Nyinköpt CRX Vtec, smutsigt insug?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
osen

Hej,

Vill börja med att säga att jag är väldigt novis vad gäller bilar och att detta är min första bil, så jag kanske oroar mig i onödan, men men, kändes bra att fråga ändå.

Har idag köpt mig en CRX Vtec -91:a som gått strax över 20k mil.

<a href="http://www.blocket.se/vi/16662015.htm?ca=13_s" target="_blank">http://www.blocket.se/vi/16662015.htm?ca=13_s</a>

Är en import från Tyskland -02 och är sjukt fin i karossen, inte en antydan till rost någonstans. Killen som hade den äger en välkänd lokal verkstad och verkade ha skött om den riktigt ordentligt.

När jag köpt den och lyckligt kört ungefär 15-20 mil under dagen och öppnade motorhuven upptäckte jag att det öppna luftfiltret ramlat loss :( Hur illa är det att köra en sån sträcka utan luftfilter? Torr, solig och relativt dammfri dag. Såg också att det var rätt skitigt i luftslangen (Heter det så? Den mellan filtret och insuget.), både oljigt och "kornigt". Plockade bort hela slangen och gjorde rent med fuktad trasa. Passade då även på att kolla in på gasspjället och såg att det satt ganska mycket oljigt "kornigt" gojs runt kanterna på det. Är detta normalt? Beror det på de 15 milen jag kört utan filter? Behöver man ha isär gasspjället och göra rent? Betyder inte detta att mycket skit har kommit in i motorn? Ägaren sa att han nyss tvättat filtret och oljat in det, men jag tycker att det känns väldigt torrt. Är öppet filter verkligen vettigt om det släpper igenom så mycket skit, eller är det defekt? Ska jag köpa ett nytt öppet filter eller satsa på att hitta en orginal luftbox?

Tacksam för svar, inge roligt att vara såhär orolig första dagen av bilköpet, vågar knappt köra till jobbet imorrn :oops:
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

Kul att du köpt dej en VT! var själv på väg till säljaren häromdan för att kika på denna bil.

Att filtret lossat och om det isåfall kommit in smuts medmera är ju för oss alla svårt att svara på.
Jag anser att om nånting tagit skada hade du isåfall märk det redan (tex fått in större sten eller gråsparv :rolleyes: )
Så du kan nog vara lugn på den punkten!

Att det är klet o kladd i insugs-slangen("snorkeln") och i spjällhuset är inte konstigt alls.
Men allt är ju relativt, det skall ju såklart inte finnas massa grus där....

Gör såklart ingenting att du rengjort detta nu men eftersom vevhusventilationen har sin anslutning på just snorkeln kommer det snart bli kladdigt där igen.

Ett luftfilter modell öppet är ju rätt ballt eftersom man får fram det fräna insugsljudet.
Finns mängder av dessa (bra och dåliga) men för mest effekt och "säkerhet" så skaffa ett välkänt märke tex KN.
Vissa använder sig av ett sportfilter i sin orginal luftburk och anser att det ger bäst effekt osv.

Kör nu till jobbet imorgon med gott samvete och lycka till med nya bilen! :)
0736316013
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Det ska inte finnas grus i insugsslangen eller spjällhuset normalt sett.
Troligen fick du in det när du körde utan luftfilter de 15-20 milen. Det är inte mycket att göra såhär i efterhand annat är att göra rent och ta bort allt grus du hittar och se till att luftfiltret sitter där det ska i fortsättningen.
Att motorn drar i sig en del damm är inte hela världen, men det ger ett högt slitage, så att köra utan luftfilter är direkt vansinnigt. Men 15-20 mil utan av misstag en fin sommardag gör nog inte mer än marginell skada.

Gör rent, se till att ha ett bra öppet luftfilter (KN som Micke skrev), tanka och var glad ;)
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
osen

Gråsparv, nej det hade jag nog märkt :D Tackar så hemskt mycket för svaren, kändes bättre.

