Min FN2as prestanda(Frågor/söker hjälp/tips)

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Smoothy

Hej!

Jag har en Civic FN2 GT 07 års modell.

Bild

Så här ligger det till.
Förr året kördes bilen helt original, med 18" fälgar.

Nu kör jag med pipercross öppet filter, millteks 2.5" catback system och 19" fälgar.

Jag har inte mätt bilen med något pålitligt verktyg utan använder rump-dynon till 100% ;-)

Jag anser dock att bilen är en helt annan i 0-100 segmentet. Det är en helt annan gasrespons, den är stöddigare, kaxigare ja den har helt enkelt ett mycket grymmare temperament.
Ganska nära EP3 känslan ändå för att vara en tyngre häck med mer komfort.
Jag störttrivs med bilen.

Nu till problemet.

Samtidigt som jag är relativt säker på att den går bättre på 1-2-3:an i rödljusrace osv så verkar den ha börjat prestera sämre i högre hastigheter.
I backe (relativt brant sådan) orkar den inte längre accelerera på femte växeln, något den orkade under fjolåret.

Jag känner inte att den på något sätt är mattare så länge det är plan mark, tycker att den när jag kör i motorvägsfart och har sjätte växel i rent av trycker på bättre nu när jag trycker ner pedalen.
Men i backe blir den orkeslös på växlar över 4an.

Vad kan det bero på?

Är det originalmappen som inte tycker om luftfiltret?
Är det nåt med avgassystemet som ställer till det?
Kan min lmm redan ha blivit chockad av oljan från filtret?

Eller är det rentav så att 1 tum större fälgar kan påverka så jäkla mycket?

Ursäkta frågorna som kanske är skrattretande för de kunniga, men jag är ingen meck - bara gasglad amatör ;)
[b]Marcus Börjesson[/b]
Oskarshamn

92 CRX VT (såld)
08 TYPE R FN2 GT (såld)
06 ACCORD TOURER 2.0 SPORT (såld)
03 CRV 2.0
93 DEL SOL (till salu)
Flygare
Kontakt:

Har du vägt dina fälgar ?
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
ziggy

LMM=Luftmassemätare
Sån lär inte finnas på din bil!
Jag gissar på fälgarna. Vet ingen annan som har haft problem med att sätta på annat filter.
Senast redigerad av ziggy den 7 april 2008, 20:34, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Smoothy

Vad är det för pryl som sitter monterad i röret mellan original filterbox och motorn då? Trodde det var en lmm [/blush]...

Kan en tum större fälgar göra sån jäkla skillnad alltså?...

och nej jag har inte vägt mina fälgar... dom är säkert lite tyngre än original men det kan inte handla om allt för mkt vikt..

Bilen väger 1413 kilo med nånstans mellan en kvarts och en halv tank.
ziggy skrev:LMM=Luftmassemätare
Sån lär inte finnas på din bil!
Jag gissar på fälgarna. Vet ingen annan som har haft problem med att sätta på annat filter.
[b]Marcus Börjesson[/b]
Oskarshamn

92 CRX VT (såld)
08 TYPE R FN2 GT (såld)
03 CRV 2.0
93 DEL SOL (till salu)
Andy63
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Kontakt:

det kan handla om vikten, då N/A motorer inte har lika bra vridmoment NM så orkar de inte dra så mycket i backar osv som en turbo te.x. Sen så det att det blivit nu kan ha med att filtret är täppt, inte bytt motor olja samt olje filter, mycket folk i bilen? Mycket hänger på massa saker.
André Fossto
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Det sitter både mapsensor och luftmassemätare på FN2, du har helt rätt Smoothy.
Angående ditt problem så skulle nog jag provat att montera tillbaka original luftfilterbox och se om det blir nån skillnad.
Det lilla jag läst om Pipercross-filtret så ska det tydligen ge sämre effekt vid bänkning.
ziggy

Oh f*n... Sorry. Visste inte att dom hade båda... *skäms* (det verkar hända ovanligt ofta på sista tiden:/ )
Senast redigerad av ziggy den 8 april 2008, 10:29, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
cell

Tack för att du startade denna tråden smoothy! ska bli intressant att följa.
Adrian Hansson
Honda_kim

Måste bara säga att jag fick fxn stå päls när jag såg bilden på din bil solfilm och ett par fälgar som sitter så djäkla bra på din bil kan göra så mycket grymt snygg bil har du ....

