Civic ED4 ("EF Sedan"), lågmilare med D16 och skivbromsar
Tänkte kolla intresset lite för min Civic, en av Sveriges endast 20st kvarvarande (enligt car.info) ED4 1.6L.
Detta tar emot rejält men jag använder nästan aldrig bilen, så om det finns en vettig köpare där ute som kan ge bilen vidare kärlek och tak över huvudet (gärna värme också) så kan jag tänka mig att sälja. Vill inte se den på events med öldrickande snubbar hoppandes på taket. Lägger därför inte ut bilen på Blocket eller Tradera utan endast här på forumet och kollar läget lite.
Bilen finns utanför Kungsbacka. Det är inte helt omöjligt att jag skulle kunna ta med den till Japdays.
Lite info innan fler bilder:
* 1988 ED4 1.6 MPI, uttagen 1989-02-09.
* Endast 112160km när bilderna togs i förra veckan
* Besiktigad till 2027-05-31
* Jag är femte ägaren och köpte bilen 2023-05-27, då hade den rullat ca 108700km. Innan mig skall bilen enligt uppgift gått inom samma familj sedan ny.
* Kulör: NH-92M Gothic Gray Metallic
Utrustning:
* Motor D16A6
* Skivbromsar bak
* Centrallås, 2 nycklar
* Manuellt allt annat
Nytt/bytt/fixat i min ägo, alltså de senaste 350 milen och ca 3 år:
* 30mm Konverteringsspacers från 4x100 till 5x114,3 från PDV Spacers i Lettland
* 1997 Prelude 6.5x16-fälgar med någon sorts äldre Toyo Proxes 195mm (8st original stålfälgar i fint skick finns)
* Noname bärarmar bak (för att kunna köra fork style coilovers) (original finns)
* Maxpeedingrods coilovers (gråa modellen med ställbar hårdhet) (original fjäderben finns)
* Orange positionsljus (Depo/Taiwan, original finns)
* Nya högtalare i framdörrarna, random 4"
* Ny stereo, Onkyo, funkar oftast. Kan säljas med en Clarion kasettspelare från 1989 om så önskas istället.
* QSP svart läderratt
* Luisi Rattnav
* Honda tutknapp 78514-SLO-Z71ZA
* Energy Suspension PU-bussningar för växelspak
* Kamremssats bytt (av mig, litar inte på att verkstäder gör som man ska och momentdrar allting etc)
* Ventilkåpspackning
* Bränslefilter
* Tändstift
* Motorlja och filter
* Mk3 VR6 frontläpp (ej OE)
* Brodit telefonhållare (ingen åverkan på interiör)
* 2st Brodit Mugghållare (ingen åverkan på interiör)
Det finns en del extra delar etc som kan ingå till rätt köpare, så som facelift front bumper, nya Depo facelift-strålkastare, m.m.
Det finns givetvis skavanker på bilen, men överlag är den riktigt fin för en 38 år gammal bil. Undersidan är i princip rostfri vad jag vet (bilen är rostskyddsbehandlad). Den har 3st små samlingar av ytrostbubblor på vänster A-stolpe, och en liten ytrostfläck på vänster bakskärm.
Insidan är mycket fin, nästan så man vågar påstå "nästintill nyskick".
Pris är givetvis svårt att sätta pris på en sån här bil. Det beror på vilket utförande bilen säljes i och hur mycket saker som skall medfölja (original och annat), men jag tänker att vi har 65000kr som utgångspunkt för diskussion (hoppas inte jag är helt ute och cyklar).
Bilen startar alltid finfint och är skoj att köra.
Jag lägger in lite bilder här under, det finns många fler och jag kan givetvis ta nya bilder på specifika saker om så önskas.
Behöver ni mer info/bilder eller vill komma och kolla på bilen så hör gärna av er här i tråden eller PM.
Detta tar emot rejält men jag använder nästan aldrig bilen, så om det finns en vettig köpare där ute som kan ge bilen vidare kärlek och tak över huvudet (gärna värme också) så kan jag tänka mig att sälja. Vill inte se den på events med öldrickande snubbar hoppandes på taket. Lägger därför inte ut bilen på Blocket eller Tradera utan endast här på forumet och kollar läget lite.
Bilen finns utanför Kungsbacka. Det är inte helt omöjligt att jag skulle kunna ta med den till Japdays.
Lite info innan fler bilder:
* 1988 ED4 1.6 MPI, uttagen 1989-02-09.
* Endast 112160km när bilderna togs i förra veckan
* Besiktigad till 2027-05-31
* Jag är femte ägaren och köpte bilen 2023-05-27, då hade den rullat ca 108700km. Innan mig skall bilen enligt uppgift gått inom samma familj sedan ny.
* Kulör: NH-92M Gothic Gray Metallic
Utrustning:
* Motor D16A6
* Skivbromsar bak
* Centrallås, 2 nycklar
* Manuellt allt annat
Nytt/bytt/fixat i min ägo, alltså de senaste 350 milen och ca 3 år:
* 30mm Konverteringsspacers från 4x100 till 5x114,3 från PDV Spacers i Lettland
* 1997 Prelude 6.5x16-fälgar med någon sorts äldre Toyo Proxes 195mm (8st original stålfälgar i fint skick finns)
* Noname bärarmar bak (för att kunna köra fork style coilovers) (original finns)
* Maxpeedingrods coilovers (gråa modellen med ställbar hårdhet) (original fjäderben finns)
* Orange positionsljus (Depo/Taiwan, original finns)
* Nya högtalare i framdörrarna, random 4"
* Ny stereo, Onkyo, funkar oftast. Kan säljas med en Clarion kasettspelare från 1989 om så önskas istället.
* QSP svart läderratt
* Luisi Rattnav
* Honda tutknapp 78514-SLO-Z71ZA
* Energy Suspension PU-bussningar för växelspak
* Kamremssats bytt (av mig, litar inte på att verkstäder gör som man ska och momentdrar allting etc)
* Ventilkåpspackning
* Bränslefilter
* Tändstift
* Motorlja och filter
* Mk3 VR6 frontläpp (ej OE)
* Brodit telefonhållare (ingen åverkan på interiör)
* 2st Brodit Mugghållare (ingen åverkan på interiör)
Det finns en del extra delar etc som kan ingå till rätt köpare, så som facelift front bumper, nya Depo facelift-strålkastare, m.m.
Det finns givetvis skavanker på bilen, men överlag är den riktigt fin för en 38 år gammal bil. Undersidan är i princip rostfri vad jag vet (bilen är rostskyddsbehandlad). Den har 3st små samlingar av ytrostbubblor på vänster A-stolpe, och en liten ytrostfläck på vänster bakskärm.
Insidan är mycket fin, nästan så man vågar påstå "nästintill nyskick".
Pris är givetvis svårt att sätta pris på en sån här bil. Det beror på vilket utförande bilen säljes i och hur mycket saker som skall medfölja (original och annat), men jag tänker att vi har 65000kr som utgångspunkt för diskussion (hoppas inte jag är helt ute och cyklar).
Bilen startar alltid finfint och är skoj att köra.
Jag lägger in lite bilder här under, det finns många fler och jag kan givetvis ta nya bilder på specifika saker om så önskas.
Behöver ni mer info/bilder eller vill komma och kolla på bilen så hör gärna av er här i tråden eller PM.