Vet inte om jag skulle beteckna det som grus, snarare oljigt klenigt sandkornigt gojs, ursäkta ordvalet, hehe. Nej, jag tror inte heller att det gör mer än marginell skada, men man blir ju lite nojig nu i början, minsta lilla ljud gör ju att man blir livrädd. Att luftfiltret ramlat loss, kan det tyda på att det länge suttit illa och motorn dragit i sig skit? Tidigare ägaren sa att bilen stått flera år, kanske det har gjort att gummislangen som filtret sitter på krympt/hårdnat?

Visst ger det ett häftigt ljud, det tillsammans med sportsystem med en dämpare plus VTEC :wub: Det värsta är att man blir såpass beroende att man drar på i tid och otid bara för att få uppleva rysningarna längs ryggraden.

Det filter som nu sitter på är av märket Pipercross, "skumgummi"-variant. Ser lite skamfilat ut tycker jag. Sitter dessutom på en gummislang som sitter fast med metallskruvband (vad heter det) i originalslangen, är det en vettig lösning? Vore det bättre med ett CAI? Var köper man ett sådant? Sen undrar jag också om någon vet var man kan få tag på extraktorgrenrör till vettiga priser och vad är bäst, 4-2-1, 4-1? Får nog läsa på lite :oops:

Tack för svaren och lyckönskningarna återigen, ska ta och inhandla mig ett nytt filter och sluta oroa mig, det ska ju vara kul att köra :)
Senast redigerad av osen den 13 juni 2008, 18:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Xchai
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

Ang extraktor grenrör, är det Dc sports bra för billig peng,det ger effekt också,den skulle jag har satsat på, 4-1 ge effekt på toppen,medans 4-2-1 ge bättre mellan register (stavning)

med 4-1 kommer du att behöva bearbeta frambalken en aning,samt har du toksänkt kommer du ha dålig markfrigång.

sen en vore inte dumt med en kattersättare eller sportkatt.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
osen

Xchai skrev:Ang extraktor grenrör, är det Dc sports bra för billig peng,det ger effekt också,den skulle jag har satsat på, 4-1 ge effekt på toppen,medans 4-2-1 ge bättre mellan register (stavning)

med 4-1 kommer du att behöva bearbeta frambalken en aning,samt har du toksänkt kommer du ha dålig markfrigång.

Bearbeta frambalken låter inte som något jag gör själv, men det ska väl gå att fixa med lite hjälp :) Den är bra mycket sänkt, tyvärr. Skulle gissa på 5-6cm. Däcken tar i vid lite hårdare svängövningar :blink2: Kattersättare hade jag tänkt fixa, men var får man tag på det? DC 4-1 grenrör, kattersättare och CAI, låter det som en bra start? Men som sagt, var köper man? :D Billigare att köpa från staterna?
Kristian

Kontakta någon av våra samarbetspartners som håller på med eftermarknadsdelar så kan dom fixa allt du kan tänka dej till väldigt bra priser.
Kristian, Hondalös.
Gladen

Har du sänkt bilen efter du köpte den? Kollar man i annonsen så är den ju tok hög, det är bara det att det sitter fälgar som säkert har helt fel ET/Offset samt att dom ser ut att vara typ 8" breda. :)
Senast redigerad av Gladen den 14 juni 2008, 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
Användarvisningsbild
Xchai
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

osen skrev:<!--quoteo(post=489408:date=13 Jun 2008, 19:53:41:name=Xchai)--><div class='quotetop'>QUOTE(Xchai 4 13 Jun 2008, 19:53:41) <a href="index.php?act=findpost&pid=489408"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Ang extraktor grenrör, är det Dc sports bra för billig peng,det ger effekt också,den skulle jag har satsat på, 4-1 ge effekt på toppen,medans 4-2-1 ge bättre mellan register (stavning)

Bearbeta frambalken låter inte som något jag gör själv, men det ska väl gå att fixa med lite hjälp :) Den är bra mycket sänkt, tyvärr. Skulle gissa på 5-6cm. Däcken tar i vid lite hårdare svängövningar :blink2: Kattersättare hade jag tänkt fixa, men var får man tag på det? DC 4-1 grenrör, kattersättare och CAI, låter det som en bra start? Men som sagt, var köper man? :D Billigare att köpa från staterna?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Du behöver bara slipa av lite grann på baklen,kanske 5 mm,,ta av lite fram den där läppen på balken(vet ej hur det heter)men det ser du när du ta på grenröret ;)

