Tjopp!!
Kan börja med att jag läst igenom i princip alla R-däcks trådar både här och på rejsa.. Men hittar inte bra svar på det jag undrar över..
Frågan är alltså hur Toyos R888 fungerar på gatan? spårkännslighet och så bryr jag mig inte direkt om.
Utan mer och det blir extremt "halt" vid vått väglag?
Slits det fort vid normal gatkörning?
Hoppas någon kan svara bra... Scotte har inte du kört med R888 på gata en del?
Toyo R888 på gata
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Suzuki Swift Sport -14
Har kört med R-däck sen jag köpte min bil, skulle aldrig gå tillbaka till ”vanliga däck”
Visst dem kan vara lite hala och lömska när dom är relativt kalla, svårt att få någon temp i däcken vid vanlig körning tillvardags men betydligt bättre än vanliga däck.
Visst är dom hala när det är blött ute, men inga problem med vatten planing.
Kör just nu på 888 och dom är tystare, mjukare och mindre spårkänsliga än 540 men Bridgestone 540 är ett bättre däck enligt mig, mer välbyggt med styvare stomme.
Slits gör dom fortare, JA men brukar hålla en säsong av 1000 mil på vardagsväg samt ett par barnkörningar.
Visst dem kan vara lite hala och lömska när dom är relativt kalla, svårt att få någon temp i däcken vid vanlig körning tillvardags men betydligt bättre än vanliga däck.
Visst är dom hala när det är blött ute, men inga problem med vatten planing.
Kör just nu på 888 och dom är tystare, mjukare och mindre spårkänsliga än 540 men Bridgestone 540 är ett bättre däck enligt mig, mer välbyggt med styvare stomme.
Slits gör dom fortare, JA men brukar hålla en säsong av 1000 mil på vardagsväg samt ett par barnkörningar.
<span style='color:red'>Magnus Blomgren</span>
[b]<span style='font-size:12pt;line-height:100%'><span style='color:orange'>Team</span></span>
<span style='font-size:17pt;line-height:100%'><span style='color:white'>PROTO</span><span style='color:orange'>TYPE</span></span>[/b]
<span style='color:gray'>Min Projekt Tråd </span><a href='http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=2373' target='_blank'>K20A.org</a><span style='color:gray'>, Ja! Du Behöver Regga Dig...</span>
[b]<span style='color:gray'>Första K20/EG Swap och Snabbaste FWD N/A i Sverige.</span>[/b]
<span style='color:red'>60" 1,69
201m 7,768 @ 139,21
402m 12,225 @ 175,72</span>
<a href='http://www.team-prototype.se' target='_blank'>Homepage Of Team PROTOTYPE</a>
[b]<span style='font-size:12pt;line-height:100%'><span style='color:orange'>Team</span></span>
<span style='font-size:17pt;line-height:100%'><span style='color:white'>PROTO</span><span style='color:orange'>TYPE</span></span>[/b]
<span style='color:gray'>Min Projekt Tråd </span><a href='http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=2373' target='_blank'>K20A.org</a><span style='color:gray'>, Ja! Du Behöver Regga Dig...</span>
[b]<span style='color:gray'>Första K20/EG Swap och Snabbaste FWD N/A i Sverige.</span>[/b]
<span style='color:red'>60" 1,69
201m 7,768 @ 139,21
402m 12,225 @ 175,72</span>
<a href='http://www.team-prototype.se' target='_blank'>Homepage Of Team PROTOTYPE</a>
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
tackar för infon, har bestämt mig, och det blir falken Azenis konstant [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14
Jag kör på toyo proxes r888 på gatan funkar skitbra även när det spöregnar, och då körde jag även på motorväg. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
[COLOR=gray]Niklas Norén i Malmö
bilar:
Accord 2.0i es -99
Civic eg9 -93
bilar:
Accord 2.0i es -99
Civic eg9 -93
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Azenis har ett treadwear på 200 och r888 ligger på 80 (inte helt säker, rätta mig någon om det är fel).
Ger väl i alla fall en liten indikation om hur pass snabbt de slits.
Ger väl i alla fall en liten indikation om hur pass snabbt de slits.
jag köpte mina precis innan sommaren och kört 4 gånger på bana med dom och lite på strippen och dom var inte riktigt nya när jag köpte dom och har mer än havla mönstret kvar fram och ännu mer bak... godkänt enligt mig
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
-
Mäcen
- Bil: Mazda RX-7 -95
- Namn: Marcus Svensson
Låter inte så farligt.
