett speciellt sätt. Sen kan ju vara att sensorn är kass, inget jag hört talats om har hänt innan men allt är möjligt. Sen borde det också finnas ett kapitel om det i WSM. Prova även att mäta så sensorn har full kontakt med ecu´n.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
InoX
- Bil: Honda civic ESi -92
- Namn: Sam Palmgren
- Kontakt:
Hur kaliber jag sensorn då? Den kunde bara sitta på ett sätt. Wsm vet jag inte vad de är för något. Köpte bilen för ca 2 månader sen å den funka felfritt fram till förra veckan. Fördelaren som sitter på är typ helt nyBullet--- skrev:Jag antar att du kalibrerat sensorn efter att du hade av den med. Den ska ju sitta på ett speciellt sätt. Sen kan ju vara att sensorn är kass, inget jag hört talats om har hänt innan men allt är möjligt. Sen borde det också finnas ett kapitel om det i WSM. Prova även att mäta så sensorn har full kontakt med ecu´n.
Kör: Honda Civic ESI -92:a
- Lärfors

- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Has thanked: 444 times
- Been thanked: 303 times
WSM = Workshop Manual, ett måste att ha när man meckar med bilen, svarar på typ varje fråga som finns.
Ex: http://www.vehiclepdf.com/2011/03/honda ... -1995.html
Ex: http://www.vehiclepdf.com/2011/03/honda ... -1995.html
Andreas Lärfors : IT ansvarig