Alla dem grejerna kan du köpa genom Welen här på klubben,är du en betalande medlem har du lite rabbat med,han kan ge dej råd på mer grejer.
då han gör kattersättare mm.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
green_civic
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Been thanked: 1 time

Tjenare johan

tror de är din Crx som står på gatan brevid mig...jag har en vit integra ståendes på Gluntgatan i mellanåt ;)

Om du e intresserad så kan vi träffas någon dag å snacka lite?Sebastian här på forumet kommer från Lidköping han med så han vill säkert också va med å tjöta lite.

Banträff på kullen om ett tag också om du e intresserad

Mvh/stefan
Stefan Abelsson

DCK24-R
osen

Kristian skrev:Kontakta någon av våra samarbetspartners som håller på med eftermarknadsdelar så kan dom fixa allt du kan tänka dej till väldigt bra priser.
Tackar för tipset, ska genast kolla på det. Känns ju väldigt bra att handla av någon kunnig istället för att handla på eget bevåg.

Gladen skrev:Har du sänkt bilen efter du köpte den? Kollar man i annonsen så är den ju tok hög, det är bara det att det sitter fälgar som säkert har helt fel ET/Offset samt att dom ser ut att vara typ 8" breda. :)
Okej, är den hög alltså? :D Jag har nog dåligt att jämföra med, tyckte han påstod att den var sänkt 60mm fram, men det behöver inte stämma såklart. Yes, de är till och med 8,5" breda :P Lite att ta i tycker jag. Skulle hellre sänka lite mer och ha på 7,5" 16-tummare eller så, ingen som vill byta? :P

Xchai skrev:<!--quoteo(post=489427:date=13 Jun 2008, 22:47:17:name=osen)--><div class='quotetop'>QUOTE(osen 4 13 Jun 2008, 22:47:17) <a href="index.php?act=findpost&pid=489427"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=489408:date=13 Jun 2008, 19:53:41:name=Xchai)--><div class='quotetop'>QUOTE(Xchai 4 13 Jun 2008, 19:53:41) <a href="index.php?act=findpost&pid=489408"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Ang extraktor grenrör, är det Dc sports bra för billig peng,det ger effekt också,den skulle jag har satsat på, 4-1 ge effekt på toppen,medans 4-2-1 ge bättre mellan register (stavning)

Du behöver bara slipa av lite grann på baklen,kanske 5 mm,,ta av lite fram den där läppen på balken(vet ej hur det heter)men det ser du när du ta på grenröret ;)

Alla dem grejerna kan du köpa genom Welen här på klubben,är du en betalande medlem har du lite rabbat med,han kan ge dej råd på mer grejer.
då han gör kattersättare mm.

Tackar för tipset! Jag är ännu inte betalande medlem, har inte hunnit med det än, men det blir jag inom snar framtid (läs: idag) :) Räcker det med att slipa lite på balken ska det nog inte vara några problem, tyckte det lät som om man var tvungen att börja kapa och svetsa.

green_civic skrev:Tjenare johan

tror de är din Crx som står på gatan brevid mig...jag har en vit integra ståendes på Gluntgatan i mellanåt ;)

Om du e intresserad så kan vi träffas någon dag å snacka lite?Sebastian här på forumet kommer från Lidköping han med så han vill säkert också va med å tjöta lite.

Banträff på kullen om ett tag också om du e intresserad

Mvh/stefan
Tjenare Stefan! Yes, det är det. Jag har stått och fånglott/dregglat på din Integra mer än en gång kan jag säga, så du har säkert sett mig :D Vore skitkul att träffas och snacka lite, även om jag är rätt novis på bilar. Banträff på Kullen låter riktigt kul, när är det? Min telefon har tyvärr pajat så den ger inte ifrån sig några signaler, men du kan ju dra iväg ett SMS nån dag så kan jag ringa upp dig, mitt nr är 0702170194.
Gladen

Räcker gott och väl med 7" breda fälgar, sikta även på ET runt 40. :) Då blir det kanoners.
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
Skriv svar