Inte lätt att bestämma sig bara. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Inte lätt att bestämma sig bara. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Tycker att Toyo R888 är ett mycket bra R-däck för pengarna! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Helt klart ett av dom bästa r-däcken jag har haft för gatbruk, har kört R-däck på gata i tre år nu och det är helt underbart...
/Jimmy Särås
Helt klart ett av dom bästa r-däcken jag har haft för gatbruk, har kört R-däck på gata i tre år nu och det är helt underbart...
/Jimmy Särås
mvh Jimmy Särås
<!--coloro:Orange--><span style="color:Orange"><!--/coloro-->[b]Chapter 1 in the bible of Racing.[/b]
Ayrton Senna da Silva was the new Jesus.
Pepole will talk forever about him and they will always remeber Him as the Mesias of Racing and Racing spirit.
Mayby in 1500 years it will be a own religion and bible about Racing and Ayrton Senna!
So why shuld i wait in 1500 yers to idolize and pray for him when i could start today?
I will always remember the sprit that Ayrton Senna show us all for Racing,
for what He have done for me and for the Racing in the world!
Thank you Ayrton Senna!
[b]He is my Jesus![/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:Orange--><span style="color:Orange"><!--/coloro-->[b]Chapter 1 in the bible of Racing.[/b]
Ayrton Senna da Silva was the new Jesus.
Pepole will talk forever about him and they will always remeber Him as the Mesias of Racing and Racing spirit.
Mayby in 1500 years it will be a own religion and bible about Racing and Ayrton Senna!
So why shuld i wait in 1500 yers to idolize and pray for him when i could start today?
I will always remember the sprit that Ayrton Senna show us all for Racing,
for what He have done for me and for the Racing in the world!
Thank you Ayrton Senna!
[b]He is my Jesus![/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Lyfter denna tråd.
Funderar nämligen på att köpa Toyo R888or för gatbruk. Banåka ngn gång. Man kan ju komma över en uppsättning till ett hyffsat pris ju, som medlem <!--emo&:thumbup:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/thumbup.gif[/img]<!--endemo-->
Några som kört/kör dessa under senaste året? Funkar bra? Vid regn?
Varför ska jag välja R888 framför Proxes T1R?
Ös på med fler erfarenheter <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Funderar nämligen på att köpa Toyo R888or för gatbruk. Banåka ngn gång. Man kan ju komma över en uppsättning till ett hyffsat pris ju, som medlem <!--emo&:thumbup:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/thumbup.gif[/img]<!--endemo-->
Några som kört/kör dessa under senaste året? Funkar bra? Vid regn?
Varför ska jag välja R888 framför Proxes T1R?
Ös på med fler erfarenheter <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Senast redigerad av Kwan den 6 juni 2006, 01:27, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är inte mer planerat än harens som skuttar över vägen."
Golf III --> brukis. Jag kör <!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->HONDA<!--colorc--></span><!--/colorc--> innerst inne.
Golf III --> brukis. Jag kör <!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->HONDA<!--colorc--></span><!--/colorc--> innerst inne.
- Joakim Olsson
- Namn: Joakim Olsson
R888 är överlägsna vanliga däck (tex T1-R) i torrt och vått väglag.
Regnar det så kan man dock inte köra lika fort som med vanliga däck (om man är rädd om livet) med tanke på vattenplaningsrisken.
Regnar det så kan man dock inte köra lika fort som med vanliga däck (om man är rädd om livet) med tanke på vattenplaningsrisken.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 6 juni 2006, 09:45, redigerad totalt 1 gånger.
De kommer ju alltid rulla på gatan. Grymma däck när det är torrt väglag samt att man får ta det lite lugnare när det är vått right?
Jag överväger R888orna för att de inte kostar jätte mycket mer än T1Rorna. Samt att man får rediga däck inför bankörningar.
Jag överväger R888orna för att de inte kostar jätte mycket mer än T1Rorna. Samt att man får rediga däck inför bankörningar.
"Livet är inte mer planerat än harens som skuttar över vägen."