Till ditt problem hade jag kollat LMM provat nån annans i klubben ett snabbt sätt att kolla om det är den .....
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
Smoothy

Honda_kim skrev:Måste bara säga att jag fick fxn stå päls när jag såg bilden på din bil solfilm och ett par fälgar som sitter så djäkla bra på din bil kan göra så mycket grymt snygg bil har du ....
Haha kul att den uppskattas :)

Tack för alla värdefulla tips och idéer här grabbar.
Så du har läst att pipercrosset är kasst Fonzeka? Iof blir jag inte förvånad men det är bra att veta så man har nåt konkret att gå på.

Har tagit mig en semestervecka nästa vecka, ska prova att montera tillbaka original filterboxen och se om det gör nån skillnad.
Annars går jag vidare och slänger på original fälgarna också och kollar... borde gå att pinpointa problemt på så sätt.

Om det nu inte har med "elektroniken" att göra förstås men det borde det egentligen inte.
Motorolja är bytt nyligen och luftfiltret är rent och fint. Oljefiltret byttes för 500 mil sedan så det borde inte bråka heller.

Kan det vara pipercrossfiltret som är boven i dramat... det är allt lite spännande ;)
Kan jag bara komma på vad det är så kan jag lugna mig igen.
[b]Marcus Börjesson[/b]
Oskarshamn

92 CRX VT (såld)
08 TYPE R FN2 GT (såld)
03 CRV 2.0
93 DEL SOL (till salu)
Bonny
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

Jag tror inte att ditt problem är orsakat av det nya luftfiltret (men som fonzeka skriver så kan det möjligen orsaka en viss effektförsämring jämfört med original).

Jag tror att problemet beror på fälgarna. Tyngre fälgar försämrar visserligen en bils prestanda rakt fram oavsett hastighet, men skillnaden kommer att bli extra tydlig i uppförsbacke. Testa att väga dina fälgar, de ser tyvärr inte ut att vara direkt lightweight.

Mitt tips är därför att byta tillbaka till originalfälgarna och testa om dessa är boven innan du byter luftfilter.
Johan Blomqvist
CTR 05
Användarvisningsbild
fonzeka

Det var nån på brittiska ctrforumet som hade bänkat sin bil med Pipercrossfiltret och fått sämre än innan.
Om du söker lite där så hittar du säkert mer info.
Med tanke på att orgfälgarna väger bly så borde det inte vara sån stor skillnad mot dina 19" men man vet ju aldrig.
Antar att hjulen är enklare att skifta så börja där du.
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

Skiljer det något i total ytterdiameter mellan dina nya hjul å orginal hjulen.
Är dom lite större å väger lite mer så blir det ganska mycket ihop.

Ditt pipercross filter sitter det nära där det kan blåsa in kall luft eller suger det varmluft från motorn?
Filtret i sig är säkert inte dåligt men suger det varmluft är det dåligt.

Värt att notera är att blåser det inte in kall luft (=fart vinden trycker in kall luft) så kommer det suga varmluft om det sitter nära motorn. En motor suger ungefär 0.7 liter luft per hästkraft i sekunden. ca 140liter/sekunden. Sänker du inluftstempen med
5 grader höjjer du effekten med 1%.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

Aerodynamic skrev:Värt att notera är att blåser det inte in kall luft (=fart vinden trycker in kall luft) så kommer det suga varmluft om det sitter nära motorn. En motor suger ungefär 0.7 liter luft per hästkraft i sekunden. ca 140liter/sekunden. Sänker du inluftstempen med

Mvh, Per

källa till de där ?
hur mycke luft måste ju beror på motortyp ?
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Smoothy

Det ena utesluter ju inte det andra... vem vet - ni kan ju ha rätt allihop ;)

Jag får nog ge mig på lite trial´n´error så fort jag har tid.

Skall prova med både orig. fälgar och orig. filter och rapportera så fort jag kommit fram till nåt. Inte mkt annat att göra egentligen.

Omkretsen på däcken är ju lite annorlunda nu, körde 235x35x18 original och 235x35x19 nu. så det blir väl exakt 1 tum större diameter? Vikten tror jag inte skiljer sig så jäkla mkt, har inte vägt och jämfört men de känns ganska likvärdigt tunga.

