400hp B16 orginal stakar? Hjälp lite nu

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Namn: Jonas Åhgren
Kontakt:

18 augusti 2004, 10:26

Så här ligger det till
==============
Även om det tagit lite tid pga av ny familjemedlem på ingång så
håller turbobygge 2 på att närma sig kritiska punkter.

Målet är 400hp denna gång. Nådde strax över 300 med förra bygget.
Problemet just nu är att jag alltid är sugen på att ta reda på vad orginal
prylar håller för. Men man vill ju inte göra bort sig helt.

Orginalkolvarna är ganska känsliga har jag fått lära. Men hur är det med
B16 stakar? Dom ska ju vara smidda osv. Jag kommer varva 8.700-9.000rpm
och ladda ca 1.5-1.8bar

Kan ni som hittat info om trasiga B16 stakar skriva det här eller länka in!
Jag hittar inget alls om detta, trotts ihärdigt surfande.

Min tanke är annars att köra med originalstakar, något större lagerspel och
ev ARP bultar till stakarna. Kolvarna ska jag eventuellt coata för att se om det kan hjälpa lite. Skulle vara kul om det funkar, annars kastar jag i smidda, det går på en kväll/natt
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 18 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
infra
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Kontakt:

18 augusti 2004, 10:39

tror ingen varit så sjuk o testat med orginal stakar [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
nej men det är ju verkligen inget man borde göra... tror inte honda överdimisionerat hållbarheten till det trycket... även om det inte är hela världen om staken skiter sig.. det tråkiga är om den tar med blocket eller veven.
veven ska palla för rätt mycke.. på de 400hk byggen jag sett har ingen bytt vev.

jag har läst lite om att det inte är att rekommendera att ladda mer än 10psi på orginal stakar.. visst kan dom klara det men de ligger på bristningsgränsen.

hitta lite på honda-tech om man söker på b16 stock rods under forced induction.
Daniel Skevarp
Honda Accord -2009
Honda S2000 - 2005
Honda CR-V Black Edition - 2014
Toyota Auris - 2007 (tantens)
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Kontakt:

18 augusti 2004, 11:36

Jag är lite sjuk [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] Min ingenjörsjäl gillar att testa vad saker håller för, istället för att bara fegbyta allt......

Orginalveven är inget problem.

Stakarna är ganska grova, dessutom smidda. Vridet är blir inte jättkraftigt runt 400nm. Jag har sätt 1.8T motorer med mycket klenare stakar än våra klara det. Även om det är på målsnöret. Jag personligen tror att dom håller aldeles utmärkt. Det är därför jag vill hitta någon som haft sönder sina. Så jag blir motbevisad.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Användarvisningsbild
benci
Lärd
Lärd

18 augusti 2004, 13:19

Jag har köpt en kanonbra bok om "High performance Honda builders handbook"
hos PERSÅKERS SPEED SHOP.

Allt som är värt att veta om turbo/sug-trimning står i den boken.
Det står också hur mycket original komponenter pallar med.

Du får låna den av mig om du är snäll, [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
och kommer ihåg adressen! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]
Senast redigerad av 1 benci, redigerad totalt 18 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Kontakt:

18 augusti 2004, 13:36

Är det den med en B16 motor på 460 hp nått på framsidan? ett egengjort insug? För i så fall har jag den boken.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
maxx
Användare
Användare
Bil: DC2
Namn: Joakim Wickman

18 augusti 2004, 14:39

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+18 Aug 2004, 12:36:35--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 18 Aug 2004, 12:36:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Är det den med en B16 motor på 460 hp nått på framsidan? ett egengjort insug? För i så fall har jag den boken.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Hur blir det med vtecen när man laddar så mkt, jobbar den på som vanligt eller måste den ändras helt och hållet i mappningen..
Joakim Wickman # 400
Kör: Hondalös :( Gamla bilar: DC2 -98 | NSX -91 | DC2-99
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Kontakt:

18 augusti 2004, 14:53

Det får vi se då. Men På Johns bil med ett mer moderat laddtryck kring 0.5bar trivdes vtec bäst på 4.700rpm. Man ser rätt lätt vart de båda vridkurvorna (vtec och icke vtec nockarna) möts. Där ska punkten ligga. Det är ju inte meningen att det ska bli ett stort kliv/hack i vridkurvan. Vilket det blir för många med extrakor och avgasrör med oförändrad vtec. Den ska ju smyga in mjukt.
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 18 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Kontakt:

18 augusti 2004, 15:46

Kom igen nu! hjälp mig att hitta länkar med trasiga B16 stakar!!! [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img]
/Jonas Åhgren
En stjärna *
YASH
Påläst
Påläst
Kontakt:

18 augusti 2004, 19:44

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+18 Aug 2004, 09:26:04--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 18 Aug 2004, 09:26:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nådde strax över 300 med förra bygget.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
i hur många sekunder [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /oopsx.gif[/img]
Only M Matters
Användarvisningsbild
Kraft
Kunnig
Kunnig
Bil: S2000
Namn: John Kraft

18 augusti 2004, 22:17

Jag tror fan att dom håller, och eftersom du ska hissa i andra kammar och sugtrimma dig lite, så ska du inte behöva ladda så hårt för att nå 400hk.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Kontakt:

18 augusti 2004, 23:04

<!--QuoteBegin-YASH+18 Aug 2004, 18:44:43--><div class='quotetop'>QUOTE(YASH @ 18 Aug 2004, 18:44:43)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+18 Aug 2004, 09:26:04--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 18 Aug 2004, 09:26:04)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--> Nådde strax över 300 med förra bygget.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
i hur många sekunder [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /oopsx.gif[/img] <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Längre än ditt första samlag [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

18 augusti 2004, 23:27

Själv tycker jag det är idioti att ligga medvetet på gränsen till vad grejjerna håller för... Är ju bara en tidsfråga till ras.. Och hur mycket pajjar inte om en stake går av.. Visserligen har jag sett byggen på över 400 hk med org stakar.. Vet inte om de flesta var b18 då men.. För typ 4-5 lax som lager och stakar kostar så kan man få lite toleranser till vad motorn håller för och kommer spara många sköna slantar som din fruga kommer tvinga av dig i alla fall och köpa barnvagnar, nappar och blöjjor och skit för..

Köp nu de sakerna som du skulle köpt redan från början och börja sov på nätterna i stället för att fundra på dina senaste ras..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
dohc
Wannabe
Wannabe

18 augusti 2004, 23:49

veiven er "unbreakable" men rådene og stemplene er ikke det. Spesielt ikke hvis du skal øke turtallet så mye. smidde stempel og råder koster ikke så mye. hvis du er interisert så kan jeg skaffe pris på råder, stempler og frakt.

eneste som gjør at b16 stemplene tåler såpasse mye som de gjør orginalt er underspylingen av olje. hvis du av en eller anne grunn har veldig lyst å kjøre orginal innmat så må du i allefall oppgradere "the rodbolts".
mh-fabrication Stavanger Norway
Welding - Fabrication - Wireharness
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Kontakt:

19 augusti 2004, 09:21

<!--QuoteBegin-dohc+18 Aug 2004, 22:49:53--><div class='quotetop'>QUOTE(dohc @ 18 Aug 2004, 22:49:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->veiven er "unbreakable" men rådene og stemplene er ikke det. Spesielt ikke hvis du skal øke turtallet så mye. smidde stempel og råder koster ikke så mye. hvis du er interisert så kan jeg skaffe pris på råder, stempler og frakt.

eneste som gjør at b16 stemplene tåler såpasse mye som de gjør orginalt er underspylingen av olje. hvis du av en eller anne grunn har veldig lyst å kjøre orginal innmat så må du i allefall oppgradere "the rodbolts".<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kolvarna/stemplene är väldigt klena orginal. Ringlanden verkar sitta löst redan från fabrik [img]http://new.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img].
Men stakarna borde man inte behöva byta tycker jag. stakbultarna "the rodbolts"
borde bara belastas hårdare vid högre varv. Ingen direkt kraft belastar dem under explotionstakten. Utan det är när kolven vänder som hela paketet hänger i dom.

Jag tror det blir så här (om ingen lyckas hitta några stakar som pajjat)
==============
Smidda kolvar
Röda vevlager (de tunnaste mest spel)
Ventilfjädrar
/Jonas Åhgren
En stjärna *
dohc
Wannabe
Wannabe

19 augusti 2004, 10:14

8.700 - 9000rpm er jo høyere turtall enn orginalt. jeg har sett et utall av motorer som er knust pga overrev. nå har ikke jeg veid de orginale stemplene men de er billige og matterialet ikke spesielt tett så de er mest sansynelig lettere en de smidde stemplene som er på markedet. (de som er beregnet på turbo iallefall)
hvis du skal kjøre høyere rpm med tyngre stempler så er det dårlige odds.....

mulig jeg missforstår deg men hvis du tenker å kjøre røde lager for å øke klaringen så er det dårlig ide. vil bare få problemer med oljetrykk til rådelagrene. underspylingen stjeler mye og med å øke klaringen på lagrene så ødlegger du enda mer. hold deg innenfor spec.
Senast redigerad av 1 dohc, redigerad totalt 19 gånger.
mh-fabrication Stavanger Norway
Welding - Fabrication - Wireharness
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!

19 augusti 2004, 11:08

<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Kontakt:

19 augusti 2004, 13:45

<!--QuoteBegin-dohc+19 Aug 2004, 09:14:27--><div class='quotetop'>QUOTE(dohc @ 19 Aug 2004, 09:14:27)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->8.700 - 9000rpm er jo høyere turtall enn orginalt. jeg har sett et utall av motorer som er knust pga overrev. nå har ikke jeg veid de orginale stemplene men de er billige og matterialet ikke spesielt tett så de er mest sansynelig lettere en de smidde stemplene som er på markedet. (de som er beregnet på turbo iallefall)
hvis du skal kjøre høyere rpm med tyngre stempler så er det dårlige odds.....

mulig jeg missforstår deg men hvis du tenker å kjøre røde lager for å øke klaringen så er det dårlig ide. vil bare få problemer med oljetrykk til rådelagrene. underspylingen stjeler mye og med å øke klaringen på lagrene så ødlegger du enda mer. hold deg innenfor spec.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Intressant att du tar upp det där med vikten, det hade jag inte funderat över. Jag ska ta och väga mina orginalkolvar. Vikten på de smidda kolvarna finns ju specad.
Smidda kolvar borde ju vara tyngre som du säger, eftersom materialet är tätare.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Skriv svar