Tycker definitvit du ska satsa på R888. Funkar hur bra som helst även i regn, kan ju ta de lugnt om man känner sig osäker men 150+ är inga problem igentligen.
S2000
-
Mattias
- Bil: Optima
- Namn: M Silverglantz
- Kontakt:
Har dem inte R1R längre, dem kördejag med och det funkade kanon även på mkt blött väglag.
Lite semi R-däck elr vad man ska kalla det.
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
<!--QuoteBegin-Mattias+6 Jun 2006, 13:01:19--><div class='quotetop'>QUOTE(Mattias @ 6 Jun 2006, 13:01:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har dem inte R1R längre, dem kördejag med och det funkade kanon även på mkt blött väglag.
[right][snapback]294584[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja dem finns, jag åker på såna puckar på EVO'n.
[right][snapback]294584[/snapback][/right]
Ja dem finns, jag åker på såna puckar på EVO'n.
[b]<span style='color:black'>Peter Berglund</span>[/b]
1987 Rallycorsa[/b]
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Best ET:[/b] 12,31 @ 183 km/h 1100kg 280hk Civic VTI Turbo
[b]Best ET:[/b] 14.60 @ 151 km/h 1100kg 160hk Civic VTI
[b]Best ET:[/b] 14.18 @ 160 km/h 1020kg 150hk Crx Vtec
[b]Tidigare bilar[/b]
Mitsubishi EVO 3 RS-1995
Honda Civic VTI-1992
Honda CRX ED9-1989
Toyota Corolla-1988
Honda CRX Vtec-1990
Opel Kadett GSI-1985
Ford Sierra 2.0-1987</span>
[b]Sponsorer[/b] [b]<a href='http://www.hiflex.se/' target='_blank'>HIFLEX</a>[/b] [b]<a href='http://www.importparts.com' target='_blank'>IMPORTPARTS</a>[/b]
1987 Rallycorsa[/b]
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Best ET:[/b] 12,31 @ 183 km/h 1100kg 280hk Civic VTI Turbo
[b]Best ET:[/b] 14.60 @ 151 km/h 1100kg 160hk Civic VTI
[b]Best ET:[/b] 14.18 @ 160 km/h 1020kg 150hk Crx Vtec
[b]Tidigare bilar[/b]
Mitsubishi EVO 3 RS-1995
Honda Civic VTI-1992
Honda CRX ED9-1989
Toyota Corolla-1988
Honda CRX Vtec-1990
Opel Kadett GSI-1985
Ford Sierra 2.0-1987</span>
[b]Sponsorer[/b] [b]<a href='http://www.hiflex.se/' target='_blank'>HIFLEX</a>[/b] [b]<a href='http://www.importparts.com' target='_blank'>IMPORTPARTS</a>[/b]
-
Mäcen
- Bil: Mazda RX-7 -95
- Namn: Marcus Svensson
R888 lär slitas snabbare på gata än vad T1-R gör. Men vill du slippa byta däck varje gång du ska köra bana är R888 nog inte helt fel. Annars har du ju Falken Azenis som är en bra kompromiss mellan gata/bana. R-däck i vått är ingen höjdare. Jag provade att köra lite med mina Potenza RE540S på gata innan jag bytte tillbaka till T1-R, och det var inte kul alls. Man får ta det väldigt lugnt, även när det är torrt ute.
Senast redigerad av Mäcen den 6 juni 2006, 14:23, redigerad totalt 1 gånger.
Hur kommer det sig egentligen att r-däck slits fortare på gata än vid bankörning?
Är gummit så pass hårt vid låga temperaturer att det "filas" av mot vägbanan?
Är gummit så pass hårt vid låga temperaturer att det "filas" av mot vägbanan?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Du har ett treadwear som är mycket lägre vilket gör att de slitsfortare, har ju betydligt mjukare gummi i R-däck. De tål höga temperaturer bättre än gatdäck då de inte är så saipade. Sammanhållna block motstår slitage bättre än må uppdelade. Men inte på gatan där tempen är låg.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
<!--QuoteBegin-M Scotte+6 Jun 2006, 15:00:07--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 6 Jun 2006, 15:00:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Du har ett treadwear som är mycket lägre vilket gör att de slitsfortare, har ju betydligt mjukare gummi i R-däck. De tål höga temperaturer bättre än gatdäck då de inte är så saipade. Sammanhållna block motstår slitage bättre än må uppdelade. Men inte på gatan där tempen är låg.