Filtret sitter ju dessvärre så det suger varmluft, det är förvisso indraget kalluft original genom en kanal men det är knappast att likna vid ett CAI. Filtret sitter ju monterat bara en liten bit från motorn och även om det sitter en liten värmesköld där så kan det mkt väl vara insugstemp som spökar antar jag.

Tack för siffrorna Aero - intressant!

Ska prova allt :)
[b]Marcus Börjesson[/b]
Oskarshamn

92 CRX VT (såld)
08 TYPE R FN2 GT (såld)
03 CRV 2.0
93 DEL SOL (till salu)
Aerodynamic

LinusE skrev:<!--quoteo(post=476842:date=8 Apr 2008, 21:43:38:name=Aerodynamic)--><div class='quotetop'>CITERA(Aerodynamic 4 8 Apr 2008, 21:43:38) [snapback]476842[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Värt att notera är att blåser det inte in kall luft (=fart vinden trycker in kall luft) så kommer det suga varmluft om det sitter nära motorn. En motor suger ungefär 0.7 liter luft per hästkraft i sekunden. ca 140liter/sekunden. Sänker du inluftstempen med

Mvh, Per

källa till de där ?
hur mycke luft måste ju beror på motortyp ?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag läste det dära för några år sedan i en bilsport tidning. Motortyp njae, det står 0.7 liter ca per hk/sekunden en motor har utnytjar inte alltid maxeffekt så gasar du mindre så ger den mindre effekt å förbrukar mindre luft.
Så tror det stämmer ganska bra för mig det var 0.7-0.8 liter luft per Hk/sekund men rätta mig gärna om jag har fel
var som saggt några år sedan jag läste denna tidning.

Mvh, Per
Användarvisningsbild
freddej
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

Utan att överhuvudtaget ha några belägg samt dessutom inte vara direkt insatt i den tekniska funktionen så lyser det i mina ögon en liten varningslampa när det gäller kombinationen lmm+öppet filter. Dels problematikem med att filteroljan kan sabba lmm:en.
Sen har jag fått för mig att bilar med lmm kan gå sämre av för mycket luft om man inte kan kontrollera motormappen med nånting liknande k-pro så man kan kompensera med bränsle m.m. Det sista påståendet har jag dock inga som helst belägg för, men nånsom VET får gärna bekräfta, dementera eller rätta detta påstående.
Senast redigerad av freddej den 9 april 2008, 13:22, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Användarvisningsbild
fonzeka

LMM har ju till skillnad från MAP/tempsensor den fördelen att den ser precis så mycket luft som motorn drar i sig.
Så i teorin bör styrsystemet kunna kompensera automatiskt med mer bränsle när flödet ökar, så det är snarare tvärtom mot vad du skrev freddej.
Men nu har ju Honda av någon anledning blandat in både MAP-sensor och LMM så vem vet hur det funkar i praktiken.
Användarvisningsbild
freddej
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

Ok, tack för förklaringen!
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Honda_kim

Om du byttar dina orginal fälgar mot en annan fälg som väger 1,5 kg mer så får du en total vikt på 6 kg mer MEN nu kommer jag inte i håg vad han sa i hastighet för att få fram det men 6 kg mer på fälgarna blir 70 kg mer last när du kör .......så det är kanske nått sådant med ....
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
Användarvisningsbild
Jalle
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren

<!--quoteo--><div class='quotetop'>CITERA</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Omkretsen på däcken är ju lite annorlunda nu, körde 235x35x18 original och 235x35x19 nu. så det blir väl exakt 1 tum större diameter? Vikten tror jag inte skiljer sig så jäkla mkt, har inte vägt och jämfört men de känns ganska likvärdigt tunga.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Där har du problemet, skiljer ju en hel tum :shock1: Det gör väldig skillnad i prestandan, negativt alltså. Prova med dina original så kommer den kännas betydligt rappare :thumbup:
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
cell

Inga nyheter smoothy?
Adrian Hansson
Dalejon

Släng på ett par 235x30x19 så blire nog guld. Just nu med dom fälgar du har på så går din hastighetsmätare och trippmätare 5,6% fel. Alltså varje kilometer du kör är 1056 meter lång.

Oj. rätt gammal tråd =) Ignorera mig bara =)
Senast redigerad av Dalejon den 4 september 2008, 14:02, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Jonsson

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Flygtekniker på SAS Technical Services[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Aerodynamic

Alla ska envisas med så stora fälgar, en FN2 med ett par fina 17" skulle va najs.

Mvh, Per
Skriv svar