[right][snapback]294625[/snapback][/right]
vänta nu här, du får nog ta om det en gång till på svenska <!--emo&:oops:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/oops.gif[/img]<!--endemo-->
Vad är threadwear och saip?
Varför skulle stora block slitas mer bara för att temperaturen är låg?
[right][snapback]294625[/snapback][/right]
vänta nu här, du får nog ta om det en gång till på svenska <!--emo&:oops:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/oops.gif[/img]<!--endemo-->
Vad är threadwear och saip?
Varför skulle stora block slitas mer bara för att temperaturen är låg?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Det är inte för att blocken är för stora att dom slits... R-däck har helt enkelt för mjuk blandning för att vara långlivade på gatan.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Men det jag helt enkelt inte förstår är att vid bankörning så belastas däcken mycket hårdare än vid vanlig gatkörning.
Då tycker jag att ett däck borde hålla längre på vanlig väg oavsett om det är en mjuk eller hård gummiblandning iom att det behandlas "snällare" då.
Ni får ursäkta om jag spårar ur tråden, kanske bättre att starta en ny där detta kan diskuteras?
Då tycker jag att ett däck borde hålla längre på vanlig väg oavsett om det är en mjuk eller hård gummiblandning iom att det behandlas "snällare" då.
Ni får ursäkta om jag spårar ur tråden, kanske bättre att starta en ny där detta kan diskuteras?
Baden - CH
Baden - CH
- Joakim Olsson
- Namn: Joakim Olsson
Tycker mina R888 håller precis lika bra som tex S03 jag körde på innan.
Nu kanske S03 också slits fortare än Nankang comfort sport <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
Nu kanske S03 också slits fortare än Nankang comfort sport <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
-
Mooseman
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
<!--QuoteBegin-david-o+6 Jun 2006, 19:08:20--><div class='quotetop'>QUOTE(david-o @ 6 Jun 2006, 19:08:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men det jag helt enkelt inte förstår är att vid bankörning så belastas däcken mycket hårdare än vid vanlig gatkörning.
[right][snapback]294697[/snapback][/right]
Helt korrekt!
Jag körde 215/45-17 R888 på min 200sx som jag hade på även till vardags. Jag körde ca 700 mil med dem på en säsong samt en hel del bana/konbana. Gatåkat slet INGENTING jämfört med banåkandet. Man såg skillnad på mönstertjockleken efter varje banträff, men ej mellan träffarna. Dock äkte jag 3.1-3.2 bar tryck i dem på gata, om man åker med låga tryck så kan det nog tänkas slita avsevärt mkt mer på r-däck på gata. De fungerade även mkt bra i regn, iaf så länge man har hyffsat med mönster. Jag kommer köra 17" R888 nästa gång jag köper "gatdäck" till CTR:en. Det blir helt enkelt en mkt bättre bil med riktiga däck!
[right][snapback]294697[/snapback][/right]
Helt korrekt!
Jag körde 215/45-17 R888 på min 200sx som jag hade på även till vardags. Jag körde ca 700 mil med dem på en säsong samt en hel del bana/konbana. Gatåkat slet INGENTING jämfört med banåkandet. Man såg skillnad på mönstertjockleken efter varje banträff, men ej mellan träffarna. Dock äkte jag 3.1-3.2 bar tryck i dem på gata, om man åker med låga tryck så kan det nog tänkas slita avsevärt mkt mer på r-däck på gata. De fungerade även mkt bra i regn, iaf så länge man har hyffsat med mönster. Jag kommer köra 17" R888 nästa gång jag köper "gatdäck" till CTR:en. Det blir helt enkelt en mkt bättre bil med riktiga däck!
Team Kalmar
Man ska inte gå helt efter treadwear heller, treadwear är ett litet mysko begrepp. Tex Bridgestones mellanklass däck Turanza har 140 i treadwear vilket nästan är i R-däcksklass, men de slits inte onormalt fort. <!--emo&:hmm:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/hmm.gif[/img]<!--endemo-->
Nån som har nån definition på vad treadwear igentligen innebär?
Nån som har nån definition på vad treadwear igentligen innebär?
Per Björe-Dahl, Göteborg
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."